Toeter (claxon) voor jouw auto

Toeter (claxon) Voor Top automodellen
- Toeter (claxon) VOLKSWAGEN GOLF
- Toeter (claxon) BMW 3-serie
- Meertonige luchthoorn VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Toeter (claxon) OPEL ASTRA
- Toeter (claxon) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Meertonige luchthoorn FORD FOCUS
- AUDI A4
- Toeter (claxon) OPEL CORSA
- Toeter (claxon) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Meertonige luchthoorn AUDI A3
- FORD FIESTA
- Toeter (claxon) BMW 1-serie
- Toeter (claxon) VOLKSWAGEN PASSAT
- Meertonige luchthoorn RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Toeter (claxon) SEAT IBIZA
- Toeter (claxon) SEAT LEON
- Meertonige luchthoorn TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Toeter (claxon) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Maakt met opzet herrie: de claxon
De autoclaxon oftewel de toeter is een handmatig bediend waarschuwingssignaal voor andere verkeersdeelnemers. Zijn onberispelijke werking is APK-relevant. Hij mag echter alleen worden gebruikt wanneer het absoluut nodig is.
Constructie en positie van de claxon
De toeter is een elektromechanisch onderdeel. Zijn constructie is even robuust als eenvoudig. Dit houdt zijn aanschafprijs laag en garandeert tegelijkertijd een lange levensduur. De claxon is bevestigd aan de carrosserie met een ijzeren brug en verbonden met het elektrische circuit via twee contacten. De claxon is niet geaard via de carrosserie. De verbinding wordt meestal gemaakt door een speciaal daarvoor vervaardigde dubbele stekker. De autoclaxon zit meestal achter de voorste bumper of ook wel bevestigd aan de radiateurgrille. Het gegeneerde geluid moet in kegelvormige richting voorwaarts bewegen. Verandering van zijn richting compromitteert het effect. De claxon functioneert elektromagnetisch. In zijn binnenste bevindt zich een elektromagneet met een onderbrekercontact. De elektromagneet trekt een ankertje aan, dat aan een dun metalen membraan is bevestigd. De elektromagneet wordt bij het aantrekken van het ankertje door de onderbreker weer uitgeschakeld. Een veer zet het anker terug en de kringloop begint van voren. Dit proces vindt vele honderden malen per minuut plaats en genereert het typische claxongeluid.
Defecten van de claxon
Een claxon kan het laten afweten vanwege binnendringend vocht. Wanneer de interne componenten zoals de contactbrekerpunten of koperen spoelen roesten, is de claxon onherstelbaar. Dit wordt opgemerkt door het feit dat de toeter het helemaal niet meer doet. Wanneer hij nog een zacht gereutel laat horen, kan een reparatiepoging worden ondernomen: de claxon is voorzien van een schroef voor bijstelling van de contactbreker. De functie kan worden hersteld door te draaien aan deze schroef.
Reparatie van de autoclaxon
Wanneer de kern van de claxon volledig is verroest of verbrand als gevolg van een kortsluiting kan hij meestal niet worden gerepareerd. De enige optie is vervanging. Dit is heel eenvoudig: de claxon is bevestigd aan een dunne metalen brug met een bout. Toegang kan worden verschaft door verwijdering van bumper of de radiateurgrille. Nu kan de claxon makkelijk worden verwijderd. Voorafgaand aan installatie moeten de contactpunten op roest worden gecheckt. De stekkers zijn wat moeilijk schoon te maken. Lukt dit niet, moeten zij ook worden vervangen.
De claxon en het gezag
Vervanging van een claxon betekent installatie van een origineel vervangingsonderdeel of op zijn minst een toegelaten product. In dit opzicht verwijzen we naar meertonige claxons. Het is mogelijk de claxon door tuning te upgraden. De vijftonige "Dukes of Hazzard" dixie-hoorn is echter verboden en kan een boete opleveren. Installatie van meertonige signalen is streng verboden. Het imiteren van een politiesirene is een ernstige overtreding die tot vervolging wegens aanmatiging van gezag kan leiden.
Een autoclaxon kopen
Autoclaxons zijn heel goedkoop, beginnend bij 5 EUR. De accessoirehandel biedt een breed scala aan speciale toeters, geschikt voor verandering van het claxongeluid. Niettemin moet de autorisatie van het product altijd worden gecontroleerd. Het gebruik van een claxon met een luchtcompressor is over het algemeen voorbehouden aan grotere voertuigen. Vrachtwagens en bussen zijn traditioneel voorzien van dit soort claxon omdat hij het geluid van een grote dieselmotor moet overstemmen. Voor het gebruik in personenwagens is toestemming vereist.