0

0.00

#

Veerschotel voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Veerschotel - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Veerschotel van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Veerschotel
  • MAPCO Veerschotel
  • VAICO Veerschotel
  • VAN WEZEL Veerschotel
  • SACHS Veerschotel
  • TRW Veerschotel
  • TOPRAN Veerschotel
  • SWAG Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs KYB Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs PRASCO Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs BLIC Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Veerschotel
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Veerschotel
  • DIEDERICHS
  • Magnum Technology
  • SASIC
  • MEYLE
  • BUGIAD
  • ASHIKA
  • KLOKKERHOLM
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • VIGOR onderdelencatalogus
  • Borsehung onderdelencatalogus
  • AUTOMEGA onderdelencatalogus
  • ORIGINAL IMPERIUM onderdelencatalogus
  • DT onderdelencatalogus
  • GSP onderdelencatalogus
  • TEDGUM onderdelencatalogus
  • Metalcaucho onderdelencatalogus
  • FEBEST

Veerschotel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Een drukpunt voor de spiraalveer: de veerschotel

De veerschotel is een onderdeel van de veerpoot. Afhankelijk van constructie van de dempingseenheid bezit een veerpoot één of twee schotels die kunnen worden losgemaakt. Meestal hebben de achterste veerpoten, waarbij de schokdemper buiten de veer is gebouwd, twee schotels. Bij de voorste schokdempers, waarbij de schokdemper in de spiraalveer is aangebracht, is de onderste veerschotel vastgelast.

Soorten constructie van vering aan auto's

Voor het afveren van oneffenheden op een weg komen drie soorten constructie in aanmerking:

  1. Bladveren
  2. Torsieveren
  3. Spiraalveren

Bladveren zijn de oudste vorm van vering voor voertuigen. Het zijn eenvoudige paketten van metalen platen, die ter buiging in de assen waren ingebouwd. Ze werden al bij koetsen gebruikt. Tegenwoordig zijn bladveren uitsluitend nog op achterassen te vinden, en ook daar hoogst zelden. Uitgesproken offroad-wagens zoals Jeep Wrangler of Range-Rover hadden nog lang bladveren. Tegenwoordig zijn ze bijna alleen nog bij kleine busjes in gebruik.

Torsieveren waren vaak in de achteras van Franse auto's ingebouwd. Ze bestaan uit een ronde staaf, die door draaiing in werking wordt gezet. Torsieveren zijn zeer plaatsbesparend bij installatie en uiterst duurzaam: Ze zijn echter heel moeilijk in constructie. De grootste verbreiding hebben torsieveren in kettingvoertuigen zoals baggervoertuigen met rupsbanden of tanks.

De spiraalveer is het meest gebruikte veringsprincipe in de autobouw. Hij bestaat uit een spiraalvormig gewikkelde, dikke draad. De veerschotels zijn de montagepunten voor de beide uiteinden van de spiraalveer.

Defecten aan de schotel

De schotels van de veren zijn over het algemeen zeer duurzaam. Ook wanneer een spiraalveer moet worden vervangen, kunnen afhankelijk van omstandigheden, beide schotels verder worden gebruikt. Een schotel wordt door veringsdruk aanzienlijk belast en moet bovendien ook goed tegen kleine verschuivingen bestand zijn. Daarom zijn de schotels meestal zeer massief gebouwd en houden het een autoleven lang uit. Niettemin kan het altijd gebeuren, dat door roest of excessieve belasting een schotel scheuren vertoont.

Vaak zijn de veerschotels van een extra laag hard rubber voorzien. Deze kan mettertijd broos worden, waarna hij geleidelijk oplost. Dit wordt merkbaar door klik- en klappergeluiden. Is de slijtage reeds vergevorderd, kan de auto moeilijkheden vertonen bij het handhaven van zijn sporing.

Vervanging van de veerschotels

Om de veerschotels van een spiraalveer van een dempingsunit te vervangen, moet de veer worden gedemonteeerd. Afhankelijk van positie van de veer is daarvoor een veerspanner noodzakelijk. Dit geldt met name voor de vering van de vooras. De spiraalveer mag in geen geval met iets anders dan met het voor deze taak voorziene gereedschap worden gespannen. Een ongecontroleerd ontspannende spiraalveer kan dodelijk letsel veroorzaken!

Aan een achteras kan de spiraalveer bij veel wagens al na het opkrikken van de wagen en de demontage van de schokdemper worden verwijderd. De veerschotels zijn meestal losjes gemonteerd en vallen er dan meteen uit.

