00#
45-7621

Veerpootlager auto vóór en achter

Voertuig selecteren
Zoeken
Auto veerpootlager achter en vóór

Toplager veerpoot van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN veerpootlager auto kopen
  • MAPCO veerpootlager auto kopen
  • VAICO veerpootlager auto kopen
  • SKF veerpootlager auto kopen
  • MONROE veerpootlager auto kopen
  • SACHS veerpootlager auto kopen
  • TRW veerpootlager auto kopen
  • TOPRAN veerpootlager auto kopen
  • SWAG veerpootlager kopen
  • METZGER veerpootlager kopen
  • KYB veerpootlager kopen
  • JP GROUP veerpootlager kopen
  • JAPANPARTS veerpootlager kopen
  • GATES veerpootlager kopen
  • DELPHI veerpootlager kopen
  • LEMFÖRDER veerpootlager kopen
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI

Veerpootlager defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Het toplager verbindt de veerpoot met de carrosserie. Hij heeft de taak, de schommelwerking van de schokdemping af te veren. Tevens laat het de voorste veerpoten draaien zodat de auto kan sturen. Daarvoor hebben de voorste toplagers in het midden een rollager ingebouwd. De achterste veerpootlagers zijn niet draaibaar omdat de achteras bij auto's star is en niet meestuurt. Om ze beter van elkaar te onderscheiden, worden de achterste veerpootlagers ook wel als steunlager aangeduid.

Noodzaak van het toplager

Auto's zijn zo gebouwd, dat ze zich binnen de toegestane grenswaarden veilig en comfortabel voortbewegen. Daarom is een bestuurder er zich vaak niet van bewust, welke enorme krachten op de wagen inwerken. Wanneer de veerpoten niet door een bufferelement met de carrosserie verbonden zouden zijn, zouden de optredende krachten het plaatwerk zwaar belasten. Om afbreken te vermijden moet het verbindingspunt een uiterst stabiele constructie zijn, hetgeen de auto zwaarder zou maken. Een flexibele, elastische schakel tussen veerpoot en carrosserie is daarom de ideale oplossing.

Constructie van een toplager

Het veerpootlager bestaat uit een half-elastische module van rubber en kunststof. Hij is van binnen met een stalen ring versterkt. De voorste toplagers beschikken over een geïntegreerd rollager, hetgeen bij de achterste toplagers ontbreekt.

Slijtage van een toplager

Veerpootlagers moeten permanent de verende werking van de veerpoten absorberen. Daarbij werken bij elke vering ettelijke tonnen op het kleine rubberen element in. Mettertijd laat de elasticiteit van het lager het afweten. Dan zit de veerpoot niet meer correct en stevig aan de carrosserie en krijgt enigszins speling. Dit kan verschillende effecten veroorzaken:

  • De auto maakt lawaai, vooral op een oneffen weg
  • De banden verslijten eenzijdig
  • De auto blijft niet goed in zijn spoor.

Om zeker te zijn of het toplager daadwerkelijk gebreken vertoont, moet de wagen op een hefbrug worden gezet. Vervolgens wordt er aan de veerpoot geschud. Kan hij heen en weer worden bewogen, is het veerpootlager definitief versleten.

Levensduur en vervanging van een toplager

De levensduur van een veerpootlager bedraagt bij normaal rijgedrag ongeveer 100.000 km. Om het toplager te vervangen moet de veerpoot worden gedemonteerd. Dit is enkel met speciaal gereedschap, o.a. een veerspanner, mogelijk. Alle pogingen, de veerpoot zonder een geschikte veerspanner te demonteren, zijn levensgevaarlijk! De levensduur van de schokbrekers is min of meer hetzelfde als die van de toplagers. Daarom is het zinvol, bij de vervanging van het lager meteen alle elementen van de ophanging te vervangen. Zo brengt u in één moeite een perfecte toestand voor de volgende 100.00 km tot stand.

Verdere zinvolle maatregelen bij de vervanging van het veerpootlager

De demontage van het toplager betreft een uitgebreidere reparatie, niet echt moeilijk, maar wel veel werk. Wanneer u de auto toch al zover uit elkaar moet halen, kunt u meteen alle andere typische slijtagepunten bekijken. Dit zijn:

  • ashoezen
  • hoezen van de stuurassen
  • fuseekogel
  • remschijven en -voeringen
  • wiellager

Het is ergelijk wanneer u bij een grote reparatie het toplager heeft vervangen en vervolgens van voren af aan moet beginnen omdat een ander onderdeel kapot is. Met oog op de gunstige prijzen voor vervangingsonderdelen dient u bij een ingreep van deze grootte alles te vervangen, wat zin heeft.

