00#
88-7409

Turbodrukregelaar (drukomvormer) voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Turbodrukregelaar (drukomvormer) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Drukconvertor van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • MAPCO Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • VAICO Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • TOPRAN Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • SWAG Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • METZGER Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • JP GROUP Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • HELLA Turbodrukregelaar (drukomvormer) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Drukconvertor
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Drukconvertor
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Drukconvertor
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Drukconvertor
  • Koop hier aan de beste prijs DIEDERICHS Drukconvertor
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Drukconvertor
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Drukconvertor
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Drukconvertor
  • AKS DASIS
  • PIERBURG
  • ERA
  • BUGIAD

Turbodrukregelaar (drukomvormer) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Laadlucht regelen met de drukconvertor

De drukconvertor is een onderdeel van motoren met turbolader. De klep regelt de luchthoeveelheid die naar de motor wordt geleid. Daardoor wordt de verbranding geoptimaliseerd en schade aan de motor voorkomen. Er zijn twee bouwvormen voor de drukconvertor.

Functie van de drukconvertor aan de turbolader

De drukconvertor kan als onderdeel ter bescherming van turbolader en motor of actief voor het motormanagement worden ingezet. Tot op de regeling functioneren beide vuldrukkleppen identiek. Een turbolader vereist meer lucht naarmate meer uitlaatgassen worden uitgestoten. Zonder regeling zou een met turbolader uitgeruste motor daarom vanzelf steeds hogere toerentallen draaien. Dat leidt vroeger of later tot de vernieling van de turbolader, maar op den duur kan ook de motor door een te hoog toerental beschadigd raken. Om dit te verhinderen, leidt de drukconvertor vanaf een bepaalde vuldruk een deel van de luchtstroom via een bypass-klep in de uitlaatstroom af. Omdat het drijfwiel en de aangedreven turbine van een turbolader door een starre as met elkaar zijn verbonden, daalt door de afvoer van de uitlaatdruk het toerental van de turbolader. Daardoor is aan de aanzuigkant minder lucht nodig en de vuldruk daalt. Wordt de laaddrukregelklep als motor- en turbobescherming gebruikt, wordt hij via een rubberen membraan geregeld. Deze wordt zuiver handmatig via de externe atmosferische druk aangestuurd. Dit type laaddrukklep wordt ook "wastegaste" genoemd. Wanneer de laaddrukklep actief aan de motoraansturing moet deelnemen, moet hij elektronisch in beweging worden gezet. De regelwaarden voor de elektronische inlaatdrukregelklep zijn de gegeven laaddruk, de positie van de smoorklep en de neiging tot pingelen. Daarbij zijn de temperatuur van de aangezogen lucht, de temperatuur van de motor, het actuele toerental en de atmosferische druk voor de berekening van de inlaatdruk als corrigerende signalen belangrijk. Via een elektronisch aangestuurde regelklep wordt de drukconvertor zeer nauwkeurig aangestuurd. Zo bereikt de motor met een programmagestuurd management via de regeleenheid door de elektronische laaddrukregelklep in verbinding met de injectoren altijd de optimale verbranding. Dit minimaliseert het verbruik en maximaliseert de leverbare prestatie. In elk geval is bij beide systemen nog een extra aflaatklep gemonteerd, die in geval van een massieve overschrijding van het toerental de laaddruk laat ontsnappen.

Defecten aan de laaddrukregelklep

Wanneer de elektronische laaddrukklep defect is, worden de door de regeleenheid uitgezonden signalen niet meer correct omgezet. In de regel is een verhard membraan hier de oorzaak, hetgeen onder bepaalde omstandigheden kan worden vervangen. De drukconvertor is bijzonder gevoelig voor vervuilingen door ontbrekende luchtfilters, lekken in het inlaatsysteem of verkolingen in de uitstoot. Deze kunnen bij het binnendringen van olie in de turbolader ontstaan. Elektronische laaddrukregelkleppen hebben een gecompliceerde interne techniek van wormoverbrenging uit kunststof. Wanneer de stuurstang van deze klep klemt, kan deze overbrenging zich soms zelf ontmantelen. Ook hiervoor zijn er speciale vakgarages, die het onderdeel onder sommige omstandigheden kunnen repareren. In de regel blijft echter enkel de vervanging bij het uitvallen van een drukconvertor.

Drukconvertor repareren

De reparatie van een laaddrukregelklep is gelukkig erg eenvoudig. Bij de meeste auto's is het onderdeel goed toegankelijk en hoeft voor de reparatie slechts te worden vervangen. Het is mogelijk dat het nog op de aanwezige regeleenheid moet worden afgestemd, maar dit kan een vakgarage met de juiste hard- en software snel doorvoeren. Het belangrijkste bij de reparatie van een laaddrukregelklep is echter het verhelpen van de oorzaak voor het uitvallen. Natuurlijk kunnen deze complexe onderdelen op zich zeer snel verouderen. Vaak is echter een defect aan het aanzuig- of turbosysteem ervoor verantwoordelijk, dat de drukconvertor uitvalt. Wanneer in de luchtslang olie lekt, de turbolader hard fluit en erg verkoold is of een andere zeer duidelijk gebrek optreedt, moet dit worden verhopen. Anders houdt ook de meest hoogwaardige laaddrukregelklep het niet lang.

