Trekhaak voor jouw auto
Trekhaken Voor Top automodellen
- Trekhaken VOLKSWAGEN GOLF
- Trekhaken BMW 3-serie
- Trekhaak VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Trekhaken OPEL ASTRA
- Trekhaken VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Trekhaak FORD FOCUS
- AUDI A4
- Trekhaken OPEL CORSA
- Trekhaken MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Trekhaak AUDI A3
- FORD FIESTA
- Trekhaken BMW 1-serie
- Trekhaken VOLKSWAGEN PASSAT
- Trekhaak RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Trekhaken SEAT IBIZA
- Trekhaken SEAT LEON
- Trekhaak TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Trekhaak defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Meer nut met een trekhaak
De aanhangerkoppeling verleent een auto een geweldige flexibiliteit. Met dit kleine en onopvallende onderdeel kan een wagen zijn gebruikswaarde optimaliseren. Dit geldt ook voor kleine wagens met zwakke motoren. Een trekkoppeling is daarom aan elke wagen een zinvolle toevoeging. Soorten aanhangerkoppeling In de wagenbouw wordt tussen vier types aanhangerkoppeling onderscheid gemaakt. Dit zijn:
- penkoppeling
- vangmuilkoppeling
- opleggerkoppeling
- balvormige koppeling (trekhaak)
De penkoppeling wordt in de land- en bosbouw gebruikt. De vangmuilkoppeling en de opleggerkoppeling zijn bij vrachtwagens te vinden. Bij personenwagens is uitsluitend de trekhaak ingezet.
Onderdelen van de aanhangerkoppeling
Een aanhangerkoppeling bestaat uit een dwarsbalk, de trekhaak en de elektronicaset. Voor de montage van een aanhangerkoppeling moeten bijzonder stevige bouten worden gebruikt die hoge trek- en schuifkrachten aankunnen. Bij een montageset zijn deze schroeven meestal inbegrepen. Aanbevolen wordt, bij het monteren van een gebruikte trekhaak deze schroeven te vernieuwen.
Aanhangerkoppeling achteraf monteren
Wanneer de aanhangerkoppeling niet reeds bij productie werd aangebracht, kan deze voor bijna elke auto achteraf worden gemonteerd. Daarbij wordt tussen twee bouwvormen onderscheiden: starre en afneembare aanhangerkoppelingen. Een starre trekhaak is vast aan zijn houder gelast. Hij biedt een maximaal betrouwbare stabiliteit en trekzekerheid. Optisch gezien is hij echter niet zo populair. Vooral bij sportieve wagens zoals coupés of cabrio's ziet de starre trekhaak er niet passend uit. Daarom werden afneembare trekhaken ontwikkeld. Hierbij kan de kogelkop eraf worden genomen. Moderne afneembare trekhaken doen voor de starre systemen voor wat betreft trekzekerheid, stabiliteit en veiligheid niet onder. De constructie is echter gecompliceerder en dit maakt hem enigszins duurder. De uitdaging bij het monteren van een aanhangerkoppeling bestaat niet zozeer in de montage van de mechanische onderdelen. Hiervoor moet in de meeste gevallen alleen de bumper worden verwijderd en eventueel enigszins aangepast. De aansluiting van de elektronica is daarentegen vaak een echte uitdaging. Met een beetje geluk beschikt het trekkende voertuig over een voorbereide aansluitingsstekker. Vaak zijn echter uitgebreide laswerkzaamheden nodig, waarvoor gedetailleerde kennis betreffende auto-elektriciteit vereist is. Bij nieuw aangeschafte koppelingen voor achterafmontage wordt een nauwkeurige montagebeschrijving geleverd. Het is raadzaam, deze aandachtig door te lezen en daarna alsnog in overweging te nemen, of het project wel volledig zelfstandig kan worden uitgevoerd. Bij twijfel is de zelfstandige montage van de aanhangerkoppeling in combinatie met een installatie van de elektronica in de vakgarage een zinvol alternatief. Bedenkingen over het feit of de achteruitrijsensor door de montage van een trekhaak benadeeld zou kunnen worden, zijn ongegrond. De meeste systemen, inclusief de oplossingen voor achteraf-montage, zijn ongevoelig voor aanhangerkoppelingen. De parkeerassistent schakelt meestal uit, wanneer een aanhanger aan de elektronicaset wordt aangesloten.
Defecten aan de aanhangerkoppeling
Aanhangerkoppelingen zijn uiterst stevige onderdelen die het normaal gezien langer uithouden dan de auto zelf. In geval van botsingschade kunnen zij echter niet worden gerepareerd. Verbuigen of lassen is aan dit onderdeel niet toegestaan. Wanneer de bevestigingspunten aan de carrosserie het nog toelaten, kan bij botsing enkel de trekhaak worden vervangen.
Extra's voor de trekhaak
Wordt met de trekhaak een grote aanhanger, bijv. een caravan getrokken, zijn grotere achteruitkijkspiegels een verstandige toevoeging. Ze verbreden het gezichtsveld aanzienlijk en leveren zodoende een voordelige en snel gemonteerde bijdrage tot de rijveiligheid. Afhankelijk van grootte van de aanhanger kan het aanbrengen van extra spiegels zelfs verplicht zijn. Moderne extra spiegels worden met zuignappen gemonteerd. Omdat met een aanhanger sowieso met een snelheid van maximaal 80 km/u mag worden gereden, speelt de slechtere aerodynamiek nauwelijks een rol. Een aanhangerkoppeling steekt ver uit de achterkant. Bij het rangeren en vooral bij het achteruitrijden kan het gebeuren dat de trekhaak tegen een hindernis botst. Dit kan vooral bij het ontvangende voertuig tot deuken en krassen leiden. Bij niet gebruikte trekhaken is daarom het aanbrengen van een beschermingskap zinvol. Deze, reeds vanaf 1 euro verkrijgbare kappen kunnen effectief tegen dure en vervelende schade bescherming bieden.