Spoiler voor jouw auto

Lip Voor Top automodellen
- Spoiler VOLKSWAGEN GOLF
- Spoiler BMW 3-serie
- Front lip VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Spoiler OPEL ASTRA
- Spoiler VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Front lip FORD FOCUS
- AUDI A4
- Spoiler OPEL CORSA
- Spoiler MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Front lip AUDI A3
- FORD FIESTA
- Spoiler BMW 1-serie
- Spoiler VOLKSWAGEN PASSAT
- Front lip RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Spoiler SEAT IBIZA
- Spoiler SEAT LEON
- Front lip TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Spoiler defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Houdt de wagen op de weg: voorspoilerlip
De voorspoilerlip is een onopvallend onderdeel aan de voorkant van veel auto's en heeft een belangrijke aerodynamische functie. Verkeerde installatie kan tot gevaarlijke situaties leiden.
Aerodynamica belangrijk bij elke snelheid
De spoiler ondersteunt de aerodynamica van de auto. Vroeger had men het over stroomlijnen. Drie belangrijke effecten gaan hand in hand met aerodynamica:
- verminderen van windgeluiden tijdens het rijden
- lager brandstofverbruik
- verhogen van de neerwaartse kracht op de weg.
Om deze taken te ondersteunen, moet de spoiler intact zijn en correct geïnstalleerd. De kleinste installatiefout kan de effecten omkeren. In het ergste geval wordt de neerwaartse kracht verstoord als gevolg van verlies van een voorspoilerlip en de auto begint dan te slingeren. Dit gebeurt echter alleen bij hoge snelheid. Na verlies van de voorspoiler is aanpassing van de snelheid aangeraden.
Voorspoilerlip als verlenging van de voorspoiler
Bij oudere wagens zoals de Golf 1 of Golf 2 zat de voorspoilerlip aan de carrosserie direct onder de bumper bevestigd. Een kleine botsing was voldoende om hem te verliezen hetgeen problemen veroorzaakte bij de eerste APK-keuring: de auto kwam vanwege de ontbrekende spoilerlip niet door de keuring. Tegenwoordig hebben de meeste auto's laag liggende kunststoffen bumpers. Een kleine botsing kan dit dure en moeilijk te vervangen onderdeel beschadigen. Daarom zijn voorste bumpers nu uitgerust met een voorspoilerlip. Dit goedkope en makkelijk te vervangen onderdeel maakt reparatie na botsing aanzienlijk goedkoper.
Defecten van de voorspoilerlip
Als onderdeel is de voorspoilerlip erg blootgesteld. Vroeger of later kan een botsing nauwelijks worden voorkomen. Stoepranden of landwegen kunnen de lip eraf stoten. Daarom biedt de onderdelenhandel goedkope oplossingen voor snelle reparatie van de voorspoilerlip. De klant heeft de keuze:
- universele voorspoilerlip
- op maat gemaakte, modelspecifieke voorspoilerlip.
De simpele en goedkopere oplossing voor vervanging is de universele voorspoilerlip. Dit is een brede rubberen rand met bevestigingsstrips die simpelweg aan de voorspoiler kunnen worden bevestigd. Deze oplossing kost 2 EUR per meter. Natuurlijk is deze rand niet meer dan een botsingsbescherming voor de voorspoiler. De op maat gemaakte spoilerlip wordt op de voorspoiler geschroefd. Het is een apart vervaardigd onderdeel dat bij een specifiek automodel hoort. In veel gevallen is het van rubber gemaakt. Behalve een botsingsbescherming heeft het een aerodynamische functie. Zijn vervanging is heel simpel: meestal is hij met clips of vier schroeven bevestigd. Wanneer de auto laag op de weg ligt, is opkrikken van de auto aangeraden. Een op maat gemaakte spoilerlip kost ongeveer 50 EUR.
De auto altijd correct opkrikken
Om veilig onder de auto te kunnen werken, moet hij correct worden opgekrikt. Voor deze reparatie is de gewone autokrik niet voldoende. Ook al is de reparatie sneller uitgevoerd dan het opkrikken zelf, dient u altijd de moeite te nemen. Een auto die van een krik glijdt, heeft al vaak ernstige ongelukken veroorzaakt. Om de wagen correct op te krikken heeft u nodig:
- 1 autokrik
- 2 assteunen
- rubberen of houten strips
- keggen.
De krik moet op het juiste, op de onderplaat gemarkeerde steunpunt worden geplaatst. Wanneer u niet zeker bent waar dit te vinden, raadpleeg het autoboekje. De assteunen hebben ook hun speciale krikpunten. Het is belangrijk dat de steunen niet direct op de carrosserie worden aangezet. Het ankerpunt van de draagarm aan de voorkant is een geschikte plaats. Trek voordat de auto wordt opgekrikt, de handrem aan en schakel in eerste versnelling. De achterwielen worden met keggen gezekerd. Dit verhindert het wegrollen van de auto. Om krassen op de carrosserie te vermijden, wordt een stuk rubber of een houten plankje tussen assteun, krik en carrosserie geplaatst. Dit is geen overdreven ijdelheid en heel belangrijk. Wanneer de lak van de onderplaat wordt beschadigd, volgt roest al snel. Met de auto goed gezekerd, kunt u zich op reparatie van de spoilerlip concentreren.