00#
89-0202

Veerpoot rubber (veerpoot lager) voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Veerpoot rubber (veerpoot lager) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Veerpoot rubber (veerpoot lager) van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • MAPCO Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • VAICO Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • SKF Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • MONROE Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • SACHS Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • TRW Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • TOPRAN Veerpoot rubber (veerpoot lager) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • Koop hier aan de beste prijs KYB Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • Koop hier aan de beste prijs GATES Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Veerpoot rubber (veerpoot lager)
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • Magnum Technology

Veerpoot rubber (veerpoot lager) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Opdat het in de bocht niet piept: het rollager in het veerpootlager

Het veerpootlager (toplager) is een onderdelengroep, waarmee een veerpoot aan de carrosserie is bevestigd. Het schokdempergedeelte van de veerpoot wordt daarbij met een eenvoudige schroef aan de plaat van het binnenste spatbord bevestigd. De spiraalveer drukt echter zonder vaste verbinding van onderen tegen het metaal. Bij bochten draait de gehele veer mee. Opdat de veer daarbij niet langs het metaal schuurt, is in het veerpootlager een rollager ingebouwd. Deze garandeert voor de spiraalveer de noodzakelijk losse schuifpassing in radiale richting.

Rollager of kogellager?

Een rollager is een lager, dat krachten kan opnemen, die in dezelfde richting als een as lopen. Dit is bij een spiraalveer van een veerpoot het geval. Het lager verhindert het doordrukken van de veer tegen het metaal. Gelijktijdig zorgt het ervoor, dat de veer kan draaien. Het lager bestaat uit twee lagerschalen. In hun midden zijn kogels of rollen aangebracht. Bij montage in de fabriek is in de veerpoot een permanente smering voor het rollager van het toplager aangebracht.

Defecten aan het rollager voor het toplager

Zoals alle lagers kan het veerpootlager mettertijd verslijten. De speling tussen de lagerschalen neemt op den duur toe. Onder het rijden is dit te merken aan een klik- en knakgeluid. Het is vaak ook bij het sturen voelbaar. Een lichte weerstand bij het rijden door de bocht is een duidelijke aanwijzing dat er in het veerpootlager iets niet klopt. Het is echter heel ongewoon, dat een rollager van een veerpootlager het eerder dan de schokdempers opgeeft. Normaal gezien worden veerpootlagers bij vervanging van de schokdempers mee vervangen. Zo voorkomt u onaangename verrassingen tijdens het rijden.

Voorzichtig bij het werken aan veerpoten

De unit van de veerpoot moet onder grote spanning staan om een optimaal effect tijdens het rijden te garanderen. Het is daarom enorm belangrijk, enkel met de juiste gereedschappen en voldoende kennis van zaken met dit werk te beginnen. Om een veerpoot te kunnen demonteren, moet de spiraalveer worden samengedrukt. Daarvoor bestaan hele goedkope oplossingen. Dit gereedschap, de zogenaamde veerspanner bestaat uit een lange gedraaide stang, waaraan twee klemmen zijn aangeschroefd. Deze worden aan de veer gehangen. Door het draaien van de stang trekken de klemmen samen en drukken zij de veer samen. Belangrijk is dat de veer altijd aan beide zijden wordt gespannen.

Al helemaal verboden zijn alle pogingen, de spiraalveer met ongeschikt gereedschap te spannen: spangordels zijn hiervoor niet alleen ongeschikt. Hun gebruik is op dit punt zelfs levensgevaarlijk! Een ongecontroleerd losschietende spiraalveer van een veerpoot kan zeer zwaar tot dodelijk letsel veroorzaken.

Kwaliteit betaalt zichzelf terug

Het rollager in het toplager wordt permanent zeer hoog belast. Hij moet tegen een voortdurende hoge druk bestand zijn en zich daarbij ongehinderd dwars op de drukas laten draaien. De typische plotselinge en verschillende belastingen die bij het rijden op oneffen wegen optreden, zijn voor het rollager bijzonder belastend. Het helpt dus niet, op dit onderdeel te willen besparen – in tegendeel. Elke euro die in het rollager voor het toplager meer wordt geïnvesteerd, betaalt zich door een langere levensduur terug. De levensduur van toplagers hangt sterk van de rijwijze en de ondergrond af, waarover de wagen wordt gereden. Schokbrekers en toplagers slijten veelal proportioneel, zodat een gezamelijke vervanging altijd loont.

Enkel rollagers vervangen?

