00#
73-7930

Uitlaatsierstuk voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Uitlaatsierstuk - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Uitlaat tips van toonaangevende fabrikanten

  • JP GROUP Uitlaatsierstuk ervaring
  • PRASCO Uitlaatsierstuk ervaring
  • BLIC Uitlaatsierstuk ervaring
  • DIEDERICHS Uitlaatsierstuk ervaring
  • HJS Uitlaatsierstuk ervaring
  • WALKER Uitlaatsierstuk ervaring
  • VEGAZ Uitlaatsierstuk ervaring
  • ERNST Uitlaatsierstuk ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs EBERSPÄCHER Uitlaat tips
  • Koop hier aan de beste prijs DINEX Uitlaat tips
  • Koop hier aan de beste prijs 3RG Uitlaat tips
  • Koop hier aan de beste prijs SPARCO Uitlaat tips
  • Koop hier aan de beste prijs JACKY Uitlaat tips
  • Koop hier aan de beste prijs CARPOINT Uitlaat tips
  • Koop hier aan de beste prijs PILOT Uitlaat tips
  • Koop hier aan de beste prijs WRC Uitlaat tips
  • ULTER SPORT
  • BC CORONA
  • VANSTAR
  • AMiO

Uitlaatsierstuk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Chique en praktisch: het uitlaatmondstuk

Het mondstuk vormt het uiteinde van de uitlaat. Het is het enige onderdeel van de uitlaatinstallatie, dat van buiten zichtbaar is. Daardoor doet zich hier de mogelijkheid voor, optische accenten te leggen.

Technische functie van het uitlaatmondstuk

Het mondstuk van de uitlaat dient in technische zin hoofdzakelijk tot afvoer van de nog warme uitlaatgassen weg van de passagierscabine. Daarom zijn de mondstukken ook meestal in de richting van de straat gekromd. Vaak is het mondstuk aan de einddemper vastgelast. De tuning-scene heeft dit onderdeel allang als sierelement ontdekt.

Uiterlijke functie aan de uitlaat

De uitlaat mag dan wel praktisch zijn en kan door zijn constructie en eventuele aangebrachte veranderingen het motorgeluid beïnvloeden. Eén ding is hij echter niet – mooi. Dat hoeft hij ook niet te zijn, want hij loopt grotendeels langs de onderkant van de wagen. Daarom is hij van buiten niet zichtbaar. Uitzondering daarop vormen de zogenaamde "sidepipes" of highpipes". Beide uitlaattypen waren in de 1970-er jaren bij Amerikaanse wagens als accessoires zeer populair. "Sidepipes" werden bij sportcoupés aangebouwd en liepen langs de gehele zijkant. "Highpipes" deden het vooral goed bij pick-ups en vrachtwagens. Zij liepen verticaal achter de bestuurderscabine naar boven. Rijkelijk van chroom voorzien waren ze een opvallen designkenmerk in de tuning-scene. Deze onderdelen zijn ook vandaag de dag nog verkrijgbaar, maar in Europa echter nauwelijks te zien. Het uitlaatmondstuk op zich is echter als voorheen een geliefd element voor tuners en knutselaars. Technisch is het heel eenvoudig: hij wordt op het uiteinde van de uitlaat geplaatst en met schroeven bevestigd. Een blinkend en glanzend uitlaatmondstuk ziet er heel anders uit dan een enigszins verroeste uitlaat.

