00#
55-5668

Luchtvering auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Auto luchtvering

Luchtbalgen van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN luchtvering auto kopen
  • MAPCO luchtvering auto kopen
  • VAICO luchtvering auto kopen
  • SWAG luchtvering auto kopen
  • JP GROUP luchtvering auto kopen
  • HELLA luchtvering auto kopen
  • JAPANPARTS luchtvering auto kopen
  • MEAT & DORIA luchtvering auto kopen
  • VEMO luchtvering kopen
  • MAGNETI MARELLI luchtvering kopen
  • Magnum Technology luchtvering kopen
  • TRISCAN luchtvering kopen
  • NRF luchtvering kopen
  • PIERBURG luchtvering kopen
  • MEYLE luchtvering kopen
  • BILSTEIN luchtvering kopen
  • ASHIKA
  • KAVO PARTS
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • Continental

Luchtvering defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Op wolken rijden met luchtvering

De luchtvering maakt deel uit van het onderstel. Het is een alternatief voor de combinatie onderstel en schokdemper. De luchtvering wordt sinds 1959 bij wagens in de bovenklasse, speciale voertuigen (zoals bijv. ziekenwagens) en bussen gebruikt. Het biedt een verbeterd rijcomfort en een hoge rijstabiliteit. Toch is de constructie aanzienlijk gecompliceerder dan de conventionele vering/dempersystemen. Daarom heeft luchtvering zich niet in de middenklasse en bij kleine wagens doorgezet.

Onderdelen van de luchtvering

Bij een conventioneel onderstel worden de schommelbewegingen van het wiel door de tegendruk in veer en schokdemper opgenomen. Bij luchtvering wordt deze taak door een rubberen balg overgenomen, die onder een hoge luchtdruk wordt gehouden. Met 5 – 20 bar druk is de belasting van een balg zeer hoog. Deze druk wordt door een met de motor verbonden compressor in stand gehouden. De luchtdruk wordt via een klep aangestuurd. Afhankelijk van de bouwvorm van de wagen kan een centrale klep voor alle vier de wielen, een klep per as of zelfs een afzonderlijke klep voor elk wiel aanwezig zijn. De lucht wordt tussen compressor, klep en balg met slangen en leidingen geleid. Bij dit uiterst comfortabele pneumatische veringssysteem hoort ook een regeleenheid. Met moderne elektronica wordt de rijkwaliteit en de veiligheid met een luchtvering aanzienlijk vergroot.

Functies aan een pneumatische vering

Een op luchtdruk gebaseerde vering biedt een hele rij extra functies, die een conventioneel onderstel niet kan bieden. Een luchtdruk-onderstel laat zich in hoogte en hardheid zeer precies instellen. De toepassingen daarvoor zijn velerlei: een laten zakken van de wagen bij hogere snelheid doet het brandstofverbruik dalen. Een bijzonder oneffen ondergrond kan met een verhoging van de wagen het hoofd worden geboden. Bij in- en uitladen is een lager ingestelde wagen aanzienlijk comfortabeler. Bij het in- en uitstappen is dan weer een hoger niveau erg aangenaam voor passagiers. In combinatie met de sturingselektronica kan het luchtonderstel de vering en bodemvrijheid van de wagen aan iedere situatie aanpassen. Een extra handmatige aansturing maakt het bedieningscomfort van de luchtvering nog effectiever.

Schade aan de luchtvering

Het pneumatische onderstel is omwille van zijn complexiteit aanzienlijk gevoeliger voor storingen dan het conventionele onderstel met stalen veren en dempers. Vooral de luchtdruk is alleen met grote technische tussenkomst te handhaven. De leidingen en de balgen zijn technisch dan wel heel eenvoudige producten, maar kunnen als eerste schade oplopen. Veroudering, slijtage en mechanische beschadiging kunnen lekkage in de drukleidende componenten veroorzaken. Dan ontsnapt de luchtdruk en de veerfunctie wordt minder. Onder sommige omstandigheden kan de luchtvering ook compleet uitvallen. Bij de drukleidende systemen is de schade wel snel gevonden: een luid sissen geeft precies aan waar zich het lek bevindt. De luchtdrukkleppen zijn daarentegen echt robuust gebouwd. Schade aan deze onderdelen is eerder zelden. De compressor is technisch complex: hij bestaat uit een elektromotor, een eentraps-versnelling en een schroefventilator. Het zijn echter gesloten systemen die in de regel een lange levensduur hebben. Voortijdige storingen van deze onderdelen zijn meestal aan verroeste contacten te wijten.

Kosten voor de vervangingsonderdelen van de luchtvering

De hoge belastingen van de luchtvering maken de vervangingsonderdelen voor dit onderstel echt duur. Een enkele luchtveer kost tussen 100 en 900 euro. Het kleppenblok kost tussen de 250 en 400 euro. Voor de compressor wordt tussen 250 en 500 euro gerekend. Voor de dempers kan een levensduur van ca. 60.000 – 80.000 km worden aangenomen. Kleppen en compressoren hebben over het algemeen een veel langere levensduur.

