Spanrol Voor Top automodellen
- Spanrol poly v riem VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Spanrol poly v riem OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Spanrol poly v riem OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Spanrol poly v riem FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Spanrol poly v riem RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Poly-v riem (multiriem)
(10000 artikelen)
V-snaar
(7877 artikelen)
Distributieriem & distributieset
(10000 artikelen)
Geleiderol
(10000 artikelen)
Riemspanner
(9392 artikelen)
Riemschijf
(222 artikelen)Spanrol defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Spanrollen voor een veilige riemaandrijving
De spanrol is een onderdeel van de riemaandrijving. Hij zorgt ervoor dat de riem altijd de voorziene spanning handhaaft. Een defecte spanrol heeft meestal een gescheurde riem tot gevolg. Afhankelijk van welke riem de rol spant, kan dit het einde van de motor betekenen. Daarom is bij de belangrijkste riemaandrijving de spanrol altijd een onderdeel van de vervangingskit.
Welke riemen heeft een auto?
Een automotor heeft een aantal aggregaten die door een riem worden aangedreven. Dit zijn:
- airco-compressor
- generator
- servopomp
- evt. vacuümpomp voor de rembekrachtiger
- injectiepomp
- waterpomp
Bovendien wordt ook de klepregeling bij inmiddels 75% van alle nieuwe wagens met een riem aangedreven. De riemaandrijving is heel voordelig en onderhoudsvriendelijk. Hij heeft echter de voorwaarde dat de riem altijd op de juiste spanning moet worden gehouden. Is dit qua constructie niet anders op te lossen, is de spanrol het meest geschikte onderdeel.
Werking van een spanrol
Een spanrol is zodanig vervaardigd dat hij druk en spanning op de riemaandrijving kan opbouwen. Daarvoor bestaan een aantal constructies. Een eenvoudig en betrouwbaar systeem is het niet volledig centraal op het motorblok bevestigen van de spanrol. Ligt het boorgat voor het vastschroeven niet helemaal in het midden van de spanrol, kan hij zijn actieradius traploos veranderen. Deze constructie is in veel Volkswagen-motoren te vinden. Andere spanrollen worden langs een rail verschoven. Hiermee bouwen ze tevens de gewenste trekspanning aan de riem op.
Spanrollen als aparte aanschaf
Bij de distributieriem hoort de spanrol tot de vervangingsset. Het is veel te riskant om een nieuwe distributieriem met een oude spanrol te combineren. Wanneer hij blokkeert of breekt, valt de distributieriem uit en raakt de motor ernstig beschadigd. Bij niet zo heel kritische modules kan de spanrol als apart vervangingsonderdeel volgens behoefte worden vervangen. Niettemin dient u ook hier bij het eerste gepiep van het onderdeel te reageren. Ook aan de riemaandrijving van water- of servopomp treedt al snel een kritische situatie op, wanneer de spanrol het helemaal laat afweten.
Defecten van een spanrol
Een defecte spanrol kondigt zijn uitval doorgaans duidelijk aan. Hij begint te piepen. Het betreft weliswaar een eenvoudig onderdeel. Het staat echter permanent onder hoge belasting die de lagers van de rol geleidelijk beschadigt en verslijt. Wordt hieraan te lang geen aandacht geschonken, kan de rol blokkeren. Dan schuurt de riem met geweld langs de rol en scheurt al snel af. Dit is meestal door een heel luid gepiep hoorbaar. Afhankelijk van om welke riem het gaat, kunnen verschillende symptomen optreden:
- Batterijwaarschuwingslampje brandt tijdens de rit: riem is van de generator losgeraakt.
- Koelwatertemperatuur stijgt snel: waterpomp blijft hangen (Opgepast, oververhitting van de motor dreigt!).
- Sturen wordt zwaar: servopomp uitgevallen.
- Auto valt uit: distributieriem gescheurd of de injectiepomp blokkeert.
Direct of indirect kan dit hoge kosten veroorzaken. Spanrol en riemaandrijving zijn echter zo goedkoop dat dit onderhoud geen problemen oplevert.
Aanschaf van nieuwe spanrollen
De kosten van een nieuwe spanrol hangen sterk van de riem af, die hij moet spannen. Bij minder kritische modulen worden vaak eenvoudigere en goedkopere spanrollen ingezet. Bij riemen die tegelijkertijd meerdere aggregaten aandrijven en ook nog voor de kleptiming verantwoordelijk zijn, is de spanrol bijzonder essentieel. Hier een goedkoop onderdeel van een onbekende fabrikant inbouwen, is een groot risico. De kwaliteit zie je een al te goedkope spanrol niet aan. Hierop komt het echter in het bijzonder aan. Enkel gecertificeerde en geteste kwaliteit is voor een spanrol toegelaten. Anders dreigt voortijdige uitval. Nieuwe spanrollen kosten vanaf ca. 20 EUR. Hoogwaardige spanrollen met complex mechanisme kunnen echter meer dan 50 EUR kosten. Het is altijd de moeite waard, eens een kijkje in onze shop te nemen. Wij garanderen ook bij de artikelen in de aanbieding steeds de beste kwaliteit en betrouwbaarheid.