Varianten van het uitlaatmondstuk

Omdat het uitlaatmondstuk technisch gezien nauwelijks van betekenis is, zijn er variaties mogelijk. De eenvoudigste manier van "modding" op deze plaats is het gebruik van een verchroomd onderdeel. Bij heel laag gebouwde wagens met veel kunststoffen bekleding aan de achterkant kan het uitlaatmondstuk voor brandveiligheid zorgen. Daarvoor zijn speciaal afgeschermde mondstukken beschikbaar, die een sterke verwarming aan de buitenkant voorkomen. Dit wordt mogelijk door een meerlagige opbouw. De eigenlijke binnenbuis wordt bij deze mondstukken door een vuurvaste laag uit geperste mineraalvezel omgeven en uiteindelijk van een mantel uit verchroomd staal voorzien. Als alternatief voor de inmiddels decennialang gebruikelijke chroomlaag heeft sinds 20 jaar ook de koolstoftextuur als uiterlijk designkenmerk voor uitlaatmondstukken zich doorgezet. Vaak worden uitlaatmondstukken ook in gespleten vorm vervaardigd. Daarbij wordt de uitlaat aan het uiteinde in twee uitgangen opgedeeld. Dit kan, vooral wanneer deze aan beide kanten symmetrisch aangebracht zijn, een sterk optisch effect bewerkstelligen.

Trends bij uitlaatmondstukken

De dominante vorm van uitlaatmondstukken is rond. Inmiddels zijn talrijke andere varianten in design verkrijgbaar: hoekige dubbeluitlaten, ovale vormen, individuele meerkantige vormen en veel meer. Nog altijd niet toegelaten zijn echter technische veranderingen zoals fluitsignalen, vlammenwerpers of toeters, die door het uitlaatmondstuk worden bediend.

Vervanging van uitlaatmondstukken

Een defect aan het uitlaatmondstuk is snel opgemerkt. Oftewel valt het tijdens de rit af of het veroudert optisch gezien zo sterk, dat het moet worden vervangen. De hoge temperaturen aan de uitlaat bespoedigen het verkleuren en roesten van de chroomlaag. Uitlaatmondstukken zijn de makkelijkst te vervangen onderdelen aan de auto. Meestal zijn ze met twee bouten bevestigd. Zodra deze losgedraaid zijn, laat het mondstuk zich eenvoudig verwijderen. Afhankelijk van de grootte van het mondstuk moeten extra of verstevigde bevestigingspunten aan de einddemper worden aangebracht. De uitlaatmondstukken zelf hebben op zich geen extra bevestigingspunten omdat deze de optische werking zouden beïnvloeden. Bij sommige wagens moet voor speciale uitlaatmondstukken mogelijkerwijs de achterskirt worden aangepast. Hier is het belangrijk, met behulp van passend gereedschap uiterst professioneel en zorgvuldig te werk te gaan. Anders wordt het optische effect van het uitlaatmondstuk door slordige boorgaten teniet gedaan.

