Airco verdamper Voor Top automodellen
- Airco verdamper VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- OPEL ASTRA
- Airco verdamper OPEL CORSA
- FORD FOCUS
- RENAULT CLIO
- PEUGEOT 206
- Airco verdamper FORD FIESTA
- AUDI A4
- BMW 5-serie
- RENAULT MEGANE
- Airco verdamper MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- SEAT IBIZA
- AUDI A3
- Airco verdamper VOLKSWAGEN PASSAT
- VOLVO V70
- TOYOTA YARIS
- RENAULT TWINGO

Condensor airco
(10000 artikelen)
Kachelventilator
(6302 artikelen)
Ac compressor
(10000 artikelen)
Airco droger
(6459 artikelen)
Magneetkoppeling airco
(921 artikelen)
Drukschakelaar
(1255 artikelen)Airco verdamper defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De verdamper maakt onderdeel uit van het airconditioningsysteem en houdt zich met de luchtverdeling bezig. Zijn functies kunnen met die van een warmtewisselaar worden vergeleken Er worden dus buisleidingen ingezet die ook in de industrie als warmtewisselaar-met-buizenbundel in zwang zijn. Voortdurend stroomt koelvloeistof erdoorheen, dat bij onderhoud of vervanging na defect altijd eerst moet worden afgetapt. Voordat dit kan plaatsvinden, moet de airco-behuizing gedemonteerd worden. Daarna is de verdamper makkelijk toegankelijk.
Voordat het koelmiddel in de verdamper aankomt, wordt het in de airco-compressor samengedrukt en stroomt dan door de expansieklep om daar weer te kunnen uitzetten, waarbij het verdampt. In de compressor neemt het een vloeibare vorm aan, die bereikt wordt doordat het middel aan de kook wordt gebracht. Omdat koelvloeistof echter een kookpunt bezit dat nog onder het vriespunt van water, dus onder 0°C ligt, is het in sterk verwarmde toestand nog altijd relatief koud. Daardoor kan het in een warmtewisselaar als koelmiddel worden ingezet, terwijl het daarbij zijn eigen warmte afgeeft. In de verdamper zet het koelmiddel zich uit en wordt daarbij weer gasvormig. Daarbij komt warmte vrij en beweegt zich in de verdamper richting buitenwand. Van buiten wordt lucht aangevoerd, die voor het interieur bestemd is. De luchttemperatuur zal altijd hoger dan 0°C liggen, zodat deze bij de warmtewisseling gekoeld wordt. Gelijktijdig kan het koelmiddel afkoelen om daarna de koelingskringloop opnieuw te doorlopen.
Terwijl de lucht buiten afkoelt, condenseert deze en laat aan de wanden van de verdamper water achter, dat ook zwevende deeltjes uit de lucht bindt. Het condensatievocht wordt afgevoerd en zo wordt de lucht voor het interieur gereinigd en ontvocht. Daarbij zal een airco ook in de winter lopen, om de ruiten niet te laten beslaan. Op den duur kan echter het condensvocht in de verdamper tot roest leiden. Moet een verdamper worden vervangen, wordt hij, zoals alle onderdelen als oliepomp, wiellager, zijdeuren, stabilisator of brandstofniveaumeter altijd tegen gunstige voorwaarden in onze online shop aangeboden.