00#
91-3689

Luchtvering voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Luchtvering - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Luchtbalgen van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Luchtvering ervaring
  • MAPCO Luchtvering ervaring
  • SWAG Luchtvering ervaring
  • JP GROUP Luchtvering ervaring
  • JAPANPARTS Luchtvering ervaring
  • MEAT & DORIA Luchtvering ervaring
  • VEMO Luchtvering ervaring
  • MAGNETI MARELLI Luchtvering ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs Magnum Technology Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs TRISCAN Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs BILSTEIN Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs KAVO PARTS Luchtbalgen
  • Koop hier aan de beste prijs TRUCKTEC AUTOMOTIVE Luchtbalgen
  • Continental
  • AISIN
  • NÜRAL
  • MiesslerAutomotive

Luchtvering defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Op wolken rijden met luchtvering

De luchtvering maakt deel uit van het onderstel. Het is een alternatief voor de combinatie onderstel en schokdemper. De luchtvering wordt sinds 1959 bij wagens in de bovenklasse, speciale voertuigen (zoals bijv. ziekenwagens) en bussen gebruikt. Het biedt een verbeterd rijcomfort en een hoge rijstabiliteit. Toch is de constructie aanzienlijk gecompliceerder dan de conventionele vering/dempersystemen. Daarom heeft luchtvering zich niet in de middenklasse en bij kleine wagens doorgezet.

Onderdelen van de luchtvering

Bij een conventioneel onderstel worden de schommelbewegingen van het wiel door de tegendruk in veer en schokdemper opgenomen. Bij luchtvering wordt deze taak door een rubberen balg overgenomen, die onder een hoge luchtdruk wordt gehouden. Met 5 – 20 bar druk is de belasting van een balg zeer hoog. Deze druk wordt door een met de motor verbonden compressor in stand gehouden. De luchtdruk wordt via een klep aangestuurd. Afhankelijk van de bouwvorm van de wagen kan een centrale klep voor alle vier de wielen, een klep per as of zelfs een afzonderlijke klep voor elk wiel aanwezig zijn. De lucht wordt tussen compressor, klep en balg met slangen en leidingen geleid. Bij dit uiterst comfortabele pneumatische veringssysteem hoort ook een regeleenheid. Met moderne elektronica wordt de rijkwaliteit en de veiligheid met een luchtvering aanzienlijk vergroot.

Functies aan een pneumatische vering

Een op luchtdruk gebaseerde vering biedt een hele rij extra functies, die een conventioneel onderstel niet kan bieden. Een luchtdruk-onderstel laat zich in hoogte en hardheid zeer precies instellen. De toepassingen daarvoor zijn velerlei: een laten zakken van de wagen bij hogere snelheid doet het brandstofverbruik dalen. Een bijzonder oneffen ondergrond kan met een verhoging van de wagen het hoofd worden geboden. Bij in- en uitladen is een lager ingestelde wagen aanzienlijk comfortabeler. Bij het in- en uitstappen is dan weer een hoger niveau erg aangenaam voor passagiers. In combinatie met de sturingselektronica kan het luchtonderstel de vering en bodemvrijheid van de wagen aan iedere situatie aanpassen. Een extra handmatige aansturing maakt het bedieningscomfort van de luchtvering nog effectiever.

Schade aan de luchtvering

Het pneumatische onderstel is omwille van zijn complexiteit aanzienlijk gevoeliger voor storingen dan het conventionele onderstel met stalen veren en dempers. Vooral de luchtdruk is alleen met grote technische tussenkomst te handhaven. De leidingen en de balgen zijn technisch dan wel heel eenvoudige producten, maar kunnen als eerste schade oplopen. Veroudering, slijtage en mechanische beschadiging kunnen lekkage in de drukleidende componenten veroorzaken. Dan ontsnapt de luchtdruk en de veerfunctie wordt minder. Onder sommige omstandigheden kan de luchtvering ook compleet uitvallen. Bij de drukleidende systemen is de schade wel snel gevonden: een luid sissen geeft precies aan waar zich het lek bevindt. De luchtdrukkleppen zijn daarentegen echt robuust gebouwd. Schade aan deze onderdelen is eerder zelden. De compressor is technisch complex: hij bestaat uit een elektromotor, een eentraps-versnelling en een schroefventilator. Het zijn echter gesloten systemen die in de regel een lange levensduur hebben. Voortijdige storingen van deze onderdelen zijn meestal aan verroeste contacten te wijten.

Kosten voor de vervangingsonderdelen van de luchtvering

De hoge belastingen van de luchtvering maken de vervangingsonderdelen voor dit onderstel echt duur. Een enkele luchtveer kost tussen 100 en 900 euro. Het kleppenblok kost tussen de 250 en 400 euro. Voor de compressor wordt tussen 250 en 500 euro gerekend. Voor de dempers kan een levensduur van ca. 60.000 – 80.000 km worden aangenomen. Kleppen en compressoren hebben over het algemeen een veel langere levensduur.

