00#
48-7235

Stuurhuis voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Stuurhuis - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Stuurbekrachtiging van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Stuurhuis ervaring
  • FEBI BILSTEIN Stuurhuis ervaring
  • MAPCO Stuurhuis ervaring
  • VAICO Stuurhuis ervaring
  • TRW Stuurhuis ervaring
  • TOPRAN Stuurhuis ervaring
  • SWAG Stuurhuis ervaring
  • JP GROUP Stuurhuis ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs PRASCO Stuurbekrachtiging
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Stuurbekrachtiging
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Stuurbekrachtiging
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Stuurbekrachtiging
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Stuurbekrachtiging
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Stuurbekrachtiging
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Stuurbekrachtiging
  • Koop hier aan de beste prijs SPIDAN Stuurbekrachtiging
  • BUGIAD
  • BILSTEIN
  • LAUBER
  • ZF Parts

Stuurhuis defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Comfortabel en veilig rijden met stuurhuis

Stuurhuis ondersteunt de bewegingen van het stuurwiel. Zo worden ook zware auto's voor minder sterke personen probleemloos bruikbaar. De stuurbekrachtiging heeft zijn oorsprong in de vrachtwagenconstructie. Tegenwoordig wordt hij ook standaard in compacte auto's geïnstalleerd.

Eenvoudig principe met groot effect

Een stuurbekrachtiging bestaat in principe uit een hydraulische drukcilinder die aan de tandheugel van het stuurhuis bevestigd zit. De cilinder heeft een dubbele werking, d.w.z. hij is met een druk- en een zuigzijde uitgerust. Daarmee kan hij altijd direct veel kracht op de tandheugel uitoefenen, eender in welke richting er wordt gestuurd. Zijn druk ontvangt de cilinder van de stuurbekrachtigingspomp. Deze vormen samen een gesloten, aparte kringloop. De stuurbekrachtigingspomp wordt door een riem van de motor aangedreven. Daarom vallen stuurbekrachtigingspomp, en dus stuurbekrachtiging uit, wanneer de motor wordt uitgeschakeld. De sturing wordt dan voelbaar zwaarder. De stuurbekrachtiging heeft niets met de rembekrachtiging te maken. De rem wordt weliswaar ook hydraulisch bediend. Dit betreft echter een volledig andere kringloop, onafhankelijk van de hydraulische tandheugelbesturing.

Reparatie van een stuurbekrachtiging

Een stuurbekrachtiging heeft een extreem lang leven en houdt het normaal gezien veel langer dan 100.000 km uit. Defecten kondigen zich meestal lang op voorhand aan. Typisch zijn de volgende symptomen:

  • Klokkende of fluitende geluiden en schoksgewijze beweging bij het sturen.
  • Lekkende hydraulische vloeistof.
  • Zware besturing.
  • Schurend geluid van de hydraulische pomp.

De reparatie van een stuurbekrachtiging mag niet op de lange baan worden geschoven. Om te beginnen wordt de stuurprestatie van de auto steeds slechter. Daarmee wordt ook het rijden met de auto steeds onveiliger. Bovendien kan een sterk beschadigde stuurbekrachtigingspomp vroeg of laat blokkeren. Dan wordt de aandrijfriem met geweld over de poelie van de pomp geschoven. De riem slijt dan heel snel en scheurt. Afhankelijk van andere taken van de riem kan dan ernstige motorschade optreden. Dit gebeurt wanneer de stuurbekrachtigingspomp door de multiriem wordt aangedreven. In technisch opzicht is de vervanging van drukcilinder en servopomp niet heel erg veel werk. Beide componenten zijn met slechts enkele schroeven en leidingen aan de auto bevestigd. Aanbevolen wordt echter, de hydraulische tandheugelbesturing altijd compleet te vervangen. De reden daarvoor is een technische: oorzaak voor falende stuurbekrachtiging is vaak de verouderde permanent circulerende stuurbekrachtigingsolie. Wordt deze nooit vervangen, komen er steeds meer afgeschuurde zwevende stoffen in de olie. Zij stromen door het hele systeem en richten daar op den duur en gelijkmatig schade aan. Welk onderdeel dan als eerste uitvalt, wordt min of meer door het toeval bepaald. Enkel een vernieuwing van alle componenten inclusief olie garandeert dat de hydraulische tandheugelbesturing weer betrouwbaar zijn dienst kan verrichten.

Kosten vermijden door voorzorg

Een stuurbekrachtiging raakt praktisch gezien van binnen uit naar buiten beschadigd. Ook wanneer fabrikanten slechts zelden verversingsintervallen voor stuurbekrachtigingsolie voorschrijven, dient u hier zelf actief te worden. Uiterlijk alle 100.000 km of tegelijkertijd met de vervanging van de multiriem dient u in verse hydraulische olie te investeren. Dit houdt de vervuilingsgraad gering en verlengt de levensduur van de stuurbekrachtiging aanzienlijk.

