0

0.00

#

Wielremcilinder (Remcilinder) voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Wielremcilinder (Remcilinder) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Wielremcilinder (Remcilinder) van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Wielremcilinder (Remcilinder)
  • FEBI BILSTEIN Wielremcilinder (Remcilinder)
  • A.B.S. Wielremcilinder (Remcilinder)
  • MAPCO Wielremcilinder (Remcilinder)
  • VAICO Wielremcilinder (Remcilinder)
  • BREMBO Wielremcilinder (Remcilinder)
  • ATE Wielremcilinder (Remcilinder)
  • TRW Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs VALEO Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs TOPRAN Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs HELLA Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Wielremcilinder (Remcilinder)
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Wielremcilinder (Remcilinder)
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC
  • TEXTAR
  • LPR onderdelencatalogus
  • TRISCAN onderdelencatalogus
  • MEYLE onderdelencatalogus
  • BUGIAD onderdelencatalogus
  • NIPPARTS onderdelencatalogus
  • ASHIKA onderdelencatalogus
  • FERODO onderdelencatalogus
  • JURID onderdelencatalogus
  • FTE
  • PEX
  • METELLI
  • NK
  • BARUM
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • AISIN
  • Borsehung
  • CAR
  • CIFAM
  • AUTOMEGA
  • ORIGINAL IMPERIUM
  • DT
  • MAXGEAR
  • AUGER
  • FEBEST
  • Wielremcilinder van automaterialen fabrikanten SAKURA

Wielremcilinder (Remcilinder) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Veilig remmen dankzij hydrauliek met de wielremcilinder

Een wielremcilinder is een technisch onderdeel dat de remvoeringen beweegt. Wielremcilinders vindt u in trommelremmen zowel als in schijfremmen. Hun technisch perfecte toestand garandeert een veilige overbrenging van de remkracht. Alhoewel hij zelf niet per se als slijtageonderdeel is gebouwd, dient hij niettemin regelmatig te worden gecontroleerd. Dat geldt met name voor remcilinders in trommelremmen.

De kracht van hydraulische overbrenging

De remmen van een auto functioneren volgens het principe van de hydraulische krachtoverbrenging. Daaraan ligt ten grondslag dat vloeistoffen zich niet laten samendrukken. Dit betekent dat in een gesloten, hydraulisch systeem overal dezelfde druk heerst. Bij het trappen op het rempedaal gebeurt het volgende: een dunne, lange cilinder wordt met een relatief geringe kracht dankzij de rembekrachtiging diep in een reservoir gedrukt. Daardoor beweegt aan het einde van de remleiding een brede cilinder met grote kracht naar buiten. Deze cilinder brengt zijn kracht aan de remvoeringen over. Deze voeringen zitten slechts een paar millimeter van de remschijf of remtrommel verwijderd en drukken er met volle kracht tegenaan.

Positie en constructie van de remcilinder

Alhoewel wielremcilinders voor schijf- of trommelremmen onderling sterk van uiterlijk verschillen, hebben ze dezelfde taak en werken op dezelfde wijze. Ze bestaan uit een aan één kant geopend, hydraulisch systeem en worden via flexibele slangen van hydraulische olie voorzien. Van binnen zit een beweeglijke zuiger. Deze drukt bij het bedienen van de rem naar buiten en wordt na het loslaten weer ingetrokken. In een trommelrem bevindt zich de remcilinder binnen in de remtrommel. Het is een klein onderdeel, dat zijn kracht langs twee zijden aan de remschoenen afgeeft. Aan de voorwielrem, die een schijfrem is, zit de remcilinder in de remklauw. Hij is groter dan die van de trommelrem en werkt met slechts één hydraulische zuiger. Om te voorkomen dat de hydraulische olie ontsnapt, zijn wielremcilinders met rubberen hoezen afgedicht. Deze en de geleidingen zijn de belangrijkste zwakke plekken van deze onderdelen.

Defecten van de wielremcilinder

De grootste achilleshiel van wielremcilinders is over het algemeen de afdichting. De rubberen hoezen worden mettertijd poreus. Dan lekt de remolie eruit, hetgeen fatale gevolgen voor het gehele remsysteem kan hebben. Het probleem doet zich met name bij wielremcilinders in trommelremmen voor. Lekkende olie benadeelt de werking van de rem. Er ontstaat een smeerlaag in de trommel die de de wrijvingskracht tussen voering en trommel aantast. Bovendien wordt de remdruk lager en kan er lucht in de remleiding binnendringen. Aan schijfremmen zijn vooral de geleidingen van de wielremcilinder gevoelig voor slijtage. Door roest kunnen ze opzwellen en daardoor de rem compleet blokkeren. Dit probleem deed zich bijvoorbeeld voor bij de eerste bouwreeks van de Opel Corsa.

