0

0.00

#

Stuurhuis voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Stuurhuis - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Stuurhuis van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Stuurhuis
  • FEBI BILSTEIN Stuurhuis
  • MAPCO Stuurhuis
  • VAICO Stuurhuis
  • TRW Stuurhuis
  • TOPRAN Stuurhuis
  • SWAG Stuurhuis
  • JP GROUP Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs OPTIMAL Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs SPIDAN Stuurhuis
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Stuurhuis
  • BILSTEIN
  • LAUBER
  • MAXGEAR
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE

Stuurhuis defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Comfortabel en veilig rijden met stuurhuis

Stuurhuis ondersteunt de bewegingen van het stuurwiel. Zo worden ook zware auto's voor minder sterke personen probleemloos bruikbaar. De stuurbekrachtiging heeft zijn oorsprong in de vrachtwagenconstructie. Tegenwoordig wordt hij ook standaard in compacte auto's geïnstalleerd.

Eenvoudig principe met groot effect

Een stuurbekrachtiging bestaat in principe uit een hydraulische drukcilinder die aan de tandheugel van het stuurhuis bevestigd zit. De cilinder heeft een dubbele werking, d.w.z. hij is met een druk- en een zuigzijde uitgerust. Daarmee kan hij altijd direct veel kracht op de tandheugel uitoefenen, eender in welke richting er wordt gestuurd. Zijn druk ontvangt de cilinder van de stuurbekrachtigingspomp. Deze vormen samen een gesloten, aparte kringloop. De stuurbekrachtigingspomp wordt door een riem van de motor aangedreven. Daarom vallen stuurbekrachtigingspomp, en dus stuurbekrachtiging uit, wanneer de motor wordt uitgeschakeld. De sturing wordt dan voelbaar zwaarder. De stuurbekrachtiging heeft niets met de rembekrachtiging te maken. De rem wordt weliswaar ook hydraulisch bediend. Dit betreft echter een volledig andere kringloop, onafhankelijk van de hydraulische tandheugelbesturing.

Reparatie van een stuurbekrachtiging

Een stuurbekrachtiging heeft een extreem lang leven en houdt het normaal gezien veel langer dan 100.000 km uit. Defecten kondigen zich meestal lang op voorhand aan. Typisch zijn de volgende symptomen:

  • Klokkende of fluitende geluiden en schoksgewijze beweging bij het sturen.
  • Lekkende hydraulische vloeistof.
  • Zware besturing.
  • Schurend geluid van de hydraulische pomp.

De reparatie van een stuurbekrachtiging mag niet op de lange baan worden geschoven. Om te beginnen wordt de stuurprestatie van de auto steeds slechter. Daarmee wordt ook het rijden met de auto steeds onveiliger. Bovendien kan een sterk beschadigde stuurbekrachtigingspomp vroeg of laat blokkeren. Dan wordt de aandrijfriem met geweld over de poelie van de pomp geschoven. De riem slijt dan heel snel en scheurt. Afhankelijk van andere taken van de riem kan dan ernstige motorschade optreden. Dit gebeurt wanneer de stuurbekrachtigingspomp door de multiriem wordt aangedreven. In technisch opzicht is de vervanging van drukcilinder en servopomp niet heel erg veel werk. Beide componenten zijn met slechts enkele schroeven en leidingen aan de auto bevestigd. Aanbevolen wordt echter, de hydraulische tandheugelbesturing altijd compleet te vervangen. De reden daarvoor is een technische: oorzaak voor falende stuurbekrachtiging is vaak de verouderde permanent circulerende stuurbekrachtigingsolie. Wordt deze nooit vervangen, komen er steeds meer afgeschuurde zwevende stoffen in de olie. Zij stromen door het hele systeem en richten daar op den duur en gelijkmatig schade aan. Welk onderdeel dan als eerste uitvalt, wordt min of meer door het toeval bepaald. Enkel een vernieuwing van alle componenten inclusief olie garandeert dat de hydraulische tandheugelbesturing weer betrouwbaar zijn dienst kan verrichten.

Kosten vermijden door voorzorg

Een stuurbekrachtiging raakt praktisch gezien van binnen uit naar buiten beschadigd. Ook wanneer fabrikanten slechts zelden verversingsintervallen voor stuurbekrachtigingsolie voorschrijven, dient u hier zelf actief te worden. Uiterlijk alle 100.000 km of tegelijkertijd met de vervanging van de multiriem dient u in verse hydraulische olie te investeren. Dit houdt de vervuilingsgraad gering en verlengt de levensduur van de stuurbekrachtiging aanzienlijk.

Nieuwe stuurhuis hoge investering

De vervanging van een stuurbekrachtiging is niet moeilijk, maar niettemin een hele dure aangelegenheid. Een stuurinrichting inclusief drukcilinder, servopomp, leidingen en olie kunnen samen meer dan 1000 euro kosten. De reden daarvoor is dat voor deze componenten enkel onderdelen van de hoogste kwaliteit in aanmerking komen. Goedkope vervangingsonderdelen houden het bij deze zwaar belaste componenten niet lang uit. Een ontijdig falend onderdeel van een stuurbekrachtiging heeft altijd onmiddellijke uitwerking: de sturing wordt zwaar en de hydraulische olie ontsnapt onder hoge druk. Behalve een gevaarlijke rijsituatie veroorzaakt u hiermee ook milieuvervuiling. Tevens lopen achterliggende verkeersdeelnemers gevaar door ontsnappende hydraulische olie. Dit kan allemaal worden vermeden door uitsluitend voor merkonderdelen ter vervanging te kiezen.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Stuurhuis
    ELSTOCK Stuurhuis 11-0222 aan gunstige prijs
    ELSTOCK | 11-0222
    260,30 € -15% 306,24 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Stuurhuis
    DRI Stuurhuis 711520664 aan gunstige prijs
    DRI | 711520664
    303,47 € -15% 357,02 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Stuurhuis
    GENERAL RICAMBI Stuurhuis OP4040 aan gunstige prijs
    GENERAL RICAMBI | OP4040
    90,60 € -15% 106,59 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis
    GENERAL RICAMBI Stuurhuis RE4048 aan gunstige prijs
    GENERAL RICAMBI | RE4048
    90,14 € -15% 106,05 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis
    ERA Benelux Stuurhuis SR23300 aan gunstige prijs
    ERA Benelux | SR23300
    587,10 € -15% 690,71 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Stuurhuis
    JP GROUP Stuurhuis 1144306900 aan gunstige prijs
    JP GROUP | 1144306900
    288,78 € -15% 339,74 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis
    MAPCO Stuurhuis 29102 aan gunstige prijs
    MAPCO | 29102
    191,36 € -47% 361,06 € Bespaar: 47% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis
    GENERAL RICAMBI Stuurhuis AU4001 aan gunstige prijs
    GENERAL RICAMBI | AU4001
    84,71 € -15% 99,66 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis
    GENERAL RICAMBI Stuurhuis FI4112 aan gunstige prijs
    GENERAL RICAMBI | FI4112
    70,08 € -15% 82,45 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis
    DRI Stuurhuis 711520067 aan gunstige prijs
    DRI | 711520067
    268,27 € -15% 315,61 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Stuurhuis
    GENERAL RICAMBI Stuurhuis RE4055 aan gunstige prijs
    GENERAL RICAMBI | RE4055
    105,22 € -15% 123,79 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Stuurhuis
    GENERAL RICAMBI Stuurhuis FI4016 aan gunstige prijs
    GENERAL RICAMBI | FI4016
    49,27 € -15% 57,96 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw