0

0.00

#

Uitlaat eindstuk voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Uitlaat eindstuk - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Stopstuk van toonaangevende fabrikanten

  • JP GROUP Uitlaat eindstuk
  • PRASCO Uitlaat eindstuk
  • DIEDERICHS Uitlaat eindstuk
  • HJS Uitlaat eindstuk
  • WALKER Uitlaat eindstuk
  • VEGAZ Uitlaat eindstuk
  • ERNST Uitlaat eindstuk
  • EBERSPÄCHER Uitlaat eindstuk
  • Koop hier aan de beste prijs DINEX Stopstuk
  • Koop hier aan de beste prijs PILOT Stopstuk
  • Koop hier aan de beste prijs WRC Stopstuk
  • Koop hier aan de beste prijs VANSTAR Stopstuk
  • Koop hier aan de beste prijs AMiO Stopstuk

Uitlaat eindstuk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Chique en praktisch: het uitlaatmondstuk

Het mondstuk vormt het uiteinde van de uitlaat. Het is het enige onderdeel van de uitlaatinstallatie, dat van buiten zichtbaar is. Daardoor doet zich hier de mogelijkheid voor, optische accenten te leggen.

Technische functie van het uitlaatmondstuk

Het mondstuk van de uitlaat dient in technische zin hoofdzakelijk tot afvoer van de nog warme uitlaatgassen weg van de passagierscabine. Daarom zijn de mondstukken ook meestal in de richting van de straat gekromd. Vaak is het mondstuk aan de einddemper vastgelast. De tuning-scene heeft dit onderdeel allang als sierelement ontdekt.

Uiterlijke functie aan de uitlaat

De uitlaat mag dan wel praktisch zijn en kan door zijn constructie en eventuele aangebrachte veranderingen het motorgeluid beïnvloeden. Eén ding is hij echter niet – mooi. Dat hoeft hij ook niet te zijn, want hij loopt grotendeels langs de onderkant van de wagen. Daarom is hij van buiten niet zichtbaar. Uitzondering daarop vormen de zogenaamde "sidepipes" of highpipes". Beide uitlaattypen waren in de 1970-er jaren bij Amerikaanse wagens als accessoires zeer populair. "Sidepipes" werden bij sportcoupés aangebouwd en liepen langs de gehele zijkant. "Highpipes" deden het vooral goed bij pick-ups en vrachtwagens. Zij liepen verticaal achter de bestuurderscabine naar boven. Rijkelijk van chroom voorzien waren ze een opvallen designkenmerk in de tuning-scene. Deze onderdelen zijn ook vandaag de dag nog verkrijgbaar, maar in Europa echter nauwelijks te zien. Het uitlaatmondstuk op zich is echter als voorheen een geliefd element voor tuners en knutselaars. Technisch is het heel eenvoudig: hij wordt op het uiteinde van de uitlaat geplaatst en met schroeven bevestigd. Een blinkend en glanzend uitlaatmondstuk ziet er heel anders uit dan een enigszins verroeste uitlaat.

Varianten van het uitlaatmondstuk

Omdat het uitlaatmondstuk technisch gezien nauwelijks van betekenis is, zijn er variaties mogelijk. De eenvoudigste manier van "modding" op deze plaats is het gebruik van een verchroomd onderdeel. Bij heel laag gebouwde wagens met veel kunststoffen bekleding aan de achterkant kan het uitlaatmondstuk voor brandveiligheid zorgen. Daarvoor zijn speciaal afgeschermde mondstukken beschikbaar, die een sterke verwarming aan de buitenkant voorkomen. Dit wordt mogelijk door een meerlagige opbouw. De eigenlijke binnenbuis wordt bij deze mondstukken door een vuurvaste laag uit geperste mineraalvezel omgeven en uiteindelijk van een mantel uit verchroomd staal voorzien. Als alternatief voor de inmiddels decennialang gebruikelijke chroomlaag heeft sinds 20 jaar ook de koolstoftextuur als uiterlijk designkenmerk voor uitlaatmondstukken zich doorgezet. Vaak worden uitlaatmondstukken ook in gespleten vorm vervaardigd. Daarbij wordt de uitlaat aan het uiteinde in twee uitgangen opgedeeld. Dit kan, vooral wanneer deze aan beide kanten symmetrisch aangebracht zijn, een sterk optisch effect bewerkstelligen.

