Uitlaatspruitstuk pakking voor uw voertuig

Uitlaatspruitstuk pakking Voor Top automodellen
- Uitlaatspruitstuk pakking VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Uitlaatspruitstuk pakking OPEL ASTRA
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- AUDI A4
- FORD FOCUS
- Uitlaatspruitstuk pakking MERCEDES-BENZ C-Klasse
- OPEL CORSA
- AUDI A3
- FORD FIESTA
- Uitlaatspruitstuk pakking BMW 1-serie
- VOLKSWAGEN PASSAT
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Uitlaatspruitstuk pakking SEAT IBIZA
- SEAT LEON
- RENAULT MEGANE
- VOLVO V70
Uitlaatspruitstuk pakking defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Voor een geruisloze en veilige auto
De uitlaatpakking is een klein, doch belangrijk onderdeel, dat voor de veilige afvoer van de uitlaat mede verantwoordelijk is. Het is de dichtingsverbinding tussen motor en uitlaat.
Waar zit de uitlaatpakking
De uitlaatpakking, omwille van zijn positie ook spruitstukpakking genoemd, zit direct aan het motorblok tussen uitlaatbuis en spruitstuk. De directe nabijheid tot de verbrandingsruimte van de motor maakt de constructie van een uitlaatpakking tot een bijzondere uitdaging: hij moet zowel bij koude als hete motor absolute dichting garanderen en daarbij zo slijtagevrij mogelijk blijven. Bovendien wordt hij door de montage van het spruitstuk samengedrukt. Toch moet hij bij wisselende temperaturen, trillingen en bewegingen steeds vast en dicht blijven. Normaal gezien houden uitlaatpakkingen het een heel autoleven lang uit. Wanneer ze voor reparatie aan het spruitstuk worden gedemonteerd, is een vervanging een verstandige maatregel voor de veiligheid van de wagen.
Bouw van een uitlaatpakking
De belangrijkste vereiste voor de dichting tussen spruitstuk en motor is vooral de hittebestendigheid. In de verbrandingsruimte van de motor ontstaan temperaturen van meer dan 1000˚C, die door de uitlaatgassen in het spruitstuk worden overgebracht. Het koelt weliswaar snel af. Niettemin is de pakking omwille van zijn nabijheid tot de verbrandingsruimte bijna constant aan deze hoge temperaturen blootgesteld. Daarom bestaan uitlaatpakkingen uit temperatuurbestendige, niet-brandbare materialen. Het meest gebruikelijk is een vlechtwerk uit stevige, temperatuurbestendige metaallegeringen. Vlakke koperen pakkingen worden ook vaak gebruikt. Even vaak bestaan spruitstukdichtingen uit samengeperst mineraalwol. Dit materiaal heeft het voordeel, dat het zich zeer dun laat verwerken. Voor dichtingen uit één stuk bij meercilindermotoren verdienen de dichtingen uit geperste mineraalvezel daarom de voorkeur. Bij motorfietsen of meerledige uitlaatpakkingen vindt men daarentegen vaker de vlechtwerkoplossingen.
Defecten aan de uitlaatpakking
Een defecte uitlaatpakking verraadt zich door een steeds luider motorgeluid. Dit is echter vaak een indicatie voor grotere schade: een gebroken schroef of een scheur in het spruitstuk zijn in dit geval waarschijnlijker. Een defecte spruitstukpakking kan vanwege de ontsnappende hete gassen tot motorbranden of smeltschade aan de kunststoffen onderdelen leiden. Daarom dient men in de ware zin van het woord "helderhorend" te zijn, wanneer de motor steeds luider wordt. Een scheur of lek is idealiter bij een koude motor vast te stellen. Metaal zet bij verwarming uit waardoor een gaslek bij hogere temperaturen vaak vanzelf sluit. Roetsporen aan de bevestiging zijn een verdere indicatie voor schade aan dit onderdeel. Omdat bij een kapotte pakking teveel lucht in het uitlaatsysteem terechtkomt, kan de zuurstofmeting van de lambdasonde in de war raken. Een sterke stijging van het brandstofverbruik kan daarom tevens een kapotte spruitstukpakking betekenen.
Kosten en reparatie van een spruitstukdichting
De spruitstukpakking is een zeer goedkoop slijtageonderdeel. De prijzen variëren afhankelijk van grootte en bouwvorm, maar vallen zelden hoger dan 20 euro uit. Wanneer een spruitstuk volledig moet worden vervangen, is de pakking meestal onderdeel van de geleverde set. De vervanging van een spruitstukpakking is heel eenvoudig: het spruitstuk wordt aan zijn bouten losgeschroefd; vervolgens valt de pakking eruit. Het kritische moment is het losmaken en vastdraaien van de schroeven. Breken deze af, kan het boren en repareren van de schroefdraad heel veel werk worden. Het is daarom aan te bevelen, de schroefdraad aan het motorblok voorafgaand aan montage te reinigen en in principe altijd nieuwe spruitstukbouten te gebruiken. Ook is het gebruik van een correct ingestelde draaimomentsleutel bij de montage van het spruitstuk noodzakelijk. Alleen het voorgeschreven draaimoment garandeert in combinatie met nieuwe schroeven de correcte plaatsing van het onderdeel. Zo kan het spruitstuk niet losraken door de motorvibraties; ook loopt u geen gevaar dat de schroeven bij montage of motorgebruik afbreken. Toch kunnen niet zomaal eender welke schroeven worden gebruikt, maar alleen diegene die door de producent van de auto voor dit doel zijn voorgeschreven.
Voordelig onderdeel van hoge effectiviteit
De spruitstukpakking is een voordelig en eenvoudig te vervangen onderdeel. Het heeft echter een beslissende invloed op de veiligheid, het comfort en de efficiëntie van de wagen. Af en toe controleren op sluipende schade aan dit onderdeel is daarom verstandig. Dit wordt bij auto's van 5 jaar of ouder en een kilometerstand vanaf 80.000 kilometer aanbevolen.