Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) voor jouw auto

Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) Voor Top automodellen
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) VOLKSWAGEN GOLF
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) BMW 3-serie
- Axiaalkogel VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) OPEL ASTRA
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Axiaalkogel FORD FOCUS
- AUDI A4
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) OPEL CORSA
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Axiaalkogel AUDI A3
- FORD FIESTA
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) BMW 1-serie
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) VOLKSWAGEN PASSAT
- Axiaalkogel RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) SEAT IBIZA
- Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) SEAT LEON
- Axiaalkogel TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Axiaalkogel (binnenste stuurkogel) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Veilige sturing bij alle snelheden door intacte axiaalkogel
Het besturen van een auto is gauw aangeleerd. De op zich eenvoudige handeling is echter verbonden met een zeer complex mechanisme aan de vooras. Een voorwielaandrijving maakt bovendien het aandrijvings- en stuurmechanisme extra complex. Het axiaal gewricht is een belangrijk onderdeel van deze groep. Het wordt ook "Spoorstangkogel" genoemd.
Altijd veilige krachtoverbrenging
Een vooras moet in alle richtingen kunnen bewegen: knikbewegingen voor de schokdempers en de radiale bewegingen voor de wielsturing stellen hoge eisen aan het mechaniek van de stuurbare en aangedreven voorwielen. Eén ding moet altijd zijn gegarandeerd: dat de transmissie via de aandrijfassen veilig en betrouwbaar bij de voorwielen aankomt. De spoorstangkogel maakt hiervan onderdeel uit. Hij kan in radiale richting draaien en brengt de draaibeweging van de transmissie correct aan de aandrijfassen over. Gelijktijdig beweegt hij in elke dwarsrichting en neemt zo de bewegingen van de sturing zowel als de schokdempers op. Het onderdeel bestaat uit een halve, holle kogel, waarin tevens een kogelkop zit. Zij sluiten op elkaar aan via een veer-en-groefverbinding.
Positie van de axiaalkogel
De axiaalkogel zit direct bij de aandrijfas die uit de versnellingsbak komt. Hij zit onder een manchet verborgen die met een permanente vetsmering is gevuld. De spoorstangkogel is zo veilig tegen binnendringend vuil of lekkende smering beschermd. Hier bevindt zich echter ook zijn grootste zwakke plek.
Defecten aan het axiaal gewricht
Een axiaalkogel valt uit wanneer hij verontreinigd raakt of de smering uitvalt. Dan schuren zijn componenten tegen elkaar en slijten elkaar af. Dit merkt u meestal pas door een knakgeluid bij het sturen. Ook is tijdens het sturen een lichte weerstand voelbaar. Wanneer dit zich voordoet, dient u dringend naar de oorzaak te zoeken. Wanneer de stuurkogel verregaande beschadigd is, kan hij breken. Over het algemeen gaat de auto aanzienlijk zwarer sturen, zwenkt sterk en trekt naar één kant. Bij een staande auto is een kapotte stuurkogel te herkennen, doordat het wiel niet meer vast staat maar meegeeft wanneer u eraan schudt.
Vervanging van het axiaal gewricht
Om de axiaalkogel te vervangen moet de aandrijfas compleet worden gedemonteerd. Daarvoor zijn speciale gereedschappen in de vakhandel verkrijgbaar. Dit vereenvoudigt het werk aanzienlijk en bewaart u voor frustraties bij de poging, het gewricht met behulp van buistangen of andere ongeschikte gereedschappen te demonteren. De speciale gereedschappen kosten ongeveer 25 euro en versnellen en vereenvoudigen het werk aanzienlijk, zodat de aanschaf in ieder geval loont. Om de aandrijfas te demonteren, wordt het wiel afgenomen, het kogelgewricht uit elkaar gehaald en de aandrijfas aan de kant van het wiel uit het wiellager gehaald. Daarvoor moet ook de hoes aan het wiel worden gelost. De axiaalkogel zelf wordt na demontage op de werktafel door een nieuw onderdeel vervangen.
Verstandige maatregelen
Wanneer de hele aandrijflijn toch al moet worden gedemonteerd, zouden op zijn minst ook de binnenste en buitenste ashoezen moeten worden vervangen. Deze rubberen balgen hebben toch al een begrensde levensduur en bespaart u zich dan deze taak later. Ook de kogelkop moet op zijn minst worden gecheckt. Wanneer de rubberen balg in zijn vouw broos is of vet lekt, vervangt u het gelijk mee. Aan de draagarmen kan ook slijtage aan de verbindingselementen ontstaan. Hier heeft u bij de vervanging van de axiaalkogel de perfecte gelegenheid om de auto weer bijna in nieuwe toestand te brengen. Idealiter vervangt u alle componenten altijd aan beide kanten. Na vervanging van de axiale gewrichten is de gang naar de garage echter overmijdelijk omdat de sporing opnieuw moet worden ingesteld.
Kosten van een axiaalkogel
Een nieuwe axiaalkogel van een merkfabrikant zoals Monroe of FEBI BILSTEIN kost vanaf ca. 18 euro. Deze gunstige prijzen laten zien, dat men met een enkele reparatie en weinig geld een zeer omvangrijke instandhouding van zijn auto kan bereiken. Met een nieuw axiaal gewricht en eventueel extra vervangen componenten is de volledige rijveiligheid van de auto weer hersteld.