00#
35-1175

Luchtvering voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Luchtvering - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Luchtbalgen van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Luchtvering ervaring
  • MAPCO Luchtvering ervaring
  • SWAG Luchtvering ervaring
  • JP GROUP Luchtvering ervaring
  • JAPANPARTS Luchtvering ervaring
  • MEAT & DORIA Luchtvering ervaring
  • VEMO Luchtvering ervaring
  • MAGNETI MARELLI Luchtvering ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs Magnum Technology Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs BILSTEIN Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs KAVO PARTS Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs TRUCKTEC AUTOMOTIVE Luchtbalgen
  • Continental
  • AISIN
  • NÜRAL
  • MiesslerAutomotive

Luchtvering defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Op wolken rijden met luchtvering

De luchtvering maakt deel uit van het onderstel. Het is een alternatief voor de combinatie onderstel en schokdemper. De luchtvering wordt sinds 1959 bij wagens in de bovenklasse, speciale voertuigen (zoals bijv. ziekenwagens) en bussen gebruikt. Het biedt een verbeterd rijcomfort en een hoge rijstabiliteit. Toch is de constructie aanzienlijk gecompliceerder dan de conventionele vering/dempersystemen. Daarom heeft luchtvering zich niet in de middenklasse en bij kleine wagens doorgezet.

Onderdelen van de luchtvering

Bij een conventioneel onderstel worden de schommelbewegingen van het wiel door de tegendruk in veer en schokdemper opgenomen. Bij luchtvering wordt deze taak door een rubberen balg overgenomen, die onder een hoge luchtdruk wordt gehouden. Met 5 – 20 bar druk is de belasting van een balg zeer hoog. Deze druk wordt door een met de motor verbonden compressor in stand gehouden. De luchtdruk wordt via een klep aangestuurd. Afhankelijk van de bouwvorm van de wagen kan een centrale klep voor alle vier de wielen, een klep per as of zelfs een afzonderlijke klep voor elk wiel aanwezig zijn. De lucht wordt tussen compressor, klep en balg met slangen en leidingen geleid. Bij dit uiterst comfortabele pneumatische veringssysteem hoort ook een regeleenheid. Met moderne elektronica wordt de rijkwaliteit en de veiligheid met een luchtvering aanzienlijk vergroot.

Functies aan een pneumatische vering

Een op luchtdruk gebaseerde vering biedt een hele rij extra functies, die een conventioneel onderstel niet kan bieden. Een luchtdruk-onderstel laat zich in hoogte en hardheid zeer precies instellen. De toepassingen daarvoor zijn velerlei: een laten zakken van de wagen bij hogere snelheid doet het brandstofverbruik dalen. Een bijzonder oneffen ondergrond kan met een verhoging van de wagen het hoofd worden geboden. Bij in- en uitladen is een lager ingestelde wagen aanzienlijk comfortabeler. Bij het in- en uitstappen is dan weer een hoger niveau erg aangenaam voor passagiers. In combinatie met de sturingselektronica kan het luchtonderstel de vering en bodemvrijheid van de wagen aan iedere situatie aanpassen. Een extra handmatige aansturing maakt het bedieningscomfort van de luchtvering nog effectiever.

Schade aan de luchtvering

Het pneumatische onderstel is omwille van zijn complexiteit aanzienlijk gevoeliger voor storingen dan het conventionele onderstel met stalen veren en dempers. Vooral de luchtdruk is alleen met grote technische tussenkomst te handhaven. De leidingen en de balgen zijn technisch dan wel heel eenvoudige producten, maar kunnen als eerste schade oplopen. Veroudering, slijtage en mechanische beschadiging kunnen lekkage in de drukleidende componenten veroorzaken. Dan ontsnapt de luchtdruk en de veerfunctie wordt minder. Onder sommige omstandigheden kan de luchtvering ook compleet uitvallen. Bij de drukleidende systemen is de schade wel snel gevonden: een luid sissen geeft precies aan waar zich het lek bevindt. De luchtdrukkleppen zijn daarentegen echt robuust gebouwd. Schade aan deze onderdelen is eerder zelden. De compressor is technisch complex: hij bestaat uit een elektromotor, een eentraps-versnelling en een schroefventilator. Het zijn echter gesloten systemen die in de regel een lange levensduur hebben. Voortijdige storingen van deze onderdelen zijn meestal aan verroeste contacten te wijten.

Kosten voor de vervangingsonderdelen van de luchtvering

De hoge belastingen van de luchtvering maken de vervangingsonderdelen voor dit onderstel echt duur. Een enkele luchtveer kost tussen 100 en 900 euro. Het kleppenblok kost tussen de 250 en 400 euro. Voor de compressor wordt tussen 250 en 500 euro gerekend. Voor de dempers kan een levensduur van ca. 60.000 – 80.000 km worden aangenomen. Kleppen en compressoren hebben over het algemeen een veel langere levensduur.

