00#
46-7434

Vacuümpomp voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Vacuümpomp - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Tandempomp van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Vacuümpomp ervaring
  • FEBI BILSTEIN Vacuümpomp ervaring
  • VAICO Vacuümpomp ervaring
  • TOPRAN Vacuümpomp ervaring
  • SWAG Vacuümpomp ervaring
  • METZGER Vacuümpomp ervaring
  • JP GROUP Vacuümpomp ervaring
  • HELLA Vacuümpomp ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Tandempomp
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Tandempomp
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Tandempomp
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Tandempomp
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Tandempomp
  • Koop hier aan de beste prijs LuK Tandempomp
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Tandempomp
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Tandempomp
  • ERA
  • BUGIAD
  • Borsehung
  • RED-LINE

Vacuümpomp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Verdubbeling van de remkracht door vacuüm

De rembekrachtiger is een technisch eenvoudig, maar zeer effectief onderdeel van een hydraulisch remsysteem. Hij maakt gebruik van de normale omgevingsdruk om de druk op de hoofdremcilinder te verdubbelen. Opdat dit mogelijk wordt, is een permanente handhaving van het vacuüm nodig. Om dit te genereren, is er de vacuümpomp (onderdrukpomp). Deze dient echter niet alleen voor de levering van vacuüm voor de rembekrachtiging. In moderne motoren zijn er inmiddels talrijke toepassingen voor vacuüm, die met behulp van de onderdrukpomp en de aangesloten onderdrukdoos kunnen worden bediend. Daartoe behoren:

  • aansturing van de turbolader
  • aansturing van de luchtaanvoer
  • aansturing van de uitstoot
  • sturing van de recirculatiekleppen

Waar zit de vacuümpomp?

De vacuümpomp (onderdrukpomp) bevindt zich in de onmiddellijke nabijheid van de rembekrachtiger. Meestal is hij direct aan de cilinderkop gemonteerd. De nabijheid van de rembekrachtiger is noodzakelijk omdat er dan zo weinig mogelijk vacuüm via de aanvoerleidingen verloren kan gaan. De rembekrachtiger is makkelijk in de motorruimte te vinden. Het is de dikke, zwarte doos die direct aan de schutwand is gemonteerd. Bij de rembekrachtiging bevindt zich tevens het rempedaal dat in de passagiersruimte steekt. Wordt daarop getrapt, opent zich een klep, waardoor lucht in de rembekrachtiger stroomt en op de zuiger van de remdrukverdeler resp. hoofdremcilinder drukt. Voor de vacuümpomp (onderdrukpomp) bestaan verschillende constructies. In principe bestaat onderscheid tussen de membraanvacuümpomp en de vacuümpomp met waaier (rotor of schoepenwiel). Bij de membraanvacuümpomp beweegt een rubberen membraan heen en weer en genereert daardoor een luchtstroom. Met behulp van kleppen en ventielen wordt daarmee het gewenste vacuüm gegenereerd. Waaier-vacuümpompen hebben een roterend element, dat door verplaatsende werkruimten voor de gewenste onderdruk zorgt. De vacuümpomp wordt door schijven, riemen, nokken, stoters of tandwielen aangedreven. Vaak is hij direct aan de cilinderkop geplaatst en wordt direct door de nokkenas aangedreven. De montage direct aan de cilinderkop heeft bovendien het voordeel dat de vacuümpomp via eenvoudige kanalen goed kan worden gesmeerd. Apart van de cilinderkop gemonteerde vacuümpompen worden meestal permanent met vet gesmeerd. De krachtafhankelijke werking van de vacuümpomp is de reden waarom een rembekrachtiging bij staande motor uitvalt. Des te vaker het rempedaal bij een rijdende wagen wordt ingedrukt, des te meer vacuüm verloren gaat. Wanneer in het vacuümsysteem de drukcompensatie met de omgevingslucht is ontstaan, valt de werking van de rembekrachtiging weg. In de toekomst zullen echter vooral elektrisch aangedreven vacuümpompen verschijnen. Nu al worden elektrisch aangedreven vacuümpompen in hybride-wagens ingezet om ook bij volledig elektrische aandrijving de volledige remprestatie te kunnen garanderen.

Defecten aan de vacuümpomp

Defecten aan de vacuümpomp zijn te merken aan een aanzienlijke stijging van de remdruk aan het rempedaal. De remwerking is weliswaar niet helemaal weggevallen, maar wordt duidelijk moeizamer. Het spreekt vanzelf dat alle aan de vacuümpomp aangesloten nevenaggregaten door het uitvallen van het onderdeel te lijden hebben. Moderne wagens hebben sensoren die een storing aan het vacuümsysteem registreren. Dit is aan het foutgeheugen van de wagen af te lezen. Voordat u echter de vacuümpomp vervangt, dienen eerst alle vacuümslangen op lekken te worden onderzocht. Vaak is de fout op een lek terug te voeren en aanzienlijk voordeliger en makkelijker te verhelpen dan de vervanging van de vacuümpomp.