Luchtvering als opwaardering van het onderstel

Luchtvering is ook als inbouwkit in de handel verkrijgbaar. Deze zijn als ondersteuning van de gewone vering bedoeld. Deze kits bieden een duidelijke plus aan comfort. Zij kosten vanaf 600 euro. Vooral voor kleine busjes en motorhomes zijn ze omwille van hun regelbare vrije hoogte en zachtere rij-eigenschappen zeer populair.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Pneumatische veerpoot
Luchtbalg Arnott AS-2450
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Rem- / rijdynamiek: voor voertuigen met Airmatic DC, voor voertuigen met ADS
  • Chassis: voor voertuigen zonder AMG onderstel
  • Inbouwplaats: Voor
  • Compleet gereviseerd
  • Verpakkingslengte [cm]: 88
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 19,5
  • Verpakkingshoogte [cm]: 20
  • Gewicht [kg]: 11,2
  • Gefabriceerd in: Verenigde Staten
  • Schokdemper bevestigingstype: Brug bovenaan, Vork onderaan
  • Retour van oud artikel verplicht
  • Nettogewicht [kg]: 9,7
  • paarsgewijze vervanging is raadzaam
  • Conditie:  Gereviseerd
AS-2450 Arnott Luchtbalg auto prijs
Arnott | AS-2450
579,93 €
Conditie:  Gereviseerd
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalgen FEBI BILSTEIN 45937
  • Diameter [mm]: 228, 200
  • Dikte [mm]: 175, 525
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M12 x 1,5, M8 x 1,25, M22 x 1,5, M12 x 1,75
  • Gewicht [kg]: 6,0
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met zuiger
  • Materiaal afrolzuiger: Kunststof, Staal
  • Conditie:  Geheel nieuw
45937 FEBI BILSTEIN Luchtbalgen auto prijs
FEBI BILSTEIN | 45937
85,29 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtveren ASHIKA MA-AS033
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Conditie:  Geheel nieuw
MA-AS033 ASHIKA Luchtveren auto prijs
ASHIKA | MA-AS033
108,93 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Hulpluchtvering CONTITECH AIR SPRING SZ 135-19
  • Gewicht [kg]: 1,0
  • Verpakkingslengte [cm]: 18
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 18
  • Verpakkingshoogte [cm]: 24
  • Conditie:  Geheel nieuw
SZ 135-19 CONTITECH AIR SPRING Hulpluchtvering auto prijs
CONTITECH AIR SPRING |...
152,29 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Compressor, luchtvering HITACHI 2509883
  • Aantal cilinders: 1
  • Aan de OE-set bijgevoegde artikelen: Relais
  • Conditie:  Geheel nieuw
2509883 HITACHI Compressor, luchtvering auto prijs
HITACHI | 2509883
511,39 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Veerbalg RIDEX 332C0024
  • Spanning (Volt): 12
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Conditie:  Geheel nieuw
332C0024 RIDEX Veerbalg auto prijs
RIDEX | 332C0024
372,98 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtveerbalg FEBI BILSTEIN 39327
  • Diameter [mm]: 215
  • Dikte [mm]: 216
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M10 x 1,5
  • Gewicht [kg]: 2,9
  • Conditie:  Geheel nieuw
39327 FEBI BILSTEIN Luchtveerbalg auto prijs
FEBI BILSTEIN | 39327
50,67 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtvering ABAKUS 131-02-106
  • Inbouwplaats: Achter, Aan beide zijden
  • Nieuw onderdeel zonder waarborg
  • retour van oud artikel niet verplicht
  • Conditie:  Geheel nieuw
131-02-106 ABAKUS Luchtvering auto prijs
ABAKUS | 131-02-106
84,80 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalg FEBI BILSTEIN 20644
  • Diameter [mm]: 207
  • Dikte [mm]: 394
  • Binnendiameter [mm]: 130
  • Gewicht [kg]: 1,650
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder zuiger
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met drukstuk(en)
  • Conditie:  Geheel nieuw
20644 FEBI BILSTEIN Luchtbalg auto prijs
FEBI BILSTEIN | 20644
35,93 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Luchtbalgen Magnum Technology KPL001MT
  • Versie: Hitachi
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Opnieuw programmeren van de regelaar niet noodzakelijk
  • Conditie:  Geheel nieuw
KPL001MT Magnum Technology Luchtbalgen auto prijs
Magnum Technology | KP...
659,26 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtveren CONTITECH AIR SPRING SZ 55-20 P01
  • Gewicht [kg]: 0,5
  • Verpakkingslengte [cm]: 12
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 12
  • Verpakkingshoogte [cm]: 18
  • Conditie:  Geheel nieuw
SZ 55-20 P01 CONTITECH AIR SPRING Luchtveren auto prijs
CONTITECH AIR SPRING |...
123,25 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatische veerpoot
Hulpluchtvering Arnott AS-2809
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Rem- / rijdynamiek: voor voertuigen zonder variabel dampingsysteem (VDS)
  • Inbouwplaats: Voor
  • Verpakkingslengte [cm]: 76
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 19,5
  • Verpakkingshoogte [cm]: 20
  • Gewicht [kg]: 10,2
  • Gefabriceerd in: Verenigde Staten
  • Schokdemper bevestigingstype: Brug bovenaan, Oog onderaan
  • Nettogewicht [kg]: 8,9
  • paarsgewijze vervanging is raadzaam
  • Conditie:  Geheel nieuw
AS-2809 Arnott Hulpluchtvering auto prijs
Arnott | AS-2809
395,66 €
Conditie:  Geheel nieuw