0

0.00

#

Luchtvering Componenten voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Luchtvering Componenten - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Luchtvering Componenten van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Luchtvering Componenten
  • MAPCO Luchtvering Componenten
  • JP GROUP Luchtvering Componenten
  • MEAT & DORIA Luchtvering Componenten
  • VEMO Luchtvering Componenten
  • Magnum Technology Luchtvering Componenten
  • PIERBURG Luchtvering Componenten
  • MEYLE Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs BILSTEIN Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs WABCO Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs NK Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs FRIGAIR Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs PETERS ENNEPETAL Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs TRUCKTEC AUTOMOTIVE Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs Arnott Luchtvering Componenten
  • Koop hier aan de beste prijs HALDEX Luchtvering Componenten
  • DT
  • AUGER
  • PNEUMATICS
  • KNORR-BREMSE

Luchtvering Componenten defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Op wolken rijden met luchtvering

De luchtvering maakt deel uit van het onderstel. Het is een alternatief voor de combinatie onderstel en schokdemper. De luchtvering wordt sinds 1959 bij wagens in de bovenklasse, speciale voertuigen (zoals bijv. ziekenwagens) en bussen gebruikt. Het biedt een verbeterd rijcomfort en een hoge rijstabiliteit. Toch is de constructie aanzienlijk gecompliceerder dan de conventionele vering/dempersystemen. Daarom heeft luchtvering zich niet in de middenklasse en bij kleine wagens doorgezet.

Onderdelen van de luchtvering

Bij een conventioneel onderstel worden de schommelbewegingen van het wiel door de tegendruk in veer en schokdemper opgenomen. Bij luchtvering wordt deze taak door een rubberen balg overgenomen, die onder een hoge luchtdruk wordt gehouden. Met 5 – 20 bar druk is de belasting van een balg zeer hoog. Deze druk wordt door een met de motor verbonden compressor in stand gehouden. De luchtdruk wordt via een klep aangestuurd. Afhankelijk van de bouwvorm van de wagen kan een centrale klep voor alle vier de wielen, een klep per as of zelfs een afzonderlijke klep voor elk wiel aanwezig zijn. De lucht wordt tussen compressor, klep en balg met slangen en leidingen geleid. Bij dit uiterst comfortabele pneumatische veringssysteem hoort ook een regeleenheid. Met moderne elektronica wordt de rijkwaliteit en de veiligheid met een luchtvering aanzienlijk vergroot.

Functies aan een pneumatische vering

Een op luchtdruk gebaseerde vering biedt een hele rij extra functies, die een conventioneel onderstel niet kan bieden. Een luchtdruk-onderstel laat zich in hoogte en hardheid zeer precies instellen. De toepassingen daarvoor zijn velerlei: een laten zakken van de wagen bij hogere snelheid doet het brandstofverbruik dalen. Een bijzonder oneffen ondergrond kan met een verhoging van de wagen het hoofd worden geboden. Bij in- en uitladen is een lager ingestelde wagen aanzienlijk comfortabeler. Bij het in- en uitstappen is dan weer een hoger niveau erg aangenaam voor passagiers. In combinatie met de sturingselektronica kan het luchtonderstel de vering en bodemvrijheid van de wagen aan iedere situatie aanpassen. Een extra handmatige aansturing maakt het bedieningscomfort van de luchtvering nog effectiever.

Schade aan de luchtvering

Het pneumatische onderstel is omwille van zijn complexiteit aanzienlijk gevoeliger voor storingen dan het conventionele onderstel met stalen veren en dempers. Vooral de luchtdruk is alleen met grote technische tussenkomst te handhaven. De leidingen en de balgen zijn technisch dan wel heel eenvoudige producten, maar kunnen als eerste schade oplopen. Veroudering, slijtage en mechanische beschadiging kunnen lekkage in de drukleidende componenten veroorzaken. Dan ontsnapt de luchtdruk en de veerfunctie wordt minder. Onder sommige omstandigheden kan de luchtvering ook compleet uitvallen. Bij de drukleidende systemen is de schade wel snel gevonden: een luid sissen geeft precies aan waar zich het lek bevindt. De luchtdrukkleppen zijn daarentegen echt robuust gebouwd. Schade aan deze onderdelen is eerder zelden. De compressor is technisch complex: hij bestaat uit een elektromotor, een eentraps-versnelling en een schroefventilator. Het zijn echter gesloten systemen die in de regel een lange levensduur hebben. Voortijdige storingen van deze onderdelen zijn meestal aan verroeste contacten te wijten.

