Vacuumslang voor jouw auto
Vacuumslang Voor Top automodellen
- Vacuumslang VOLKSWAGEN GOLF
- Vacuumslang BMW 3-serie
- Vacuumslang VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Vacuumslang OPEL ASTRA
- Vacuumslang VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Vacuumslang FORD FOCUS
- AUDI A4
- Vacuumslang OPEL CORSA
- Vacuumslang MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Vacuumslang AUDI A3
- FORD FIESTA
- Vacuumslang BMW 1-serie
- Vacuumslang VOLKSWAGEN PASSAT
- Vacuumslang RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Vacuumslang SEAT IBIZA
- Vacuumslang SEAT LEON
- Vacuumslang TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Vacuumslang defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Onderdrukslangen in de auto: waar ze zitten & welke schade ze oplopen
Onderdrukslangen zijn in alle auto's in verschillende versies te vinden. De reden hiervoor is het feit dat onderdruk een korte reactietijd heeft, hetgeen onderdrukslangen geschikt maakt voor een breed scala aan toepassingen. Daarom hebben defecten aan onderdrukslangen gevolgen voor het gehele systeem. Wij tonen u welke defecten kunnen optreden aan onderdrukslangen en hoe deze te vervangen.
Hoezo onderdruk?
Een auto is uitgerust met tal van onderdrukleidingen die verschillende taken vervullen: alle energie die niet wordt gespijsd door de batterij, wordt gegenereerd door de verbranding in de motor. De ontwikkelde uitstoot genereert druk en wanneer deze druk wordt doorgegeven, creëert het vacuüm (onderdruk). In het verleden werd onderdruk gegenereerd door de motor. Vandaag de dag vervult een onderdrukpomp deze taak. De onderdrukslang bedient de zijdeuren en de achterklep, ondersteunt de stuurbekrachtiging, maakt centrale vergrendeling mogelijk en optimaliseert remkracht.
Mankementen die zich voordoen
Het uitvallen van een onderdrukslang gebeurt vaak in verbinding met de rembekrachtiging. Het ligt niet altijd aan de slang: membranen en kleppen kunnen tevens beschadigd raken. Teneinde de beste compatibiliteit en afsluitprestatie te garanderen, dient u altijd originele vervangingsonderdelen te gebruiken. Onderdrukslangen bestaan uit een mengsel van rubber, dat optimale flexibiliteit handhaaft en constant bestand is tegen drukveranderingen. Door het mengen van een aantal componenten wordt de levensduur en stevigheid van de slang verbeterd. Onderdrukslangen zijn geen reguliere slijtageonderdelen en hoeven enkel te worden vervangen in geval van directe schade.
Symptomen van een defect aan de onderdrukslang
Een defect aan een onderdrukslang wordt meestal direct opgemerkt. Een aantal symptomen zijn:
- de centrale vergrendeling functioneert niet langer optimaal
- de remprestatie is minder en stotterend
- stuurbekrachtiging doet het niet en sturen is aanzienlijk zwaarder
- ontwikkeling van lawaai tijdens het remmen.
In dit geval is een defect van een van de cruciale componenten in de onderdrukleiding van de auto waarschijnlijk. Een dergelijk defect heeft een rechtstreeks effect op de remprestatie en daarom dient u onmiddellijk een garage te contacteren of zelf een directe reparatie uit te voeren.
Hoe een onderdrukslang te vervangen
Helaas kan er geen eenduidige handleiding voor vervanging van onderdrukslangen gegeven worden aangezien hun toepassing zo veelzijdig is. Voor al deze reparaties is de uiterste zorg vereist alsmede het gebruik van passende vervangingsonderdelen. Enkel de toepassing van hoogwaardige en originele vervangingsonderdelen die bij uw auto en zijn motor horen, kan een duurzame afdichting van het systeem garanderen. Met name in het geval van onderdrukslangen is het beter, voor duurdere doch kwalitatief betere versies te kiezen. Wanneer u reparatie of vervanging uitvoert, neem correcte installatie van alle membranen als ook het voldoende aanschroeven van de verschillende slangklemmen en verbindingen in acht. Nauwkeurig werken garandeert afdichting en deugdelijke werking van alle onderdrukgerelateerde systemen.
Welke kosten zijn te verwachten voor onderdrukslangen?
Op onderdrukslangen zijn kleine marges op het gebied van materiaalkosten van toepassing. Een onderdrukslang voor het remsysteem kost tussen 25 en 50 euro, afhankelijk van de auto; zeker niet teveel voor een goed functionerende rem. Voor vervanging in de garage zijn extra kosten van toepassing. Reparatie kan een tot twee uur in beslag nemen. Reken daarom op 100 – 200 euro voor een vakkundige vervanging van een onderdrukslang. Wanneer u over onvoldoende tijd of vertrouwen in uw eigen kunnen beschikt, is de garage een goed alternatief. Al bij al blijven de kosten binnen de perken en geven u de garantie dat alle reparaties professioneel worden uitgevoerd.