Wielnaaf voor jouw auto
Wielnaaf Voor Top automodellen
- Wielnaaf VOLKSWAGEN GOLF
- Wielnaaf BMW 3-serie
- Wielnaaf VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Wielnaaf OPEL ASTRA
- Wielnaaf VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Wielnaaf FORD FOCUS
- AUDI A4
- Wielnaaf MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Wielnaaf OPEL CORSA
- Wielnaaf AUDI A3
- FORD FIESTA
- Wielnaaf BMW 1-serie
- Wielnaaf VOLKSWAGEN PASSAT
- Wielnaaf MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Wielnaaf SEAT IBIZA
- Wielnaaf SEAT LEON
- Wielnaaf AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Wielnaaf defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Wielen draaibaar gelagerd met de wielnaaf
De wielnaaf is een massief onderdeel uit gegoten staal. Hij zit aan de astap, het starre deel van de as. Het wiellager is in de wielnaaf geïntegreerd. De wielnaaf is een schijfvormig onderdeel dat met een krans van gaten de bevestiging andere onderdelen zoals de remschijf of voorwiel mogelijk maakt.
Defect van de wielnaaf
Omwille van zijn grote betekenis voor de rijveiligheid is een wielnaaf niet als slijtageonderdeel gebouwd. Hij houdt het een autoleven lang uit en gaat ook bij hoge belasting niet kapot. In theorie kan hij breken, maar dan had hij op voorhand al een materiaalfout. Wél een gedefinieerd slijtageonderdeel is het wiellager. Het zit in het midden van de wielnaaf en sluit op de astap aan. Het wiellager moet afhankelijk van voertuig na 50.000 – 80.000 kilometer worden vervangen. Bij elke vervanging van de wiellagers wordt de wielnaaf tevens op schade gecontroleerd. Wanneer grote mankementen kunnen worden vastgesteld, wordt de wielnaaf meestal ook meteen vervangen.
Vervanging van de wielnaaf
De uitdaging bij de vervanging van een wielnaaf bestaat erin, hem van de astap af te krijgen. Voor de vervanging is een speciaal gereedschap nodig. Daar deze reparatie zeer zelden voorkomt, loont de aanschaf voor thuisgebruik van dit gereedschap over het algemeen niet. De vervanging van een wielnaaf moet daarom aan een vakgarage worden overgelaten. Een defecte wielnaaf verraadt zich door slaande en kloppende geluiden die zeer plotseling optreden. Wanneer de naaf al gebroken is, bestaat het directe gevaar van verlies van het wiel. De wielnaafmoer houdt de wielnaaf op zijn plaats. Hij is met een borgveer beveiligd die altijd mee wordt vervangen. De wielnaafmoer kan heel erg vast zitten. Lukt het losdraaien niet, kan hij met een bunsenbrander zo lang worden verhit totdat hij loskomt. Tevens kan een verlenging van de steeksleutel de noodzakelijke hefboomwerking bewerkstelligen. Aan zijn achterkant heeft de wielnaaf een borgring die hem met de aandrijfas verbindt. De verwijdering van de borgring is zonder speciaal gereedschap nauwelijks mogelijk. Wanneer een wielnaaf aan vervanging toe is, moet ook altijd het wiellager mee worden vervangen. Ook al is het nog heel nieuw, kan het door schade aan de wielnaaf beschadiging hebben opgelopen. Daarom worden wiellagers meestal niet apart maar als onderdeel van een set verkocht. Het wiellager zowel als de ashoes zijn meestal in de set inbegrepen. Omdat sowieso alle onderdelen voor de vervanging van de wielnaaf moeten worden verwijderd, kunnen ze meteen door nieuwe onderdelen worden vervangen.
Kosten voor de wielnaafset
De wielnaaf is een hoogwaardig onderdeel, dat altijd van allerhoogste kwaliteit dient te zijn. Er zijn weliswaar slijtageonderdelen waarvoor naar goedkope aanbiedingen kan worden uitgeweken, bijvoorbeeld de einddemper. Een wielnaaf is echter van levensbelang en leidt in geval van mankementen tot gevaarlijke rijsituaties. Daarom mag op merk, kwaliteit en ook prijs voor een nieuw onderdeel niet worden bespaard. De prijzen voor complete wielnaafsets beginnen bij 29,90 euro. Voor een hoogwaardig vervangingsonderdeel dient u echter minstens het dubbele te investeren. Zo speelt u op veilig en heeft u altijd een op kwaliteit gecontroleerd, pasklaar onderdeel.