Veerpakket Voor Top automodellen
- Bladveren VOLKSWAGEN GOLF
- BMW 3-serie
- VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Bladveren OPEL ASTRA
- AUDI A4
- VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- FORD FOCUS
- Bladveren OPEL CORSA
- AUDI A3
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- VOLKSWAGEN PASSAT
- Bladveren FORD FIESTA
- SEAT IBIZA
- BMW 1-serie
- RENAULT CLIO
- Bladveren RENAULT MEGANE
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- PEUGEOT 206
- VOLVO V70

Schokbrekers
(10000 artikelen)
Veerpootlager
(10000 artikelen)
Veerpoot rubber (veerpoot lager)
(2549 artikelen)
Stofhoes schokdemper & aanslagrubber
(10000 artikelen)
Schroefveren (veren)
(10000 artikelen)
Veerschotel
(985 artikelen)Bladveren defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Optimaal en stevig: de bladveer
De bladveer is een van de oudste principes in de demping van een wielophanging. Hij heeft zijn oorsprong in de bouw van koetsen en maakte reeds vóór de uitvinding van de luchtband een duidelijke verbetering van het rijcomfort bij het reizen mogelijk. De bladveer ontkoppelt de cabine van een wagen van de oneffenheden van de weg. Zijn eenvoudige principe, de goedkope productie en de hoge stevigheid maken dit veringstype tot op de dag van vandaag bij zware wagens tot een standaard onderdeel.
Werking van de veerbladen
In plaats van een schroefveer wordt met dit veringsprincipe de demperwerking door een pakket bladen bewerkstelligd. De bladen zijn glijdend op elkaar gelegd en door middel van klemmen met elkaar verbonden. Bij het inveren buigen de bladen door en schuiven ze over elkaar. De ontstane wrijving draagt bij tot de veringswerking, maar wordt door vet of olie gecompenseerd. In de koetsenbouw werden twee bladveren tegenover elkaar gemonteerd. Zo ontstond de ellipsveer. Tegenwoordig is de halve ellipsveer de meest verspreide vorm van dit veringstype. Daarnaast bestaan nog de veerdrager, paraboolveer of dwarsbladveer als variant van dit onderdeel.
Gebruik van bladveren
Het voordeel van dit veringsprincipe bestaat erin, grote lasten met weinig middelen zeer precies af te kunnen veren. Dat maakt de bladveren tot een voordelig bestanddeel van het onderstel voor bijzonder zware voertuigen. Daarom zijn vrachtwagens en treinen tot op vandaag nog standaard met bladvering uitgerust. Aan de achteras van terreinwagens en kleine busjes is dit veringstype ook zeer populair. Voor voorassen is het minder geschikt omdat bladveren veel plaats innemen. Omwille van hun voordelige en eenvoudige constructie worden bladveren ook heel graag voor aanhangers gebruikt.
Defecten aan bladveren
Bladveren kunnen door roest of overbelasting breken. Gaat de vetsmering tussen de bladlagen verloren, begint de bladveer zeer luid te piepen. Dan ontstaat afwrijvingsschade die de bladveren van binnenuit vernielt. Een gebroken veer zet de wagen meteen stil zodat hij alleen nog kan worden afgesleept. Twee maal per jaar moeten de veringspakketten daarom worden gecontroleerd.
Bladveren repareren
Bladveren laten zich met het juiste gereedschap goed in stand houden. De afzonderlijke componenten kunnen apart worden gekocht. Of dit zinvol is, hangt van elk afzonderlijk geval af. In plaats van smeervet kan men bij zelfgebouwde bladveren ook tussenstukken uit kunststof, grafiet of koolstof leggen. Deze verhinderen dat de bladen in elkaar vastvreten en houden de veren vrij van onderhoud. Wanneer een bladveer gesmeerd en ingevet moet worden, is een aansluitend inwikkelen zinvol. Op dit moment is er slechts één producent die een speciale vet-tape voor het inwikkelen van bladveren aanbiedt. Een rol kost ongeveer 8 euro en belooft goede resultaten. Dezelfde producent biedt ook speciaal roestbeschermingsvet aan, die de levensduur van intacte bladveren aanzienlijk kan verlengen.
Bladveren vervangen
Zijn echter op de bladveren duidelijk slijtagesporen in de vorm van roestvraat, scheuren of afwrijvingssporen te zien, moet de veer worden vervangen. Het eenvoudige constructieprincipe maakt deze veren zeer voordelig. Voor een nieuw verenpaar moet tussen 50 en 200 euro worden neergeteld. Hun vervanging is heel eenvoudig: de wagen wordt dusdanig opgekrikt dat de wielen volledig vrij in de lucht hangen. Met een uitschuifbare steunbalk wordt de achteras zover opgeheven, tot de bladveren ontspannen zijn. Zij zijn meestal gewoon aan de carrosserie en met een U-beugel aan de as geschroefd. Deze verbindingen worden losgemaakt en de bladveer kan eruit worden genomen. De nieuwe bladveer wordt in omgekeerde volgorde gemonteerd. Met het juiste gereedschap laat een bladveer zich in enkele minuten vervangen. Een reparatie- en vervangingsset is doorgaans inclusief alle schroeven en beugels. Zo niet, moeten deze apart worden aangeschaft. Dan heeft u niet alleen de maximale veiligheid, maar bespaart u zich veel werk bij de demontage: wanneer de oude bladveren zich niet met conventionele middelen laten verwijderen, snijdt u ze met een slijpmachine er gewoon af.