Spatbord voor jouw auto

Voorspatbord Voor Top automodellen
- Spatbord VOLKSWAGEN GOLF
- Spatbord BMW 3-serie
- Voorspatbord en achterspatbord VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Spatbord OPEL ASTRA
- Spatbord VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Voorspatbord en achterspatbord FORD FOCUS
- AUDI A4
- Spatbord OPEL CORSA
- Spatbord MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Voorspatbord en achterspatbord AUDI A3
- FORD FIESTA
- Spatbord BMW 1-serie
- Spatbord VOLKSWAGEN PASSAT
- Voorspatbord en achterspatbord RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Spatbord SEAT IBIZA
- Spatbord SEAT LEON
- Voorspatbord en achterspatbord TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Spatbord defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Spatbord: elegant, nuttig en makkelijk te beschadigen
Spatborden behoren vanouds tot de basisuitrusting van de auto. De uitvinding stamt uit het tijdperk van de paardenkoets. Toen kreeg hij ook zijn naam, aangezien spatborden het opspatten van vuil van de straat tegenhielden. Ook nu nog vervullen de spatborden bij de auto dezelfde taak. Spatborden verhinderen dat opgezweept water of vuil van de straat ook andere verkeersdeelnemers kan treffen.
De constructie van het spatbord
Spatborden zijn altijd over het wiel heen bevestigd en meestal iets breder dan het wiel zelf. Zo kunnen zij hun taak optimaal vervullen. De keuze van het materiaal is afhankelijk van auto en fabrikant. Zo worden spatborden tegenwoordig uit metaal, aluminium of ook wel kunststof vervaardigd. Bovendien bestaan er verschillen bij de bevestiging. Sommige spatborden worden door de fabrikant aan de carrosserie geschroefd, terwijl andere direct eraan vastgelast worden. Vastgeschroefde onderdelen zijn makkelijker en sneller te repareren, zodat afhankelijk van de bouw van de auto verschillende reparatiekosten van toepassing kunnen zijn.
Typische defecten van spatborden
Spatborden zijn bijzonder gevoelig voor kleine defecten die over het algemeen nauwelijks opvallen. Dit komt door de positie van het onderdeel. Zo vertonen spatborden vaak de volgende schade:
- kleine krassen van kinderwagens of passanten
- kleinere of grotere deuken door parkeerongevallen
- deukjes of doffe lak door regelmatig contact
- kleinere en grotere steenslag.
Al met al geen grote schade, die slechts minimaal afbreuk doet aan het uiterlijk van de auto. Het probleem is eerder dat ook deze schade moet worden gerepareerd. Wanneer de reparatie van kleine schade wordt veronachtzaamd, kan dit roestvorming in de hand werken. Dan wordt schade al snel duurder en reparatie of vervanging onvermijdelijk. Bovendien doet ook kleine schade de waarde van de auto dalen hetgeen zich bijvoorbeeld bij verkoop kan laten voelen. Dit geldt met name voor steenslag, die ook heel vaak het spatbord treft. De hoge snelheid en de scherpe steentjes doen de lak schilferen en roest kan bijzonder makkelijk en snel optreden.
Vervanging of reparatie: wanneer is welke oplossing zinvol?
De keuze voor reparatie dan wel vervanging is vooral van economische aard en hangt daarom van de ernst van de schade en de prijs voor een nieuw spatbord af. In principe kan veel schade zoals deuken en ook roest direct op het spatbord worden gerepareerd. Omdat echter niet alleen de schade moet worden verholpen, maar ook het gehele oppervlak opnieuw moet worden gegrondeerd en gelakt, kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Wie deze reparatie door een vakgarage laat uitvoeren, betaalt bovendien ook nog eens het arbeidsloon. Hier kan een directe vervanging van het spatbord vaak duidelijk de voordeligere optie zijn.
De kosten van een reparatie hangen af van:
- de omvang van de schade
- het materiaal van het spatbord
- het benodigde reparatiemateriaal
- het oppervlak dat moet worden gerepareerd en gelakt
- het arbeidsloon van de uitvoerder.
Spatbord zelf vervangen?
In principe is de eigenhandige vervanging van een spatbord geen probeem. Alleen hangt dit niet in de laatste plaats van de montage aan de auto af. Wanneer het spatbord enkel op de carrosserie is vastgeschroefd, kunt u het meestal na opkrikken van de auto gewoon vervangen. Is het spatbord echter aan de carrosserie gelast, heeft u zowel een hefbrug als een lasapparaat nodig alsmede de vereiste know-how om dit gereedschap voor uw wagen te gebruiken. Het losmaken van het spatbord is hier niet het grootste probleem. Het verkeersveilig aanbrengen van het nieuwe spatbord is voor mensen zonder voldoende las-ervaring in ieder geval niet aan te bevelen.
Reparatie zonder demontage?
Schade aan het spatbord kan mogelijkerwijs gerepareerd worden zonder het spatbord eraf te hoeven halen. In de regel is dit het geval bij schade die door uitdeuken weer in vorm kan worden gebracht. Dit werk dient u echter niet eigenhandig te doen, maar aan een expert over te laten. Het uitdeuken moet bijzonder voorzichtig gebeuren en er moet heel behoedzaam worden gewerkt. Bij bepaalde schade kan zelfs overlakken door het uitdeuken worden vermeden, zij het slechts in zeldzame gevallen.