Stuurhuishoes voor jouw auto
Stuurhuishoes Voor Top automodellen
- Stuurhuishoes VOLKSWAGEN GOLF
- Stuurhuishoes BMW 3-serie
- Stuurhuishoes VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Stuurhuishoes OPEL ASTRA
- Stuurhuishoes VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Stuurhuishoes FORD FOCUS
- AUDI A4
- Stuurhuishoes MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Stuurhuishoes OPEL CORSA
- Stuurhuishoes AUDI A3
- FORD FIESTA
- Stuurhuishoes BMW 1-serie
- Stuurhuishoes VOLKSWAGEN PASSAT
- Stuurhuishoes MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Stuurhuishoes SEAT IBIZA
- Stuurhuishoes SEAT LEON
- Stuurhuishoes AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Stuurhuishoes defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Beschermt de stuurstangen: de stuurhuishoes
De stuurhuishoes is een rubberen balg die over de spoorstang zit en de stuurkogel beschermt, die de axiale bewegingen van het wiel mogelijk maakt. De vervanging kan relatief eenvoudig door een doe-het-zelver in de thuisgarage worden uitgevoerd. Ter voorkoming van extra kosten is grote behoedzaamheid vereist, vooral bij demontage van de spoorstang.
Stress in het stuurhuis
Het stuurmechanisme draait de wielen langs het draaipunt dat door de schokdempers wordt aangegeven. Tegelijkertijd moeten de knikbewegingen oftewel het uit- en inveren tijdens het rijden worden gecompenseerd. Hoe diep het wiel ook doorveert, de sturing van de auto moet altijd gegarandeerd zijn. Het onderdeel dat verantwoordelijk is voor de overbrenging van de stuurkracht alsmede de noodzakelijke flexibiliteit is de stuurkogel, die bestaat uit stangen met aan één kant een komvormige uitsparing waarin een balvormig element zit. Dit gewricht is voorzien van permanente smering die vrij van stof gehouden moet worden om een tegengesteld effect te voorkomen: in plaats van het flexibel houden van het gewricht wordt de vervuilde smering tot een schurende pasta die het balhoofd beschadigt. Zolang de stuurhuishoes lekvrij en onbeschadigd is, kan niets gebeuren. Is hij eenmaal beschadigd, moet snel worden gehandeld voordat de stuurkogel aan vervanging toe is.
Defecten van de stuurhuishoes
Twee invloeden zijn funest voor de stuurhoes:
- contact met een scherp gerand voorwerp
- verbrozing door veroudering.
Omwille van deze redenen is dit een slijtageonderdeel met een beperkte levensduur waarvan de uiteindelijke lengte moeilijk te bepalen is. Een auto die regelmatig op onverharde weggetjes en met zout bestrooide wegen rijdt in de winter, versnelt de slijtage van het onderdeel. In een auto daarentegen, die veel in de garage staat en voortdurend droog en schoon gehouden wordt, houdt de stuurhuishoes het heel lang uit. Een nuttige tip is daarom het snel checken van de stuurhuishoes wanneer het wiel wordt verwijderd of wanneer werkzaamheden onder de auto plaatsvinden. Zelfs wanneer geen lekkage van vet te zien is, moeten ze grondig geïnspecteerd worden. Dit doet u door de balg met de hand dwars op de as samen te drukken. Wanneer zich geen spleet opent en geen poreuze vlakken zichtbaar worden, is de stuurhuishoes nog deugdelijk voor verder gebruik. In geval van zelfs maar de kleinste schade moeten stuurhuishoezen paarsgewijs worden vervangen.
Reparatie van de stuurhuishoes
Een stuurhuishoes wordt nooit gerepareerd maar altijd vervangen. Het voordeel van dit onderdeel is het feit dat zijn grootte van minder belang is. Het kan helemaal geen kwaad, met het oog op de kosten een universele stuurhuishoes te installeren. Om de stuurhuishoes te vervangen, wordt de auto opgekrikt en de voorwielen verwijderd. Het spoorstangeind wordt aan de basisplaat van het wiel losgemaakt en de gehele unit zijwaarts weggeklapt. Vervolgens wordt de borgmoer van de spoorstang losgeschroefd. Nu is het belangrijk, voorzichtig en proactief te handelen: het tellen en noteren van het aantal draaiingen bij het losschroeven van de spoorstang bespaart u het uitlijnen van de sporing achteraf. Tel tot op de halve slag nauwkeurig. Wanneer de spoorstang is verwijderd, kan de stuurhuishoes gewoon losgemaakt en verwijderd worden. Bij de installatie van de nieuwe stuurhuishoes kan de achterste klem problemen veroorzaken. Een zijsnijtang is het meest geschikte gereedschap om de koppige klem te sluiten. Voorafgaand aan installatie van de stuurhoes moet de stuurkogel grondig gesmeerd worden. Meestal is bij aanschaf van een stuurhuishoes een tube vet inbegrepen. Deze moet helemaal opgebruikt worden. Voor de installatie van de spoorstang heeft u de notities van de demontage nodig. Wanneer u zich strikt aan het aantal draaiingen houdt, is geen uitlijning nodig op voorwaarde dat de sporing daarvoor al correct was. Als de auto rechtuit rijdt wanneer u de handen van het stuur neemt en de banden geen ongelijke slijtage vertonen, zou de sporing in orde moeten zijn. In geval van onzekerheid is het beter, 60 EUR in een uitlijning te investeren.
Kosten voor een stuurhuishoes
Prijzen voor een universele stuurhuishoes beginnen bij 4 EUR. Een modelspecifieke hoes kost ongeveer 10 EUR. Vervanging aan beide kanten is ongeveer 2 uur werk.