Uitlaatklep voor jouw auto

Uitlaatklep Voor Top automodellen
- Uitlaatklep VOLKSWAGEN GOLF
- Uitlaatklep BMW 3-serie
- Uitlaatklep VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Uitlaatklep OPEL ASTRA
- Uitlaatklep VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Uitlaatklep FORD FOCUS
- AUDI A4
- Uitlaatklep OPEL CORSA
- Uitlaatklep MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Uitlaatklep AUDI A3
- FORD FIESTA
- Uitlaatklep BMW 1-serie
- Uitlaatklep VOLKSWAGEN PASSAT
- Uitlaatklep RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Uitlaatklep SEAT IBIZA
- Uitlaatklep SEAT LEON
- Uitlaatklep TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Uitlaatklep defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Laat de uitstoot ontsnappen: de uitlaatklep
In viertaktmotoren is de uitlaatklep verantwoordelijk voor de uitstoot van verbrande uitlaatgassen. De klep zit onder de nokkenas direct achter de tuimelaars. Zijn vervanging is een gecompliceerde reparatie en schept een gelegenheid voor extra onderhoud. Het resultaat van een geslaagde reparatie is een complete motoronderhoudsbeurt.
Functie van de uitlaatklep
Drie van de vier werkslagen blijft de uitlaatklep dicht. Vooral bij de verbrandingsslag, d.i. het moment van brandstofexplosie moet de klep van de verbrandingsruimte stevig gesloten blijven. Pas wanneer de verbrande uitstoot moet worden geloosd, opent de klep. De nokkenas regelt de uitlaatklep en de klepveren. De klepstoter van de nokkenas drukt de uitlaatklep in de verbrandingsruimte waardoor de uitstoot kan ontsnappen. De stijgende zuiger drukt de uitlaatgassen naar buiten. Wanneer de klepstoter de klep gepasseerd is, drukt de klepveer de klep terug in zijn oorspronkelijke stand waardoor de verbrandingsruimte sluit.
Defecten van de uitlaatklep
Een klep kan op vier manieren beschadigd raken:
- defecte kleppensturing
- vergloeiing als gevolg van oververhitting van de motor
- breuk van de klepschijf
- slijtage van de klepzitting of klepsteel.
Het meest voorkomende kleppendefect doet zich voor als resultaat van een synchronisatiefout tussen nokkenas en krukas. De oorzaak is een slippende of gebroken distributieriem of -ketting. De klep die nog in de verbrandingsruimte hangt, wordt geraakt door de stijgende zuiger waardoor de klepsteel verbuigt. De klep sluit niet meer. Een motor die op een te mager mengsel draait, kan oververhitten. De excessieve hitte die zich ontwikkelt in de verbrandingsruimte heeft zijn weerslag op de kleppen. Een oververhitte klep vergloeit en verliest zijn vorm. Vergloeien, mechanische belasting of een vreemd voorwerp kunnen de klepschijf beschadigen. Wanneer een stuk afbreekt, sluit de klep niet langer volledig af. Als gevolg van een lekkende klep bereikt de explosie in de verbrandingsruimte de cilinderkop. Er doet zich geen compressie voor en onmiddellijke motorschade dreigt. Tenslotte kan onvoldoende smering de klepsteel en de nokkenas beschadigen.
Vervanging van de uitlaatklep
Voor de vervanging van de uitlaatklep moet de cilinderkop worden verwijderd. De klep kan er enkel langs onderen worden uitgehaald hetgeen een uitgebreide demontage vereist. Ter gelegenheid hiervan moet de nokkenas geïnspecteerd worden. Vaak is een complete vernieuwing van de cilinderkop onvermijdelijk. Wanneer u de cilinderkop van de motor verwijdert, moeten de pakking en de cilinderkopschroeven vervangen worden. Voordat de cilinderkop wordt teruggeplaatst moet deze opgemeten en mogelijkerwijs bijgeslepen worden. Wanneer de cilinderkop is verwijderd, moet de kleppensturing ook worden vernieuwd. Dit betreft de distributieketting en de -riem. Dit zijn tamelijk dure reparaties. Daarom is het belangrijk het in één keer goed te doen. In plaats van slechts een defecte klep te vervangen is dit een uitstekende gelegenheid voor vervanging van alle kleppen. Dit maakt de reparatie slechts een fractie duurder en levert een totaal vernieuwde motor op. Hetzelfde geldt voor de nokkenas. Wanneer deze nog onbeschadigd is, zouden op zijn minst de lagerschalen en de hydraulische klepstoters vervangen moeten worden. De extra kosten zijn minimaal. Intussen levert dit een belangrijke bijdrage aan een verlenging van de motorprestatie. Vervanging van de kleppen betekent automatisch vervanging van de klepsteelpakkingen.
Aanschaf van uitlaatkleppen
De uitlaatklep is een zeer goedkoop onderdeel. Onderdelen van merkkwaliteit kost ca. 15 EUR. Deze kosten staan niet in verhouding tot de complexiteit van de vervanging. Daarom komen de totale kosten op 300 – 400 EUR. Dit betekent een totale vernieuwing van alle onderdelen in samenhang met de uitlaatklep. Behalve de vervangingsonderdelen moet in een aantal gereedschappen worden geïnvesteerd. Deze zijn vaak nodig en maken het werk veel eenvoudiger. Deze gereedschappen zijn:
- momentsleutel
- klepveercompressor
- waterpas.
Voor deze gereedschappen komen er nog eens 200 EUR bij. Het bijslijpen van de cilinderkop wordt gedaan in vakgarages voor ongeveer 100 EUR.