Slang voor jouw auto

Slang Voor Top automodellen
- Slang VOLKSWAGEN GOLF
- Slang BMW 3-serie
- Slang VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Slang OPEL ASTRA
- Slang VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Slang FORD FOCUS
- AUDI A4
- Slang OPEL CORSA
- Slang MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Slang AUDI A3
- FORD FIESTA
- Slang BMW 1-serie
- Slang VOLKSWAGEN PASSAT
- Slang RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Slang SEAT IBIZA
- Slang SEAT LEON
- Slang TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Slang defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De auto van vloeistoffen voorzien - slangen
Slangen spelen een grote rol in de autoconstructie. Het zijn de goedkopere en flexibele versies van de leidingen. Slangen verschillen al naargelang het circulerende medium. Wat ze alle gemeen hebben, is dat ze op hun eigen wijze aan hoge belasting blootstaan. Daarom wordt in geval van defect altijd de complete vervanging aanbevolen.
Types en soorten slangleidingen in de auto
De volgende soorten slangen zijn in de auto te vinden:
- middendrukleidingen
- luchtslangen
- koelmiddelslangen
- hydraulische hogedrukslangen
Drukloze leidingen voor lucht
In het aanzuigkanaal zijn de meest eenvoudige versies van slangen in een auto te vinden. Het zijn in technisch opzicht weinig belaste onderdelen die overeenkomstig goedkoop kunnen worden vervaardigd. Ze hebben de taak, de aangezogen lucht naar de motor te leiden. Een speciale luchtleiding bevindt zich in de motor zelf: de carterventilatie. Deze zorgt voor een drukcompensatie tussen krukkast en cilinderkop. De carterventilatie is meestal slechts een eenvoudige rubberen slang die in geval van lekken gewoon kan worden vervangen. Nog een luchtslang bevindt zich bij veel auto's aan de rembekrachtiger. Deze moet onder een permanent vacuüm gehouden worden. De leiding wordt weliswaar op slechts -1 bar gebracht, doch mag bij deze onderdruk in geen geval vervormen. Daarom kan hier uitsluitend een origineel vervangingsonderdeel worden geïnstalleerd. Alle "geknutselde" oplossingen met ongeschikte slangen leiden onvermijdelijk tot een slechtere remprestatie.
Onderdruk bij hoge temperaturen: slangen voor het koelsysteem
De grootste en langste slangen bevinden zich in en om het koelsysteem van de auto. De slangen zijn aan de volgende plaatsen geïnstalleerd:
- van expansievat naar de motor en naar de radiateur
- van radiateur naar de motor
- van motor naar motor (kleine koelingskringloop)
- van motor naar warmtewisselaar (interieurverwarming)
De waterslangen worden weliswaar slechts met ca. 1 – 2 bar belast. Niettemin moeten ze tegen antivries en hoge temperaturen in de motorruimte bestand zijn. Daarom mag ook alleen de toegelaten antivries worden toegevoegd. Verkeerde antivries kan de slangen en de cilinderkoppakking van binnen aantasten. De slangen van het koelsysteem zijn over het algemeen heel makkelijk te vervangen. Ze zijn meestal met eenvoudige klemmen gemonteerd die zich met behulp van schroevendraaier of tang laten verwijderen. Wanneer olie in het koelwater wordt vastgesteld, moeten de slangen na het verhelpen van de oorzaak daarvan eveneens worden vervangen. Olie heeft een aantastende werking op het rubber van de slang.
Middendrukleidingen voor brandstoffen
Diesel, benzine en sinds kort ook AdBlue worden onder verbazingwekkend hoge druk van de tank naar de verbrandingsruimte geleid. Afhankelijk van het automodel wordt hier 5 bar en hoger toegepast. De drukleidingen bestaan meestal uit rubber, versterkt met een glasvezelweefsel. Daarbovenop moeten de slangen tegen aggressieve middelen bestand zijn. Diesel, benzine en in het bijzonder AdBlue hebben een sterk aantastende werking op veel materialen. Ook op deze plek geldt: altijd de passende slang op de juiste plaats. Anders kunnen leidingen verstoppen of barsten hetgeen fatale gevolgen heeft.
Hogedrukleidingen voor remmen en stuurbekrachtiging
Hydraulische druk is een fascinerend technisch principe, waarbij met weinig moeite een hoge kracht kan worden gegenereerd. Dit is alleen mogelijk wanneer het hydraulische systeem op voorhand onder overeenkomstig hoge druk wordt gezet. Drukleidingen of drukslangen voor stuurbekrachtiging moeten daarom tegen een innerlijke druk van tot 200 bar bestand zijn. Dit stelt hoge eisen aan het product en maakt het duur. Niettemin wordt afgeraden gebruik te maken van tweedehands servo-slangen. U weet maar nooit hoe vaak de hydraulische olie door de vorige eigenaar werd vervangen. Het risico dat u een voorbeschadigde slang heeft gekocht, is veel te groot. Remleidingen bestaan weliswaar voor het grootste deel uit koperen buisjes. Daar waar de de remolie van de starre leiding naar het flexibel beweeglijke wiel moet worden geleid, zijn rubberen slangen onmisbaar. In de fabriek worden hier meestal rubberen slangen aangebracht, die met glasvezel zijn versterkt. Veel autoeigenaren gaan echter ertoe over, deze eenvoudige, goedkope slangen door staalflex-leidingen te vervangen. Dit bewerkstelligt een onderhoudsarmere en duurzaam betrouwbare toestand.