Zuigerveren voor jouw auto
Zuigerveer Voor Top automodellen
- Zuigerringen VOLKSWAGEN GOLF
- Zuigerringen BMW 3-serie
- Zuigerring VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Zuigerringen OPEL ASTRA
- Zuigerringen VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Zuigerring FORD FOCUS
- AUDI A4
- Zuigerringen MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Zuigerringen OPEL CORSA
- Zuigerring AUDI A3
- FORD FIESTA
- Zuigerringen BMW 1-serie
- Zuigerringen VOLKSWAGEN PASSAT
- Zuigerring MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Zuigerringen SEAT IBIZA
- Zuigerringen SEAT LEON
- Zuigerring AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Zuigerveren defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De afdichting garanderen met zuigerringen
Zuigerringen zijn kleine onderdelen, bestaand uit metaaldraadwerk, die voor de gladde werking van een motor van essentiële betekenis zijn. Ze zijn diep in de motor ingebouwd, hetgeen hun vervanging zeer omslachtig maakt. Bij een motorenrevisie worden ze standaard vervangen.
Functie en positie van de zuigerringen & zuigerringenset
De zuigerringen (zuigerveren) zitten aan de zuiger en dichten deze tegen de cilinderwand resp. cilindervoering af. Voor hun montage zijn aan de zuiger speciale groeven voorzien. Pas met de zuigerring krijgt de cilinder zijn compressie. Zuigerringen zijn aan één plek onderbroken. Dit is noodzakelijk voor hun montage en daarmee reageren zij op de uitzetting van de zuiger en cilinder bij het opwarmen van de motor met de noodzakelijke flexibiliteit. De zuigerringenset bestaat in de regel uit drie ringen: twee compressieveren en een olieschraapveer. De compressieveren bestaan uit een zeer hard, broos koolstofhoudend staal. Dat maakt hen vooral bij montage zeer breekbaar. Daarom is voor de montage van zuigerringen speciaal gereedschap, de zuigerveertang, zeer behulpzaam. Zelfs de zeer hoogwaardige zuigerveertang van het beroemde merk HAZET kost slechts 25 euro. Met het oog op het vele werk dat de vervanging van de zuigerveerset met zich meebrengt, is deze investering zeer lonend. Tussen zuigerveer en cilindervoering ontstaat grote wrijving, die afdoende moet worden gesmeerd. Daarvoor wordt door de krukas permanent olie tegen de binnenwand van de cilindervoering geslingerd. Bij de bijzonder kritische loop van de zuiger is zo de wand altijd afdoende van smeerolie voorzien om wrijving te verhinderen. Bovendien heeft de combinatie van koolstofhoudende zuigerring en cilindervoering uit brons ook zelfsmerende eigenschappen. Opdat echter geen olie de verbrandingsruimte geraakt, zit tussen de beide zuigerveren nog de olieschraapveer.
Defecten aan de zuigerring & zuigerringset
Zuigerringen kunnen geleidelijk maar ook plotseling uitvallen. Wanneer zij niet meer voldoende tegen de opborrelende olie of de drukwerking van de verbrandingsruimte afdichten, vertoont de motor foutfuncties. Dat kan tot totaal uitvallen met grote schade aan nevenaggregaten leiden. De sterke wrijving, waaraan zuigerringen permanent blootgesteld zijn, heeft ook op deze onderdelen vroeg of laat een slijtwerking. Een gebruik gedurende 200.000 kilometer kan men bij moderne zuigerveren verwachten. Het hangt er echter sterk vanaf, hoe goed de auto behandeld en vooral onderhouden werd. Zuigerveren reageren zeer gevoelig op ontbrekende smering. Wanneer te vaak in de koude startfase en te snel op vollast gereden wordt, kan de zuigerveer snel verslijten. Daarom zijn reddings- en brandweerwagens meestal ondanks goed onderhoud niet echt voor aanschaf aan te bevelen. Geleidelijk verslijtende zuigerveren verraden zich vooral door een gestegen oliegehalte in de uitstoot. Aanvankelijk is het uitlaatgas sterk blauw gekleurd. In de turbolader verzamelt zich steeds meer olie, totdat het ook uit het aanzuigkanaal of de intercooler loopt. De compressiedruk kan in de krukkast ontsnappen. Dan lekt olie aan de oliepeilstok. Bij plotseling vernielde zuigerveren valt de motor meestal compleet uit. Dit treedt bij klemmende en vretende zuigers op. De oorzaak van dit defect is meestal een oververhitting van de motor door lekkend koelmiddel.
Zuigerringen & zuigerringset vervangen
Om de zuigerveerset te vervangen, moet de motor gedemonteerd en compleet uit elkaar gehaald worden. De vervanging van deze onderdelen is een dermate grote maatregel, dat hij doorgaans met een complete revisie verbonden is. Daarbij hoort bijvoorbeeld ook de vervanging van:
- waterpomp
- oliepomp
- klepsteeldichtingen
- cilinderkop- en voetpakking
- distributieriem met spanrol
Bij de vervanging van de cilinderkopdichting hoort ook het schuren van de kop. Daarbij worden ook de cilinderschroeven vervangen. Ook de binnenwanden van de cilinder worden meestal vóór plaatsing van een nieuwe zuigerveerset tenminste opnieuw gehoond. Wanneer de motor echter door een vretende zuiger werd beschadigd, worden alle cilindervoeringen uitgeboord en nieuwe overmaatzuigers geplaatst. Dit is echter alleen gelijktijdig bij alle cilinders mogelijk. Een zuigerveerset kost vanaf 6 euro. Een bekend merk voor dit vervangingsonderdeel is ATHENA. Onderhoud van een motor met beschadigde zuigerringen & zuigerringset is echter een taak,waarvoor een doe-het-zelver minstens een week moet inplannen. Het schuren van de cilinderkop en het opnieuw honen van de cilindervoeringen moet in een gecertificeerde vakgarage gebeuren.