Slijtage indicator remblokken voor jouw auto
Rembloksensor Voor Top automodellen
- Remslijtage indicator VOLKSWAGEN GOLF
- Remslijtage indicator BMW 3-serie
- Remblokslijtage indicator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remslijtage indicator OPEL ASTRA
- Remslijtage indicator VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Remblokslijtage indicator FORD FOCUS
- AUDI A4
- Remslijtage indicator MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remslijtage indicator OPEL CORSA
- Remblokslijtage indicator AUDI A3
- FORD FIESTA
- Remslijtage indicator BMW 1-serie
- Remslijtage indicator VOLKSWAGEN PASSAT
- Remblokslijtage indicator MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Remslijtage indicator SEAT IBIZA
- Remslijtage indicator SEAT LEON
- Remblokslijtage indicator AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Slijtage indicator remblokken defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Altijd veilig met de remslijtage-indicator
Bij schijfremmen worden remvoeringen op een draaiende remschijf gedrukt. Daarbij slijt bij elke remhandeling materiaal van zowel de remvoering als de remschijf af. Wanneer de remvoeringen volledig zijn afgesleten, vermindert de remwerking van de wagen sterk. Voor een tijdige signalering ten behoeve van vervanging van de remvoering is er de remslijtage-indicator.
Remslijtage-indicator: eenvoudige techniek, effectieve werking
Een volledig afgesleten remvoering is bij elke trap op het rempedaal hoorbaar. Een onverdraaglijk slijpgeluid geeft de chauffeur een overduidelijk waarschuwingssignaal dat de wagen hoognodig naar de dichtstbijzijnde garage moet. De verkeersveiligheid is op dat moment niet meer gegarandeerd. De remweg wordt door de ontbrekende remvoeringen zeer lang en de remschijven slijten dan ook zeer snel. De remslijtage-indicator is technisch gezien een zeer eenvoudige oplossing om een te dun wordende remvoering vroegtijdig op te merken. In de remvoering bevindt zich een contactdraad die bij een bepaalde dikte van de remvoering met de remschijf in contact komt. Dan wordt een stroomkring afgesloten die een signaal aan het dashboard van de wagen veroorzaakt. Op dat moment heeft de bestuurder nog voldoende tijd, zijn wagen op veilige wijze naar de garage te rijden.
Onderdelen van de slijtage-indicator voor remmen
De remslijtage-indicator bestaat uit volgende bouwonderdelen:
- slijtagecontact
- remschijf
- remvoering
- kabelverbinding naar het interieur
- lampje aan het dashboard
Het slijtagecontact is een kabelverbinding die direct aan de remvoering en aan de kabel naar het interieur wordt bevestigd. Voor de bevestiging zijn clips en klemmen aan het onderstel en de carrosserie aangebracht. Ontbreken deze, kunnen ook kabelclips worden gebruikt. Het slijtagecontact geldt omwille van zijn nabijheid tot het onderstel ook als slijtageonderdeel, dat bij veel auto's in geval van vervanging van de remmen meteen ook wordt vervangen.
Defecten aan de slijtage-indicator
Een kapotte slijtage-indicator is meestal direct aan het dashboard te zien. Omdat dit onderdeel slechts een dunne kabel betreft, kan het door omhoog geslingerde voorwerpen afscheuren of door contact met de band of remschijf kapot schuren. Dit merkt men snel en het onderdeel is makkelijk te vervangen. Reparatiepogingen door lassen of met kroonstenen (suikertjes) is hier niet verstandig. Een nieuw slijtagecontact kost maximaal 15 euro.
Afgebroken of afgebeten?
Een schijnbaar afgebroken contact van de slijtage-indicator voor de remmen kan ook door een beet zijn veroorzaakt. Daarom moet bij elke onverklaarbare kabelbreuk de gehele motorruimte op lekkage of beetsporen van marters worden geïnspecteerd. Daarvoor is het beter wanneer men de motor stationair laat draaien, tot hij volledig op temperatuur is. Dat is te herkennen doordat de ventilator aanspringt. Wanneer een slang ook aan de andere kant een lekkage vertoont, is dit de typische beet en tegenbeet, hetgeen duidelijk op bezoek van een marter wijst. Ultrageluidsapparatuur hebben bij afweer van marters de beste resultaatquote. Wees echter voorzichtig bij de controle van de ontstekingskabels! Deze moeten bij uitgeschakelde motor worden gecheckt om pijnlijke stroomstoten te voorkomen!
Remslijtage-indicator van kwaliteit
De slijtage-indicator en daarmee het slijtagecontact voor de remmen is slechts zo goed als zijn slechtste onderdeel. Dat begint al bij de remvoeringen: deze moeten voor de slijtage-indicator geschikt zijn. Het daarom belangrijk, ook echt de juiste remvoeringen voor de wagen te kopen. Het slijtagecontact zelf bestaat uit een lange kabel met twee stekkers en een sterke mantel. Hij is ook bij merkproducenten zeer voordelig verkrijgbaar, zodat er geen reden voor uitgesproken goedkope oplossingen bestaat. Bij vervanging van de remvoeringen moet altijd ook de remschijf worden gecontroleerd. In de regel moet bij elke tweede vervanging van de remvoering ook de remschijf worden vervangen. De minimum dikte van de remschijf is afhankelijk van de wagen omdat deze onderdelen constructief onderling sterk kunnen verschillen. Intern geventileerde remschijven zijn bijvoorbeeld veel dikker dan gewone remschijven zonder ventilatie. Diepe groeven en scheuren zijn voor een remwerking zeer nadelig. Volledig onderhoud aan de rem inclusief de remvoeringen, slijtagecontacten en remschijf verschaft dan de nodige veiligheid. Omdat voor onderhoud aan de rem het wiel losgemaakt en gedemonteerd moet worden, is dit meteen een goede gelegenheid om de ashoezen, spoorstangen en kogelgewrichten te controleren.