00#
22-3062

Vliegwiel voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Vliegwiel DSG en automaat - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Dubbelmassa vliegwiel van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Vliegwiel ervaring
  • VAICO Vliegwiel ervaring
  • SACHS Vliegwiel ervaring
  • VALEO Vliegwiel ervaring
  • SWAG Vliegwiel ervaring
  • JP GROUP Vliegwiel ervaring
  • JAPANPARTS Vliegwiel ervaring
  • BLUE PRINT Vliegwiel ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs HERTH+BUSS JAKOPARTS Dubbelmassa vliegwiel
  • Koop hier aan de beste prijs LuK Dubbelmassa vliegwiel
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Dubbelmassa vliegwiel
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Dubbelmassa vliegwiel
  • Koop hier aan de beste prijs REMANTE Dubbelmassa vliegwiel
  • Koop hier aan de beste prijs AISIN Dubbelmassa vliegwiel
  • Koop hier aan de beste prijs LASER TOOLS Dubbelmassa vliegwiel
  • Koop hier aan de beste prijs VIKA Dubbelmassa vliegwiel
  • ACKOJA
  • Borsehung
  • RED-LINE
  • BOGAP

Vliegwiel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Rustige motor en versnelling: het vliegwiel

Het vliegwiel is een onderdeel dat energie opslaat. Het laadt zich op door rotatie en levert koppel op afroep. Dit is heel belangrijk voor motoren die anders sterke trillingen zouden ondervinden. Motoren worden kleiner en krachtiger en daarom was de constructie van het vliegwiel aan een update toe. Tegenwoordig wordt het dubbelmassa-vliegwiel gaandeweg standaard. Dit heeft een aantal voordelen en veroorzaakt meteen ook hogere kosten.

Krachtoverbrenging in bedwang

Zijn constructie veroordeelt de zuigermotor tot schudden en ratelen. Het begint met een explosie die een zuiger indrukt. Deze lineaire beweging wordt via twee gewrichten door een drijfstang en de krukas opgevangen. Vervolgens wordt de lineaire beweging in een rotatiebeweging omgezet. Deze rotatie wordt uiteindelijk doorgegeven aan de koppeling en van daar aan de versnellingsbak. Eencilinder-viertaktmotoren kunnen niet functioneren zonder vliegwiel. Deze motoren moeten voldoende kracht genereren in één zuigerslag om de volgende drie slagen te kunnen bewerkstelligen. Stermotoren met meerdere cilinders daarentegen kunnen zonder vliegwiel. De laatste jaren zijn automotoren veel krachtiger geworden en leveren meer vermogen met minder cilinders. Het genereren van 100 PK met een driecilindermotor en amper 1 liter cilindercapaciteit is nu standaard. Het probleem zijn de trillingen die dit veroorzaakt, hetgeen tot vernietigende resonantie zou kunnen leiden. Dit kan de motor en versnelling ernstige schade berokkenen. Vóór de grote toename van vermogen was het in de koppelingsschijf geïntegreerde vliegwiel voldoende voor een rustig draaien van de motor. Voor de motoren van vandaag voldoet dit niet langer. Deze hebben een vliegwiel nodig dat de rotatie-energie opslaat en bovendien op betrouwbare wijze de motorvibraties scheidt van de versnellingsbak. Hiervoor werd het dubbelmassa-vliegwiel ontwikkeld. Het dubbelmassa-vliegwiel is een afzonderlijk onderdeel dat niet langer in de koppelingsschijf is geïntegreerd. Het wordt apart vermeld en verkocht.

Dubbelmassa-vliegwiel: functie

De twee helften van het dubbelmassa-vliegwiel zijn verbonden door een lager met een demper. De ene helft is verantwoordelijk voor de motor, de andere voor de versnelling. Dankzij het dubbelmassa-vliegwiel met zijn geïntegreerde demping wordt de overbrenging van trillingen verhinderd. Het dubbelmassa-vliegwiel zit achter de koppelingsschijf.

Defecten van het vliegwiel

Het probleem van het dubbelmassa-vliegwiel is de geïntegreerde demping. Het is feitelijk een permanente vetsmering die niet kan worden vervangen. Door oververhitting en veroudering kan het vet brokkelig worden en zijn smeringseffect verliezen. Beide helften van het vliegwiel botsen dan tegen elkaar zonder demping. De bestuurder hoort de klepperende geluiden bij het schakelen. De schade breidt zich snel uit hetgeen uiteindelijk zijn weerslag heeft op de versnellingsbak en motor.

Vervanging van het dubbelmassa-vliegwiel

Een dubbelmassa-vliegwiel vervangen is net zo gecompliceerd als de vervanging van een koppeling. Beide procedures zijn eender. De levensduur van het vliegwiel komt overeen met ongeveer 150.000 km. Wanneer de koppelingsschijf na 120.000 km aan vervanging toe is, verdient het aanbeveling om meteen ook het dubbelmassa-vliegwiel te vervangen, hetgeen u een hoop werk bespaart en een volledig functionele koppeling oplevert. Nadeel van het dubbelmassa-vliegwiel is zijn prijs. Die begint bij 250 EUR. Meer realistisch zijn de prijzen van 500 – 600 EUR voor een hoogwaardig en duurzaam vervangingsonderdeel. Een doe-het-zelver kan beter tijd sparen dan te besparen op materiaal: wanneer het vliegwiel moet worden gedemonteerd, is het zinvol om de koppeling mee te vervangen. Het is belangrijk de koppeling als een volledige set te vervangen. Alle bijbehorende onderdelen zoals pakkingen en lager moeten tevens vernieuwd worden. Dit garandeert een volledig betrouwbare koppeling voor de volgende 120.000 km.