Reparatie van de vacuümpomp

Vacuümpompen laten zich doorgaans niet repareren, hoogstens vervangen. Ze bestaan uit een gesloten systeem dat niet kan worden gedemonteerd. Al naargelang omstandigheden is de reiniging door een spoeling met remmenreiniger mogelijk. Dit is echter een noodoplossing. De onderdrukpomp is meestal gelukkig tamelijk makkelijk toegankelijk en laat zich met een paar handgrepen vervangen.

Prijzen voor een vacuümpomp

Alhoewel de vacuümpomp een belangrijk en complex onderdeel is, kost hij als vervangingsonderdeel meestal verbazingwekkend weinig. Zelfs de zwaar belaste aggregaten die in grote dieselmotoren worden ingezet, kosten zelden meer dan 250 euro. Voor kleine auto's en middenklassers zijn deze vervangingsonderdelen meestal al voor 50 – 100 euro verkrijgbaar. Dit geldt echter alleen voor de normale mechanische vacuümpompen. Onderdrukpompen met elektrische aandrijving zijn aanzienlijk duurder. De pompmodule kan wel van de elektromotor worden gescheiden en apart worden vervangen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Dekorring
Vacuümpomp rembekrachtiger DR.MOTOR AUTOMOTIVE DRM0746
  • Binnendiameter [mm]0
  • Dikte [mm]0
  • Conditie:  Geheel nieuw
DRM0746 DR.MOTOR AUTOMOTIVE Vacuümpomp rembekrachtiger auto prijs
DR.MOTOR AUTOMOTIVE | ...
2,21 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Vacuümpomp rembekracht...
Tandempomp PIERBURG 7.02551.12.0
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Aantal aansluitingen: 3
  • Vorm: Recht
  • Pomp soort: Tandempomp
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Brandstoftype: Diesel
  • Conditie:  Geheel nieuw
7.02551.12.0 PIERBURG Tandempomp auto prijs
PIERBURG | 7.02551.12.0
226,88 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pakkingset, onderdrukpomp
Onderdrukpomp DR.MOTOR AUTOMOTIVE DRM0612
  • Oude onderdeel met nieuwe vergelijken (m.n. OER-nr.)
  • Conditie:  Geheel nieuw
DRM0612 DR.MOTOR AUTOMOTIVE Onderdrukpomp auto prijs
DR.MOTOR AUTOMOTIVE | ...
15,25 €
Conditie:  Geheel nieuw
Reparatieset, onderdru...
Onderdrukpomp remsysteem 3RG 85289
85289 3RG Onderdrukpomp remsysteem auto prijs
3RG | 85289
23,26 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pakkingset, onderdrukpomp
Vacuümpomp ELRING 522.900
  • Aantal keerringen: 2
  • Goederentariefnummer: 8409919990
  • Conditie:  Geheel nieuw
522.900 ELRING Vacuümpomp auto prijs
ELRING | 522.900
12,43 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dekorring
Vacuümpomp rembekrachtiger ELRING 747.290
  • Aantal gaten voor montage: 2
  • Goederentariefnummer: 8409999990
  • Conditie:  Geheel nieuw
747.290 ELRING Vacuümpomp rembekrachtiger auto prijs
ELRING | 747.290
7,48 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dekorring
Tandempomp ELRING 226.460
  • Goederentariefnummer: 8409919990
  • Conditie:  Geheel nieuw
226.460 ELRING Tandempomp auto prijs
ELRING | 226.460
4,51 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dekorring
Onderdrukpomp AJUSA 16088000
  • Dikte [mm]: 3,5
  • Breedte [mm]: 62
  • Conditie:  Geheel nieuw
16088000 AJUSA Onderdrukpomp auto prijs
AJUSA | 16088000
4,39 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dekorring
Onderdrukpomp remsysteem DR.MOTOR AUTOMOTIVE DRM0748
  • Vorm: O-ring
  • Binnendiameter [mm]: 56
  • Dikte [mm]: 2,75
  • Diameter [mm]: 61,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
DRM0748 DR.MOTOR AUTOMOTIVE Onderdrukpomp remsysteem auto prijs
DR.MOTOR AUTOMOTIVE | ...
3,48 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pakkingset, onderdrukpomp
Vacuümpomp ELRING 795.110
  • Goederentariefnummer: 8484900000
  • Conditie:  Geheel nieuw
795.110 ELRING Vacuümpomp auto prijs
ELRING | 795.110
14,96 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dekorring
Vacuümpomp rembekrachtiger FEBI BILSTEIN 100797
  • Materiaal: ACM (Polyacryl-Rubber)
  • Gewicht [kg]: 0,003
  • Conditie:  Geheel nieuw
100797 FEBI BILSTEIN Vacuümpomp rembekrachtiger auto prijs
FEBI BILSTEIN | 100797
3,69 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dekorring
Tandempomp DR.MOTOR AUTOMOTIVE DRM0461
  • Materiaal: Staal
  • Voor OE nummer: 038145209E, 038145209H, 038145209K, 038145209N, 038145209P, 038145209Q
  • niet voor OE nummer: 038145209A
  • Conditie:  Geheel nieuw
DRM0461 DR.MOTOR AUTOMOTIVE Tandempomp auto prijs
DR.MOTOR AUTOMOTIVE | ...
8,17 €
Conditie:  Geheel nieuw