Distributieriem set + waterpomp voor jouw auto
Waterpomp en distributieriem Voor Top automodellen
- Distributieriem en waterpomp VOLKSWAGEN GOLF
- Distributieriem en waterpomp BMW 3-serie
- Waterpomp + distributieriem set VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Distributieriem en waterpomp OPEL ASTRA
- Distributieriem en waterpomp VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Waterpomp + distributieriem set FORD FOCUS
- AUDI A4
- Distributieriem en waterpomp MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Distributieriem en waterpomp OPEL CORSA
- Waterpomp + distributieriem set AUDI A3
- FORD FIESTA
- Distributieriem en waterpomp BMW 1-serie
- Distributieriem en waterpomp VOLKSWAGEN PASSAT
- Waterpomp + distributieriem set MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Distributieriem en waterpomp SEAT IBIZA
- Distributieriem en waterpomp SEAT LEON
- Waterpomp + distributieriem set AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Distributieriem set + waterpomp defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zwaar belast – eenvoudig te vervangen: de waterpomp
De waterpomp maakt onderdeel van de koelingskringloop uit. Zijn taak betreft het permanent rondpompen van het koelmiddel. Hierbij staat hij aan hoge belasting bloot. Afhankelijk van auto vervult dit onderdeel ook nog andere taken. Bij de meeste motoren is hij heel goed toegankelijk en eenvoudig te vervangen.
Constructie en positie van de waterpomp
De waterpomp bestaat uit een massief onderdeel van gegoten aluminium waar een as doorheen loopt. Hij zit aan het motorblok vastgeschroefd. De as wordt aan de ene kant aangedreven; aan de andere kant bevindt zich het loopwiel. Hiervan zijn verschillende constructies mogelijk. Gebruikelijk is turbine van aluminium. De waterpomp kan door een ketting, tandwiel of een distributieriem worden aangedreven. Gebeurt de aandrijving van de waterpomp met een distributieriem, spant de waterpomp deze vaak eveneens. Deze constructie vindt u meestal in de Volkswagen.
Defecten aan de waterpomp
De waterpomp is constant in werking. Afzettingen in de koelvloeistof, roest en veroudering tasten vooral de doorlopende as sterk aan. Een verslijtende koelvloeistofpomp begint dan eerst zachtjes en vervolgens steeds harder te piepen. Schenkt u dit piepen te lang geen aandacht, kan de pomp uiteindelijk blokkeren of stukdraaien. In beide gevallen loopt de motor ernstig gevaar. De koelwaterpomp kan bovendien gaan lekken. Dit merkt u aan een continu waterverlies.
Waterpomp repareren
De waterpomp is zodanig gebouwd, dat hij niet uit elkaar gehaald of gerepareerd kan worden. Dit zou ook te gevaarlijk zijn omdat een defecte of slecht gerepareerde waterpomp snel tot vernieling van de motor leidt. Hij is meestal heel makkelijk te vinden en eenvoudig te vervangen: hij zit met een paar schroeven aan het motorblok bevestigd en kan heel makkelijk verwijderd en door een nieuwe koelmiddelpomp vervangen worden. Wanneer de waterpomp ook de distributieriem opspant, hoort hij in principe tot zijn reparatieset. Voor alle andere versies van dit slijtageonderdeel bestaan vaste onderhoudsintervallen. Afwachten totdat hij begint te piepen is niet aanbevolen. Op dat moment is het onderhoudsinterval al ver overschreden en de pomp zal vroeg of laat gaan lekken. De waterpomp heeft gewoonlijk een levensduur van 60.000 tot 100.000 kilometer.
Het gevaar van te goedkope koelmiddelpompen
Waterpompen zijn sterk belaste onderdelen waarvan alleen merkkwaliteit mag worden toegepast. Goedkope waterpompen hebben meestal niet alleen een kortere levensduur; bijzonder problematisch zijn vervangingsonderdelen van onbekende herkomst, wanneer de waterpomp bij de distributieriem hoort. De distributieriem drijft de waterpomp niet alleen aan, hij wordt er ook door op spanning gehouden. Wanneer de waterpomp dan blokkeert, ook al is het maar heel even, kan dit tot het overspringen van de distributieriem leiden. Dit betekent ernstig gevaar voor de motor omdat zuigers en kleppen niet meer synchroon lopen. Ook waterpompen van merkproducenten zijn dermate voordelig, dat experimenten met goedkope vervangingsonderdelen niet lonen.
Kosten voor een nieuwe waterpomp
De kosten voor een waterpomp hangen niet zozeer van het merk af, maar van de auto waarin hij wordt geïnstalleerd. De verschillen kunnen zijn aanzienlijk: een Bosch-waterpomp voor een VW Polo kost vanaf 60 euro. Hoogpresterende waterpompen van Pierborg voor BMW-auto's met veel PK kunnen al gauw het viervoudige kosten. Niettemin moet het basisprincipe van het letten op merkkwaliteit altijd worden aangehouden. Het beste vervangt u de waterpomp altijd precies volgens onderhoudsplan – zo bespaart u zich de hoogste van alle kosten: motorreparatie of aanschaf van een nieuwe automotor.