Luchtvering als opwaardering van het onderstel

Luchtvering is ook als inbouwkit in de handel verkrijgbaar. Deze zijn als ondersteuning van de gewone vering bedoeld. Deze kits bieden een duidelijke plus aan comfort. Zij kosten vanaf 600 euro. Vooral voor kleine busjes en motorhomes zijn ze omwille van hun regelbare vrije hoogte en zachtere rij-eigenschappen zeer populair.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalg FEBI BILSTEIN 20946
  • Diameter [mm]: 230, 197
  • Inbouwplaats: Vooras links, Vooras rechts
  • Dikte [mm]: 435
  • Gewicht [kg]: 1,8
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Zonder zuiger
  • Conditie:  Geheel nieuw
20946 FEBI BILSTEIN luchtbalg auto kopen
FEBI BILSTEIN | 20946
42,88 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalgen JAPKO MJAS017
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Conditie:  Geheel nieuw
MJAS017 JAPKO luchtbalgen auto kopen
JAPKO | MJAS017
106,01 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtveren CONTITECH AIR SPRING SZ 55-20 P01
  • Gewicht [kg]: 0,5
  • Verpakkingslengte [cm]: 12
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 12
  • Verpakkingshoogte [cm]: 18
  • Conditie:  Geheel nieuw
SZ 55-20 P01 CONTITECH AIR SPRING luchtveren auto kopen
CONTITECH AIR SPRING |...
127,09 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatische veerpoot
Hulpluchtvering RIDEX 4118A0011
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Schokdemper bevestigingstype: Pen bovenaan, Oog onderaan
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Schokdempertype: Gasdruk
  • Conditie:  Geheel nieuw
4118A0011 RIDEX hulpluchtvering auto kopen
RIDEX | 4118A0011
326,18 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Compressor, luchtvering FEBI BILSTEIN 39327
  • Diameter [mm]: 215
  • Dikte [mm]: 216
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M10 x 1,5
  • Gewicht [kg]: 2,9
  • Conditie:  Geheel nieuw
39327 FEBI BILSTEIN compressor, luchtvering auto kopen
FEBI BILSTEIN | 39327
52,17 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatische veerpoot
Veerbalg RIDEX 4118A0003
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Schokdempertype: Gasdruk
  • Schokdemper bevestigingstype: Vork onderaan
  • Veervorm: Luchtveer
  • Conditie:  Geheel nieuw
4118A0003 RIDEX veerbalg auto kopen
RIDEX | 4118A0003
568,61 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtveerbalg ASHIKA MA-AS033
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Conditie:  Geheel nieuw
MA-AS033 ASHIKA luchtveerbalg auto kopen
ASHIKA | MA-AS033
108,70 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Luchtvering RIDEX 332C0019
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Gewicht [kg]: 4,5
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Nettogewicht [kg]: 4,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
332C0019 RIDEX luchtvering auto kopen
RIDEX | 332C0019
382,90 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalg FEBI BILSTEIN 45937
  • Diameter [mm]: 228, 200
  • Dikte [mm]: 175, 525
  • Maat van uitwendige schroefdraad: M12 x 1,5, M8 x 1,25, M22 x 1,5, M12 x 1,75
  • Gewicht [kg]: 6,0
  • Materiaal afrolzuiger: Kunststof, Staal
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met zuiger
  • Conditie:  Geheel nieuw
45937 FEBI BILSTEIN luchtbalg auto kopen
FEBI BILSTEIN | 45937
79,93 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatische veerpoot
Luchtbalgen RIDEX 4118A0016
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Inbouwplaats: Achter
  • Schokdemper bevestigingstype: Brug bovenaan, Oog onderaan
  • Nettogewicht [kg]: 10,6
  • Conditie:  Geheel nieuw
4118A0016 RIDEX luchtbalgen auto kopen
RIDEX | 4118A0016
431,72 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatische veerpoot
Luchtveren Arnott AS-2809
  • Inbouwplaats: Voor
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Rem- / rijdynamiek: voor voertuigen zonder variabel dampingsysteem (VDS)
  • Schokdemper bevestigingstype: Brug bovenaan, Oog onderaan
  • Gefabriceerd in: Verenigde Staten
  • Verpakkingslengte [cm]: 76
  • Verpakkingshoogte [cm]: 20
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 19,5
  • Gewicht [kg]: 10,2
  • paarsgewijze vervanging is raadzaam
  • Nettogewicht [kg]: 8,9
  • Conditie:  Geheel nieuw
AS-2809 Arnott luchtveren auto kopen
Arnott | AS-2809
329,47 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Hulpluchtvering MAGNETI MARELLI 030607020185
030607020185 MAGNETI MARELLI hulpluchtvering auto kopen
MAGNETI MARELLI | 0306...
183,66 €
Conditie:  Geheel nieuw