Remcilinder Voor Top automodellen
- Remcilinder VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Remcilinder OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Remcilinder OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Remcilinder FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Remcilinder RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Remblokken
(10000 artikelen)
Remschijven
(10000 artikelen)
Remklauw reparatieset
(10000 artikelen)
Remvloeistof
(379 artikelen)
Remklauw
(10000 artikelen)
Remslang
(10000 artikelen)Wielremcilinder (remcilinder) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veilig remmen dankzij hydrauliek met de wielremcilinder
Een wielremcilinder is een technisch onderdeel dat de remvoeringen beweegt. Wielremcilinders vindt u in trommelremmen zowel als in schijfremmen. Hun technisch perfecte toestand garandeert een veilige overbrenging van de remkracht. Alhoewel hij zelf niet per se als slijtageonderdeel is gebouwd, dient hij niettemin regelmatig te worden gecontroleerd. Dat geldt met name voor remcilinders in trommelremmen.
De kracht van hydraulische overbrenging
De remmen van een auto functioneren volgens het principe van de hydraulische krachtoverbrenging. Daaraan ligt ten grondslag dat vloeistoffen zich niet laten samendrukken. Dit betekent dat in een gesloten, hydraulisch systeem overal dezelfde druk heerst. Bij het trappen op het rempedaal gebeurt het volgende: een dunne, lange cilinder wordt met een relatief geringe kracht dankzij de rembekrachtiging diep in een reservoir gedrukt. Daardoor beweegt aan het einde van de remleiding een brede cilinder met grote kracht naar buiten. Deze cilinder brengt zijn kracht aan de remvoeringen over. Deze voeringen zitten slechts een paar millimeter van de remschijf of remtrommel verwijderd en drukken er met volle kracht tegenaan.
Positie en constructie van de remcilinder
Alhoewel wielremcilinders voor schijf- of trommelremmen onderling sterk van uiterlijk verschillen, hebben ze dezelfde taak en werken op dezelfde wijze. Ze bestaan uit een aan één kant geopend, hydraulisch systeem en worden via flexibele slangen van hydraulische olie voorzien. Van binnen zit een beweeglijke zuiger. Deze drukt bij het bedienen van de rem naar buiten en wordt na het loslaten weer ingetrokken. In een trommelrem bevindt zich de remcilinder binnen in de remtrommel. Het is een klein onderdeel, dat zijn kracht langs twee zijden aan de remschoenen afgeeft. Aan de voorwielrem, die een schijfrem is, zit de remcilinder in de remklauw. Hij is groter dan die van de trommelrem en werkt met slechts één hydraulische zuiger. Om te voorkomen dat de hydraulische olie ontsnapt, zijn wielremcilinders met rubberen hoezen afgedicht. Deze en de geleidingen zijn de belangrijkste zwakke plekken van deze onderdelen.
Defecten van de wielremcilinder
De grootste achilleshiel van wielremcilinders is over het algemeen de afdichting. De rubberen hoezen worden mettertijd poreus. Dan lekt de remolie eruit, hetgeen fatale gevolgen voor het gehele remsysteem kan hebben. Het probleem doet zich met name bij wielremcilinders in trommelremmen voor. Lekkende olie benadeelt de werking van de rem. Er ontstaat een smeerlaag in de trommel die de de wrijvingskracht tussen voering en trommel aantast. Bovendien wordt de remdruk lager en kan er lucht in de remleiding binnendringen. Aan schijfremmen zijn vooral de geleidingen van de wielremcilinder gevoelig voor slijtage. Door roest kunnen ze opzwellen en daardoor de rem compleet blokkeren. Dit probleem deed zich bijvoorbeeld voor bij de eerste bouwreeks van de Opel Corsa.
Reparatie van wielremcilinders
Voor trommelremmen hoort vervanging van de wielremcilinders tot het normale, grote onderhoud. Veel fabrikanten van vervangingsonderdelen bieden reparatiesets voor trommelremmen aan, waar de wielremcilinder bij inbegrepen is. Ahoewel het meer werk betekent, loont de vervanging uit voorzorg van dit onderdeel in elk geval. Ook al is de ingebouwde remcilinder op het oog intact, moet hij altijd mee worden vervangen. Het zou gewoon te ergerlijk zijn, de remmen weer te moeten demonteren omdat de remcilinder weer gaat lekken. De vervanging van wielremcilinders aan schijfremmen is wat moeilijker. Vooral de geleidingen kunnen door vuil, afschuring en roest heel vast zitten. Hier helpt een verwijderingsgereedschap om de demontage van de wielremcilinder te vereenvoudigen. Theoretisch is het mogelijk, een defecte wielremcilinder met vervanging van de hoezen te repareren. Omdat de complete onderdelen echter zeer goedkoop zijn, is dit de moeite meestal niet waard. BELANGRIJK: Na de vervanging van de wielremcilinders moet het remsysteem worden ontlucht. Bij deze gelegenheid dient ook de kwaliteit van de remvloeistof te worden gecontroleerd.
Kosten voor een nieuwe wielremcilinder
Prijzen voor wielremcilinders voor trommelremmen beginnen als apart onderdeel bij ongeveer 10 euro. Het is echter altijd raadzaam, de rem compleet te vernieuwen.