Drukconvertor van merkkwaliteit voor een maximale levensduur

Laaddrukregelkleppen zijn in principe erg lang levende onderdelen. Men kan bij een autoleeftijd vanaf ca. 5 – 8 jaar of 120.000 kilometer op de teller op de eerste storingen van het aanzuigkanaal rekenen. Dit betreft altijd eerst de slangen en pakkingen. Wanneer deze schade snel en zorgvuldig wordt verholpen, houden ook de laaddrukregelkleppen het langer uit. Voor het geval dat toch een vervanging nodig is, dient men op merkkwaliteit te letten. Zo krijgt u een betrouwbaar onderhouden verluchting tegen een schappelijke prijs. Merkapparatuur kost vanaf ca. 30 – 80 eur.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Drukconvertor, turbolader
Drukconvertor, turbolader RIDEX 3553P0007
  • Ventieltype: Magneetklep
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal contacten: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
3553P0007 RIDEX Drukconvertor, turbolader auto prijs
RIDEX | 3553P0007
37,65 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Drukomvormer PIERBURG 7.00968.04.0
  • Ventieltype: Magneetklep
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Technisch informatienummer: SI 0096
  • Conditie:  Geheel nieuw
7.00968.04.0 PIERBURG Drukomvormer auto prijs
PIERBURG | 7.00968.04.0
62,25 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Drukconvertor PIERBURG 7.02256.21.0
  • Ventieltype: Magneetklep
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Technisch informatienummer: SI 0096
  • Conditie:  Geheel nieuw
7.02256.21.0 PIERBURG Drukconvertor auto prijs
PIERBURG | 7.02256.21.0
55,66 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, uitlaat...
Drukconvertor uitlaatgasregeling RIDEX 1134P0012
  • Ventieltype: Omschakelklep
  • Werkwijze: Electrisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal contacten: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
1134P0012 RIDEX Drukconvertor uitlaatgasregeling auto prijs
RIDEX | 1134P0012
27,44 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Drukomvormer turbolader RIDEX 3553P0032
  • Ventieltype: Magneetklep
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal aansluitingen: 2
  • Aantal contacten: 2
  • Behuizing: Kunststofbehuizing
  • Conditie:  Geheel nieuw
3553P0032 RIDEX Drukomvormer turbolader auto prijs
RIDEX | 3553P0032
53,48 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Vuldrukregelklep RIDEX 3553P0015
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal contacten: 2
  • Ventieltype: Magneetklep
  • Conditie:  Geheel nieuw
3553P0015 RIDEX Vuldrukregelklep auto prijs
RIDEX | 3553P0015
48,71 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Turbodrukregelaar (drukomvormer) RIDEX 3553P0031
  • Werkwijze: Electrisch
  • Connectorhuisvorm: Hoekig
  • Aantal contacten: 2
  • Ventieltype: Omschakelklep
  • Spanning (Volt): 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
3553P0031 RIDEX Turbodrukregelaar (drukomvormer) auto prijs
RIDEX | 3553P0031
22,13 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, uitlaat...
Drukconvertor, turbolader RIDEX 1134P0006
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal contacten: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
1134P0006 RIDEX Drukconvertor, turbolader auto prijs
RIDEX | 1134P0006
36,17 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Drukomvormer RIDEX 3553P0008
  • Ventieltype: Magneetklep
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal contacten: 2
  • Aantal aansluitingen: 3
  • Conditie:  Geheel nieuw
3553P0008 RIDEX Drukomvormer auto prijs
RIDEX | 3553P0008
45,26 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbodrukregelaar
Drukconvertor PIERBURG 7.00470.07.0
  • Ventieltype: Omschakelklep
  • Werkwijze: Electrisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
7.00470.07.0 PIERBURG Drukconvertor auto prijs
PIERBURG | 7.00470.07.0
27,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Drukconvertor uitlaatgasregeling FEBI BILSTEIN 107865
  • Aantal aansluitingen: 2
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Gewicht [kg]: 0,076
  • Conditie:  Geheel nieuw
107865 FEBI BILSTEIN Drukconvertor uitlaatgasregeling auto prijs
FEBI BILSTEIN | 107865
44,46 €
Conditie:  Geheel nieuw
Drukconvertor, turbolader
Drukomvormer turbolader PIERBURG 7.00782.12.0
  • Ventieltype: Magneetklep
  • Werkwijze: Electrisch-pneumatisch
  • Spanning (Volt): 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
7.00782.12.0 PIERBURG Drukomvormer turbolader auto prijs
PIERBURG | 7.00782.12.0
50,41 €
Conditie:  Geheel nieuw