00#
36-3473

Stuurhuis auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Auto stuurhuis

Stuurbekrachtiging van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH stuurhuis auto kopen
  • FEBI BILSTEIN stuurhuis auto kopen
  • MAPCO stuurhuis auto kopen
  • VAICO stuurhuis auto kopen
  • TRW stuurhuis auto kopen
  • TOPRAN stuurhuis auto kopen
  • SWAG stuurhuis auto kopen
  • JP GROUP stuurhuis auto kopen
  • PRASCO stuurhuis kopen
  • LEMFÖRDER stuurhuis kopen
  • OPTIMAL stuurhuis kopen
  • BLUE PRINT stuurhuis kopen
  • SASIC stuurhuis kopen
  • TRISCAN stuurhuis kopen
  • MEYLE stuurhuis kopen
  • SPIDAN stuurhuis kopen
  • BUGIAD
  • BILSTEIN
  • LAUBER
  • ZF Parts

Stuurhuis defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Comfortabel en veilig rijden met stuurhuis

Stuurhuis ondersteunt de bewegingen van het stuurwiel. Zo worden ook zware auto's voor minder sterke personen probleemloos bruikbaar. De stuurbekrachtiging heeft zijn oorsprong in de vrachtwagenconstructie. Tegenwoordig wordt hij ook standaard in compacte auto's geïnstalleerd.

Eenvoudig principe met groot effect

Een stuurbekrachtiging bestaat in principe uit een hydraulische drukcilinder die aan de tandheugel van het stuurhuis bevestigd zit. De cilinder heeft een dubbele werking, d.w.z. hij is met een druk- en een zuigzijde uitgerust. Daarmee kan hij altijd direct veel kracht op de tandheugel uitoefenen, eender in welke richting er wordt gestuurd. Zijn druk ontvangt de cilinder van de stuurbekrachtigingspomp. Deze vormen samen een gesloten, aparte kringloop. De stuurbekrachtigingspomp wordt door een riem van de motor aangedreven. Daarom vallen stuurbekrachtigingspomp, en dus stuurbekrachtiging uit, wanneer de motor wordt uitgeschakeld. De sturing wordt dan voelbaar zwaarder. De stuurbekrachtiging heeft niets met de rembekrachtiging te maken. De rem wordt weliswaar ook hydraulisch bediend. Dit betreft echter een volledig andere kringloop, onafhankelijk van de hydraulische tandheugelbesturing.

Reparatie van een stuurbekrachtiging

Een stuurbekrachtiging heeft een extreem lang leven en houdt het normaal gezien veel langer dan 100.000 km uit. Defecten kondigen zich meestal lang op voorhand aan. Typisch zijn de volgende symptomen:

  • Klokkende of fluitende geluiden en schoksgewijze beweging bij het sturen.
  • Lekkende hydraulische vloeistof.
  • Zware besturing.
  • Schurend geluid van de hydraulische pomp.

De reparatie van een stuurbekrachtiging mag niet op de lange baan worden geschoven. Om te beginnen wordt de stuurprestatie van de auto steeds slechter. Daarmee wordt ook het rijden met de auto steeds onveiliger. Bovendien kan een sterk beschadigde stuurbekrachtigingspomp vroeg of laat blokkeren. Dan wordt de aandrijfriem met geweld over de poelie van de pomp geschoven. De riem slijt dan heel snel en scheurt. Afhankelijk van andere taken van de riem kan dan ernstige motorschade optreden. Dit gebeurt wanneer de stuurbekrachtigingspomp door de multiriem wordt aangedreven. In technisch opzicht is de vervanging van drukcilinder en servopomp niet heel erg veel werk. Beide componenten zijn met slechts enkele schroeven en leidingen aan de auto bevestigd. Aanbevolen wordt echter, de hydraulische tandheugelbesturing altijd compleet te vervangen. De reden daarvoor is een technische: oorzaak voor falende stuurbekrachtiging is vaak de verouderde permanent circulerende stuurbekrachtigingsolie. Wordt deze nooit vervangen, komen er steeds meer afgeschuurde zwevende stoffen in de olie. Zij stromen door het hele systeem en richten daar op den duur en gelijkmatig schade aan. Welk onderdeel dan als eerste uitvalt, wordt min of meer door het toeval bepaald. Enkel een vernieuwing van alle componenten inclusief olie garandeert dat de hydraulische tandheugelbesturing weer betrouwbaar zijn dienst kan verrichten.

Kosten vermijden door voorzorg

Een stuurbekrachtiging raakt praktisch gezien van binnen uit naar buiten beschadigd. Ook wanneer fabrikanten slechts zelden verversingsintervallen voor stuurbekrachtigingsolie voorschrijven, dient u hier zelf actief te worden. Uiterlijk alle 100.000 km of tegelijkertijd met de vervanging van de multiriem dient u in verse hydraulische olie te investeren. Dit houdt de vervuilingsgraad gering en verlengt de levensduur van de stuurbekrachtiging aanzienlijk.