Luchtvering als opwaardering van het onderstel

Luchtvering is ook als inbouwkit in de handel verkrijgbaar. Deze zijn als ondersteuning van de gewone vering bedoeld. Deze kits bieden een duidelijke plus aan comfort. Zij kosten vanaf 600 euro. Vooral voor kleine busjes en motorhomes zijn ze omwille van hun regelbare vrije hoogte en zachtere rij-eigenschappen zeer populair.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Compressor voor de luc...
Luchtbalg Arnott P-3214
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Verpakkingslengte [cm]: 30
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 19
  • Verpakkingshoogte [cm]: 22
  • Gewicht [kg]: 4,3
  • Gefabriceerd in: China
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Vervanging van relais vereist, met relais
  • Nettogewicht [kg]: 4
  • Conditie:  Geheel nieuw
P-3214 Arnott Luchtbalg auto prijs
Arnott | P-3214
392,84 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Luchtbalgen Magnum Technology KPB002MT
KPB002MT Magnum Technology Luchtbalgen auto prijs
Magnum Technology | KP...
555,48 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtveren MAGNETI MARELLI 030607020185
030607020185 MAGNETI MARELLI Luchtveren auto prijs
MAGNETI MARELLI | 0306...
190,57 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Hulpluchtvering Arnott P-3296
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Verpakkingslengte [cm]: 29,8
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 18,4
  • Verpakkingshoogte [cm]: 20,3
  • Gewicht [kg]: 4,4
  • Gefabriceerd in: China
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Vervanging van relais vereist, met relais
  • Nettogewicht [kg]: 4,0
  • Conditie:  Geheel nieuw
P-3296 Arnott Hulpluchtvering auto prijs
Arnott | P-3296
375,50 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Compressor, luchtvering RIDEX 332C0024
  • Spanning (Volt): 12
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Conditie:  Geheel nieuw
332C0024 RIDEX Compressor, luchtvering auto prijs
RIDEX | 332C0024
733,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Veerbalg Arnott P-3818
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Verpakkingslengte [cm]: 42,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 17,1
  • Verpakkingshoogte [cm]: 22,2
  • Gewicht [kg]: 5,7
  • Gefabriceerd in: China
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Vervanging van relais vereist, met relais
  • Uitvoering: voor voertuigen met niveauregeling
  • Nettogewicht [kg]: 5,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
P-3818 Arnott Veerbalg auto prijs
Arnott | P-3818
587,82 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatische veerpoot
Luchtveerbalg Arnott AS-2450
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Rem- / rijdynamiek: voor voertuigen met Airmatic DC, voor voertuigen met ADS
  • Chassis: voor voertuigen zonder AMG onderstel
  • Inbouwplaats: Voor
  • Compleet gereviseerd
  • Verpakkingslengte [cm]: 88
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 19,5
  • Verpakkingshoogte [cm]: 20
  • Gewicht [kg]: 11,2
  • Gefabriceerd in: Verenigde Staten
  • Schokdemper bevestigingstype: Brug bovenaan, Vork onderaan
  • Retour van oud artikel verplicht
  • Nettogewicht [kg]: 9,7
  • paarsgewijze vervanging is raadzaam
  • Conditie:  Gereviseerd
AS-2450 Arnott Luchtveerbalg auto prijs
Arnott | AS-2450
613,20 €
Conditie:  Gereviseerd
Veerbalg, luchtvering
Luchtvering FEBI BILSTEIN 20946
  • Diameter [mm]: 230, 197
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Dikte [mm]: 435
  • Gewicht [kg]: 1,8
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder zuiger
  • Conditie:  Geheel nieuw
20946 FEBI BILSTEIN Luchtvering auto prijs
FEBI BILSTEIN | 20946
51,49 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalg CONTITECH AIR SPRING SZ 55-20 P01
  • Gewicht [kg]: 0,5
  • Verpakkingslengte [cm]: 12
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 12
  • Verpakkingshoogte [cm]: 18
  • Conditie:  Geheel nieuw
SZ 55-20 P01 CONTITECH AIR SPRING Luchtbalg auto prijs
CONTITECH AIR SPRING |...
128,80 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Luchtbalgen FEBI BILSTEIN 177705
  • Spanning (Volt): 12
  • Gewicht [kg]: 4,0
  • Aantal aansluitingen: 2
  • Let op de serviceinformatie
  • Conditie:  Geheel nieuw
177705 FEBI BILSTEIN Luchtbalgen auto prijs
FEBI BILSTEIN | 177705
344,42 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtveren CONTITECH AIR SPRING SZ 135-19
  • Gewicht [kg]: 1,0
  • Verpakkingslengte [cm]: 18
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 18
  • Verpakkingshoogte [cm]: 24
  • Conditie:  Geheel nieuw
SZ 135-19 CONTITECH AIR SPRING Luchtveren auto prijs
CONTITECH AIR SPRING |...
192,92 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Hulpluchtvering FEBI BILSTEIN 20881
  • Diameter [mm]: 310
  • Dikte [mm]: 538
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M16 x 2, M12 x 1,75, M22 x 1,5
  • Gewicht [kg]: 6,9
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder zuiger
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met drukstuk(en)
  • Conditie:  Geheel nieuw
20881 FEBI BILSTEIN Hulpluchtvering auto prijs
FEBI BILSTEIN | 20881
77,77 €
Conditie:  Geheel nieuw