Veerpoot rubber (veerpoot lager) voor uw voertuig

Veerpoot rubber (veerpoot lager) Voor Top automodellen
- Veerpoot rubber (veerpoot lager) VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Veerpoot rubber (veerpoot lager) OPEL ASTRA
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- AUDI A4
- FORD FOCUS
- Veerpoot rubber (veerpoot lager) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- OPEL CORSA
- AUDI A3
- FORD FIESTA
- Veerpoot rubber (veerpoot lager) BMW 1-serie
- VOLKSWAGEN PASSAT
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Veerpoot rubber (veerpoot lager) SEAT IBIZA
- SEAT LEON
- RENAULT MEGANE
- VOLVO V70
Veerpoot rubber (veerpoot lager) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Opdat het in de bocht niet piept: het rollager in het veerpootlager
Het veerpootlager (toplager) is een onderdelengroep, waarmee een veerpoot aan de carrosserie is bevestigd. Het schokdempergedeelte van de veerpoot wordt daarbij met een eenvoudige schroef aan de plaat van het binnenste spatbord bevestigd. De spiraalveer drukt echter zonder vaste verbinding van onderen tegen het metaal. Bij bochten draait de gehele veer mee. Opdat de veer daarbij niet langs het metaal schuurt, is in het veerpootlager een rollager ingebouwd. Deze garandeert voor de spiraalveer de noodzakelijk losse schuifpassing in radiale richting.
Rollager of kogellager?
Een rollager is een lager, dat krachten kan opnemen, die in dezelfde richting als een as lopen. Dit is bij een spiraalveer van een veerpoot het geval. Het lager verhindert het doordrukken van de veer tegen het metaal. Gelijktijdig zorgt het ervoor, dat de veer kan draaien. Het lager bestaat uit twee lagerschalen. In hun midden zijn kogels of rollen aangebracht. Bij montage in de fabriek is in de veerpoot een permanente smering voor het rollager van het toplager aangebracht.
Defecten aan het rollager voor het toplager
Zoals alle lagers kan het veerpootlager mettertijd verslijten. De speling tussen de lagerschalen neemt op den duur toe. Onder het rijden is dit te merken aan een klik- en knakgeluid. Het is vaak ook bij het sturen voelbaar. Een lichte weerstand bij het rijden door de bocht is een duidelijke aanwijzing dat er in het veerpootlager iets niet klopt. Het is echter heel ongewoon, dat een rollager van een veerpootlager het eerder dan de schokdempers opgeeft. Normaal gezien worden veerpootlagers bij vervanging van de schokdempers mee vervangen. Zo voorkomt u onaangename verrassingen tijdens het rijden.
Voorzichtig bij het werken aan veerpoten
De unit van de veerpoot moet onder grote spanning staan om een optimaal effect tijdens het rijden te garanderen. Het is daarom enorm belangrijk, enkel met de juiste gereedschappen en voldoende kennis van zaken met dit werk te beginnen. Om een veerpoot te kunnen demonteren, moet de spiraalveer worden samengedrukt. Daarvoor bestaan hele goedkope oplossingen. Dit gereedschap, de zogenaamde veerspanner bestaat uit een lange gedraaide stang, waaraan twee klemmen zijn aangeschroefd. Deze worden aan de veer gehangen. Door het draaien van de stang trekken de klemmen samen en drukken zij de veer samen. Belangrijk is dat de veer altijd aan beide zijden wordt gespannen.
Al helemaal verboden zijn alle pogingen, de spiraalveer met ongeschikt gereedschap te spannen: spangordels zijn hiervoor niet alleen ongeschikt. Hun gebruik is op dit punt zelfs levensgevaarlijk! Een ongecontroleerd losschietende spiraalveer van een veerpoot kan zeer zwaar tot dodelijk letsel veroorzaken.
Kwaliteit betaalt zichzelf terug
Het rollager in het toplager wordt permanent zeer hoog belast. Hij moet tegen een voortdurende hoge druk bestand zijn en zich daarbij ongehinderd dwars op de drukas laten draaien. De typische plotselinge en verschillende belastingen die bij het rijden op oneffen wegen optreden, zijn voor het rollager bijzonder belastend. Het helpt dus niet, op dit onderdeel te willen besparen – in tegendeel. Elke euro die in het rollager voor het toplager meer wordt geïnvesteerd, betaalt zich door een langere levensduur terug. De levensduur van toplagers hangt sterk van de rijwijze en de ondergrond af, waarover de wagen wordt gereden. Schokbrekers en toplagers slijten veelal proportioneel, zodat een gezamelijke vervanging altijd loont.
Enkel rollagers vervangen?
In principe is het niet zinvol, alleen het rollager te vervangen. Ook al kost het een paar euro meer, dient altijd de gehele unit van het veerpootlager te worden vervangen, wanneer daar slijtage wordt opgemerkt. Ook de kunststoffen behuizing van het toplager kan mettertijd verslijten en barsten vertonen. Het meest kostbare bij het vervangen van de componenten aan de veerpoot is altijd de geïnvesteerde tijd. Daarom is een complete vervanging van alle typische slijtageonderdelen altijd de veiligste en duurzaamste manier om een goede toestand te herstellen. Behalve de spiraalveer betreft dit alle onderdelen. Ook de schroeven, waarmee de veerpoot aan het fuseestuk is verbonden, dienen te worden vervangen. Hierbij kunnen vanwege de vergevorderde leeftijd haarscheuren ontstaan, waardoor de veerpoot plotseling afbreekt. Dit is allemaal te verhinderen, wanneer de unit vakkundig wordt gerepareerd.
OEM-kwaliteit in de shop
In onze shop vindt u alle onderdelen die voor de reparatie van de ophanging noodzakelijk zijn. Wij bieden in principe minstens OEM-kwaliteit aan. Hiermee is de maximale veiligheid voor uw nieuwe rollager van het veerpootlager gegarandeerd.