Slangen & radiateurslangen-vervangingsonderdelen voor uw auto
Leidingen voor alle automodellen
Slangen & radiateurslangen - Tips over controle, meest voorkomende defecten en vervanging
Slangen hebben in een motor de taak, alle belangrijke vloeibare stoffen en gasmengsels dusdanig te vervoeren, dat ze zonder verlies aan hun bestemming raken. Daarbij zijn de slangen allerminst eender. Elke slang is in afmeting en materiaal altijd exact op zijn specifieke taak afgestemd.
De slangen in een motor
Wie een motorkap opent, kan het als leek door de wirwar van slangen en leidingen gaan duizelen. Er is echter sprake van een strikte orde, die voor producenten van alle auto's geldt. Wie in zijn auto eenmaal wijs is geworden uit het systeem van slangverbindingen, kan deze kennis op elke andere auto overdragen. Een motor moet om te kunnen functioneren van lucht, brandstof en ontstekingsvonken worden voorzien. De elektriciteit wordt door leidingen en kabels aangevoerd, waarbij geen slangen worden ingezet. Lucht en brandstof daarentegen zijn typische aan slangen gebonden media. De benzineleiding bestaat vooral uit dunne rubberen slangen die door een textielweefsel zijn omgeven. Luchtslangen zijn meestal een alumium harmonicaverbinding, die vooral in de winter belangrijk is, omdat hiermee de aangezogen lucht wordt voorverwarmd. Aan de motor zelf bevinden zich noch enkele ontluchtingsslangen, die ontstane overdruk in de motor afvoeren. De meeste slangen zitten echter aan het koelingssysteem van een auto. Vanuit het compensatiereservoir of vanuit de radiateur lopen dikke rubberen slangen naar de motor, naar de waterpomp, de thermostaat of van daaruit weer terug. Verdere slangtypen zijn bij de rembekrachtiging of in de ruitenwisinstallatie te vinden.
Mankementen aan het slangensysteem
Een slang gaat door veroudering of mechanisch/thermische oorzaken kapot. Elke slang – met name een waterslang - is zo geconstrueerd, dat hij bij optredende schade het als eerste laat afweten. Heeft een auto bijvoorbeeld een defecte cilinderkopdichting of een kapotte waterpomp, dan barst als eerste de slang, voordat de motor door een droogwrijvende zuiger grote schade oploopt. Valt dus een slang uit, dan dient u onmiddellijk naar de oorzaak te zoeken. Bij beet- of slijtagesporen is de oorzaak snel gevonden. Een marter kan grote schade aan de slangen van een auto aanrichten. Een verkeerd gelegde slang kan ook aan een roterend onderdeel, bijvoorbeeld een riemschijf, blijven hangen en daardoor beschadigen. Zijn de slangen reeds erg poreus, kan een klein drukverschil reeds tot scheuren leiden. Dit kan gebeuren, wanneer het koelingssysteem met olie vervuild is. Dan worden de slangen van binnenuit aangevreten en kunnen ze ineens barsten. Olie in het koelwater is een indicatie voor een defecte cilinderkopdichting. Daarom moet de toestand van het koelwater regelmatig worden gecontroleerd. Defecte benzineleidingen verraden zich door een sterke geur en door lekkende druppels onder de auto. Hier is haast geboden, want ongecontroleerd lekkende benzine betekent een hoog brandgevaar. Falende vacuümslangen aan de rembekrachtiging veroorzaken verandering in het remgedrag of een zwaar rempedaal.
Slangen repareren
In principe geldt: een slang wordt altijd volledig vervangen! Jaren geleden werd een defecte slang gewoon doorgesneden en verder gebruikt. Dit wordt tegenwoordig dringend afgeraden. Een slang, die aan een plek een lekkage vertoont, kan morgen op een andere plek scheuren. Elke slang in de motorruimte is eigenlijk een zeer goedkoop onderdeel, waarop men niet hoeft te besparen. Geknutsel en oplapwerk zijn bij de tegenwoordige prijzen voor vervangingsonderdelen niet meer noodzakelijk. Een slang houdt echter zo goed als zijn bevestigingsmateriaal. Dus ook op klemmen en pakkingen mag niet worden bespaard door gebruik van ongeschikte middelen of het weglaten ervan. Ook deze onderdelen kosten erg weinig, terwijl ze de veiligheid van de auto en het succes van een reparatie aanzienlijk verbeteren.