V-snaar Voor Top automodellen
- V-snaar VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- V-snaar OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- V-snaar OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- V-snaar FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- V-snaar RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Poly-v riem (multiriem)
(10000 artikelen)
Spanrol
(10000 artikelen)
Distributieriem & distributieset
(10000 artikelen)
Geleiderol
(10000 artikelen)
Riemspanner
(9392 artikelen)
Riemschijf
(222 artikelen)V-snaar defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Robuuste en betrouwbare krachtoverbrenging met de V-riem
De V-riem (V-snaar) is een onderdeel dat praktisch vanaf het begin van de auto werd toegepast. De V-vormige riemen verbinden een hoge drukkracht met een gering dwarsprofiel. Dat maakt ze ideaal voor installatie in de krappe motorruimten. De V-snaar was voor lange tijd de standaard riemaandrijving in de auto. Inmiddels heeft hij sterke concurrentie van de distributie- en vlakke riem gekregen. Voor een aantal aggregaten blijft de V-snaar echter als voorheen een standaard onderdeel.
Riemaandrijving in een auto
De automotor heeft veel aggregaten die door een draaibeweging worden aangedreven. Dat maakt ze in principe geschikt voor riemaandrijving met V-snaar. Typische toepassingen van de V-snaar zijn:
- waterpomp
- generator
- servopomp
- compressor van de koeling
- evt. vacuüumpomp van de rembekrachtiger
Geheel ongeschikt zijn V-riemen echter voor het kleppenspel. Een V-riem staat de wederzijdse verschuiving van aangedreven en aandrijvende schijven toe. Bij een tand- of distributieriem zou dat de motor meteen vernielen.
Defecten van de V-riem
Een V-riem kondigt zijn uitval meestal duidelijk hoorbaar aan. Hij begint luid te piepen. Dat gebeurt wanneer zijn rubberen laag geleidelijk verhardt. Dan wordt hij door de wrijving glad geschuurd. De krachtoverbrenging wordt daardoor steeds slechter. Weliswaar kan nog worden gepoogd, door opspannen de werking van de riemaandrijving nog enigszins te verlengen. Vroeg of laat wordt het gepiep echter zo luid dat de riem moet worden vervangen. Wanneer u dit negeert, kan ook een dikke V-snaar vroeg of laat scheuren. Wanneer dus plotseling het koelwater kookt, het batterijwaarschuwingslampje tijdens het rijden gaat branden of de sturing opeens heel zwaar wordt, kan een gescheurde V-snaar de oorzaak zijn. Een defecte V-snaar is duidelijk herkenbaar: wanneer de oppervlakken glad en glanzend zijn, de textielstrook gerafeld is of het rubber broos wordt, is het de hoogste tijd voor een vervanging.
Vervanging van een V-snaar
Een V-snaar is meestal eenvoudig te vervangen: de riemaandrijving wordt losgemaakt en ontspannen, de oude riem verwijderd en een nieuwe aangebracht. Vervolgens wordt het systeem weer opgespannen, klaar. Bij de meeste riemaandrijvingen met V-snaar is het aangedreven aggregaat tevens voor de spanning van het systeem verantwoordelijk. Wanneer dit constructief niet mogelijk is, wordt een extra spanrol ingebouwd.
Hoezo vertanding?
Veel V-riemen hebben geen doorlopend V-vormig dwarsprofiel. In plaats daarvan is het profiel sterk vertand. Deze vertanding dient ertoe, de V-riem flexibeler te maken. Zo kan hij in een kleinere radius worden aangelegd. De tanden hebben echter geen aandrijvende functie zoals bij de distributieriem het geval is. Distributieriem en V-riem mogen daarom nooit worden verwisseld. Ook de multiriem wordt graag met de V-riem verwisseld. Het betreft echter een compleet ander onderdeel. De multiriem is een vlakke riem. Hij heeft enkel ter versterking in de lengte lopende ribben. Dat is praktisch het omgekeerde principe van de getande V-riem. Ook de multiriem wordt enkel voor aandrijving van aggregaten gebruikt.
V-riemen in de online shop
Wij bieden in onze online shop een grote keuze aan V-riemen. Alhoewel wij deze artikelen tegen zeer gunstige prijzen aanbieden, garanderen wij altijd de beste kwaliteit en duurzaamheid. Een nieuwe V-riem maakt het rijden aanzienlijk veiliger. Ga daarom geen risico aan en vervang uw V-riem altijd meteen bij het eerste gepiep.