Vacuümpomp voor jouw auto
Vacuümpomp Voor Top automodellen
- Onderdrukpomp remsysteem VOLKSWAGEN GOLF
- Onderdrukpomp remsysteem BMW 3-serie
- Vacuümpomp VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Onderdrukpomp remsysteem OPEL ASTRA
- Onderdrukpomp remsysteem VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Vacuümpomp FORD FOCUS
- AUDI A4
- Onderdrukpomp remsysteem MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Onderdrukpomp remsysteem OPEL CORSA
- Vacuümpomp AUDI A3
- FORD FIESTA
- Onderdrukpomp remsysteem BMW 1-serie
- Onderdrukpomp remsysteem VOLKSWAGEN PASSAT
- Vacuümpomp MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Onderdrukpomp remsysteem SEAT IBIZA
- Onderdrukpomp remsysteem SEAT LEON
- Vacuümpomp AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Vacuümpomp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Verdubbeling van de remkracht door vacuüm
De rembekrachtiger is een technisch eenvoudig, maar zeer effectief onderdeel van een hydraulisch remsysteem. Hij maakt gebruik van de normale omgevingsdruk om de druk op de hoofdremcilinder te verdubbelen. Opdat dit mogelijk wordt, is een permanente handhaving van het vacuüm nodig. Om dit te genereren, is er de vacuümpomp (onderdrukpomp). Deze dient echter niet alleen voor de levering van vacuüm voor de rembekrachtiging. In moderne motoren zijn er inmiddels talrijke toepassingen voor vacuüm, die met behulp van de onderdrukpomp en de aangesloten onderdrukdoos kunnen worden bediend. Daartoe behoren:
- aansturing van de turbolader
- aansturing van de luchtaanvoer
- aansturing van de uitstoot
- sturing van de recirculatiekleppen
Waar zit de vacuümpomp?
De vacuümpomp (onderdrukpomp) bevindt zich in de onmiddellijke nabijheid van de rembekrachtiger. Meestal is hij direct aan de cilinderkop gemonteerd. De nabijheid van de rembekrachtiger is noodzakelijk omdat er dan zo weinig mogelijk vacuüm via de aanvoerleidingen verloren kan gaan. De rembekrachtiger is makkelijk in de motorruimte te vinden. Het is de dikke, zwarte doos die direct aan de schutwand is gemonteerd. Bij de rembekrachtiging bevindt zich tevens het rempedaal dat in de passagiersruimte steekt. Wordt daarop getrapt, opent zich een klep, waardoor lucht in de rembekrachtiger stroomt en op de zuiger van de remdrukverdeler resp. hoofdremcilinder drukt. Voor de vacuümpomp (onderdrukpomp) bestaan verschillende constructies. In principe bestaat onderscheid tussen de membraanvacuümpomp en de vacuümpomp met waaier (rotor of schoepenwiel). Bij de membraanvacuümpomp beweegt een rubberen membraan heen en weer en genereert daardoor een luchtstroom. Met behulp van kleppen en ventielen wordt daarmee het gewenste vacuüm gegenereerd. Waaier-vacuümpompen hebben een roterend element, dat door verplaatsende werkruimten voor de gewenste onderdruk zorgt. De vacuümpomp wordt door schijven, riemen, nokken, stoters of tandwielen aangedreven. Vaak is hij direct aan de cilinderkop geplaatst en wordt direct door de nokkenas aangedreven. De montage direct aan de cilinderkop heeft bovendien het voordeel dat de vacuümpomp via eenvoudige kanalen goed kan worden gesmeerd. Apart van de cilinderkop gemonteerde vacuümpompen worden meestal permanent met vet gesmeerd. De krachtafhankelijke werking van de vacuümpomp is de reden waarom een rembekrachtiging bij staande motor uitvalt. Des te vaker het rempedaal bij een rijdende wagen wordt ingedrukt, des te meer vacuüm verloren gaat. Wanneer in het vacuümsysteem de drukcompensatie met de omgevingslucht is ontstaan, valt de werking van de rembekrachtiging weg. In de toekomst zullen echter vooral elektrisch aangedreven vacuümpompen verschijnen. Nu al worden elektrisch aangedreven vacuümpompen in hybride-wagens ingezet om ook bij volledig elektrische aandrijving de volledige remprestatie te kunnen garanderen.
Defecten aan de vacuümpomp
Defecten aan de vacuümpomp zijn te merken aan een aanzienlijke stijging van de remdruk aan het rempedaal. De remwerking is weliswaar niet helemaal weggevallen, maar wordt duidelijk moeizamer. Het spreekt vanzelf dat alle aan de vacuümpomp aangesloten nevenaggregaten door het uitvallen van het onderdeel te lijden hebben. Moderne wagens hebben sensoren die een storing aan het vacuümsysteem registreren. Dit is aan het foutgeheugen van de wagen af te lezen. Voordat u echter de vacuümpomp vervangt, dienen eerst alle vacuümslangen op lekken te worden onderzocht. Vaak is de fout op een lek terug te voeren en aanzienlijk voordeliger en makkelijker te verhelpen dan de vervanging van de vacuümpomp.
Reparatie van de vacuümpomp
Vacuümpompen laten zich doorgaans niet repareren, hoogstens vervangen. Ze bestaan uit een gesloten systeem dat niet kan worden gedemonteerd. Al naargelang omstandigheden is de reiniging door een spoeling met remmenreiniger mogelijk. Dit is echter een noodoplossing. De onderdrukpomp is meestal gelukkig tamelijk makkelijk toegankelijk en laat zich met een paar handgrepen vervangen.
Prijzen voor een vacuümpomp
Alhoewel de vacuümpomp een belangrijk en complex onderdeel is, kost hij als vervangingsonderdeel meestal verbazingwekkend weinig. Zelfs de zwaar belaste aggregaten die in grote dieselmotoren worden ingezet, kosten zelden meer dan 250 euro. Voor kleine auto's en middenklassers zijn deze vervangingsonderdelen meestal al voor 50 – 100 euro verkrijgbaar. Dit geldt echter alleen voor de normale mechanische vacuümpompen. Onderdrukpompen met elektrische aandrijving zijn aanzienlijk duurder. De pompmodule kan wel van de elektromotor worden gescheiden en apart worden vervangen.