Trends bij uitlaatmondstukken

De dominante vorm van uitlaatmondstukken is rond. Inmiddels zijn talrijke andere varianten in design verkrijgbaar: hoekige dubbeluitlaten, ovale vormen, individuele meerkantige vormen en veel meer. Nog altijd niet toegelaten zijn echter technische veranderingen zoals fluitsignalen, vlammenwerpers of toeters, die door het uitlaatmondstuk worden bediend.

Vervanging van uitlaatmondstukken

Een defect aan het uitlaatmondstuk is snel opgemerkt. Oftewel valt het tijdens de rit af of het veroudert optisch gezien zo sterk, dat het moet worden vervangen. De hoge temperaturen aan de uitlaat bespoedigen het verkleuren en roesten van de chroomlaag. Uitlaatmondstukken zijn de makkelijkst te vervangen onderdelen aan de auto. Meestal zijn ze met twee bouten bevestigd. Zodra deze losgedraaid zijn, laat het mondstuk zich eenvoudig verwijderen. Afhankelijk van de grootte van het mondstuk moeten extra of verstevigde bevestigingspunten aan de einddemper worden aangebracht. De uitlaatmondstukken zelf hebben op zich geen extra bevestigingspunten omdat deze de optische werking zouden beïnvloeden. Bij sommige wagens moet voor speciale uitlaatmondstukken mogelijkerwijs de achterskirt worden aangepast. Hier is het belangrijk, met behulp van passend gereedschap uiterst professioneel en zorgvuldig te werk te gaan. Anders wordt het optische effect van het uitlaatmondstuk door slordige boorgaten teniet gedaan.

Kosten voor uitlaatmondstukken

De prjizen voor uitlaatmondstukken lopen sterk uiteen. Eenvoudige verchroomde delen, die op de uitlaat worden geplaatst, biedt de accessoire- en onderdelenhandel reeds voor 15 euro aan. Voor echte tuningstukken die speciaal op een bepaalde wagen zijn toegesneden, moet soms tot enkele honderden euro worden neergeteld.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Stopstuk
    PILOT Stopstuk 60096 aan gunstige prijs
    PILOT | 60096
    23,12 € -15% 27,20 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    PILOT Stopstuk 60019 aan gunstige prijs
    PILOT | 60019
    12,26 € -15% 14,42 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    AMiO Stopstuk 01301/71001 aan gunstige prijs
    AMiO | 01301/71001
    8,10 € -15% 9,53 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    AMiO Stopstuk 01310/71010 aan gunstige prijs
    AMiO | 01310/71010
    25,80 € -15% 30,35 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    AMiO Stopstuk 71017/01317 aan gunstige prijs
    AMiO | 71017/01317
    13,69 € -15% 16,11 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    AMiO Stopstuk 01117/71764 aan gunstige prijs
    AMiO | 01117/71764
    16,50 € -15% 19,41 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    PILOT Stopstuk 60115 aan gunstige prijs
    PILOT | 60115
    24,03 € -15% 28,27 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    PILOT Stopstuk 60082 aan gunstige prijs
    PILOT | 60082
    14,35 € -15% 16,88 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    AMiO Stopstuk 01302/71002 aan gunstige prijs
    AMiO | 01302/71002
    7,62 € -15% 8,96 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    PILOT Stopstuk 60117 aan gunstige prijs
    PILOT | 60117
    12,67 € -15% 14,91 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    PILOT Stopstuk 60016 aan gunstige prijs
    PILOT | 60016
    15,15 € -15% 17,82 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stopstuk
    AMiO Stopstuk 01309/71009 aan gunstige prijs
    AMiO | 01309/71009
    7,49 € -14% 8,71 € Bespaar: 14% Conditie:  Geheel nieuw