0

0.00

#
52-4397

Stuurhuis voor uw voertuig

Voertuig selecteren

Op Kenteken

Stuurhuis - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Stuurhuis van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Stuurhuis
  • FEBI BILSTEIN Stuurhuis
  • MAPCO Stuurhuis
  • VAICO Stuurhuis
  • TRW Stuurhuis
  • TOPRAN Stuurhuis
  • SWAG Stuurhuis
  • JP GROUP Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs SPIDAN Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Stuurhuis
  • BILSTEIN
  • LAUBER
  • QUINTON HAZELL
  • ZF LENKSYSTEME

Stuurinrichting voor verschillende auto's

  • Stuurhuis van topkwaliteit voor VOLKSWAGEN
  • Stuurhuis van topkwaliteit voor BMW
  • Stuurhuis van topkwaliteit voor MERCEDES-BENZ
  • Stuurhuis van topkwaliteit voor OPEL
  • Originele en kwalitatieve AUDI Stuurhuis
  • Originele en kwalitatieve FORD Stuurhuis
  • Originele en kwalitatieve PEUGEOT Stuurhuis
  • Originele en kwalitatieve RENAULT Stuurhuis
  • VOLVO Stuurhuis van originele kwaliteit
  • TOYOTA Stuurhuis van originele kwaliteit
  • FIAT Stuurhuis van originele kwaliteit
  • SEAT Stuurhuis van originele kwaliteit
  • Stuurinrichting Voor CITROËN
  • Stuurinrichting Voor NISSAN
  • Stuurinrichting Voor SUZUKI
  • Stuurinrichting Voor MAZDA
  • Stuurhuis Voor HYUNDAI
  • Stuurhuis Voor KIA
  • Stuurhuis Voor HONDA
  • Stuurhuis Voor ALFA ROMEO
  • MITSUBISHI Stuurhuis discounter
  • SKODA Stuurhuis discounter
  • MINI Stuurhuis discounter
  • CHEVROLET Stuurhuis discounter
  • PORSCHE
  • LAND ROVER
  • SAAB
  • SUBARU
  • DAIHATSU
  • SMART
  • JAGUAR
  • JEEP
meer automerken

Stuurinrichting Voor Top automodellen

Stuurhuis defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Comfortabel en veilig rijden met stuurhuis

Stuurhuis ondersteunt de bewegingen van het stuurwiel. Zo worden ook zware auto's voor minder sterke personen probleemloos bruikbaar. De stuurbekrachtiging heeft zijn oorsprong in de vrachtwagenconstructie. Tegenwoordig wordt hij ook standaard in compacte auto's geïnstalleerd.

Eenvoudig principe met groot effect

Een stuurbekrachtiging bestaat in principe uit een hydraulische drukcilinder die aan de tandheugel van het stuurhuis bevestigd zit. De cilinder heeft een dubbele werking, d.w.z. hij is met een druk- en een zuigzijde uitgerust. Daarmee kan hij altijd direct veel kracht op de tandheugel uitoefenen, eender in welke richting er wordt gestuurd. Zijn druk ontvangt de cilinder van de stuurbekrachtigingspomp. Deze vormen samen een gesloten, aparte kringloop. De stuurbekrachtigingspomp wordt door een riem van de motor aangedreven. Daarom vallen stuurbekrachtigingspomp, en dus stuurbekrachtiging uit, wanneer de motor wordt uitgeschakeld. De sturing wordt dan voelbaar zwaarder. De stuurbekrachtiging heeft niets met de rembekrachtiging te maken. De rem wordt weliswaar ook hydraulisch bediend. Dit betreft echter een volledig andere kringloop, onafhankelijk van de hydraulische tandheugelbesturing.

Reparatie van een stuurbekrachtiging

Een stuurbekrachtiging heeft een extreem lang leven en houdt het normaal gezien veel langer dan 100.000 km uit. Defecten kondigen zich meestal lang op voorhand aan. Typisch zijn de volgende symptomen:

  • Klokkende of fluitende geluiden en schoksgewijze beweging bij het sturen.
  • Lekkende hydraulische vloeistof.
  • Zware besturing.
  • Schurend geluid van de hydraulische pomp.