Prijzen van toplagers

Het toplager zelf is verbazingwekkend goedkoop. In een set voor de vooras kost tussen de 15 en 30 euro. Bij kleinere en lichtere auto's is een toplager goedkoper. Zware en snelle wagens hebben stabielere vervangingsonderdelen nodig. Dit verklaart het prijsverschil. Toplager en steunlager worden altijd paarsgewijs vervangen. De slijtage verloopt bij deze onderdelen sluipend en geleidelijk, echter over het algemeen gelijktijdig. Wanneer slechts één lager wordt vervangen, zal de rijkwaliteit eerder verslechteren dan verbeteren. Ook de achterste steunlagers worden paarsgewijs vervangen. Met verse veerpootlagers bent u minstens één punt dichter bij het doorstaan van de volgende APK-keuring.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Wentellager, schokbrek...
Veerpootlagers RIDEX 1626F0092
  • Dikte [mm]: 27
  • Binnendiameter [mm]: 68
  • Diameter [mm]: 111
  • Materiaal: Metaal, Kunststof
  • Lageruitvoering: Wentellager
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Gewicht [kg]: 0,26
  • Conditie:  Geheel nieuw
1626F0092 RIDEX veerpootlagers auto kopen
RIDEX | 1626F0092
6,98 €
Conditie:  Geheel nieuw
Wentellager, schokbrek...
Toplager veerpoot RIDEX 1626F0022
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder toebehoren
  • Binnendiameter [mm]: 66,1
  • Hoogte [mm]: 20
  • Diameter [mm]: 99,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
1626F0022 RIDEX toplager veerpoot auto kopen
RIDEX | 1626F0022
6,89 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot lager RIDEX 1180S0159
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Materiaal: Rubber
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kogellager
  • Binnendiameter [mm]: 13,5
  • Diameter [mm]: 90
  • Vereist aantal stuks: 2
  • Gewicht [kg]: 0,773
  • Dikte [mm]: 48
  • Breedte [mm]: 137
  • Lengte [mm]: 159
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0159 RIDEX veerpoot lager auto kopen
RIDEX | 1180S0159
18,72 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpoot rubber RIDEX 1180S0095
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Materiaal: Rubber
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder lager
  • Binnendiameter [mm]: 26,0
  • Diameter [mm]: 83,0
  • Gewicht [kg]: 0,237
  • Dikte [mm]: 54,0
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0095 RIDEX veerpoot rubber auto kopen
RIDEX | 1180S0095
5,43 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Reparatieset, Ring voo...
Toplager, schokdemper FEBI BILSTEIN 37897
  • Inbouwplaats: Vooras links, Vooras rechts
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met kogellager
  • Gewicht [kg]: 1,106
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
37897 FEBI BILSTEIN toplager, schokdemper auto kopen
FEBI BILSTEIN | 37897
25,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Reparatieset, Ring voo...
Schokdemper lager BILSTEIN 12-244911
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Productlijn: - B1 Service Parts
  • Conditie:  Geheel nieuw
12-244911 BILSTEIN schokdemper lager auto kopen
BILSTEIN | 12-244911
16,18 €
Conditie:  Geheel nieuw
Wentellager, schokbrek...
Schokbreker lager RIDEX 1626F0046
  • Breedte [mm]: 44,0
  • Binnendiameter [mm]: 35,0
  • Diameter [mm]: 107,0
  • Materiaal: Kunststof
  • Lageruitvoering: Haakse kogellager
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Gewicht [kg]: 0,190
  • Conditie:  Geheel nieuw
1626F0046 RIDEX schokbreker lager auto kopen
RIDEX | 1626F0046
9,49 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Steunlager MEYLE 300 313 3601
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met lager
  • Vereist aantal stuks: 2
  • aanvullende informatie: ORIGINAL Quality
  • Ophangwijze: Rubbermetaallager
  • paarsgewijze vervanging is raadzaam
  • Conditie:  Geheel nieuw
300 313 3601 MEYLE steunlager auto kopen
MEYLE | 300 313 3601
22,11 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Schokdemperlager RIDEX 1180S0130
  • Inbouwplaats: Achteras, Onder
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kogellager
  • Binnendiameter [mm]: 12
  • Binnendiameter 2 [mm]: 18,5
  • Diameter [mm]: 112
  • Aantal per as: 2
  • Hoogte [mm]: 55
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0130 RIDEX schokdemperlager auto kopen
RIDEX | 1180S0130
13,88 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpootlager RIDEX 1180S0126
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder lager
  • Binnendiameter [mm]: 8
  • Diameter [mm]: 63
  • Gewicht [kg]: 0,281
  • Hoogte [mm]: 42,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0126 RIDEX veerpootlager auto kopen
RIDEX | 1180S0126
10,22 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Veerpootlagers RIDEX 1180S0167
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met kogellager
  • Binnendiameter 2 [mm]: 12,3
  • Diameter [mm]: 79, 43,5
  • Hoogte [mm]: 119
  • Conditie:  Geheel nieuw
1180S0167 RIDEX veerpootlagers auto kopen
RIDEX | 1180S0167
8,45 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerpootlager
Toplager veerpoot BILSTEIN 12-248940
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Productlijn: - B1 Service Parts
  • Conditie:  Geheel nieuw
12-248940 BILSTEIN toplager veerpoot auto kopen
BILSTEIN | 12-248940
28,02 €
Conditie:  Geheel nieuw