Distributieketting spanner voor jouw auto
Distributieketting spanner Voor Top automodellen
- Kettingspanner VOLKSWAGEN GOLF
- Kettingspanner BMW 3-serie
- Spanner, distributieketting VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Kettingspanner OPEL ASTRA
- Kettingspanner VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Spanner, distributieketting FORD FOCUS
- AUDI A4
- Kettingspanner MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Kettingspanner OPEL CORSA
- Spanner, distributieketting AUDI A3
- FORD FIESTA
- Kettingspanner BMW 1-serie
- Kettingspanner VOLKSWAGEN PASSAT
- Spanner, distributieketting MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Kettingspanner SEAT IBIZA
- Kettingspanner SEAT LEON
- Spanner, distributieketting AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Distributieketting spanner defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Het kleppenspel onder controle
Een distributieketting zorgt voor nauwkeurige afstelling en synchronisatie van het kleppenspel. Hij verbindt de nokkenas met de krukas en stemt de zuigerslag op de sluitbewegingen van de kleppen af. Als alternatief voor de distributieketting (stuurketting) wordt in veel auto's ook de distributieriem gebruikt. Alle andere oplossingen die voor klepregeling in aanmerking komen, zijn achterhaald en worden niet meer gebruikt: de koningsas, een torsiestaaf met twee tandwielen, kon omwille van zijn neiging tot verdraaiing nooit betrouwbaar functioneren. De technisch eenvoudige cilindrische tandwielen, die kruk- en nokkenas via een rij tandwielen met elkaar verbonden, waren tevens voor de stijgende vereisten ongeschikt: te zwaar, te langzaam en te omslachtig en maakten deze technisch eenvoudige oplossing kansloos ten opzichte van de distributieriem en stuurketting. Terwijl de lichte en eenvoudig te vervangen distributieriem als slijtageonderdeel geldt, was het oorspronkelijke idee van de distributieketting het creëren van een permanente oplossing voor het kleppenspel. Dit is uiteindelijk een vergissing gebleken.
Een kwalijke verrassing in de premium-klasse
De distributieketting geldt over het algemeen als het hoogwaardiger, alsmede aanzienlijk duurzamer alternatief voor de distributieriem. In plaats van een rubberen, met glasvezels versterkte riem bestaat een stuurketting uit stevig staal. Vooral premium-klasse producenten zoals Mercedes-Benz gaven lange tijd de voorkeur aan deze oplossing, hetgeen ook tot legendarische kilometerstanden heeft geleid. Kilometermiljonairs waren tot ver in de zeventiger jaren aan de orde van de dag bij het Duitse vlaggenschipmerk. In de 2000er jaren gebeurde echter iets vreemds: bij bosjes vielen motoren na 60.000 km uit en moesten bij wijze van goodwill worden vervangen. Als oorzaak werd een toeleverancier voor stuurkettingen geïdentificeerd: om kosten te besparen werd de technische levensduur voor de kettingschakels overschreden. Bij de kettingschakels ontstonden dunne kanten, die door verbindingsbouten geleidelijk werden doorgezaagd. Omdat een ketting maar zo sterk is als zijn zwakste schakel, was één defect onderdeel voldoende om de hele ketting te laten breken. De toeleveringsbranche heeft dit probleem onderkend en levert nu weer vervangingsonderdelen die de oorspronkelijk toebedeelde duurzaamheid van een stuurkettingmotor hebben hersteld.
Onderhoudsroutine bij distributiekettingen
De klepsturing van een stuurkettingmotor bestaat uit de beide tandwielen aan kruk- en nokkenas, de stuurketting zelf en de stuurkettingspanner. De unit "kettingspanner / stuurketting moet de ketting steeds op de voorziene spanning houden. Wanneer de spanning te zwak is, bestaat het gevaar dat hij overspringt, hetgeen in het ergste geval tot vernieling van de motor kan leiden. Oefent de distributieketting teveel druk uit, slijt deze te snel hetgeen tot een kortere levensduur leidt. Daarom wordt de ketting automatisch nagespannen. Wanneer de kettingspanner het einde van zijn spanprestatie bereikt, begint de ketting te "rinkelen." Dan moet deze zo snel mogelijk worden vervangen. De levensduur van een klepsturing met stuurketting zou nog altijd minstens 150.000 km moeten bedragen.
Geen compromissen bij de kwaliteit
De kwaliteit van de distributieketting, kettingspanner en andere tot de klepsturing behorende onderdelen is niet per se op het eerste gezicht te herkennen. Zoals reeds gezegd, zijn de kleinste productiefouten al voldoende om de motor te laten uitvallen. De productie van kettingspanners, distributiekettingen en andere onderdelen vereist daarom een bijzonder intensieve kwaliteitscontrole. Omdat dit altijd veel geld kost, is voor veel buitenlandse producenten de verzoeking groot, omwille van de winst zo veel mogelijk te besparen. Premium-producenten zijn echter volgens ISO 9001 en andere specificaties van de autofabrikant gecertificeerd. Met het certificaat dat bijvoorbeeld op de verpakking of de website is aangegeven, kunt u op de kwaliteit van de geproduceerde kettingspanner en distributieketting vertrouwen.
Kosten voor vervanging van een distributieketting
Een stuurketting is op zich geen bijzonder duur onderdeel: Voor het genoemde premium-merk is voor 300 euro al een uitstekende vervangingsset van een merkproducent verkrijgbaar. De prijsvergelijking toont echter reeds: voor hetzelfde model bestaan er al aanbiedingen die de helft kosten. Wij raden bij elk gevoelig onderdeel af, op een dergelijk goedkoop aanbod in te gaan.
De uitdaging betreft niet de aanschaf, maar de montage. Een vakgarage kan dit werk inclusief vervangingsonderdeel over het algemeen niet onder 1500 euro uitvoeren. Een eigenhandige vervanging van een distributieketting en kettingspanner is alleen aan te bevelen wanneer de vereiste kennis en ervaring aanwezig zijn. Met doe-het-zelfmiddelen moet voor deze klus op ongeveer 6 uur werk worden gerekend.