Veiligheid gaat vóór

Voor vervanging van het dubbelmassa-vliegwiel moet de versnellingsbak worden gedemonteerd. Dit kan enkel onderlangs gebeuren. Om veilig onder de wagen te kunnen werken, moet deze worden gezekerd. De onderdelenhandel biedt speciale steunbokken hiervoor, waarmee u veilig reparaties onder de auto kunt uitvoeren zonder de noodzaak voor een hefbrug.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Dubbelmassa vliegwiel
Massavliegwiel LuK 415 0431 10
  • Aandrijving: Handgeschakeld
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • Aantal tanden: 135
  • Max. vrije hoek [graden]: 18
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 7
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0431 10 LuK Massavliegwiel auto prijs
LuK | 415 0431 10
329,51 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Dubbelmassa vliegwiel LuK 415 0396 10
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Excl schroefset, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf
  • Max. vrije hoek [graden]: 19
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 7
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0396 10 LuK Dubbelmassa vliegwiel auto prijs
LuK | 415 0396 10
301,84 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
2-massa vliegwiel SACHS 2294 002 113
  • Diameter [mm]: 228
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met vliegwielbouten
  • Conditie:  Geheel nieuw
2294 002 113 SACHS 2-massa vliegwiel auto prijs
SACHS | 2294 002 113
366,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Vliegwiel, koppeling LuK 415 0386 10
  • Aandrijving: Handgeschakeld
  • Aantal gaten voor montage: 8
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Excl schroefset, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
  • Max. vrije hoek [graden]: 18
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 6
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0386 10 LuK Vliegwiel, koppeling auto prijs
LuK | 415 0386 10
555,87 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Vliegwiel van de motor SACHS 2294 000 955
  • Diameter [mm]: 240
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Excl schroefset
  • Volgende artikelen worden benodigd (artikelnummer): 1874 000 077
  • Productlijn: Dual-mass flywheel
  • Conditie:  Geheel nieuw
2294 000 955 SACHS Vliegwiel van de motor auto prijs
SACHS | 2294 000 955
374,66 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Enkelmassa vliegwiel LuK 415 0537 11
  • Aandrijving: Handgeschakeld
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Incl schroefset, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • Max. vrije hoek [graden]: 19
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 6
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0537 11 LuK Enkelmassa vliegwiel auto prijs
LuK | 415 0537 11
274,85 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Tweemassa vliegwiel LuK 415 0477 10
  • Aandrijving: Handgeschakeld
  • Aantal gaten voor montage: 8
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met glijlager
  • Max. vrije hoek [graden]: 20
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 7
  • Max. kantelspeling [mm]: 1,6
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0477 10 LuK Tweemassa vliegwiel auto prijs
LuK | 415 0477 10
585,27 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Vliegwiel LuK 415 0545 09
  • Aandrijving: Versnellingsbak met dubbele koppeling
  • Koppelingsuitvoering: voor droge koppeling
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Incl schroefset, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Aantal tanden: 129
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0545 09 LuK Vliegwiel auto prijs
LuK | 415 0545 09
423,41 €
Conditie:  Geheel nieuw
Vliegwiel
Massavliegwiel SACHS 3021 600 288
  • Diameter [mm]: 230
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met vliegwielbouten
  • Vliegwielprofiel: met tandkrans
  • Conditie:  Geheel nieuw
3021 600 288 SACHS Massavliegwiel auto prijs
SACHS | 3021 600 288
190,70 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Dubbelmassa vliegwiel LuK 415 0678 10
  • Aandrijving: Handgeschakeld
  • Aantal gaten voor montage: 6, 6,0
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Excl schroefset, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
  • Max. vrije hoek [graden]: 19
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 6
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0678 10 LuK Dubbelmassa vliegwiel auto prijs
LuK | 415 0678 10
254,07 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
2-massa vliegwiel LuK 415 0241 10
  • Aandrijving: Handgeschakeld
  • Aantal gaten voor montage: 6
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Excl schroefset, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf
  • Max. vrije hoek [graden]: 20
  • Aantal tanden (voor vaststelling van de vrije hoek): 6
  • Max. kantelspeling [mm]: 2,9
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder glijlager
  • Conditie:  Geheel nieuw
415 0241 10 LuK 2-massa vliegwiel auto prijs
LuK | 415 0241 10
306,75 €
Conditie:  Geheel nieuw
Dubbelmassa vliegwiel
Vliegwiel, koppeling SACHS 2295 000 541
  • Diameter [mm]: 280
  • Koppelingsuitvoering: voor natte koppeling
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: met vliegwielbouten
  • Productlijn: Dual-mass flywheel
  • Conditie:  Geheel nieuw
2295 000 541 SACHS Vliegwiel, koppeling auto prijs
SACHS | 2295 000 541
340,03 €
Conditie:  Geheel nieuw