Bij de vervanging van de schotels zou het volgende moeten worden gecontroleerd:

  1. - dikte van de remschijf
  2. - corrosie van de remleidingen
  3. - afdichting van de schokdemper
  4. - roest- en scheurvorming aan de spiraalveer
  5. - opvallende zaken aan de fuseestukken en ashoezen

Met name bij oudere wagens dient van elke gelegenheid gebruik te worden gemaakt, een grondige controle van alle belangrijke onderdelen uit te voeren. Een gedemonteerde veerpoot is hiervoor heel geschikt.

Kwaliteit ook in details

De schotel van een spiraalveer is slechts een klein, doch tevens een uiterst belast onderdeel. Minderwaardige kwaliteit van een vervangingsonderdeel kan aan deze plek tot snelle slijtage leiden, die ook uitwerking op andere onderdelen heeft: wanneer de veerschotel breekt, zit de veer scheef en heeft hij niet langer het optimale drukpunt. Dan verslijt ook hij sneller. Net zo goed hebben de schokdempers en de gehele asgeometrie hieronder te lijden wanneer de optredende krachten niet langs de daarvoor voorziene wegen worden afgevoerd. Daarom is het heel belangrijk, ook bij dit eenvoudige onderdeel op de bestmogelijke kwaliteit te letten. Wij bieden in onze online shop uitsluitend OEM-kwaliteit aan. Daarmee bent u altijd aan de veilige kant en heeft u te allen tijde een optimaal verkeersveilige wagen.

Omdat veerschotels ook van merkfabrikanten zoals FEBI BILSTEIN of MAPCO extreem voordelig zijn, bestaat er geen reden om voor minderwaardige kwaliteit te kiezen. De producten van merkfabrikanten kosten vanaf ongeveer ca. 6 euro. Complexe producten met rubberen lager en kunststoffen hulzen kunnnen tot ongeveer 25 euro kosten. Dit is echter bij een dermate belangrijk en zwaar belast onderdeel redelijk.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Ring voor schokbreker ...
    OPTIMAL Ring voor schokbreker veerpootlager F8-6261 aan gunstige prijs
    OPTIMAL | F8-6261
    2,78 € -31% Adviesprijs: 4,00 € Bespaar: 31%
  • Veerschotel
    OPTIMAL Veerschotel F8-5580 aan gunstige prijs
    OPTIMAL | F8-5580
    3,05 € -40% Adviesprijs: 5,00 € Bespaar: 40%
  • Ring voor schokbreker ...
    ORIGINAL IMPERIUM Ring voor schokbreker veerpootlager 37283 aan gunstige prijs
    ORIGINAL IMPERIUM | 37283
    0,79 € -61% Adviesprijs: 2,00 € Bespaar: 61%
  • Ring voor schokbreker ...
    ORIGINAL IMPERIUM Ring voor schokbreker veerpootlager 27269 aan gunstige prijs
    ORIGINAL IMPERIUM | 27269
    2,80 € -31% Adviesprijs: 4,00 € Bespaar: 31%
  • Veerschotel
    ORIGINAL IMPERIUM Veerschotel 27828 aan gunstige prijs
    ORIGINAL IMPERIUM | 27828
    13,50 € -25% Adviesprijs: 18,00 € Bespaar: 25%
  • Veerhouder
    MEYLE Veerhouder 100 512 0028 aan gunstige prijs
    MEYLE | 100 512 0028
    4,40 € -27% Adviesprijs: 6,00 € Bespaar: 27%
  • Veerhouder
    MEYLE Veerhouder 014 032 0029 aan gunstige prijs
    MEYLE | 014 032 0029
    4,64 € -34% Adviesprijs: 7,00 € Bespaar: 34%
  • Veerhouder
    MEYLE Veerhouder 100 412 0043 aan gunstige prijs
    MEYLE | 100 412 0043
    11,90 € -26% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 26%
  • Veerschotel
    JP GROUP Veerschotel 1142401400 aan gunstige prijs
    JP GROUP | 1142401400
    4,51 € -36% Adviesprijs: 7,00 € Bespaar: 36%
  • Ring voor schokbreker ...
    JP GROUP Ring voor schokbreker veerpootlager 1152300100 aan gunstige prijs
    JP GROUP | 1152300100
    0,63 € -37% Adviesprijs: 1,00 € Bespaar: 37%
  • Veerschotel
    FEBI BILSTEIN Veerschotel 37428 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 37428
    9,82 € -30% Adviesprijs: 14,00 € Bespaar: 30%
  • Veerschotel
    Borsehung Veerschotel B11365 aan gunstige prijs
    Borsehung | B11365
    4,82 € -32% Adviesprijs: 7,00 € Bespaar: 32%