00#
31-2398

Voordemper auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Auto voordemper

Voordemper van toonaangevende fabrikanten

  • MAPCO voordemper auto kopen
  • JP GROUP voordemper auto kopen
  • HELLA voordemper auto kopen
  • BLUE PRINT voordemper auto kopen
  • BOSAL voordemper auto kopen
  • WALKER voordemper auto kopen
  • VEGAZ voordemper auto kopen
  • ERNST voordemper auto kopen
  • ASMET voordemper kopen
  • EBERSPÄCHER voordemper kopen
  • QUINTON HAZELL voordemper kopen
  • MTS voordemper kopen
  • IMASAF voordemper kopen
  • Faurecia voordemper kopen
  • POLMO voordemper kopen
  • Oyodo voordemper kopen
  • DINEX
  • SIGAM
  • ASSO
  • DT Spare Parts

Voordemper defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Muisstil rijden door de voordemper

De voordemper is een onderdeel van het uitlaatsysteem. Hij wordt ook "middendemper" of "tussendemper" genoemd. Hij zit in het middelste stuk van de uitlaat en verlaagt het motorlawaai. Samen met de einddemper reduceert de voordemper het lawaai van de motor tot op een bijzonder gering niveau. Dat maakt de middendemper bijzonder bij technisch zeer lawaaierige motoren tot voordeel: wagens met een grotere cilinderruimte, hoger vermogen of dieselaandrijving hebben daarom bijzonder vaak een voordemper geïnstalleerd.

Werkwijze van een uitlaatknaldemper

Een knaldemper in een uitlaatsysteem werkt altijd volgens hetzelfde principe, onafhankelijk van zijn inbouwpositie: hij bestaat uit een gesloten doos, waarin een binnenkomende uitlaatpijp steekt. De uitgaande pijp steekt er aan de andere kant, iets naar de zijkant geplaatst uit. De uitlaatgassen zoeken een uitweg langs de luchtstroom. Het geluid breidt zich daarentegen altijd kogelvormig uit. Het lawaai, dat bij de binnenkomende buis wordt uitgezonden, vindt op die wijze slechts in geringe mate de uitgaande buis. De rest van het geluid wordt in schommelingen omgezet, die de knaldemper licht laten trillen.

Dure permanente oplossing versus goedkoop vervangingsonderdeel

Bij uitlaatsystemen moeten controleurs en en constructeurs een beslissing treffen: men kan deze onderdeel doorgaans dusdanig bouwen, dat ze een autoleven lang meegaan. Daarvoor moet echter het gehele systeem uit edelstaal met een wanddikte van minstens 0,5 millimeter zijn vervaardigd. Bij bijzonder hoogwaardige auto's, bijvoorbeeld supersportwagens, wordt deze weg ook vaak gekozen. Voor normale seriewagens zijn uitlaatsystemen uit edelstaal echter veel te duur.

Uitlaatsystemen staan echter aan extreem sterke belastingen bloot: voortdurende heet-koud-cycli, aggressieve gassen, condensvocht en zuurhoudende mengsels uit verbrandingsresidu en vocht tasten de uitlaatpijpen sterk aan. Daarbij komt de uitwendige aantasting door zout water in de winter van de bestrooide wegen. Omwille van de hoge temperaturen zijn verzegelingen en metalen lagen uitgesloten. Een uitlaatsysteem heeft een dunne zinklaag; meer bescherming tegen roest is niet mogelijk. Het doorroesten van het uitlaatsysteem is daarom niet te vermijden. Daarom is het voor veel fabrikanten belangrijk, ze zo goedkoop mogelijk te houden.

Levensduur van een voordemper

De levensduur van een voordemper is precies zo lang als het overige uitlaatsysteem. Behalve het spruitstuk en meestal ook de y-pijp zijn alle knaldempers en buizen van de uitlaat van bepaald dunne wanden voorzien. Afhankelijk van hoeveel strenge winters de auto heeft doorgemaakt, kan de levensduur al na 35 jaar ten einde zijn. Een defecte voordemper is goed te horen: een steeds luider wordend motorgeluid wijst op een lek in de knaldemper.

Tussendemper repareren?

U kunt natuurlijk proberen, het gat in de tussendemper dicht te lassen. Meestal is dit echter geldverspilling. Een doorgeroeste tussendemper dient te worden vervangen. Omdat alle knaldempers gelijkmatig aan het weer blootgesteld zijn, is meestal ook de einddemper niet in een veel betere toestand. De flexibele pijp is van alle componenten van het uitlaatsysteem het goedkoopste onderdeel en daarom is het de moeite waard, dit bij het onderhoud van het uitlaatsysteem eveneens te vervangen.

