Uitlaatspruitstuk auto

Uitlaatspruitstuk Voor Top automodellen
- Uitlaatspruitstuk VOLKSWAGEN GOLF
- Uitlaatspruitstuk BMW 3-serie
- Spruitstuk VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Uitlaatspruitstuk OPEL ASTRA
- Uitlaatspruitstuk VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Spruitstuk FORD FOCUS
- AUDI A4
- Uitlaatspruitstuk OPEL CORSA
- Uitlaatspruitstuk MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Spruitstuk AUDI A3
- FORD FIESTA
- Uitlaatspruitstuk BMW 1-serie
- Uitlaatspruitstuk VOLKSWAGEN PASSAT
- Spruitstuk RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Uitlaatspruitstuk SEAT IBIZA
- Uitlaatspruitstuk SEAT LEON
- Spruitstuk TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Uitlaatspruitstuk defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Uitlaatspruitstuk: defecten, symptomen en vervanging
Het uitlaatspruitstuk is een cruciaal onderdeel. Een defect is zeer snel merkbaar. Zijn functie, eventuele defecten en hoe deze op te sporen is te lezen in deze bijdrage. Dit helpt u, tijdig te reageren en het spruitstuk eigenhandig of in een garage van uw keuze te vervangen.
Functie van het uitlaatspruitstuk
Het uitlaatspruitstuk bestaat een aantal gebogen gietijzeren buizen die de uitlaatgassen verzamelen die uit de cilinders komen. Deze worden door het spruitstuk naar het uitstootreinigingssysteem geleid en verlaten de auto uiteindelijk via de uitlaat. Auto's hebben een inlaat- alsmede een uitlaatspruitstuk. Defecten treden met name aan het uitlaatspruitstuk op aangezien het aan permanente belasting door hoge temperaturen blootgesteld is. Barsten en scheuren zijn typische schade van het uitlaatspruitstuk. Een lekkend spruitstuk kan zijn taak niet langer naar behoren vervullen.
Het uitlaatspruitstuk – slijtageonderdeel?
In principe wordt het uitlaatspruitstuk niet als een slijtageonderdeel beschouwd. Het is erop gebouwd een autoleven oftewel minstens 80.000 km mee te gaan. In een doorsnee wagen wordt het spruitstuk daarom hoogstens eenmaal in een autoleven vervangen en vaak helemaal niet.
Hoe defecten van het uitlaatspruitstuk te herkennen
Meestal wordt een barst of elk ander mankement van het uitlaatspruitstuk al heel gauw opgemerkt. Zijn tekenen en symptomen zijn heel specifiek, zoals:
- luide "racewagen"-geluiden die uit de motor komen
- merkbaar verlies van motorvermogen
- verhoogd brandstofverbruik
- uitlaatgassen onder de motorkap en uitstootgeuren in het interieur.
Vervanging of reparatie: wat is het beste?
Veel doe-het-zelvers zweren bij reparatie van het spruitstuk d.m.v. laswerk. Dit kan effectief zijn, doch schade keert dan vroeg of laat terug. In dit geval is de keuze voor vervanging de betere optie omdat enkel een nieuw onderdeel duurzaamheid voor de lange termijn garandeert.
Vervanging van het uitlaatspruitstuk stap voor stap
Ook al zouden wij heel graag doe-het-zelvers ondersteunen met nuttige handleidingen, wij raden eigenhandige vervanging van het uitlaatspruitstuk af. Vanwege zijn positie zijn de werkomstandigheden moeilijk. Problemen m.b.t. schroeven en tapbouten zijn zeer waarschijnlijk. Nonchalant en onprofessioneel handelen op dit gebied kan de cilinderkoppen beschadigen en een feitelijk goedkope reparatie in een economische total loss veranderen. Bovendien hangt de demontage van het uitlaatspruitstuk voor een groot deel van zijn model en constructie af. Andere componenten zoals de EGR-koeler of turbolader moeten geheel of gedeeltelijk worden verwijderd, alsmede de voorste katalysator. Als gevolg hiervan vergroot de hoeveelheid werk het risico van verdere schade. De reparatie laten uitvoeren door een vakgarage is veel effectiever, met name omdat de kosten binnen de perken blijven. In het ergste geval loopt een eigenhandige vervanging zoveel risico tot het berokkenen van schade aan tal van andere onderdelen, dat uiteindelijk reparatie niet meer de moeite waard is.
Houd rekening met de volgende kosten
Een uitlaatspruitstuk is niet bijzonder duur. Zijn prijs hangt van de grootte van de auto als ook van de marktsituatie af. Over het algemeen liggen de kosten tussen 100 en 450 euro voor een nieuw uitlaatspruitstuk en 2 tot 30 euro voor nieuwe spruitstukpakkingen. Meeste garages voeren deze reparatie binnen twee uur uit, hetgeen de totale kosten voor vervanging op gemiddeld 500 euro brengt. Wanneer u kosten wilt besparen, schaf dan vooral zelf een nieuw uitlaatspruitstuk aan en geef het aan de garage voor vervanging. Dit is vaak goedkoper omdat de garage een winstmarge toevoegt aan zijn eigen vervangingsonderdelen.