Nieuwe stuurhuis hoge investering

De vervanging van een stuurbekrachtiging is niet moeilijk, maar niettemin een hele dure aangelegenheid. Een stuurinrichting inclusief drukcilinder, servopomp, leidingen en olie kunnen samen meer dan 1000 euro kosten. De reden daarvoor is dat voor deze componenten enkel onderdelen van de hoogste kwaliteit in aanmerking komen. Goedkope vervangingsonderdelen houden het bij deze zwaar belaste componenten niet lang uit. Een ontijdig falend onderdeel van een stuurbekrachtiging heeft altijd onmiddellijke uitwerking: de sturing wordt zwaar en de hydraulische olie ontsnapt onder hoge druk. Behalve een gevaarlijke rijsituatie veroorzaakt u hiermee ook milieuvervuiling. Tevens lopen achterliggende verkeersdeelnemers gevaar door ontsnappende hydraulische olie. Dit kan allemaal worden vermeden door uitsluitend voor merkonderdelen ter vervanging te kiezen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Stuurhuis
Stuurinrichting RIDEX 286S0144
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • voor stuurdelenfabrikant: ZF
  • Getande ingangssteel: 22
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met filter, Met stuurhuisrubber
  • Sturen: met spoorstangeinden, zonder spoorstang
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Lengte [mm]: 1260
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0144 RIDEX stuurinrichting auto kopen
RIDEX | 286S0144
343,91 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurbekrachtiging MAXGEAR 72-1306
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Aantal stuuromwentelingen: 2,9
  • Schroefdraad spoorstang: M12
  • Lengte [mm]: 1188
  • Conditie:  Geheel nieuw
72-1306 MAXGEAR stuurbekrachtiging auto kopen
MAXGEAR | 72-1306
139,51 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel RIDEX 286S0155
  • Werkwijze: Electrisch
  • Voertuiglijn/-variant: Electric Assist
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0155 RIDEX tandheugel auto kopen
RIDEX | 286S0155
132,72 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurhuizen RIDEX 286S0094
  • Werkwijze: Manueel
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Lengte [mm]: 910
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M12
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0094 RIDEX stuurhuizen auto kopen
RIDEX | 286S0094
89,13 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel, stuurhuis RIDEX 286S0153
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Lengte [mm]: 1115
  • Slag [mm]: 140
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 72
  • Afstand tussen de bevestigingsgaten [mm]: 260
  • Schroefdraadmaat 1: M10x1.25
  • Schroefdraadmaat 2: M12x1.5
  • Diameter ingangssteel [mm]: 18,5
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder sensor
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0153 RIDEX tandheugel, stuurhuis auto kopen
RIDEX | 286S0153
259,91 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurhuis RIDEX 286S0026
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Binnendraad [mm]: M14 x 1.5mm FEMALE
  • Totale lengte [mm]: 1180
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Uitvoering: voor voertuigen met multifunctioneel stuur
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0026 RIDEX stuurhuis auto kopen
RIDEX | 286S0026
280,13 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurinrichting DRI 711520620
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • voor stuurdelenfabrikant: SMI
  • Lengte [mm]: 1160
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 100
  • Aantal stuuromwentelingen: 3,3
  • Ingang ø [mm]: 11
  • Uitgang ø [mm]: 12
  • Nettogewicht [kg]: 8,9
  • Conditie:  Gereviseerd
711520620 DRI stuurinrichting auto kopen
DRI | 711520620
339,34 €
Conditie:  Gereviseerd
Stuurhuis
Stuurbekrachtiging RIDEX 286S0046
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Totale lengte [mm]: 952
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 43
  • Aansluituitvoering ingangsschacht: Ongetand
  • Getande ingangssteel: 36
  • Diameter ingangssteel [mm]: 17,4
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0046 RIDEX stuurbekrachtiging auto kopen
RIDEX | 286S0046
249,74 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel RIDEX 286S0022
  • Werkwijze: Manueel
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Totale lengte [mm]: 1236
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Hoogte ingangssteel [mm]: 135
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0022 RIDEX tandheugel auto kopen
RIDEX | 286S0022
120,68 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurhuizen RIDEX 286S0005
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met axiale koppeling, Met stuurstang
  • Draadtype axiale koppeling: Buitendraad
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M14x1.5
  • Totale lengte [mm]: 1260
  • Uitvoering: voor voert. met stuurbekrachtiging
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0005 RIDEX stuurhuizen auto kopen
RIDEX | 286S0005
268,41 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Tandheugel, stuurhuis CASCO CSB74901AS
  • Voor fabrikant: TRW
  • Werkwijze: Mechanisch
  • Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
  • Fabrikant: ALFA ROMEO, FIAT, LANCIA
  • Conditie:  Geheel nieuw
CSB74901AS CASCO tandheugel, stuurhuis auto kopen
CASCO | CSB74901AS
84,59 €
Conditie:  Geheel nieuw
Stuurhuis
Stuurhuis RIDEX 286S0044
  • Werkwijze: Electrisch
  • Kleur: grijs
  • Conditie:  Geheel nieuw
286S0044 RIDEX stuurhuis auto kopen
RIDEX | 286S0044
117,18 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw