Stationaire regelklep voor jouw auto

Stationaire regelklep Voor Top automodellen
- Stationaire regelklep VOLKSWAGEN GOLF
- Stationaire regelklep BMW 3-serie
- Stationaire regelklep VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Stationaire regelklep OPEL ASTRA
- Stationaire regelklep VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Stationaire regelklep FORD FOCUS
- AUDI A4
- Stationaire regelklep OPEL CORSA
- Stationaire regelklep MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Stationaire regelklep AUDI A3
- FORD FIESTA
- Stationaire regelklep BMW 1-serie
- Stationaire regelklep VOLKSWAGEN PASSAT
- Stationaire regelklep RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Stationaire regelklep SEAT IBIZA
- Stationaire regelklep SEAT LEON
- Stationaire regelklep TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Stationaire regelklep defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Fijn blijven staan met de stationair regelaar
De stationair regelaar is een klein onderdeel dat voor de werking van de motor belangrijk is. Het regelt de laagste motortoerentallen zodanig dat de motor zonder actief gasgeven niet uitslaat en een constant toerental draait.
Veel factoren voor rustig statonair draaien
Niets kan het rijplezier meer storen dan onrustig stationair draaien. Wanneer het toerental van de motor constant schommelt, voelt dit heel onbetrouwbaar aan. Voortdurend verwacht u dat de motor in de volgende seconde uitslaat of helemaal kapot gaat. Om brandstof te besparen en het bedienen van de wagen ook bij het stilstaan zo aangenaam mogelijk te maken, werd de stationair regelaar ontwikkeld. Voordat auto's een elektronisch geregelde aanvoer van het benzine/luchtmengsel kregen, werden gasgeven en stationair draaien via de carburateur geregeld. Dit zuiver mechanisch werkende apparaat kon met behulp van tal van kleppen en sproeiers in elke rijsituatie de passende hoeveelheid brandstof leveren. Dat gold ook voor het stationair draaien. In het kader van de aangescherpte regeling rondom uitstootreiniging kon de mechanische brandstofmenging niet meer de gewensteprestatie leveren en werd door de regeleenheid en de injector vervangen. Het wegvallen van de carburateur heeft de ontwikkeling van de stationaire regelaar nodig gemaakt. Hij wordt door de regeleenheid bediend zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen. De waarden voor stationair draaien zijn: luchthoeveelheid, bediening van het gaspedaal, buitentemperatuur, motortemperatuur en toerental van de motor.
Functioneren van de stationair regelaar
De stationair regelaar is technisch gezien een bypass-klep. Het onderdeel wordt in een kanaal ingebouwd, dat aan de smoorklep voorbijloopt. Hij bestaat uit een draaiklep die heel erg op de smoorklep lijkt. Alleen is hij qua doorsnee met 1/10 aanzienlijk kleiner. Direct aan de draaiklep bevindt zich een kleine stappenmotor, die direct aan de regeleenheid aangesloten is. Daarmee kan de motorbediening de luchttoevoer naar de cilinderkop zeer nauwkeurig doseren.
Defecten aan de stationair regelaar
De stationair regelaar bevindt zich in de luchtstroom die de motor van zuurstof voorziet. Hij zit achter de luchtmassameter en naast de smoorklep. Toch zit de waste-gate-verbinding er nog voor. Deze wordt geactiveerd wanneer de EGR-klep in werking treedt. Zo geraakt ter reductie van de stikstofoxide altijd weer uitlaatgas in de frisse-luchstroom. Dit uitlaatgas kan bovendien door olie van de motorventilatie verontreinigd zijn. Deze verontreinigingen uit onverbrande brandstof en olie-residu kunnen zich aan de smoorklep en aan de stationair regelaar hechten. In de praktijk slibt de stationair regelaar veel sneller dicht dan de smoorklep. Bijzonder fataal voor de stationair regelaar is een ontbrekende of defecte luchtfilter. Zolang de neerslaande deeltjes weer losraken, kan de regelaar door reiniging gerepareerd worden. Wanneer echter de klepbediening groeven en krassen oploopt, wordt zijn functioneren permanent benadeeld. Daarbij komt dat de draaiklep volledig klem kan gaan zitten. Dan kan het tot een oververhitting in de stelmotor komen waardoor deze in het ergste geval doorbrandt.
Stationair regelaar repareren
Wanneer een stationair regelaar een functiestoring vertoont, wordt dit doorgaans door de regeleenheid vastgesteld. Andere symptomen zijn: onrustig stationair draaien of het afslaan van de staande auto. Stationair regelaars zijn kleine en eenvoudig te vervangen onderdelen. Een reparatie in letterlijke zin is bij deze onderdelen niet mogelijk. Wat u kan proberen, is hem met behulp van remmenreiniger (alternatief: speciale smoorklepreiniger) van afzettingen te ontdoen. Daarbij kan ook een ultrageluidapparaat behulpzaam zijn. Wordt dit gebruikt, moet een speciale reinigingsvloeistof worden gebruikt, die geen oxydatie in de elektromotor veroorzaakt. Isopropylalcohol of vloeimiddel-verwijderaar voor ultrageluidreiniging zijn geschikte middelen. Vóór de montage moet de stationair regelaar grondig worden afgedroogd. Daarvoor is bijvoorbeeld een föhn handig. Zoals bij alle elektronische onderdelen kunnen ook aan de stationair regelaar de contactoppervlakken vervuild of met een isolerende roestlaag overtrokken zijn. Hier volstaat een grondig besproeien met remmenreiniger en vrijborstelen om hem weer werkingsklaar te maken.
Hoogwaardige stationair regelaars van de merkproducent
Stationair regelaars zijn weliswaar snel vervangen. Toch dient om een deugdelijke werking te garanderen altijd een origineel, dat is te zeggen, hoogwaardig merkfabrikaat te worden gebruikt. Een gevestigde producent van stationair regelaars is bijvoorbeeld ATEC. Bij deze bekende firma zijn nieuwe stationair regelaars al vanaf 25 euro verkrijgbaar.