De reparatie van een stuurbekrachtiging mag niet op de lange baan worden geschoven. Om te beginnen wordt de stuurprestatie van de auto steeds slechter. Daarmee wordt ook het rijden met de auto steeds onveiliger. Bovendien kan een sterk beschadigde stuurbekrachtigingspomp vroeg of laat blokkeren. Dan wordt de aandrijfriem met geweld over de poelie van de pomp geschoven. De riem slijt dan heel snel en scheurt. Afhankelijk van andere taken van de riem kan dan ernstige motorschade optreden. Dit gebeurt wanneer de stuurbekrachtigingspomp door de multiriem wordt aangedreven. In technisch opzicht is de vervanging van drukcilinder en servopomp niet heel erg veel werk. Beide componenten zijn met slechts enkele schroeven en leidingen aan de auto bevestigd. Aanbevolen wordt echter, de hydraulische tandheugelbesturing altijd compleet te vervangen. De reden daarvoor is een technische: oorzaak voor falende stuurbekrachtiging is vaak de verouderde permanent circulerende stuurbekrachtigingsolie. Wordt deze nooit vervangen, komen er steeds meer afgeschuurde zwevende stoffen in de olie. Zij stromen door het hele systeem en richten daar op den duur en gelijkmatig schade aan. Welk onderdeel dan als eerste uitvalt, wordt min of meer door het toeval bepaald. Enkel een vernieuwing van alle componenten inclusief olie garandeert dat de hydraulische tandheugelbesturing weer betrouwbaar zijn dienst kan verrichten.

Kosten vermijden door voorzorg

Een stuurbekrachtiging raakt praktisch gezien van binnen uit naar buiten beschadigd. Ook wanneer fabrikanten slechts zelden verversingsintervallen voor stuurbekrachtigingsolie voorschrijven, dient u hier zelf actief te worden. Uiterlijk alle 100.000 km of tegelijkertijd met de vervanging van de multiriem dient u in verse hydraulische olie te investeren. Dit houdt de vervuilingsgraad gering en verlengt de levensduur van de stuurbekrachtiging aanzienlijk.

Nieuwe stuurhuis hoge investering

De vervanging van een stuurbekrachtiging is niet moeilijk, maar niettemin een hele dure aangelegenheid. Een stuurinrichting inclusief drukcilinder, servopomp, leidingen en olie kunnen samen meer dan 1000 euro kosten. De reden daarvoor is dat voor deze componenten enkel onderdelen van de hoogste kwaliteit in aanmerking komen. Goedkope vervangingsonderdelen houden het bij deze zwaar belaste componenten niet lang uit. Een ontijdig falend onderdeel van een stuurbekrachtiging heeft altijd onmiddellijke uitwerking: de sturing wordt zwaar en de hydraulische olie ontsnapt onder hoge druk. Behalve een gevaarlijke rijsituatie veroorzaakt u hiermee ook milieuvervuiling. Tevens lopen achterliggende verkeersdeelnemers gevaar door ontsnappende hydraulische olie. Dit kan allemaal worden vermeden door uitsluitend voor merkonderdelen ter vervanging te kiezen.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Stuurhuis Stuurinrichting GENERAL RICAMBI FI4006
    Stuurinrichting FI4006 goedkoop in originele kwaliteit
    GENERAL RICAMBI | FI4006
    54,62 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurhuis RIDEX 286S0022
    Stuurhuis 286S0022 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0022
    170,35 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurinrichting RIDEX 286S0026
    Stuurinrichting 286S0026 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0026
    250,60 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurhuis RIDEX 286S0066
    Stuurhuis 286S0066 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0066
    142,18 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurinrichting RIDEX 286S0091
    Stuurinrichting 286S0091 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0091
    295,54 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurhuis DRI 711520620
    Stuurhuis 711520620 goedkoop in originele kwaliteit
    DRI | 711520620
    291,59 € Conditie:  Gereviseerd
  • Stuurhuis Stuurinrichting RIDEX 286S0044
    Stuurinrichting 286S0044 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0044
    106,47 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurhuis RIDEX 286S0003
    Stuurhuis 286S0003 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0003
    282,53 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurinrichting RIDEX 286S0002
    Stuurinrichting 286S0002 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0002
    376,79 € Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurhuis RIDEX 286S0063
    Stuurhuis 286S0063 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0063
    330,84 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurinrichting RIDEX 286S0047
    Stuurinrichting 286S0047 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0047
    283,14 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis Stuurhuis RIDEX 286S0108
    Stuurhuis 286S0108 goedkoop in originele kwaliteit
    RIDEX | 286S0108
    293,13 €
    (Prijs per stuk)
    Conditie:  Geheel nieuw