Stuurkogel voor jouw auto

Spoorstangeind Voor Top automodellen
- Stuurkogel VOLKSWAGEN GOLF
- Stuurkogel BMW 3-serie
- Stuurkogels VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Stuurkogel OPEL ASTRA
- Stuurkogel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Stuurkogels FORD FOCUS
- AUDI A4
- Stuurkogel OPEL CORSA
- Stuurkogel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Stuurkogels AUDI A3
- FORD FIESTA
- Stuurkogel BMW 1-serie
- Stuurkogel VOLKSWAGEN PASSAT
- Stuurkogels RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Stuurkogel SEAT IBIZA
- Stuurkogel SEAT LEON
- Stuurkogels TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Stuurkogel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veilig sturen en rechtdoor rijden met de spoorstang
De spoorstang is een onderdeel van de sturing in de vooras van een auto. Hij heeft de belangrijke taak een auto "in het spoor te houden". Daar komt zijn naam vandaan. De spoorstang moet sterke krachten kunnen opnemen. Daarom is hij zeer stevig gebouwd. Vroeg of laat moet hij toch worden vervangen om de volledige rijveiligheid weer te herstellen.
Constructie van een spoorstang
Een spoorstang bestaat uit twee delen: een holle stang met interne schroefdraad die met de stuurstangen van de auto verbonden is. Een daarbij passende massieve staaf met externe schroefdraad is aan het wiel geschroefd. Tussen de massieve stang en het wiel bevindt zich nog een onderdeel: de spoorstangkop. Dit balhoofd heeft de opgave, de stuurbewegingen bij gelijktijdige knikbeweging van het wiel mogelijk te maken. Aan de zijkant van de stuurstang is de spoorstangkop beweeglijk gelagerd. Hier garandeert een rubberen buffer met interne stalen ring de best mogelijke flexibiliteit en stabiliteit. Een moer zorgt ervoor, dat de binnenste en buitenste stang niet tegenover elkaar kunnen verschuiven.
Defecten van de spoorstang
Een defecte spoorstang kan op verschillende wijzen worden vastgesteld:
- De auto trekt volledig naar een kant – "Hij blijft niet in zijn spoor".
- De voorste banden slijten aan een kant af (meestal de binnenkant)
- Het sturen wordt onnauwkeurig en langzaam
- Bij het rijden zijn stoten bij het sturen voelbaar.
Deze mankementen ontstaan wanneer de spoorstang verbogen of op een andere wijze beschadigd is. Het balhoofd is omwille van de hoge krachten bijzonder sterk aan slijtage onderhevig. De spoorstang reageert heel gevoelig op ongunstige zijwaartse stoten. Een te hoge stoeprand onder de verkeerde hoek of bij te hoge snelheid rammen is een veel voorkomende oorzaak voor een defecte spoorstang. Behalve de voelbare defecten van een spoorstang doet zich ook geleidelijke slijtage voor. Het balhoofd zit in een rubberen balg. Rubber kan mettertijd verbrozen. Dan lekt het smeervet eruit en de spoorstangkop verslijt heel snel. Het daarom raadzaam een spoorstang direct te vervangen wanneer u een lekkende rubberen hoes vaststelt. Ook aan de andere kant van de spoorstang kan de rubberen buffer mettertijd verbrokkelen en aan elasticiteit verliezen. Dan krijgt de spoorstangkogel steeds meer speling, hetgeen sturen steeds onaangenamer en onnauwkeuriger maakt.
Vervanging van de spoorstang
De vervanging van een spoorstang is heel eenvoudig. Het wiel wordt gedemonteerd en de kogelkop van de binnenkant van de wielgeleiding afgehaald. Dan wordt het wiel aan de schokdemper zijwaarts geklapt. Vervolgens wordt afhankelijk van de grootte van de schade, oftewel enkel het balhoofd vervangen of de hele spoorstang. In elk geval moet de moer worden losgedraaid, zodat de spoorstang eruitgedraaid kan worden. Een belangrijke tip: Onthoud absoluut het aantal omwentelingen waarmee de oude spoorstangkop in de spoorstang geschroefd zat. De nieuwe spoorstangkop wordt met precies hetzelfde aantal omwentelingen ingeschroefd. Met een beetje geluk bespaart u zich zo het afstellen van de sporing. Spoorstangen moeten altijd paarsgewijs worden vervangen. Zo creëert u een gedefinieerde toestand voor een nieuwe, optimaal functionerende sturing.
Testen van de spoorstang
Belangrijk is na vervanging van de spoorstang dat het rechtuit rijden van de auto wordt getest. Na reparatie mag de auto niet meer naar één kant trekken. Is dit in orde, moet niettemin de vordering van de bandenslijtage in de gaten worden gehouden. Het kan nog altijd voorkomen dat de banden eenzijdig afslijten. Wie op zeker wil spelen, laat de sporing na de reparatie opnieuw instellen. Daarbij is het raadzaam alle bijbehorende bouten en schroeven op voorhand los te draaien. Dergelijke werkjes worden door de garage graag extra berekend.
Kosten voor nieuwe spoorstang
Het hangt van de grootte en het gewicht af hoe duur de spoorstangen zijn. De prijzen beginnen echter zeer bescheiden bij 11 euro per stuk en stijgen zelden tot boven 30 euro. In elk geval heeft u met deze prijzen reeds de beste merkkwaliteit aangeschaft.