Stuurdemper voor uw voertuig

Stuurdemper Voor Top automodellen
- Stuurdemper VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Stuurdemper OPEL ASTRA
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- AUDI A4
- FORD FOCUS
- Stuurdemper MERCEDES-BENZ C-Klasse
- OPEL CORSA
- AUDI A3
- FORD FIESTA
- Stuurdemper BMW 1-serie
- VOLKSWAGEN PASSAT
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Stuurdemper SEAT IBIZA
- SEAT LEON
- RENAULT MEGANE
- VOLVO V70
Stuurdemper defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Zuiver door de bocht met de stuurdemper
De stuurdemper is een belangrijk onderdeel voor het veilige gebruik van motorfietsen. Hij verhindert het schokken en slingeren van de besturing, hetgeen het veilige rijden met gemotoriseerde tweewielers verbetert. Bij moderne hoogprestatie-motorfietsen zorgt de stuurdemper voor een veilig rijden door de bocht en stabiliteit in de sporing.
Werking van stuurdempers
De demper wordt tussen frame en voorwiel gemonteerd. Hoe sneller de sturing plaatsvindt, hoe groter de weerstand die de demper opbouwt. Bij normale stuurbewegingen voelt de bestuurder de dempende werking van dit onderdeel nauwelijks. Wanneer door een oneffenheid of bij het rijden over een voorwerp op de weg de sturing plotseling gecompromitteerd wordt, handhaaft de demper het rechtuit rijden. Dit is in het bijzonder bij hoge snelheden zeer belangrijk. Hoe hoger de snelheid van een motorfiets is, des te groter wordt zijn massa-impuls. Elke storing, die aan het voorwiel optreedt, wordt exponentieel versterkt. Dat maakt bijzonder krachtige motorfietsen zonder deze demper nauwelijks nog beheersbaar. Een gedempte sturing draagt daarom niet alleen tot comfort van de motorfiets bij, maar vooral tot zijn veiligheid.
Constructie van een demper
De sturingsdemper van een motorfiets is een heel normale gasdrukdemper, zoals u die ook bij achterkleppen of veerpoten ziet. Hij bestaat uit een stalen cilinder, dichtingen, een bus en het dempingsgas. Hoe sneller en dieper de stalen cilinder in de bus wordt gedrukt, hoe groter de weerstand van het gecomprimeerde gas. De dichtingen zorgen ervoor dat het gas niet kan ontsnappen. Een stuurdemper werkt naar beide kanten: ook bij hij eruittrekken van de stalen cilinder uit de bus bouwt het gas een weerstand op. Zo is de dempingswerking van dit onderdeel naar beide zijden gelijkmatig gegarandeerd. Behalve de gasdrukdempers zijn tevens met oliedruk werkende stuurdempers verkrijgbaar.
Defecten aan een demper
Een ervaren motorrijden merkt een defect aan de stuurdemper meteen. De motorfiets rijdt duidelijk instabieler en wankelender. De stuurbeweging wordt makkelijker. Een bijzonder duidelijke indicatie is lekkende olie aan de demper. Ook klokkende geluiden bij maken van een stuurbeweging wijzen op een defecte stuurdemper. Wanneer de motorfiets te lang met een defecte stuurdemper wordt gereden, dreigt schade aan het balhoofdlager.
Achterafmontage van stuurdempers op motorfietsen
De constructie van de stuurdemper moet bij de motorfiets passen. Er zijn niettemin oplossingen voor achterafmontage, waarmee ook oudere motorfietsen zich met deze feature laten uitrusten. In elk geval moet erop worden gelet, dat de demper is toegelaten voor het gebruik in het wegverkeer. Veel dempers zijn uitsluitend voor de racesport toegelaten en mogen op de openbare weg niet worden gebruikt.
Stuurdempers aan auto's
Lange tijd was de stuurdemper bij auto's niet meer gebruikelijk. Door de grote en zwaarder wordende wagens grijpt een aantal fabrikanten weer dit op dit onderdeel terug. Hier hebben ze dezelfde functie als bij de motorfietsen: de stabilisatie van het rechtuit rijden bij hoge snelheden, het inslaan van een bocht afveren en over het algemeen voor een verbeterde veiligheid en comfort tijdens het rijden zorgen. De demper wordt hoofdzakelijk bij bijzonder hoogpresterende wagens vanaf ca. 150 PK ingezet. De stuurdemper verbindt ook bij auto's de sturing met de carrosserie. Hij is makkelijk toegankelijk en dient regelmatig te worden gecontroleerd.
High-tech voor de gedempte sturing
Behalve de standaard stuurdempers biedt de industrie inmiddels ook high-techoplossingen voor de maximale rijveiligheid aan. Met elektronisch aangestuurde dempers wordt de werking en de betrouwbaarheid van deze onderdelen nog meer verhoogd. Elektronisch geregelde stuurdempers zijn tot op heden voornamelijk voor de motorracesport bedoeld. Hun toelating voor het algemene wegverkeer is nog hangende.
De sturing repareren met auto-onderdelenexpert
Wij bieden een grote keuze aan voordelige merkdempers voor uw auto. Met een selectie uit kwaliteitsfabrikanten zoals SWAG, FEBI BILSTEIN of TRUCKTEC garanderen wij altijd de beste werking en houdbaarheid van de sturing. Door aankoop van grote partijen kunnen wij heel goede prijzen bedingen. Dit prijsvoordeel geven wij graag aan onze klanten door. Registreer u nog vandaag bij onze online shop en profiteer van onze nieuwsbrief. Zo bent u altijd op de hoogte, wanneer er bij ons bijzonder gunstige aanbiedingen en interessante nieuwigheden zijn.