Voorfront voor jouw auto

Voorfront Voor Top automodellen
- Voorfront VOLKSWAGEN GOLF
- Voorfront BMW 3-serie
- Bekleding voorpaneel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Voorfront OPEL ASTRA
- Voorfront VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Bekleding voorpaneel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Voorfront OPEL CORSA
- Voorfront MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bekleding voorpaneel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Voorfront BMW 1-serie
- Voorfront VOLKSWAGEN PASSAT
- Bekleding voorpaneel RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Voorfront SEAT IBIZA
- Voorfront SEAT LEON
- Bekleding voorpaneel TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Voorfront defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Het gezicht van de auto: het voorfront
Het voorfront of de slotplaat is een van metalen platen gelast onderdeel dat aan de voorkant van de wagen met het chassis is verbonden. Bij veel auto's wordt het voorfront opgeschroefd. Er zijn echter ook wagens, waarbij de slotplaat aan de carrosserie wordt vastgelast. De losse variant is echter veel gebruikelijker omdat hij voor reparatie na ongeval vervangbaar moet zijn.
Taak van de slotplaat
De slotplaat verbindt beide binnenste spatborden van de autovoorkant met elkaar. Hiermee vervult hij een belangrijke functie voor de stabiliteit en stevigheid van de wagen. Zijn voornaamste taak is echter het voorzien van de dragers voor talrijke componenenten van de autovoorkant: lampen, bumpers, radiateur en radiateurgrille, knipperlichten en veel meer wordt aan het voorfront vastgeschroefd. Zijn naam dankt de slotplaat aan het feit dat het slot van de motorkap eraan is aangebracht.
Defect aan het voorfront
De slotplaat is een gelaste metaalplaat. Zoals alle plaatwerk is roest zijn grootste vijand. De voorfronts zijn meestal niet verzinkt, maar slechts met hamerslaglak verzegeld. Deze kan in de loop der tijd barsten gaan vertonen, van waaruit de roest begint te bloeien. De meest voorkomende schade aan de slotplaat treedt echter op bij ongevallen. Botsingen, waarbij de voorkant van de wagen wordt beschadigd, zijn uiterst vernielend: de voorkant draagt de lampen, de radiateurgrille, de radiateur met ventilator en vaak ook delen van de airco, de knipperlichten en mistlampen, de bumpers met parkeersensoren en veel meer. Dat maakt een frontale aanrijding altijd heel duur, wanneer het om reparatie gaat. Niettemin zijn de wagens zo gebouwd dat een autovoorkant zich verregaand laat demonteren en weer laat repareren. Voordat daadwerkelijk het chassis van een auto zodanig beschadigd is geraakt, dat het niet meer te repareren is, moet er wel heel veel energie op de autovoorkant inwerken.
De slotplaat vervangen
De positie van de slotplaat is heel diep in de autovoorkant. Omdat hij voor de bevestiging van alle componenten van de voorkant verantwoordelijk is, moeten deze voorafgaand aan demontage van het voorfront eerst worden verwijderd. Dit is nogal omslachtig. Een ervaren doe-het-zelver kan hier echter veel geld besparen wanneer hij zich aan dit project waagt. Het is daarbij belangrijk, ervoor te zorgen dat de airbags niet worden geactiveerd. Omdat veel van de componenten met kunststoffen clips bevestigd zijn, is hier grote omzichtigheid geboden. Deze clips en bouten breken gauw af en zijn duur in vervanging. Wanneer u eindelijk tot bij de slotplaat bent geraakt, is zijn vervanging echter tamelijk snel gebeurd: hij zit rechts en links met een paar schroeven bevestigd. Deze worden losgedraaid en het onderdeel kan worden vervangen. Dan is ook te zien of zich schade aan het chassis heeft voorgedaan. Wanneer het vervangingsonderdeel niet naadloos op de voorziene schroefgaten past, is de auto naar alle waarschijnlijkheid vervormd. Het zou echter ook een andere oorzaak kunnen hebben, wanneer het voorfront alleen met moeite weer kan worden gemonteerd.
Voorzichtig bij goedkope aanbiedingen
Bij reparatieplaatwerk, dat wordt vastgeschroefd, is de juiste maat het allerbelangrijkste. Veel onderdelenfabrikanten van vervangingsonderdelen beschouwen de maatgegevens van de onderdelen eerder als aanbeveling dan als voorschrift. Een afwijking van een halve millimeter kan de montage van een slotplaat reeds aanzienlijk bemoeilijken. Wie dus niet teveel tijd wil verspillen aan naboren en navijlen, kan beter meteen een vervangingsonderdeel van OEM-kwaliteit kiezen. Een achteraf bewerkt, slecht passend vervangingsonderdeel kan ook bij de montage van de onderdelen tot problemen voeren. De scheve montage van bumpers, radiateurgrille en verlichting doet de hele uiterlijke indruk van de wagen te niet, zodat meteen te zien is: deze slecht gerepareerde auto heeft een ongeluk gehad.
OEM-kwaliteit spaart kosten en tijd
Wij bieden onze klanten in onze online shop uitsluitend OEM-kwaliteit aan. Onze voorfronts hebben exact de maten, zoals deze in de autofabriek zijn voorgeschreven en voor de originele onderdelen golden. Dat maakt de montage van ons plaatwerk bijzonder probleemloos. De kosten variëren echter sterk, afhankelijk van voor welke wagen het voorfront bedoeld is. Al naargelang autodesign onderscheiden de onderdelen zich in grootte, functie en omvang aanzienlijk. De prijzen beginnen bij ca. 50 euro, kunnen echter tot meerdere honderden euro stijgen, wanneer het bijzonder hoogwaardige auto's betreft.