Verdelerkap auto

Verdelerkap Voor Top automodellen
- Verdelerkap VOLKSWAGEN GOLF
- Verdelerkap BMW 3-serie
- Verdeelkap VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Verdelerkap OPEL ASTRA
- Verdelerkap VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Verdeelkap FORD FOCUS
- AUDI A4
- Verdelerkap OPEL CORSA
- Verdelerkap MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Verdeelkap AUDI A3
- FORD FIESTA
- Verdelerkap BMW 1-serie
- Verdelerkap VOLKSWAGEN PASSAT
- Verdeelkap RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Verdelerkap SEAT IBIZA
- Verdelerkap SEAT LEON
- Verdeelkap TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Verdelerkap defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Vertrouwde hulp bij de ontsteking
De stroomverdelerkap is sinds het begin van de seriematige autofabricage een vast onderdeel van de constructie. Deze heeft de taak, het gevoelige mechanisme van het ontstekingscontact te beschermen en de ontstekingsspanning aan de ontstekingskabel verder te leiden. Zijn vorm is al decennialang hetzelfde gebleven.
Waar zit de stroomverdelerkap?
De stroomverdelerkap is heel makkelijk te vinden. U volgt gewoon de ontstekingskabels van de motor. Deze komen op één punt samen. Dat is de verdelerkap. De drie, vier, vijf, zes of acht kabels van de bougies resp. de cilinders van de motor zijn ringvormig in de verdelerkap geplaatst. Centraal zit nog een extra kabel, die van de bobine komt. Van daar komt de stroom met de hooggetransformeerde spanning en loopt door een koolstofcontact door de verdeelvinger/rotor in de contactonderbreker, die daaronder zit. Daar wordt de spanning door middel van een overspringende vonk op precies het juiste tijdstop aan de verdelerrotor teruggeven. Van daaruit springt de vonk op de contacten onder de verdelerkap over in de ontstekingskabel en de spanning wordt naar de bougie verder geleid. De rotor draait synchroon met de ontstekingsvolgorde van de cilinder en de motor draait.
De stroomverdelerkap is een slijtageonderdeel
Een stroomverdelerkap bestaat uit goed isolerende kunststof. Hij is in onmiddellijke nabijheid van de motor geplaatst. De hoge temparaturen, de continue trillingen en vervuiling door olie of benzinedampen vreten op den duur aan de substantie van de verdelerkap. De kunststof kan mettertijd broos worden waardoor vocht in het ontstekingssysteem kan binnendringen. Voordat dit gebeurt, is de verdelerkap wellicht al op een andere plek rijp voor vervanging geworden: de zwakke plek aan dit onderdeel zijn de ontstekingscontacten aan de onderkant. Bij elke vonkoverdracht smelt wat materiaal van het oppervlak. Op den duur vormt zich een dikke oxideerlaag, die de ontstekingsspanning steeds slechter geleidt. Als voorlopige oplossing kunnen de contacten met een schroevendraaier worden schoongeschraapt. De weg van de vonk wordt daardoor echter langer en het erosie-effect neemt toe. Wordt een defect aan de verdelerkap vastgesteld, is vervanging de juiste weg.
Eenvoudige reparatie
Een stroomverdelerkap is het meest eenvoudig te vervangen onderdeel in een wagen. Hij is met twee clips of een eenvoudige schroefmontage op de ontstekingsverdeler bevestigd. Deze bevestiging wordt met een paar handgrepen losgemaakt en de ontstekingskabels er eenvoudig afgetrokken. Dan heeft u de stroomverdelerkap al in uw hand. Een tip moet u echter ter harte nemen: een ontstekingskabel wordt na het verwijderen meteen op dezelfde plek aan de nieuwe verdelerskap gestoken. Zo garandeert u dat de ontstekingsvolgorde behouden blijft.
Voordelig vervangingsonderdeel bij Auto-onderdelenexpert
Een stroomverdelerkap is bij Auto-onderdelenexpert al vanaf 5 euro verkrijgbaar. Zo bestaat er geen reden om met een slecht onderhouden stroomverdelerkap rond te blijven rijden. De ontstekingsmodule zorgt met een nieuwe stroomverdelerkap voor een betere betrouwbaarheid.