Turbodrukregelaar (drukomvormer) voor jouw auto
Drukconvertor uitlaatgasregeling Voor Top automodellen
- Drukomvormer VOLKSWAGEN GOLF
- Drukomvormer BMW 3-serie
- Drukconvertor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Drukomvormer OPEL ASTRA
- Drukomvormer VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Drukconvertor FORD FOCUS
- AUDI A4
- Drukomvormer MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Drukomvormer OPEL CORSA
- Drukconvertor AUDI A3
- FORD FIESTA
- Drukomvormer BMW 1-serie
- Drukomvormer VOLKSWAGEN PASSAT
- Drukconvertor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Drukomvormer SEAT IBIZA
- Drukomvormer SEAT LEON
- Drukconvertor AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Turbodrukregelaar (drukomvormer) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Laadlucht regelen met de drukconvertor
De drukconvertor is een onderdeel van motoren met turbolader. De klep regelt de luchthoeveelheid die naar de motor wordt geleid. Daardoor wordt de verbranding geoptimaliseerd en schade aan de motor voorkomen. Er zijn twee bouwvormen voor de drukconvertor.
Functie van de drukconvertor aan de turbolader
De drukconvertor kan als onderdeel ter bescherming van turbolader en motor of actief voor het motormanagement worden ingezet. Tot op de regeling functioneren beide vuldrukkleppen identiek. Een turbolader vereist meer lucht naarmate meer uitlaatgassen worden uitgestoten. Zonder regeling zou een met turbolader uitgeruste motor daarom vanzelf steeds hogere toerentallen draaien. Dat leidt vroeger of later tot de vernieling van de turbolader, maar op den duur kan ook de motor door een te hoog toerental beschadigd raken. Om dit te verhinderen, leidt de drukconvertor vanaf een bepaalde vuldruk een deel van de luchtstroom via een bypass-klep in de uitlaatstroom af. Omdat het drijfwiel en de aangedreven turbine van een turbolader door een starre as met elkaar zijn verbonden, daalt door de afvoer van de uitlaatdruk het toerental van de turbolader. Daardoor is aan de aanzuigkant minder lucht nodig en de vuldruk daalt. Wordt de laaddrukregelklep als motor- en turbobescherming gebruikt, wordt hij via een rubberen membraan geregeld. Deze wordt zuiver handmatig via de externe atmosferische druk aangestuurd. Dit type laaddrukklep wordt ook "wastegaste" genoemd. Wanneer de laaddrukklep actief aan de motoraansturing moet deelnemen, moet hij elektronisch in beweging worden gezet. De regelwaarden voor de elektronische inlaatdrukregelklep zijn de gegeven laaddruk, de positie van de smoorklep en de neiging tot pingelen. Daarbij zijn de temperatuur van de aangezogen lucht, de temperatuur van de motor, het actuele toerental en de atmosferische druk voor de berekening van de inlaatdruk als corrigerende signalen belangrijk. Via een elektronisch aangestuurde regelklep wordt de drukconvertor zeer nauwkeurig aangestuurd. Zo bereikt de motor met een programmagestuurd management via de regeleenheid door de elektronische laaddrukregelklep in verbinding met de injectoren altijd de optimale verbranding. Dit minimaliseert het verbruik en maximaliseert de leverbare prestatie. In elk geval is bij beide systemen nog een extra aflaatklep gemonteerd, die in geval van een massieve overschrijding van het toerental de laaddruk laat ontsnappen.
Defecten aan de laaddrukregelklep
Wanneer de elektronische laaddrukklep defect is, worden de door de regeleenheid uitgezonden signalen niet meer correct omgezet. In de regel is een verhard membraan hier de oorzaak, hetgeen onder bepaalde omstandigheden kan worden vervangen. De drukconvertor is bijzonder gevoelig voor vervuilingen door ontbrekende luchtfilters, lekken in het inlaatsysteem of verkolingen in de uitstoot. Deze kunnen bij het binnendringen van olie in de turbolader ontstaan. Elektronische laaddrukregelkleppen hebben een gecompliceerde interne techniek van wormoverbrenging uit kunststof. Wanneer de stuurstang van deze klep klemt, kan deze overbrenging zich soms zelf ontmantelen. Ook hiervoor zijn er speciale vakgarages, die het onderdeel onder sommige omstandigheden kunnen repareren. In de regel blijft echter enkel de vervanging bij het uitvallen van een drukconvertor.
Drukconvertor repareren
De reparatie van een laaddrukregelklep is gelukkig erg eenvoudig. Bij de meeste auto's is het onderdeel goed toegankelijk en hoeft voor de reparatie slechts te worden vervangen. Het is mogelijk dat het nog op de aanwezige regeleenheid moet worden afgestemd, maar dit kan een vakgarage met de juiste hard- en software snel doorvoeren. Het belangrijkste bij de reparatie van een laaddrukregelklep is echter het verhelpen van de oorzaak voor het uitvallen. Natuurlijk kunnen deze complexe onderdelen op zich zeer snel verouderen. Vaak is echter een defect aan het aanzuig- of turbosysteem ervoor verantwoordelijk, dat de drukconvertor uitvalt. Wanneer in de luchtslang olie lekt, de turbolader hard fluit en erg verkoold is of een andere zeer duidelijk gebrek optreedt, moet dit worden verhopen. Anders houdt ook de meest hoogwaardige laaddrukregelklep het niet lang.
Drukconvertor van merkkwaliteit voor een maximale levensduur
Laaddrukregelkleppen zijn in principe erg lang levende onderdelen. Men kan bij een autoleeftijd vanaf ca. 5 – 8 jaar of 120.000 kilometer op de teller op de eerste storingen van het aanzuigkanaal rekenen. Dit betreft altijd eerst de slangen en pakkingen. Wanneer deze schade snel en zorgvuldig wordt verholpen, houden ook de laaddrukregelkleppen het langer uit. Voor het geval dat toch een vervanging nodig is, dient men op merkkwaliteit te letten. Zo krijgt u een betrouwbaar onderhouden verluchting tegen een schappelijke prijs. Merkapparatuur kost vanaf ca. 30 – 80 eur.