00#
22-3170

Luchtvering voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Luchtvering - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Luchtbalg van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Luchtvering
  • MAPCO Luchtvering
  • SWAG Luchtvering
  • JP GROUP Luchtvering
  • JAPANPARTS Luchtvering
  • MEAT & DORIA Luchtvering
  • VEMO Luchtvering
  • Magnum Technology Luchtvering
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Luchtbalg
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Luchtbalg
  • Koop hier aan de beste prijs BILSTEIN Luchtbalg
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Luchtbalg
  • Koop hier aan de beste prijs SAMPA Luchtbalg
  • Koop hier aan de beste prijs AUTEX Luchtbalg
  • Koop hier aan de beste prijs AUGER Luchtbalg
  • Koop hier aan de beste prijs BSG Luchtbalg
  • Metalcaucho
  • TRUCKTECHNIC
  • JAPKO
  • MAXGEAR

Luchtvering defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Op wolken rijden met luchtvering

De luchtvering maakt deel uit van het onderstel. Het is een alternatief voor de combinatie onderstel en schokdemper. De luchtvering wordt sinds 1959 bij wagens in de bovenklasse, speciale voertuigen (zoals bijv. ziekenwagens) en bussen gebruikt. Het biedt een verbeterd rijcomfort en een hoge rijstabiliteit. Toch is de constructie aanzienlijk gecompliceerder dan de conventionele vering/dempersystemen. Daarom heeft luchtvering zich niet in de middenklasse en bij kleine wagens doorgezet.

Onderdelen van de luchtvering

Bij een conventioneel onderstel worden de schommelbewegingen van het wiel door de tegendruk in veer en schokdemper opgenomen. Bij luchtvering wordt deze taak door een rubberen balg overgenomen, die onder een hoge luchtdruk wordt gehouden. Met 5 – 20 bar druk is de belasting van een balg zeer hoog. Deze druk wordt door een met de motor verbonden compressor in stand gehouden. De luchtdruk wordt via een klep aangestuurd. Afhankelijk van de bouwvorm van de wagen kan een centrale klep voor alle vier de wielen, een klep per as of zelfs een afzonderlijke klep voor elk wiel aanwezig zijn. De lucht wordt tussen compressor, klep en balg met slangen en leidingen geleid. Bij dit uiterst comfortabele pneumatische veringssysteem hoort ook een regeleenheid. Met moderne elektronica wordt de rijkwaliteit en de veiligheid met een luchtvering aanzienlijk vergroot.

Functies aan een pneumatische vering

Een op luchtdruk gebaseerde vering biedt een hele rij extra functies, die een conventioneel onderstel niet kan bieden. Een luchtdruk-onderstel laat zich in hoogte en hardheid zeer precies instellen. De toepassingen daarvoor zijn velerlei: een laten zakken van de wagen bij hogere snelheid doet het brandstofverbruik dalen. Een bijzonder oneffen ondergrond kan met een verhoging van de wagen het hoofd worden geboden. Bij in- en uitladen is een lager ingestelde wagen aanzienlijk comfortabeler. Bij het in- en uitstappen is dan weer een hoger niveau erg aangenaam voor passagiers. In combinatie met de sturingselektronica kan het luchtonderstel de vering en bodemvrijheid van de wagen aan iedere situatie aanpassen. Een extra handmatige aansturing maakt het bedieningscomfort van de luchtvering nog effectiever.

Schade aan de luchtvering

Het pneumatische onderstel is omwille van zijn complexiteit aanzienlijk gevoeliger voor storingen dan het conventionele onderstel met stalen veren en dempers. Vooral de luchtdruk is alleen met grote technische tussenkomst te handhaven. De leidingen en de balgen zijn technisch dan wel heel eenvoudige producten, maar kunnen als eerste schade oplopen. Veroudering, slijtage en mechanische beschadiging kunnen lekkage in de drukleidende componenten veroorzaken. Dan ontsnapt de luchtdruk en de veerfunctie wordt minder. Onder sommige omstandigheden kan de luchtvering ook compleet uitvallen. Bij de drukleidende systemen is de schade wel snel gevonden: een luid sissen geeft precies aan waar zich het lek bevindt. De luchtdrukkleppen zijn daarentegen echt robuust gebouwd. Schade aan deze onderdelen is eerder zelden. De compressor is technisch complex: hij bestaat uit een elektromotor, een eentraps-versnelling en een schroefventilator. Het zijn echter gesloten systemen die in de regel een lange levensduur hebben. Voortijdige storingen van deze onderdelen zijn meestal aan verroeste contacten te wijten.

