Steering filter (hydraulische filter) voor jouw auto
Steering filter (hydraulische filter) Voor Top automodellen
- Steering filter (hydraulische filter) VOLKSWAGEN GOLF
- Steering filter (hydraulische filter) BMW 3-serie
- Steering filter (hydraulische filter) VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Steering filter (hydraulische filter) OPEL ASTRA
- Steering filter (hydraulische filter) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Steering filter (hydraulische filter) FORD FOCUS
- AUDI A4
- Steering filter (hydraulische filter) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Steering filter (hydraulische filter) OPEL CORSA
- Steering filter (hydraulische filter) AUDI A3
- FORD FIESTA
- Steering filter (hydraulische filter) BMW 1-serie
- Steering filter (hydraulische filter) VOLKSWAGEN PASSAT
- Steering filter (hydraulische filter) MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Steering filter (hydraulische filter) SEAT IBIZA
- Steering filter (hydraulische filter) SEAT LEON
- Steering filter (hydraulische filter) AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Steering filter (hydraulische filter) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Het hydraulisch systeem schoonhouden met de stuurfilter
De stuurfilter is een onderdeel van de stuurbekrachtiging. Hij filtert zwevende stoffen en vreemde deeltjes uit het hydraulische systeem van de servobesturing. Bij de verversing van de hydraulische vloeistof wordt hij in principe meteen vervangen.
Stuurbekrachtiging: comfortabel en veilig rijden
De stuurbekrachtiging is de elektro-hydraulische ondersteuning van de handmatige stuurbewegingen. Bij de servobesturing genereert een kleine pomp permanent druk op een systeem van hydraulische leidingen. Daarbij wordt via sensoren en kleppen een lineaire cilinder aangedreven die op de tandheugel van de sturing inwerkt. De kracht van de pomp wordt via een hydraulische vloeistof, meestal een speciale olie, overgebracht. De servopomp wordt via een riem direct door de motor aangedreven. Daarom valt de servobesturing uit wanneer de motor wordt uitgeschakeld. Rolt de wagen nog verder, valt de hydraulische druk snel weg. De sturing wordt dan zwaar.
Functie en positie van hydraulische filters
Door veroudering, binnendringend vocht of slijtagedeeltjes kan de olie mettertijd steeds sterker verontreinigen. Deze vervuiling moet worden weggehouden van de bewegende delen van de servopomp. Dit is de taak van de hydraulische filter. De hydraulische filter zit in het compensatiereservoir voor de hydraulische vloeistof. Hij bestaat uit een papieren cartridge en een kanaalsysteem voor de olie. Zijn vervanging is eenvoudig; het onderdeel is goed toegankelijk.
Defecten aan de hydraulische filter
De stuurfilter filtert een gesloten kringloop. Afhankelijk van voertuig kan dit hydraulische systeem meerdere componenten bedienen. Een combinatie van servobesturing, hoogteregeling en rembekrachtiging werd bijvoorbeeld bij oudere modellen van de Audi 100 uitgeprobeerd. Hoe langer de leidingen in het systeem zijn, hoe groter het gevaar van lekken. Behalve het lekken van hydraulische olie kan op deze wijze ook vuil binnendringen. Het ergste dat kan gebeuren, is dat bij het navullen van verkeerde olie er zich vlokken vormen. In normale personenwagens heeft de stuurfilter meestal een lang leven. Hij moet maximaal 2 maal in de loop van een autoleven worden vervangen. Bij constructie- en landbouwvoertuigen als ook vrachtwagens is de filter van aanzienlijk hoger belang. Een zorgvuldige en regelmatige vervanging is bij commercieel gebruikte wagens, waaraan hogere eisen worden gesteld, zeer belangrijk.
Hydraulische filters repareren
De stuurfilter zit meestal in het compensatiereservoir voor de servo-vloeistof. Deze moet mee losgeschroefd worden en kan vervolgens, na het verwijderen van de leiding, makkelijk uit het reservoir worden gehaald. Vóór de plaatsing van de nieuwe filter wordt de hydraulische vloeistof compleet ververst en het gehele systeem op lekken gecontroleerd. Pas wanneer alle dichtingen vernieuwd zijn en het systeem compleet geleegd is, worden verse olie en filter toegevoegd. Na het navullen van de hydraulische olie en vervanging van de filter moet het systeem worden ontlucht. Daarvoor wordt bij geopend compensatiereservoir en draaiende motor het stuur meermaals volledig heen en weer bewogen.
Hydraulische oliefilter nieuw kopen
De oliefilter voor het hydraulische systeem is technisch gezien een eenvoudig onderdeel. Vanwege de hoogwaardige materialen die ervoor worden gebruikt, beginnen de prijzen bij vanaf ca. 8 euro. De prijs hoe dan ook altijd gerechtvaardigd, wanneer de filter het product van een bekend merk is.