Veerschotel auto achter en vóór

Veerschotels Voor Top automodellen
- Veerschotel VOLKSWAGEN GOLF
- Veerschotel BMW 3-serie
- Veerschotels VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Veerschotel OPEL ASTRA
- Veerschotel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Veerschotels FORD FOCUS
- AUDI A4
- Veerschotel OPEL CORSA
- Veerschotel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Veerschotels AUDI A3
- FORD FIESTA
- Veerschotel BMW 1-serie
- Veerschotel VOLKSWAGEN PASSAT
- Veerschotels RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Veerschotel SEAT IBIZA
- Veerschotel SEAT LEON
- Veerschotels TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Veerschotel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Een drukpunt voor de spiraalveer: de veerschotel
De veerschotel is een onderdeel van de veerpoot. Afhankelijk van constructie van de dempingseenheid bezit een veerpoot één of twee schotels die kunnen worden losgemaakt. Meestal hebben de achterste veerpoten, waarbij de schokdemper buiten de veer is gebouwd, twee schotels. Bij de voorste schokdempers, waarbij de schokdemper in de spiraalveer is aangebracht, is de onderste veerschotel vastgelast.
Soorten constructie van vering aan auto's
Voor het afveren van oneffenheden op een weg komen drie soorten constructie in aanmerking:
- Bladveren
- Torsieveren
- Spiraalveren
Bladveren zijn de oudste vorm van vering voor voertuigen. Het zijn eenvoudige paketten van metalen platen, die ter buiging in de assen waren ingebouwd. Ze werden al bij koetsen gebruikt. Tegenwoordig zijn bladveren uitsluitend nog op achterassen te vinden, en ook daar hoogst zelden. Uitgesproken offroad-wagens zoals Jeep Wrangler of Range-Rover hadden nog lang bladveren. Tegenwoordig zijn ze bijna alleen nog bij kleine busjes in gebruik.
Torsieveren waren vaak in de achteras van Franse auto's ingebouwd. Ze bestaan uit een ronde staaf, die door draaiing in werking wordt gezet. Torsieveren zijn zeer plaatsbesparend bij installatie en uiterst duurzaam: Ze zijn echter heel moeilijk in constructie. De grootste verbreiding hebben torsieveren in kettingvoertuigen zoals baggervoertuigen met rupsbanden of tanks.
De spiraalveer is het meest gebruikte veringsprincipe in de autobouw. Hij bestaat uit een spiraalvormig gewikkelde, dikke draad. De veerschotels zijn de montagepunten voor de beide uiteinden van de spiraalveer.
Defecten aan de schotel
De schotels van de veren zijn over het algemeen zeer duurzaam. Ook wanneer een spiraalveer moet worden vervangen, kunnen afhankelijk van omstandigheden, beide schotels verder worden gebruikt. Een schotel wordt door veringsdruk aanzienlijk belast en moet bovendien ook goed tegen kleine verschuivingen bestand zijn. Daarom zijn de schotels meestal zeer massief gebouwd en houden het een autoleven lang uit. Niettemin kan het altijd gebeuren, dat door roest of excessieve belasting een schotel scheuren vertoont.
Vaak zijn de veerschotels van een extra laag hard rubber voorzien. Deze kan mettertijd broos worden, waarna hij geleidelijk oplost. Dit wordt merkbaar door klik- en klappergeluiden. Is de slijtage reeds vergevorderd, kan de auto moeilijkheden vertonen bij het handhaven van zijn sporing.
Vervanging van de veerschotels
Om de veerschotels van een spiraalveer van een dempingsunit te vervangen, moet de veer worden gedemonteeerd. Afhankelijk van positie van de veer is daarvoor een veerspanner noodzakelijk. Dit geldt met name voor de vering van de vooras. De spiraalveer mag in geen geval met iets anders dan met het voor deze taak voorziene gereedschap worden gespannen. Een ongecontroleerd ontspannende spiraalveer kan dodelijk letsel veroorzaken!
Aan een achteras kan de spiraalveer bij veel wagens al na het opkrikken van de wagen en de demontage van de schokdemper worden verwijderd. De veerschotels zijn meestal losjes gemonteerd en vallen er dan meteen uit.
Bij de vervanging van de schotels zou het volgende moeten worden gecontroleerd:
- - dikte van de remschijf
- - corrosie van de remleidingen
- - afdichting van de schokdemper
- - roest- en scheurvorming aan de spiraalveer
- - opvallende zaken aan de fuseestukken en ashoezen
Met name bij oudere wagens dient van elke gelegenheid gebruik te worden gemaakt, een grondige controle van alle belangrijke onderdelen uit te voeren. Een gedemonteerde veerpoot is hiervoor heel geschikt.
Kwaliteit ook in details
De schotel van een spiraalveer is slechts een klein, doch tevens een uiterst belast onderdeel. Minderwaardige kwaliteit van een vervangingsonderdeel kan aan deze plek tot snelle slijtage leiden, die ook uitwerking op andere onderdelen heeft: wanneer de veerschotel breekt, zit de veer scheef en heeft hij niet langer het optimale drukpunt. Dan verslijt ook hij sneller. Net zo goed hebben de schokdempers en de gehele asgeometrie hieronder te lijden wanneer de optredende krachten niet langs de daarvoor voorziene wegen worden afgevoerd. Daarom is het heel belangrijk, ook bij dit eenvoudige onderdeel op de bestmogelijke kwaliteit te letten. Wij bieden in onze online shop uitsluitend OEM-kwaliteit aan. Daarmee bent u altijd aan de veilige kant en heeft u te allen tijde een optimaal verkeersveilige wagen.
Omdat veerschotels ook van merkfabrikanten zoals FEBI BILSTEIN of MAPCO extreem voordelig zijn, bestaat er geen reden om voor minderwaardige kwaliteit te kiezen. De producten van merkfabrikanten kosten vanaf ongeveer ca. 6 euro. Complexe producten met rubberen lager en kunststoffen hulzen kunnnen tot ongeveer 25 euro kosten. Dit is echter bij een dermate belangrijk en zwaar belast onderdeel redelijk.