Kosten voor de vervangingsonderdelen van de luchtvering

De hoge belastingen van de luchtvering maken de vervangingsonderdelen voor dit onderstel echt duur. Een enkele luchtveer kost tussen 100 en 900 euro. Het kleppenblok kost tussen de 250 en 400 euro. Voor de compressor wordt tussen 250 en 500 euro gerekend. Voor de dempers kan een levensduur van ca. 60.000 – 80.000 km worden aangenomen. Kleppen en compressoren hebben over het algemeen een veel langere levensduur.

Luchtvering als opwaardering van het onderstel

Luchtvering is ook als inbouwkit in de handel verkrijgbaar. Deze zijn als ondersteuning van de gewone vering bedoeld. Deze kits bieden een duidelijke plus aan comfort. Zij kosten vanaf 600 euro. Vooral voor kleine busjes en motorhomes zijn ze omwille van hun regelbare vrije hoogte en zachtere rij-eigenschappen zeer populair.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Luchtvering, chassis
    TRUCKTEC AUTOMOTIVE Luchtvering, chassis 02.30.307 aan gunstige prijs
    TRUCKTEC AUTOMOTIVE | ...
    170,65 € -26% Adviesprijs: 228,00 € Bespaar: 26%
  • Luchtvering, chassis
    TRUCKTEC AUTOMOTIVE Luchtvering, chassis 08.30.048 aan gunstige prijs
    TRUCKTEC AUTOMOTIVE | ...
    153,23 € -26% Adviesprijs: 205,00 € Bespaar: 26%
  • Luchtvering, chassis
    TRUCKTEC AUTOMOTIVE Luchtvering, chassis 08.30.082 aan gunstige prijs
    TRUCKTEC AUTOMOTIVE | ...
    151,88 € -26% Adviesprijs: 203,00 € Bespaar: 26%
  • Compressor, pneumatisc...
    BILSTEIN Compressor, pneumatisch systeem 10-255612 aan gunstige prijs
    BILSTEIN | 10-255612
    395,72 € -26% Adviesprijs: 528,00 € Bespaar: 26%
  • Luchtvering, chassis
    BILSTEIN Luchtvering, chassis 40-076621 aan gunstige prijs
    BILSTEIN | 40-076621
    492,78 € -25% Adviesprijs: 657,00 € Bespaar: 25%
  • Luchtvering, chassis
    Arnott Luchtvering, chassis A-2642 aan gunstige prijs
    Arnott | A-2642
    176,24 € -26% Adviesprijs: 235,00 € Bespaar: 26%
  • Pneumatischeveerpoot
    Arnott Pneumatischeveerpoot AS-2193 aan gunstige prijs
    Arnott | AS-2193
    415,51 € -25% Adviesprijs: 554,00 € Bespaar: 25%
  • Luchtvering, chassis
    Arnott Luchtvering, chassis A-2724 aan gunstige prijs
    Arnott | A-2724
    456,23 € -25% Adviesprijs: 608,00 € Bespaar: 25%
  • Luchtvering, chassis
    Arnott Luchtvering, chassis A-2755 aan gunstige prijs
    Arnott | A-2755
    197,12 € -26% Adviesprijs: 263,00 € Bespaar: 26%
  • Luchtvering, chassis
    Arnott Luchtvering, chassis A-2726 aan gunstige prijs
    Arnott | A-2726
    298,72 € -26% Adviesprijs: 399,00 € Bespaar: 26%
  • Pneumatischeveerpoot
    Arnott Pneumatischeveerpoot SK-2867 aan gunstige prijs
    Arnott | SK-2867
    311,84 € -26% Adviesprijs: 416,00 € Bespaar: 26%
  • Compressor, pneumatisc...
    WABCO Compressor, pneumatisch systeem 415 403 305 0 aan gunstige prijs
    WABCO | 415 403 305 0
    439,62 € -25% Adviesprijs: 586,00 € Bespaar: 25%