Vliegwiel voor jouw auto
2-massa vliegwiel Voor Top automodellen
- Massavliegwiel VOLKSWAGEN GOLF
- Massavliegwiel BMW 3-serie
- Dubbelmassa vliegwiel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Massavliegwiel OPEL ASTRA
- Massavliegwiel VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Dubbelmassa vliegwiel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Massavliegwiel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Massavliegwiel OPEL CORSA
- Dubbelmassa vliegwiel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Massavliegwiel BMW 1-serie
- Massavliegwiel VOLKSWAGEN PASSAT
- Dubbelmassa vliegwiel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Massavliegwiel SEAT IBIZA
- Massavliegwiel SEAT LEON
- Dubbelmassa vliegwiel AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Vliegwiel defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Rustige motor en versnelling: het vliegwiel
Het vliegwiel is een onderdeel dat energie opslaat. Het laadt zich op door rotatie en levert koppel op afroep. Dit is heel belangrijk voor motoren die anders sterke trillingen zouden ondervinden. Motoren worden kleiner en krachtiger en daarom was de constructie van het vliegwiel aan een update toe. Tegenwoordig wordt het dubbelmassa-vliegwiel gaandeweg standaard. Dit heeft een aantal voordelen en veroorzaakt meteen ook hogere kosten.
Krachtoverbrenging in bedwang
Zijn constructie veroordeelt de zuigermotor tot schudden en ratelen. Het begint met een explosie die een zuiger indrukt. Deze lineaire beweging wordt via twee gewrichten door een drijfstang en de krukas opgevangen. Vervolgens wordt de lineaire beweging in een rotatiebeweging omgezet. Deze rotatie wordt uiteindelijk doorgegeven aan de koppeling en van daar aan de versnellingsbak. Eencilinder-viertaktmotoren kunnen niet functioneren zonder vliegwiel. Deze motoren moeten voldoende kracht genereren in één zuigerslag om de volgende drie slagen te kunnen bewerkstelligen. Stermotoren met meerdere cilinders daarentegen kunnen zonder vliegwiel. De laatste jaren zijn automotoren veel krachtiger geworden en leveren meer vermogen met minder cilinders. Het genereren van 100 PK met een driecilindermotor en amper 1 liter cilindercapaciteit is nu standaard. Het probleem zijn de trillingen die dit veroorzaakt, hetgeen tot vernietigende resonantie zou kunnen leiden. Dit kan de motor en versnelling ernstige schade berokkenen. Vóór de grote toename van vermogen was het in de koppelingsschijf geïntegreerde vliegwiel voldoende voor een rustig draaien van de motor. Voor de motoren van vandaag voldoet dit niet langer. Deze hebben een vliegwiel nodig dat de rotatie-energie opslaat en bovendien op betrouwbare wijze de motorvibraties scheidt van de versnellingsbak. Hiervoor werd het dubbelmassa-vliegwiel ontwikkeld. Het dubbelmassa-vliegwiel is een afzonderlijk onderdeel dat niet langer in de koppelingsschijf is geïntegreerd. Het wordt apart vermeld en verkocht.
Dubbelmassa-vliegwiel: functie
De twee helften van het dubbelmassa-vliegwiel zijn verbonden door een lager met een demper. De ene helft is verantwoordelijk voor de motor, de andere voor de versnelling. Dankzij het dubbelmassa-vliegwiel met zijn geïntegreerde demping wordt de overbrenging van trillingen verhinderd. Het dubbelmassa-vliegwiel zit achter de koppelingsschijf.
Defecten van het vliegwiel
Het probleem van het dubbelmassa-vliegwiel is de geïntegreerde demping. Het is feitelijk een permanente vetsmering die niet kan worden vervangen. Door oververhitting en veroudering kan het vet brokkelig worden en zijn smeringseffect verliezen. Beide helften van het vliegwiel botsen dan tegen elkaar zonder demping. De bestuurder hoort de klepperende geluiden bij het schakelen. De schade breidt zich snel uit hetgeen uiteindelijk zijn weerslag heeft op de versnellingsbak en motor.
Vervanging van het dubbelmassa-vliegwiel
Een dubbelmassa-vliegwiel vervangen is net zo gecompliceerd als de vervanging van een koppeling. Beide procedures zijn eender. De levensduur van het vliegwiel komt overeen met ongeveer 150.000 km. Wanneer de koppelingsschijf na 120.000 km aan vervanging toe is, verdient het aanbeveling om meteen ook het dubbelmassa-vliegwiel te vervangen, hetgeen u een hoop werk bespaart en een volledig functionele koppeling oplevert. Nadeel van het dubbelmassa-vliegwiel is zijn prijs. Die begint bij 250 EUR. Meer realistisch zijn de prijzen van 500 – 600 EUR voor een hoogwaardig en duurzaam vervangingsonderdeel. Een doe-het-zelver kan beter tijd sparen dan te besparen op materiaal: wanneer het vliegwiel moet worden gedemonteerd, is het zinvol om de koppeling mee te vervangen. Het is belangrijk de koppeling als een volledige set te vervangen. Alle bijbehorende onderdelen zoals pakkingen en lager moeten tevens vernieuwd worden. Dit garandeert een volledig betrouwbare koppeling voor de volgende 120.000 km.
Veiligheid gaat vóór
Voor vervanging van het dubbelmassa-vliegwiel moet de versnellingsbak worden gedemonteerd. Dit kan enkel onderlangs gebeuren. Om veilig onder de wagen te kunnen werken, moet deze worden gezekerd. De onderdelenhandel biedt speciale steunbokken hiervoor, waarmee u veilig reparaties onder de auto kunt uitvoeren zonder de noodzaak voor een hefbrug.