In principe is het niet zinvol, alleen het rollager te vervangen. Ook al kost het een paar euro meer, dient altijd de gehele unit van het veerpootlager te worden vervangen, wanneer daar slijtage wordt opgemerkt. Ook de kunststoffen behuizing van het toplager kan mettertijd verslijten en barsten vertonen. Het meest kostbare bij het vervangen van de componenten aan de veerpoot is altijd de geïnvesteerde tijd. Daarom is een complete vervanging van alle typische slijtageonderdelen altijd de veiligste en duurzaamste manier om een goede toestand te herstellen. Behalve de spiraalveer betreft dit alle onderdelen. Ook de schroeven, waarmee de veerpoot aan het fuseestuk is verbonden, dienen te worden vervangen. Hierbij kunnen vanwege de vergevorderde leeftijd haarscheuren ontstaan, waardoor de veerpoot plotseling afbreekt. Dit is allemaal te verhinderen, wanneer de unit vakkundig wordt gerepareerd.

OEM-kwaliteit in de shop

In onze shop vindt u alle onderdelen die voor de reparatie van de ophanging noodzakelijk zijn. Wij bieden in principe minstens OEM-kwaliteit aan. Hiermee is de maximale veiligheid voor uw nieuwe rollager van het veerpootlager gegarandeerd.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1180S0167
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met kogellager
  • Binnendiameter 2 [mm]: 12,3
  • Diameter [mm]: 79, 43,5
  • Hoogte [mm]: 119
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0167 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1180S0167
12,33 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1180S0217
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Materiaal: Rubber
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder lager
  • Binnendiameter [mm]: 28,5
  • Diameter [mm]: 103,8
  • Gewicht [kg]: 0,32
  • Hoogte [mm]: 42
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0217 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1180S0217
8,77 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wentellager, schokbrek...
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1626F0092
  • Dikte [mm]: 27
  • Binnendiameter [mm]: 68
  • Diameter [mm]: 111
  • Materiaal: Metaal, Kunststof
  • Lageruitvoering: Wentellager
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Gewicht [kg]: 0,26
  • Conditie:  Geheel nieuw
1626F0092 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1626F0092
13,15 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) SACHS 802 186
  • Inbouwplaats: Vooras links, Vooras rechts
  • Aantal per as: 2
  • Voor OE nummer: 1 094 616, 31 33 1 094 616, 31 33 6 752 735, 31 33 6 760 943, 31 33 6 769 582, 31 33 6 770 568, 6 752 735, 6 760 943, 6 769 582, 6 770 568
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met ingebouwd kogellager
  • Artikelnummer van de aanbevolen artikel: 803 339, 803 340, 803 341, 803 342, 803 343, 803 344, 803 345, 803 346
  • Conditie:  Geheel nieuw
802 186 SACHS Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
SACHS | 802 186
29,63 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1180S0003
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met kogellager
  • Diameter [mm]: 140
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0003 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1180S0003
20,31 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1180S0103
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kogellager
  • Binnendiameter [mm]: 11
  • Diameter [mm]: 61
  • Hoogte [mm]: 58
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0103 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1180S0103
12,70 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1180S0124
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Binnendiameter [mm]: 26,5
  • Diameter [mm]: 96,7
  • Hoogte [mm]: 50
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0124 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1180S0124
6,94 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) BILSTEIN 12-117109
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Productlijn: - B1 Service Parts
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Conditie:  Geheel nieuw
12-117109 BILSTEIN Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
BILSTEIN | 12-117109
16,34 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) KYB SM5752
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Conditie:  Geheel nieuw
SM5752 KYB Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
KYB | SM5752
21,94 €
Conditie:  Geheel nieuw
Reparatieset, Ring voo...
Veerpoot rubber (veerpoot lager) SACHS 802 417
  • Inbouwplaats: Vooras links, Vooras rechts
  • Aantal per as: 2
  • Artikelnummer van de aanbevolen artikel: 803 282
  • Conditie:  Geheel nieuw
802 417 SACHS Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
SACHS | 802 417
32,51 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1180S0753
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0753 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1180S0753
2,76 €
Conditie:  Geheel nieuw
Wentellager, schokbrek...
Veerpoot rubber (veerpoot lager) RIDEX 1626F0046
  • Breedte [mm]: 44,0
  • Binnendiameter [mm]: 35,0
  • Diameter [mm]: 107,0
  • Materiaal: Kunststof
  • Lageruitvoering: Haakse kogellager
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Gewicht [kg]: 0,190
  • Conditie:  Geheel nieuw
1626F0046 RIDEX Veerpoot rubber (veerpoot lager) auto prijs
RIDEX | 1626F0046
12,59 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw