Stabilisator voor jouw auto
Stabilisator set Voor Top automodellen
- Stabilisator set VOLKSWAGEN GOLF
- Stabilisator set BMW 3-serie
- Stabilisator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Stabilisator set OPEL ASTRA
- Stabilisator set VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Stabilisator FORD FOCUS
- AUDI A4
- Stabilisator set OPEL CORSA
- Stabilisator set MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Stabilisator AUDI A3
- FORD FIESTA
- Stabilisator set BMW 1-serie
- Stabilisator set VOLKSWAGEN PASSAT
- Stabilisator RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Stabilisator set SEAT IBIZA
- Stabilisator set SEAT LEON
- Stabilisator TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Stabilisator defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veilig door de bocht met de stabilisator
De stabilisator is een flexibel element in de ophanging van een auto. Hij heeft de taak, zijwaartse schommeling van de auto te verhinderen. Dit verbetert de rijdynamiek en optimaliseert de wegligging.
Taak van een stabilisator
Wanneer een auto door de bocht rijdt, veert het binnenste wiel uit en het buitenste wiel door de centrifugale kracht in. Bij herhaaldelijke lastwisseling zou de auto kunnen "opzwiepen" en gaan slingeren. Om dit te voorkomen, wordt in auto's de stabilisator geïnstalleerd. Hij genereert een tegenkracht die het in- en uitveren van de wielen enigszins dempt. Omdat de stabilisator proportioneel werkt, is de compenserende beweging altijd optimaal.
Constructie en positie van de stabilisator
De stabilisator is een lang, meervoudig gebogen rond profiel van massief staal. Hij verbindt de rechter en linkerzijde van de as met elkaar. De verbinding met de ophanging geschiedt door koppelstangen. Zijn krachtoverbrenging vindt plaats door torsie, oftewel "interne verdraaiing". De stang loopt langs de onderkant van de auto. Meestal is hij zodanig aangebracht dat hij onder de radiateur zit. De stabilisatorstang is meestal heel goed toegankelijk.
Defecten van de stabilisatorstang
Wanneer een stabilisator breekt, lijdt de rijdynamiek van een auto daar sterk onder. Hij begint al heel gauw te slingeren en kan alleen nog met moeite onder controle worden gehouden. Bovendien slaan de loshangende uiteinden van de gebroken stang tegen de onderkant van de auto, zodat voortdurend een klopgeluid te horen is. Dit defect treedt echter zeer zelden op. In theorie kan een stabilisator verroesten of door verbrozing breken. Dan moet de auto echter al heel oud zijn en heel lang geen inspectie hebben ondergaan. De rubbers, waarin de stabilisator gelagerd is, zijn echter aanzienlijk gevoeliger.
Vervanging van een stabilisator
De vervanging van een stabilisator is niet heel moeilijk. Meestal moet de auto slechts worden opgekrikt en de vering gedemonteerd worden. Daarvoor heeft u een speciaal gereedschap, de zogenaamde veerspanner nodig. Pogingen, een veer zonder geschikte veerspanner te demonteren kunnen dodelijk eindigen! Verder is de stabilisator slechts met rubberen buffers aan de carrosserie bevestigd. Zijn demontage is dan ook eenvoudig. Wanneer de stabilisator op het oog nog volledig intact is, kan een vervanging van de rubbers volstaan om de volledige rijveiligheid weer te herstellen. Zijn de rubbers versleten, is dit meestal ook bij de rubbers van de koppelstang het geval. Zuinige knibbelaars vervangen ook bij deze onderdelen graag alleen de dempingselementen. Wij bevelen echter altijd de vervanging van alle stabilisatorcomponenten aan. De gunstige prijzen voor deze vervangingsonderdelen maken halfslachtige reparaties gewoon niet bepaald zinvol.
Wat ook nog zou moeten worden vervangen
Een ophanging veroudert altijd gelijkmatig. Wanneer koppelstangen en stabilisatoren van een auto versleten zijn, zijn ook de volgende componenten zeker al snel aan het einde van hun Latijn:
- stuurkogel
- spoorstangen
- ashoezen
- schokdemper
- veerpootlager
Wanneer de stabilisator wordt vervangen, is een groot deel van deze onderdelen al gedemonteerd of vrijgelegd. Het is altijd verstandig, hier bij wijze van grote schoonmaak alles te vervangen dat slijtagegevoelig is. Dit geldt ook voor de A-arm: dit onderdeel is weliswaar heel stabiel. Zijn rubberen bufferelementen zijn echter aan vervanging toe wanneer de stabilisator en de koppelstangen van onderhoud worden voorzien.
Kosten voor een stabilisator
Een stabilisator is een groot en belangrijk onderdeel. Hij moet grote krachten veilig en duurzaam kunnen overbrengen. Daarom komt voor dit vervangingsonderdeel uitsluitend een merkfabrikant in aanmerking, die ook als toeleverancier voor autofabrikanten optreedt. Dit heeft een hoge prijs voor een hoogwaardige stabilisator tot gevolg: u dient op 200 – 350 euro voor dit vervangingsonderdeel te rekenen. Hiermee heeft u echter een volledige set compleet met rubbers. Omwille van het belang van dit onderdeel mag u hier absoluut geen compromissen aangaan. De installatie is echter heel eenvoudig en kan ook met thuisgereedschap worden uitgevoerd.