00#
40-8539

Veerpootlager voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Veerpootlager vóór en achter - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Schokdemperlager van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Veerpootlager
  • MAPCO Veerpootlager
  • VAICO Veerpootlager
  • SKF Veerpootlager
  • MONROE Veerpootlager
  • SACHS Veerpootlager
  • TRW Veerpootlager
  • TOPRAN Veerpootlager
  • Koop hier aan de beste prijs SWAG Schokdemperlager
  • Koop hier aan de beste prijs METZGER Schokdemperlager
  • Koop hier aan de beste prijs KYB Schokdemperlager
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP Schokdemperlager
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Schokdemperlager
  • Koop hier aan de beste prijs GATES Schokdemperlager
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Schokdemperlager
  • Koop hier aan de beste prijs LEMFÖRDER Schokdemperlager
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS

Veerpootlager defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Het toplager verbindt de veerpoot met de carrosserie. Hij heeft de taak, de schommelwerking van de schokdemping af te veren. Tevens laat het de voorste veerpoten draaien zodat de auto kan sturen. Daarvoor hebben de voorste toplagers in het midden een rollager ingebouwd. De achterste veerpootlagers zijn niet draaibaar omdat de achteras bij auto's star is en niet meestuurt. Om ze beter van elkaar te onderscheiden, worden de achterste veerpootlagers ook wel als steunlager aangeduid.

Noodzaak van het toplager

Auto's zijn zo gebouwd, dat ze zich binnen de toegestane grenswaarden veilig en comfortabel voortbewegen. Daarom is een bestuurder er zich vaak niet van bewust, welke enorme krachten op de wagen inwerken. Wanneer de veerpoten niet door een bufferelement met de carrosserie verbonden zouden zijn, zouden de optredende krachten het plaatwerk zwaar belasten. Om afbreken te vermijden moet het verbindingspunt een uiterst stabiele constructie zijn, hetgeen de auto zwaarder zou maken. Een flexibele, elastische schakel tussen veerpoot en carrosserie is daarom de ideale oplossing.

Constructie van een toplager

Het veerpootlager bestaat uit een half-elastische module van rubber en kunststof. Hij is van binnen met een stalen ring versterkt. De voorste toplagers beschikken over een geïntegreerd rollager, hetgeen bij de achterste toplagers ontbreekt.

Slijtage van een toplager

Veerpootlagers moeten permanent de verende werking van de veerpoten absorberen. Daarbij werken bij elke vering ettelijke tonnen op het kleine rubberen element in. Mettertijd laat de elasticiteit van het lager het afweten. Dan zit de veerpoot niet meer correct en stevig aan de carrosserie en krijgt enigszins speling. Dit kan verschillende effecten veroorzaken:

  • De auto maakt lawaai, vooral op een oneffen weg
  • De banden verslijten eenzijdig
  • De auto blijft niet goed in zijn spoor.

Om zeker te zijn of het toplager daadwerkelijk gebreken vertoont, moet de wagen op een hefbrug worden gezet. Vervolgens wordt er aan de veerpoot geschud. Kan hij heen en weer worden bewogen, is het veerpootlager definitief versleten.

Levensduur en vervanging van een toplager

De levensduur van een veerpootlager bedraagt bij normaal rijgedrag ongeveer 100.000 km. Om het toplager te vervangen moet de veerpoot worden gedemonteerd. Dit is enkel met speciaal gereedschap, o.a. een veerspanner, mogelijk. Alle pogingen, de veerpoot zonder een geschikte veerspanner te demonteren, zijn levensgevaarlijk! De levensduur van de schokbrekers is min of meer hetzelfde als die van de toplagers. Daarom is het zinvol, bij de vervanging van het lager meteen alle elementen van de ophanging te vervangen. Zo brengt u in één moeite een perfecte toestand voor de volgende 100.00 km tot stand.

Verdere zinvolle maatregelen bij de vervanging van het veerpootlager

De demontage van het toplager betreft een uitgebreidere reparatie, niet echt moeilijk, maar wel veel werk. Wanneer u de auto toch al zover uit elkaar moet halen, kunt u meteen alle andere typische slijtagepunten bekijken. Dit zijn:

  • ashoezen
  • hoezen van de stuurassen
  • fuseekogel
  • remschijven en -voeringen
  • wiellager

Het is ergelijk wanneer u bij een grote reparatie het toplager heeft vervangen en vervolgens van voren af aan moet beginnen omdat een ander onderdeel kapot is. Met oog op de gunstige prijzen voor vervangingsonderdelen dient u bij een ingreep van deze grootte alles te vervangen, wat zin heeft.