Reparatie van wielremcilinders

Voor trommelremmen hoort vervanging van de wielremcilinders tot het normale, grote onderhoud. Veel fabrikanten van vervangingsonderdelen bieden reparatiesets voor trommelremmen aan, waar de wielremcilinder bij inbegrepen is. Ahoewel het meer werk betekent, loont de vervanging uit voorzorg van dit onderdeel in elk geval. Ook al is de ingebouwde remcilinder op het oog intact, moet hij altijd mee worden vervangen. Het zou gewoon te ergerlijk zijn, de remmen weer te moeten demonteren omdat de remcilinder weer gaat lekken. De vervanging van wielremcilinders aan schijfremmen is wat moeilijker. Vooral de geleidingen kunnen door vuil, afschuring en roest heel vast zitten. Hier helpt een verwijderingsgereedschap om de demontage van de wielremcilinder te vereenvoudigen. Theoretisch is het mogelijk, een defecte wielremcilinder met vervanging van de hoezen te repareren. Omdat de complete onderdelen echter zeer goedkoop zijn, is dit de moeite meestal niet waard. BELANGRIJK: Na de vervanging van de wielremcilinders moet het remsysteem worden ontlucht. Bij deze gelegenheid dient ook de kwaliteit van de remvloeistof te worden gecontroleerd.

Kosten voor een nieuwe wielremcilinder

Prijzen voor wielremcilinders voor trommelremmen beginnen als apart onderdeel bij ongeveer 10 euro. Het is echter altijd raadzaam, de rem compleet te vernieuwen.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Wielremcilinder
    A.B.S. Wielremcilinder 2743 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 2743
    9,59 € -27% Adviesprijs: 13,00 € Bespaar: 27%
  • Wielremcilinder
    A.B.S. Wielremcilinder 62895 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 62895
    17,68 € -27% Adviesprijs: 24,00 € Bespaar: 27%
  • Wielremcilinder
    A.B.S. Wielremcilinder 52978X aan gunstige prijs
    A.B.S. | 52978X
    17,14 € -26% Adviesprijs: 23,00 € Bespaar: 26%
  • Wielremcilinder
    A.B.S. Wielremcilinder 62894 aan gunstige prijs
    A.B.S. | 62894
    20,49 € -27% Adviesprijs: 28,00 € Bespaar: 27%
  • Wielremcilinder
    LPR Wielremcilinder 4625 aan gunstige prijs
    LPR | 4625
    9,12 € -30% Adviesprijs: 13,00 € Bespaar: 30%
  • Wielremcilinder
    LPR Wielremcilinder 4913 aan gunstige prijs
    LPR | 4913
    5,18 € -27% Adviesprijs: 7,00 € Bespaar: 27%
  • Wielremcilinder
    NK Wielremcilinder 804706 aan gunstige prijs
    NK | 804706
    9,15 € -30% Adviesprijs: 13,00 € Bespaar: 30%
  • Wielremcilinder
    ATE Wielremcilinder 03.3217-2112.3 aan gunstige prijs
    ATE | 03.3217-2112.3
    9,22 € -30% Adviesprijs: 13,00 € Bespaar: 30%
  • Wielremcilinder
    ATE Wielremcilinder 24.3219-0909.3 aan gunstige prijs
    ATE | 24.3219-0909.3
    10,30 € -27% Adviesprijs: 14,00 € Bespaar: 27%
  • Wielremcilinder
    BREMBO Wielremcilinder A 12 378 aan gunstige prijs
    BREMBO | A 12 378
    11,54 €
  • Wielremcilinder
    BOSCH Wielremcilinder 0 986 475 836 aan gunstige prijs
    BOSCH | 0 986 475 836
    11,81 € -27% Adviesprijs: 16,00 € Bespaar: 27%
  • Wielremcilinder
    FEBI BILSTEIN Wielremcilinder 12010 aan gunstige prijs
    FEBI BILSTEIN | 12010
    4,71 € -33% Adviesprijs: 7,00 € Bespaar: 33%