Onderdeel van ondergeschikt belang

Wanneer er een groep vervangingsonderdelen is, waarbij compromissen op het gebied van kwaliteit kunnen worden gemaakt, dan betreft het de knaldemper in de uitlaat. Wanneer de auto zich in zijn laatste APK-periode bevindt, heeft het geen zin, een bijzonder hoogwaardige uitlaat in te bouwen. Verschillen tussen budget- en OEM-kwaliteit zijn bij knaldempers niet al te groot. De prijzen variëren vooral afhankelijk van automodel: zo kost een budget-tussendemper voor een Renault Trafic 28 euro. Voor een Mercedes G-klasse komt dit onderdeel in hoogwaardige kwaliteit al op 160 euro.

OEM-kwaliteit zonder compromissen

Wij beschouwen onszelf als leverancier van onderdelen zoals deze in nieuwe auto's zijn te vinden. Met onderdelen van OEM-kwaliteit geven wij u de noodzakelijke werkingsveiligheid die u voor het veilige rijden met uw auto nodig heeft. Geruisloos rijden en een veilig gevoel bij de APK-keuring zijn met de voordempers uit ons assortiment gegarandeerd. Met een intacte uitlaat wordt het rijden aangenaam. Dat doet zich met name bij langere ritten gelden: in plaats van het enerverende gedreun hoort u een aangenaam zoemen, hetgeen de fabrikant voor uw auto had voorzien.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Voordemper
Voorpijp POLMO 08.64
08.64 POLMO voorpijp auto kopen
POLMO | 08.64
47,65 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voordemper MTS 01.30036
  • Gewicht [kg]: 4,7
  • Lengte [mm]: 1380
  • Voertuiglijn/-variant: 00000000000000001546, 00000000000000001540
  • Conditie:  Geheel nieuw
01.30036 MTS voordemper auto kopen
MTS | 01.30036
97,18 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voorpijp MTS 01.30042
  • Gewicht [kg]: 4,7
  • Lengte [mm]: 1380
  • Voertuiglijn/-variant: 00000000000000001552, 00000000000000001546
  • Conditie:  Geheel nieuw
01.30042 MTS voorpijp auto kopen
MTS | 01.30042
91,23 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voordemper BOSAL 281-299
  • Bekijk de stuklijst voor artikelen die nog worden benodigd
  • Conditie:  Geheel nieuw
281-299 BOSAL voordemper auto kopen
BOSAL | 281-299
149,64 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voorpijp ERNST 140478
  • Bekijk de stuklijst voor artikelen die nog worden benodigd
  • Conditie:  Geheel nieuw
140478 ERNST voorpijp auto kopen
ERNST | 140478
159,31 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voordemper VEGAZ SKS-131
SKS-131 VEGAZ voordemper auto kopen
VEGAZ | SKS-131
213,96 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voorpijp POLMO 19.194
19.194 POLMO voorpijp auto kopen
POLMO | 19.194
69,57 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voordemper BOSAL 233-073
  • Bekijk de stuklijst voor artikelen die nog worden benodigd
  • Conditie:  Geheel nieuw
233-073 BOSAL voordemper auto kopen
BOSAL | 233-073
96,11 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voorpijp WALKER 23718
  • Lengte [mm]: 1300
  • Gewicht [kg]: 5,120
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder aanbouwdelen
  • Kenletter: 64
  • Gevuld
  • Conditie:  Geheel nieuw
23718 WALKER voorpijp auto kopen
WALKER | 23718
102,34 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voordemper VEGAZ MIS-251
MIS-251 VEGAZ voordemper auto kopen
VEGAZ | MIS-251
127,19 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voorpijp ERNST 142014
  • Bekijk de stuklijst voor artikelen die nog worden benodigd
  • Kwaliteit: LONGLIFE
  • Lengte [mm]: 800
  • Gewicht [kg]: 3,01
  • Conditie:  Geheel nieuw
142014 ERNST voorpijp auto kopen
ERNST | 142014
46,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Voordemper
Voordemper POLMO 30.435
  • Voertuiglijn/-variant: (B) AKK
  • TecDoc-motornummer: 10609, 12513, 13891, 15613, 4017, 5533, 9519, 9688
  • Motorcode: AER, AER, ALL (C) ALD, AEX, AKV, APQ, AEX, ANX, AKV, ALL
  • Voertuigtype: 6E1, 6H, 6N1, 6N1-6N2
  • Inbouwplaats: Voor
  • Katalysatortype: voor voertuigen met katalysator
  • Emissienorm: Euro 2
  • Lengte [mm]: 1250
  • Gewicht [kg]: 4,300
  • Kenletter: 94
  • Conditie:  Geheel nieuw
30.435 POLMO voordemper auto kopen
POLMO | 30.435
90,59 €
Conditie:  Geheel nieuw