Kosten voor uitlaatmondstukken

De prjizen voor uitlaatmondstukken lopen sterk uiteen. Eenvoudige verchroomde delen, die op de uitlaat worden geplaatst, biedt de accessoire- en onderdelenhandel reeds voor 15 euro aan. Voor echte tuningstukken die speciaal op een bepaalde wagen zijn toegesneden, moet soms tot enkele honderden euro worden neergeteld.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Uitlaatsierstuk
Uitlaat eindstuk AMiO 01318
  • Diameter [mm]: 102
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 50-65
  • Lengte [mm]: 204
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Versie: MT 018
  • Bundeltype: Doos
  • Binnendiameter [mm]: 75
01318 AMiO Uitlaat eindstuk auto prijs
AMiO | 01318
41,96 €
Uitlaatsierstuk
Uitlaat tips RIDEX 181A0006
  • Kleur: zwart
  • Spoed 1 [inch]: 2,3
  • Spoed 2 [inch]: 2,5
  • Aantal gaten 2: 2
  • Lengte (inch): 8,6
  • Conditie:  Geheel nieuw
181A0006 RIDEX Uitlaat tips auto prijs
RIDEX | 181A0006
46,04 €
Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaatsierstuk
Stopstuk AMiO 02646
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Versie: MT 022
  • Bundeltype: Doos
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 32-52
  • Diameter [mm]: 76
  • Binnendiameter [mm]: 62
  • Hoogte [mm]: 76
  • Lengte [mm]: 240, 220
  • Breedte [mm]: 160
  • Conditie:  Geheel nieuw
02646 AMiO Stopstuk auto prijs
AMiO | 02646
63,35 €
Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaatsierstuk
Uitlaatsierpijp AMiO 01317
  • Diameter [mm]: 76
  • Binnendiameter [mm]: 63
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 43-62
  • Lengte [mm]: 130, 100
  • Versie: MT 017B
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Kleur: zwart
  • Oppervlakte: gepolijst
01317 AMiO Uitlaatsierpijp auto prijs
AMiO | 01317
23,78 €
Uitlaatsierstuk
Uitlaatsierstuk AMiO 01308
  • Diameter [mm]: 61, 74(x2)
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 36-54
  • Lengte [mm]: 230
  • Vorm: V-vorm
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Versie: MT 008
  • Bundeltype: Doos
01308 AMiO Uitlaatsierstuk auto prijs
AMiO | 01308
56,62 €
Uitlaatsierstuk
Uitlaat eindstuk AMiO 01304
  • Diameter [mm]: 60, 63(x2)
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 35-50
  • Lengte [mm]: 215
  • Breedte [mm]: 130
  • Vorm: V-vorm
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Versie: MT 004
  • Bundeltype: Doos
01304 AMiO Uitlaat eindstuk auto prijs
AMiO | 01304
49,65 €
Uitlaatsierstuk
Uitlaat tips AMiO 01306
  • Diameter [mm]: 82
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 42-67
  • Lengte [mm]: 155
  • Vorm: Rond, Recht
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Versie: MT 006
  • Bundeltype: Blisterverpaking
01306 AMiO Uitlaat tips auto prijs
AMiO | 01306
20,59 €
Uitlaatsierstuk
Stopstuk AMiO 02193
  • Diameter [mm]: 90
  • Binnendiameter [mm]: 78
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 48-65
  • Lengte [mm]: 150, 120
  • Vorm: Rond, Ovaal
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Versie: MT 007BC
  • Bundeltype: Blisterverpaking
02193 AMiO Stopstuk auto prijs
AMiO | 02193
31,93 €
Uitlaatsierstuk
Uitlaatsierpijp RIDEX 181A0003
  • Kleur: zilver
  • Spoed 1 [inch]: 3
  • Spoed 2 [inch]: 3,5
  • Lengte (inch): 6
  • Conditie:  Geheel nieuw
181A0003 RIDEX Uitlaatsierpijp auto prijs
RIDEX | 181A0003
17,77 €
Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaatsierstuk
Uitlaatsierstuk RIDEX 181A0004
  • Kleur: zilver
  • Spoed 1 [inch]: 2,5
  • Spoed 2 [inch]: 3
  • Aantal gaten 2: 2
  • Lengte (inch): 9
  • Conditie:  Geheel nieuw
181A0004 RIDEX Uitlaatsierstuk auto prijs
RIDEX | 181A0004
46,27 €
Conditie:  Geheel nieuw
Uitlaatsierstuk
Uitlaat eindstuk AMiO 02190
  • Breedte [mm]: 122
  • Hoogte [mm]: 68
  • Binnendiameter [mm]: 56
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 33-50
  • Lengte [mm]: 168, 152
  • Vorm: breed, Ovaal
  • Versie: MT 019
  • Bundeltype: Doos
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
02190 AMiO Uitlaat eindstuk auto prijs
AMiO | 02190
40,23 €
Uitlaatsierstuk
Uitlaat tips AMiO 01303
  • Diameter [mm]: 87
  • Binnendiameter [mm]: 65, 52
  • Diameter van de bevestigingspunten [mm]: 30-42
  • Lengte [mm]: 146, 130
  • Vorm: Recht
  • Materiaal: Roestvrij staal
  • Oppervlakte: Verchroomd
  • Versie: MT 003
  • Bundeltype: Blisterverpaking
01303 AMiO Uitlaat tips auto prijs
AMiO | 01303
23,86 €