Thermostaat voor jouw auto
Koelwaterthermostaat Voor Top automodellen
- Thermostaathuis VOLKSWAGEN GOLF
- Thermostaathuis BMW 3-serie
- Thermostaat, koelvloeistof VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Thermostaathuis OPEL ASTRA
- Thermostaathuis VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Thermostaat, koelvloeistof FORD FOCUS
- AUDI A4
- Thermostaathuis MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Thermostaathuis OPEL CORSA
- Thermostaat, koelvloeistof AUDI A3
- FORD FIESTA
- Thermostaathuis BMW 1-serie
- Thermostaathuis VOLKSWAGEN PASSAT
- Thermostaat, koelvloeistof MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Thermostaathuis SEAT IBIZA
- Thermostaathuis SEAT LEON
- Thermostaat, koelvloeistof AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Thermostaat defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De koeling onder controle met de thermostaat
De thermostaat is een klein en automatisch werkend onderdeel, dat het koelsysteem regelt. Een functionerende thermostaat houdt de motortemperatuur constant. Wanneer de thermostaat uitvalt, verslijt de motor zeer snel.
Constructie van een thermostaat
De thermostaat is een klep die beide koelingskringlopen in een motor van elkaar scheidt en enkel opent als het nodig is. Deze kleine metalen klep reageert met behulp van een spiraalveer en een waskern op de temperatuur van de koelvloeistof. Wanneer de omgevingstemperatuur te hoog wordt, laat de thermostaat de de koelvloeistof doorstromen. De was binnenin smelt en de spiraalveer trekt een klep open. Daalt de omgevingstemperatuur, sluit de koelwaterthermostaat zich weer en de was stolt.
Positie van de thermostaat
De thermostaat zit dichtbij de motor en is meestal makkelijk te vinden. Waar kleine en grote koelingskringloop samenkomen, is doorgaans een Y-vormig knooppunt van drie slangen. Dit knooppunt betreft doorgaans een onderdeel uit gegoten alumninium dat kan worden geopend. De thermostaat zit precies in het midden. Bij veel auto's is de thermostaat direct tegen de motor geplaatst. Ook dan is zijn positie aan de dikke koelwaterslangen goed te herkennen.
Taak van de kleine en de grote koelingskringloop
Metalen krimpen wanneer ze koud zijn. Bij opwarming zetten ze weer uit. Een motor is zodanig gebouwd dat zijn onderdelen bij werkingstemperatuur precies in elkaar passen. Wordt de temperatuur overschreden, verslijt de motor veel sneller. Draait de motor permanent te koud, glijden de onderdelen niet goed maar ratelen en slaan ze op elkaar. Ook dit werkt slijtage in de hand. Om de motor zo snel mogelijk op werkingstemperatuur te brengen, wordt het koelwater na zijn omloop door de motor nog eens doorgepompt. Het circuleert terwijl de motor geleidelijk opwarmt en vervolgens bijna te heet wordt. Dan opent de thermostaat de grote koelingskringloop en laat de radiateur op de motor inwerken. Is ook de koelprestatie van de radiateur niet meer voldoende, schakelt de ventilator aan en koelt het koelwater verder. De thermostaat houdt daarbij de grote koelingskringloop constant open.
Schade aan de thermostaat
Een thermostaat kan mettertijd minder goed gaan werken. Blijft hij te lang in dienst, kan hij zelfs breken. Meestal warmt door een defecte thermostaat de motor niet meer voldoende op. Dat is met name te merken als u de interieurverwarming inschakelt. Wanneer deze alleen nog maar lauwe lucht produceert, kan een defecte thermostaat de oorzaak zijn. Een thermostaat vervangen is niet heel moeilijk. Hij zit altijd op de plek waar drie dikke koelwaterslangen in een behuizing samenkomen. Deze behuizing zit met een paar metalen schroeven dicht. Die draait u los en de oude thermostaat kan er met een spitstang worden uitgetrokken. Daarbij gaat vaak koelwater verloren. Dit moet meteen weer worden aangevuld.
Thermostaten van merkkwaliteit
Een thermostaat is een klein, goedkoop doch zeer belangrijk onderdeel. Voor betrouwbare regeling van de koelingskringloop komt het op precisie en duurzaamheid aan. Zulke voorwaarden bieden goedkope thermostaten van onbekende fabrikanten niet. Thermostaten van merkfirma's bieden geteste en gegarandeerde kwaliteit. De temperatuur in een motor wordt door een perfecte en hoogwaardige thermostaat zeer nauwkeurig geregeld. Dat zorgt voor maximale brandstofefficiëntie en comfort.