Kachelweerstand auto

Weerstand aanjager Voor Top automodellen
- Kachelweerstand VOLKSWAGEN GOLF
- Kachelweerstand BMW 3-serie
- Weerstand, interieurventilator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Kachelweerstand OPEL ASTRA
- Kachelweerstand VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Weerstand, interieurventilator FORD FOCUS
- AUDI A4
- Kachelweerstand OPEL CORSA
- Kachelweerstand MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Weerstand, interieurventilator AUDI A3
- FORD FIESTA
- Kachelweerstand BMW 1-serie
- Kachelweerstand VOLKSWAGEN PASSAT
- Weerstand, interieurventilator RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Kachelweerstand SEAT IBIZA
- Kachelweerstand SEAT LEON
- Weerstand, interieurventilator TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Kachelweerstand defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Om de interieurventilator weer te laten draaien
De kachelweerstand is een klein onderdeel, dat de draaisnelheid van de motor van de interieurblazer regelt. Omdat deze blaasinstallatie zowel voor de airco als voor de normale interieurventilatie wordt gebruikt, is "kachelweerstand" eigenlijk niet de correcte benaming van het onderdeel. "Ventilatorweerstand" is eigenlijk toepasselijker.
Wanneer de blaasinstallatie staakt
Een zo nauwkeurig mogelijke aansturing van de interieurventilatie hoort bij het comfort van een moderne auto. De luchtstroom die de buitenlucht naar het interieur leidt of de lucht in het interieur laat circuleren, zorgt voor schone ruiten, een aangename temperatuur en frisse lucht tijdens het rijden. Wanneer de blazer uitvalt, zijn deze functies niet langer beschikbaar. Dat is niet alleen onaangenaam, doch kan in geval van beslagen ruiten, ook heel gevaarlijk worden.
Mankementen isoleren
Het defect van een uitgevallen blazer kan door de juiste kennis snel worden geïdentificeerd. Daarbij verraadt de schakelaar van de ventilator waar de fout zich waarschijnlijk bevindt:
- - Valt de blazer helemaal uit, is de motor defect of een kabel gebroken
- - Draait de blazer alleen in bepaalde standen, is de schakelaar defect
- - Draait de blazer alleen nog in de hoogste stand, is de kachelweerstand defect
Volgend defect is ook fataal: De blazer draait weliswaar langzaam, maar de motor van de ventilator rookt vreselijk. Dat is heel gevaarlijk omdat de ontstane gassen giftig zijn en de defecte motor een brand in de auto veroorzaakt. Dan moet de ventilatormotor uitgeschakeld of op zijn minst losgekoppeld worden om te voorkomen dat hij in werking treedt.
Werking van de kachelweerstand
De kachelweerstand is in technisch opzicht eigenlijk een heel eenvoudig onderdeel. Hij leidt de stroomkring tussen batterij resp. dynamo en interieurventilator via een reeks weerstanden die door de draai- of tuimelschakelaar op het dashboard geopend of gesloten worden. Wanneer geen weerstand tussen de stroomleverantie en de ventilatormotor is geschakeld, draait hij in de hoogste stand. Hoe hoger de tussengeschakelde weerstand is, des te langzamer draait de ventilator.
Defecten van de kachelweerstand
De werking van de kachelweerstand maakt de diagnose zo eenvoudig: een weerstand zet de aangevoerde energie in warmte om en geeft hem slechts gedeeltelijk aan de stroomkring verder. De afzonderlijke weerstanden zitten in het onderdeel naast elkaar. De restwarmte die van een van de afzonderlijke weerstanden per stand wordt afgegeven, straalt op de andere weerstanden af. Vroeg of laat komt het daarom tot een doorbranden van de weerstanden, en dan zijn meestal ook meteen alle weerstanden getroffen. Dan schakelt de ventilator alleen nog maar in de hoogste stand, omdat daar geen weerstand tussen zit, maar de stroom volledig wordt doorgesluisd.
Kachelweerstand repareren
Een kachelweerstand is een elektronisch onderdeel. Het bestaat uit een behuizing, regelelektronica en de daarin aangebrachte weerstanden. Zij zitten naast elkaar in een gegoten harsblok. Een kachelweerstand brandt bij een defect door en vernielt zo het gehele onderdeel. Een reparatie van een kachelweerstand is daarom niet zinvol en praktisch onmogelijk. De enige manier om deze fout te verhelpen, is de vervanging van het gehele onderdeel. De kachelweerstand zit direct aan de ventilatormotor en is met een eenvoudige stekkerverbinding eraan aangesloten. De ventilatormotor zit in de voetenruimte van de wagen achter de afdekking van het dashboard. De positie kan verschillen, afhankelijk van om welke auto het gaat. Meestal is de ventilatormotor echter in de voetenruimte aan de bijrijderskant onder het handschoenenkastje aangebracht. Bij de meeste wagens is de demontage erg eenvoudig: de afdekking wordt verwijderd. De ventilatormotor is meestal door een draaivergrendeling aan een houder bevestigd. Door een draaibeweging van de motor wordt hij van zijn houder gelost en kan hij eruitgehaald worden.
Op kwaliteit letten
Als elektronisch onderdeel heeft de kachelweerstand een hogere aanschafprijs dan eenvoudigere vervangingsonderdelen. Niettemin zijn deze onderdelen ook van merkfabrikanten absoluut voordelig. Bij onderdelen die elektronisch hoog belast zijn, zoals deze, is kwaliteit heel belangrijk. Alleen een merkkwaliteit garandeert, dat de kachelweerstand binnen een verantwoordelijke levensduur zijn dienst betrouwbaar kan verrichten.