Asmanchet auto

Asmanchet Voor Top automodellen
- Asmanchet VOLKSWAGEN GOLF
- Asmanchet BMW 3-serie
- Aandrijfashoes VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Asmanchet OPEL ASTRA
- Asmanchet VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Aandrijfashoes FORD FOCUS
- AUDI A4
- Asmanchet OPEL CORSA
- Asmanchet MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Aandrijfashoes AUDI A3
- FORD FIESTA
- Asmanchet BMW 1-serie
- Asmanchet VOLKSWAGEN PASSAT
- Aandrijfashoes RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Asmanchet SEAT IBIZA
- Asmanchet SEAT LEON
- Aandrijfashoes TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Asmanchet defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Onmisbare bescherming voor gewricht en lager
De aandrijfashoes is een sterk belast onderdeel, dat voor de bescherming van de aandrijfas, de askogel en het wiellager dient. De hoes vindt zijn toepassing bij auto's met voorwiel- en vierwielaandrijving. Auto's met achterwielaandrijving hebben geen aandrijfassen, daarom ontbreekt daar dit onderdeel.
Functie van de aandrijfashoes
De aandrijfashoes omsluit het punt, waar de kracht van de motor op de voorwielen wordt overgebracht. Hij beschermt de aandrijfas tegen binnendringend vuil en vocht. Tegelijkertijd houdt de hoes het daarin opgeslagen smeervet op zijn plaats. Dit is voor de levensduur van de bewegende delen in lager en as van essentieel belang. Zonder smeervet loopt de gehele eenheid binnen de kortste keren schade op.
Belasting van de aandrijfashoes
De hoes draait tijdens de rit permanent met het wiel mee. Om dit ook in de bocht mogelijk te maken, is hij niet glad, maar als een trekharmonica gevormd. Toch wordt hij met name in de bocht grondig doorgekneed. Hij bestaat uit meerdere milimeters sterk rubber. Dit kan vanwege hoge leeftijd, weersinvloeden of beschadiging door steenslag of vuil scheuren gaan vertonen. Eenmaal gescheurd, gaat de hoes al snel helemaal kapot.
Schade aan de aandrijfashoes vaststellen
Een kapotte aandrijfashoes is makkelijk vast te stellen: het lekkende smeervet verdeelt zich over de gehele askogel en slaat als een zwarte, dikke smeerlaag overal neer. Zodra dit schadebeeld optreedt, is onmiddellijk handelen noodzakelijk. De vervanging van een hoes is tamelijk veel werk. De volgschade die door ontbrekend smeervet en binnendringend vuil kan optreden, is echter veel duurder. Afgezien daarvan vormt zwervend vet in de buurt van een schijfrem ook een groot risico. De remwerking wordt sterk benadeeld zodra smeervet de remschijf bereikt. Dit kan tot over de kop slaan van de auto leiden. Blijft het lekken van het smeervet te lang onopgemerkt, lopen het wiellager en de as onherroepelijk schade op. Dit is vast te stellen door niet te missen knakgeluiden bij het sturen en een slepend geluid tijdens het rijden. In dit geval wordt de reparatie aanzienlijk duurder, dan wanneer het bij een tijdige vervanging van de hoes het geval zou zijn.
Vervanging van de aandrijfashoes
De vervanging van een hoes duurt voor een min of meer handige doe-het-zelver ongeveer 2 – 3 uur. Een professionele garage met opgeleid personeel en het nodige vakgereedschap lukt het in de helft van die tijd. Om de hoes te vervangen moet de aandrijfas worden verwijderd en gedemonteerd. De hoes is met een klem vast aan de de as gemonteerd. Voor de reparatie wordt het voorwiel verwijderd, de stuurgewrichten losgemaakt en vervolgens verwijderd. Het wiellager wordt losgemaakt en alles wat voor de demontage van de aandrijfas noodzakelijk is, wordt verwijderd.
Tot het vervangen van de hoes hoort ook altijd het controleren van de het wiellager en de tanding aan de aandrijfas. Sommige auto's, zoals bijvoorbeeld de oude bestelwagen van Renault "Rapid", vallen door de enorme slijtage van de aandrijfassen op. Normaal gezien houden deze onderdelen het een heel autoleven uit, voor zover niet op onderhoud bespaard wordt. In geval van het wiellager verdient het de overweging, dit uit voorzorg tegelijkertijd te vervangen. Wanneer de hele eenheid toch al uit elkaar gehaald is, is de vervanging van dit kleine onderdeel een gunstige gelegenheid die men niet zomaar voorbij mag laten gaan. Voor de montage van een wiellager moet echter professionele hulp in de arm worden genomen.
Hetzelfde geldt voor alle bewegende onderdelen van de stuurinrichting: rubberen buffers, stabilisatorstangen en vooral het spoorstangeind zijn als vervangingsonderdelen zeer voordelig verkrijgbaar. De toepassing van oude onderdelen met poreus rubber maakt de volgende reparatie een kwestie van een paar weken.
Belangrijk bij het in elkaar zetten is echter, de spoorstanguiteinden precies zo te monteren, als ze aanvankelijk waren gedemonteerd. Door markeren of het tellen van de schroefdraaiingen kan exact dezelfde positie worden bepaald. Bent u niet volledig zeker, hoe diep de spoorstangen waren ingeschroefd, moet het wagen naar de sporingsmeting.
Opgepast met goedkope oplossingen
De uitdaging bij de vervanging van een aandrijfashoes maakt de keuze voor een goedkope oplossing heel erg verleidelijk. Zo worden bijvoorbeeld gedeelde hoezen aangeboden, die over de reeds aanwezige hoezen kunnen worden getrokken. Vervolgens worden de naden dichtgeplakt. Wie een beetje thuis is in deze materie, weet dat dit nooit een oplossing voor de lange duur kan zijn. De complete set voor de vervanging van een ashoes kost vanaf 15 euro. Hij wordt geleverd met vers smeervet en alle benodigde bevestigingsonderdelen. Deze gunstige prijzen maken de keuze voor twijfelachtige goedkope oplossingen overbodig.