Nieuwe stuurhuis hoge investering

De vervanging van een stuurbekrachtiging is niet moeilijk, maar niettemin een hele dure aangelegenheid. Een stuurinrichting inclusief drukcilinder, servopomp, leidingen en olie kunnen samen meer dan 1000 euro kosten. De reden daarvoor is dat voor deze componenten enkel onderdelen van de hoogste kwaliteit in aanmerking komen. Goedkope vervangingsonderdelen houden het bij deze zwaar belaste componenten niet lang uit. Een ontijdig falend onderdeel van een stuurbekrachtiging heeft altijd onmiddellijke uitwerking: de sturing wordt zwaar en de hydraulische olie ontsnapt onder hoge druk. Behalve een gevaarlijke rijsituatie veroorzaakt u hiermee ook milieuvervuiling. Tevens lopen achterliggende verkeersdeelnemers gevaar door ontsnappende hydraulische olie. Dit kan allemaal worden vermeden door uitsluitend voor merkonderdelen ter vervanging te kiezen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Stuurhuis
Stuurinrichting RIDEX 286S0155
  • Werkwijze: Electrisch
  • Uitvoering: Electric Assist
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0155 RIDEX Stuurinrichting auto prijs
RIDEX | 286S0155
177,51 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurbekrachtiging KAMOKA 9120029
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder elektro motor
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M14x1, M14x1,5
  • Werkwijze: Electrisch
  • Uitvoering: voor voert. met stuurbekrachtiging
  • Totale lengte [mm]: 1065
  • Diameter ingangssteel [mm]: 16,5
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 139
  • Conditie:  Geheel nieuw
9120029 KAMOKA Stuurbekrachtiging auto prijs
KAMOKA | 9120029
159,13 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel DRI 711520620
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • voor stuurdelenfabrikant: SMI
  • Lengte [mm]: 1160
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 100
  • Aantal stuuromwentelingen: 3,3
  • Ingang ø [mm]: 11
  • Uitgang ø [mm]: 12
  • Nettogewicht [kg]: 8,9
  • Conditie:  Gereviseerd
711520620 DRI Tandheugel auto prijs
DRI | 711520620
341,00 €
Conditie:  Gereviseerd
Stuurhuis
Stuurhuizen RIDEX 286S0094
  • Werkwijze: Manueel
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Lengte [mm]: 910
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M12
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0094 RIDEX Stuurhuizen auto prijs
RIDEX | 286S0094
90,76 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel, stuurhuis RIDEX 286S0091
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • voor stuurdelenfabrikant: ZF/TRW
  • Lengte [mm]: 990
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 50
  • Aantal stuuromwentelingen: 3,4
  • Schroefdraad ingang: M14
  • Schroefdraad uitgang: M16
  • Nettogewicht [kg]: 6,5
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 234
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met stuurhoes
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0091 RIDEX Tandheugel, stuurhuis auto prijs
RIDEX | 286S0091
341,77 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurhuis NTY SPK-BM-001
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Serienummer: SPK-BM-001
  • Nettogewicht [g]: 7700
  • Conditie:  Geheel nieuw
SPK-BM-001 NTY Stuurhuis auto prijs
NTY | SPK-BM-001
345,21 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurinrichting RIDEX 286S0002
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Aansluituitvoering ingangsschacht: Getand
  • Uitvoering: voor voertuigen zonder servotronic besturing
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met filter
  • Uitgebreide/speciale garantie
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0002 RIDEX Stuurinrichting auto prijs
RIDEX | 286S0002
304,99 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurbekrachtiging RIDEX 286S0066
  • Werkwijze: Electrisch
  • Kleur: grijs
  • Totale lengte [mm]: 1110
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M14
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0066 RIDEX Stuurbekrachtiging auto prijs
RIDEX | 286S0066
149,24 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel RIDEX 286S0063
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Uitvoering: voor voert. met stuurbekrachtiging
  • Schroefdraad uitgang: M16
  • Schroefdraad ingang: M14
  • Sturen: zonder spoorstangeinden
  • Lengte [mm]: 1470
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0063 RIDEX Tandheugel auto prijs
RIDEX | 286S0063
369,92 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurhuizen CASCO CSB74901AS
  • Voor fabrikant: TRW
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Versie: AS
  • Nieuw onderdeel
  • Fabrikant: ALFA ROMEO, FIAT, LANCIA
  • Conditie:  Geheel nieuw
CSB74901AS CASCO Stuurhuizen auto prijs
CASCO | CSB74901AS
83,33 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel, stuurhuis RIDEX 286S0009
  • Werkwijze: Electrisch
  • Uitvoering: Electric assist
  • Totale lengte [mm]: 1070
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 140
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M14x1,5
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met stuurhoes
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 317
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0009 RIDEX Tandheugel, stuurhuis auto prijs
RIDEX | 286S0009
117,47 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurhuis MAXGEAR 72-1306
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Aantal stuuromwentelingen: 2,9
  • Schroefdraad spoorstang: M12
  • Lengte [mm]: 1188
  • Conditie:  Geheel nieuw
72-1306 MAXGEAR Stuurhuis auto prijs
MAXGEAR | 72-1306
120,52 €
Conditie:  Geheel nieuw