Prijzen van toplagers

Het toplager zelf is verbazingwekkend goedkoop. In een set voor de vooras kost tussen de 15 en 30 euro. Bij kleinere en lichtere auto's is een toplager goedkoper. Zware en snelle wagens hebben stabielere vervangingsonderdelen nodig. Dit verklaart het prijsverschil. Toplager en steunlager worden altijd paarsgewijs vervangen. De slijtage verloopt bij deze onderdelen sluipend en geleidelijk, echter over het algemeen gelijktijdig. Wanneer slechts één lager wordt vervangen, zal de rijkwaliteit eerder verslechteren dan verbeteren. Ook de achterste steunlagers worden paarsgewijs vervangen. Met verse veerpootlagers bent u minstens één punt dichter bij het doorstaan van de volgende APK-keuring.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Veerpootlager
Veerpootlagers BILSTEIN 12-248940
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Productlijn: - B1 Service Parts
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlagers 12-248940 goedkoop in originele kwaliteit
BILSTEIN | 12-248940
44,27 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Schokdemperlager RIDEX 1180S0753
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Conditie:  Geheel nieuw
Schokdemperlager 1180S0753 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1180S0753
5,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber BILSTEIN 12-117109
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Productlijn: - B1 Service Parts
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakking
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veerpoot rubber 12-117109 goedkoop in originele kwaliteit
BILSTEIN | 12-117109
16,91 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Toplager veerpoot RIDEX 1180S0126
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder lager
  • Binnendiameter [mm]: 8
  • Diameter [mm]: 63
  • Gewicht (kg): 0,281
  • Hoogte [mm]: 42,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Toplager veerpoot 1180S0126 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1180S0126
14,79 €
Conditie:  Geheel nieuw
Wentellager, schokbrek...
Schokbreker lager RIDEX 1626F0046
  • Breedte [mm]: 44,0
  • Binnendiameter [mm]: 35,0
  • Diameter [mm]: 107,0
  • Materiaal: Kunststof
  • Lageruitvoering: Haakse kogellager
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Gewicht (kg): 0,190
  • Conditie:  Geheel nieuw
Schokbreker lager 1626F0046 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1626F0046
8,87 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Wentellager, schokbrek...
Top mount RIDEX 1626F0022
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder toebehoren
  • Binnendiameter [mm]: 66,1
  • Hoogte [mm]: 20
  • Diameter [mm]: 99,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
Top mount 1626F0022 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1626F0022
9,30 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Steunlager RIDEX 1180S0103
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kogellager
  • Binnendiameter [mm]: 11
  • Diameter [mm]: 61
  • Hoogte [mm]: 58
  • Conditie:  Geheel nieuw
Steunlager 1180S0103 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1180S0103
12,20 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpootlager RIDEX 1180S0095
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Materiaal: Rubber
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder lager
  • Binnendiameter [mm]: 26,0
  • Diameter [mm]: 83,0
  • Gewicht (kg): 0,237
  • Dikte [mm]: 54,0
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager 1180S0095 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1180S0095
7,60 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Reparatieset, Ring voo...
Veerpootlagers BILSTEIN 12-244911
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Productlijn: - B1 Service Parts
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlagers 12-244911 goedkoop in originele kwaliteit
BILSTEIN | 12-244911
22,31 €
Conditie:  Geheel nieuw
Reparatieset, Ring voo...
Schokdemperlager SACHS 802 417
  • Inbouwplaats: Vooras links, Vooras rechts
  • Aantal per as: 2
  • Artikelnummer van de aanbevolen artikel: 803 282
  • Conditie:  Geheel nieuw
Schokdemperlager 802 417 goedkoop in originele kwaliteit
SACHS | 802 417
30,57 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber RIDEX 1180S0159
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Materiaal: Rubber
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kogellager
  • Binnendiameter [mm]: 13,5
  • Diameter [mm]: 90
  • Vereist aantal stuks: 2
  • Gewicht (kg): 0,773
  • Dikte [mm]: 48
  • Breedte [mm]: 137
  • Lengte [mm]: 159
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veerpoot rubber 1180S0159 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1180S0159
20,01 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Toplager veerpoot RIDEX 1180S0112
  • Inbouwplaats: Vooras, Links, rechts
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kogellager
  • Binnendiameter [mm]: 12,5
  • Diameter [mm]: 87
  • Hoogte [mm]: 30
  • Conditie:  Geheel nieuw
Toplager veerpoot 1180S0112 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1180S0112
16,42 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw