Luchtvering voor jouw auto
Luchtveren Voor Top automodellen
- Luchtbalg VOLKSWAGEN GOLF
- Luchtbalg BMW 3-serie
- Luchtbalgen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Luchtbalg OPEL ASTRA
- Luchtbalg VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Luchtbalgen FORD FOCUS
- AUDI A4
- Luchtbalg MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Luchtbalg OPEL CORSA
- Luchtbalgen AUDI A3
- FORD FIESTA
- Luchtbalg BMW 1-serie
- Luchtbalg VOLKSWAGEN PASSAT
- Luchtbalgen MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Luchtbalg SEAT IBIZA
- Luchtbalg SEAT LEON
- Luchtbalgen AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Luchtvering defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Op wolken rijden met luchtvering
De luchtvering maakt deel uit van het onderstel. Het is een alternatief voor de combinatie onderstel en schokdemper. De luchtvering wordt sinds 1959 bij wagens in de bovenklasse, speciale voertuigen (zoals bijv. ziekenwagens) en bussen gebruikt. Het biedt een verbeterd rijcomfort en een hoge rijstabiliteit. Toch is de constructie aanzienlijk gecompliceerder dan de conventionele vering/dempersystemen. Daarom heeft luchtvering zich niet in de middenklasse en bij kleine wagens doorgezet.
Onderdelen van de luchtvering
Bij een conventioneel onderstel worden de schommelbewegingen van het wiel door de tegendruk in veer en schokdemper opgenomen. Bij luchtvering wordt deze taak door een rubberen balg overgenomen, die onder een hoge luchtdruk wordt gehouden. Met 5 – 20 bar druk is de belasting van een balg zeer hoog. Deze druk wordt door een met de motor verbonden compressor in stand gehouden. De luchtdruk wordt via een klep aangestuurd. Afhankelijk van de bouwvorm van de wagen kan een centrale klep voor alle vier de wielen, een klep per as of zelfs een afzonderlijke klep voor elk wiel aanwezig zijn. De lucht wordt tussen compressor, klep en balg met slangen en leidingen geleid. Bij dit uiterst comfortabele pneumatische veringssysteem hoort ook een regeleenheid. Met moderne elektronica wordt de rijkwaliteit en de veiligheid met een luchtvering aanzienlijk vergroot.
Functies aan een pneumatische vering
Een op luchtdruk gebaseerde vering biedt een hele rij extra functies, die een conventioneel onderstel niet kan bieden. Een luchtdruk-onderstel laat zich in hoogte en hardheid zeer precies instellen. De toepassingen daarvoor zijn velerlei: een laten zakken van de wagen bij hogere snelheid doet het brandstofverbruik dalen. Een bijzonder oneffen ondergrond kan met een verhoging van de wagen het hoofd worden geboden. Bij in- en uitladen is een lager ingestelde wagen aanzienlijk comfortabeler. Bij het in- en uitstappen is dan weer een hoger niveau erg aangenaam voor passagiers. In combinatie met de sturingselektronica kan het luchtonderstel de vering en bodemvrijheid van de wagen aan iedere situatie aanpassen. Een extra handmatige aansturing maakt het bedieningscomfort van de luchtvering nog effectiever.
Schade aan de luchtvering
Het pneumatische onderstel is omwille van zijn complexiteit aanzienlijk gevoeliger voor storingen dan het conventionele onderstel met stalen veren en dempers. Vooral de luchtdruk is alleen met grote technische tussenkomst te handhaven. De leidingen en de balgen zijn technisch dan wel heel eenvoudige producten, maar kunnen als eerste schade oplopen. Veroudering, slijtage en mechanische beschadiging kunnen lekkage in de drukleidende componenten veroorzaken. Dan ontsnapt de luchtdruk en de veerfunctie wordt minder. Onder sommige omstandigheden kan de luchtvering ook compleet uitvallen. Bij de drukleidende systemen is de schade wel snel gevonden: een luid sissen geeft precies aan waar zich het lek bevindt. De luchtdrukkleppen zijn daarentegen echt robuust gebouwd. Schade aan deze onderdelen is eerder zelden. De compressor is technisch complex: hij bestaat uit een elektromotor, een eentraps-versnelling en een schroefventilator. Het zijn echter gesloten systemen die in de regel een lange levensduur hebben. Voortijdige storingen van deze onderdelen zijn meestal aan verroeste contacten te wijten.
Kosten voor de vervangingsonderdelen van de luchtvering
De hoge belastingen van de luchtvering maken de vervangingsonderdelen voor dit onderstel echt duur. Een enkele luchtveer kost tussen 100 en 900 euro. Het kleppenblok kost tussen de 250 en 400 euro. Voor de compressor wordt tussen 250 en 500 euro gerekend. Voor de dempers kan een levensduur van ca. 60.000 – 80.000 km worden aangenomen. Kleppen en compressoren hebben over het algemeen een veel langere levensduur.
Luchtvering als opwaardering van het onderstel
Luchtvering is ook als inbouwkit in de handel verkrijgbaar. Deze zijn als ondersteuning van de gewone vering bedoeld. Deze kits bieden een duidelijke plus aan comfort. Zij kosten vanaf 600 euro. Vooral voor kleine busjes en motorhomes zijn ze omwille van hun regelbare vrije hoogte en zachtere rij-eigenschappen zeer populair.