Sierlijsten voor jouw auto
Sierlijsten Voor Top automodellen
- Sierlijst VOLKSWAGEN GOLF
- Sierlijst BMW 3-serie
- Achtersierlijst VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Sierlijst OPEL ASTRA
- Sierlijst VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Achtersierlijst FORD FOCUS
- AUDI A4
- Sierlijst MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Sierlijst OPEL CORSA
- Achtersierlijst AUDI A3
- FORD FIESTA
- Sierlijst BMW 1-serie
- Sierlijst VOLKSWAGEN PASSAT
- Achtersierlijst MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Sierlijst SEAT IBIZA
- Sierlijst SEAT LEON
- Achtersierlijst AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Sierlijsten defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Voor de personenwagen geldt dat de zijkant niet hetzelfde is als de zijwand. De begrippen zijwand en zijdeur ontstonden toen een auto nog meer een vrije-tijdskarakter had. Gesloten wagens bepaalden het wegverkeer pas, toen in Noord-Amerika het inzicht ontstond, dat zich een markt aan het ontwikkelen was, waarin alle burgers autobezitters werden. Voordien beschikten de meeste auto's zelden over deuren, en zo begon de zijwand als onderdeel altijd achter de voorste zetelrij.
Wanneer je naar een moderne auto kijkt, wordt het al snel duidelijk dat de voorste zijdeuren meestal zeer groot zijn vormgegeven en enkel het chassis hen omgeeft. De plaat van de zijwand komt ook vandaag nog het meest overeen met de ouderwetse beschrijving. Worden daar deuren ingezet, zijn deze eerder smal en eenvoudig gebouwd. Zij kunnen daardoor als bestanddeel van de zijwand worden beschouwd. Uit het oogpunt van de ongevallensstatistiek wordt dit ondersteund. Het aandeel van de beschadigde bouwonderdelen aan de voorkant ligt zeer hoog terwijl een zijwand eerder zelden beschadigd wordt. Daarom moet dit onderdeel ook overeenkomstig weinig worden vervangen. Het is dan ook minder interessant, de desbetreffende enkele onderdelen afzonderlijk te behandelen. Een bouwset voor de zijwand inclusief de achterste zijdeuren is ook economisch gezien zinvol. Vanuit de productie en constructie worden sowieso grote verschillen gemaakt. De technische uitrusting van van de voorste zetelrij kan nauwelijks met het achterste deel worden vergeleken.
In de zijwand worden van binnen, met of zonder deuren, weinig functies ingebouwd. Vensters zijn vaak slechts gedeeltelijk te openen, en hebben meestal geen raamopener zodat de ruiten enkel geklapt kunnen worden. Van sloten in de deuren is geen sprake meer. De deurhendels zijn echter identiek aan die van de voorste zijdeuren. Achterin wordt zelden elektronica toegepast. Alleen in auto's in de bovenklasse wordt een comfortabele inrichting aangeboden, die voorin zowel als achterin bijna identiek is. Een nieuwe zijwand kan in onze online shop voor elk model, zoals ook andere onderdelen, altijd zeer voordelig worden besteld, bijvoorbeeld een hardyschijf, claxon, V-snaar, spatbord, koelwaterslang.