Kosten voor de vervangingsonderdelen van de luchtvering

De hoge belastingen van de luchtvering maken de vervangingsonderdelen voor dit onderstel echt duur. Een enkele luchtveer kost tussen 100 en 900 euro. Het kleppenblok kost tussen de 250 en 400 euro. Voor de compressor wordt tussen 250 en 500 euro gerekend. Voor de dempers kan een levensduur van ca. 60.000 – 80.000 km worden aangenomen. Kleppen en compressoren hebben over het algemeen een veel langere levensduur.

Luchtvering als opwaardering van het onderstel

Luchtvering is ook als inbouwkit in de handel verkrijgbaar. Deze zijn als ondersteuning van de gewone vering bedoeld. Deze kits bieden een duidelijke plus aan comfort. Zij kosten vanaf 600 euro. Vooral voor kleine busjes en motorhomes zijn ze omwille van hun regelbare vrije hoogte en zachtere rij-eigenschappen zeer populair.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalgen CONTITECH AIR SPRING SZ 55-20 P01
  • Gewicht (kg): 0,5
  • Verpakkingslengte [cm]: 12
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 12
  • Verpakkingshoogte [cm]: 18
  • Conditie:  Geheel nieuw
Luchtbalgen SZ 55-20 P01 goedkoop in originele kwaliteit
CONTITECH AIR SPRING |...
130,59 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Luchtbalg Magnum Technology KPC001MT
Luchtbalg KPC001MT goedkoop in originele kwaliteit
Magnum Technology | KP...
464,92 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Veerbalg Arnott P-3818
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Verpakkingslengte [cm]: 42,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 17,1
  • Verpakkingshoogte [cm]: 22,2
  • Gewicht (kg): 5,7
  • Gefabriceerd in: China
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Vervanging van relais vereist, met relais
  • Uitvoering: voor voertuigen met niveauregeling
  • Nettogewicht [kg]: 5,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg P-3818 goedkoop in originele kwaliteit
Arnott | P-3818
582,73 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Compressor luchtvering Magnum Technology KPL001MT
  • Versie: Hitachi
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Opnieuw programmeren van de regelaar niet noodzakelijk
  • Conditie:  Geheel nieuw
Compressor luchtvering KPL001MT goedkoop in originele kwaliteit
Magnum Technology | KP...
608,12 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Luchtvering RIDEX 332C0019
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Gewicht (kg): 4,5
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Nettogewicht [kg]: 4,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
Luchtvering 332C0019 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 332C0019
344,58 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatischeveerpoot
Luchtbalgen RIDEX 4118A0016
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Inbouwplaats: Achter
  • Schokdemper bevestigingstype: Brug bovenaan, Oog onderaan
  • Nettogewicht [kg]: 10,6
  • Conditie:  Geheel nieuw
Luchtbalgen 4118A0016 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 4118A0016
392,47 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Luchtbalg RIDEX 332C0024
  • Spanning (Volt): 12
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Conditie:  Geheel nieuw
Luchtbalg 332C0024 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 332C0024
410,37 €
Conditie:  Geheel nieuw
Compressor voor de luc...
Veerbalg Arnott P-3296
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Verpakkingslengte [cm]: 29,8
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 18,4
  • Verpakkingshoogte [cm]: 20,3
  • Gewicht (kg): 4,4
  • Gefabriceerd in: China
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met droger
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Vervanging van relais vereist, met relais
  • Nettogewicht [kg]: 4,0
  • Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg P-3296 goedkoop in originele kwaliteit
Arnott | P-3296
348,65 €
Conditie:  Geheel nieuw
Pneumatischeveerpoot
Compressor luchtvering RIDEX 4118A0003
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Schokdempertype: Gasdruk
  • Schokdemper bevestigingstype: Vork onderaan
  • Veervorm: Luchtveer
  • Conditie:  Geheel nieuw
Compressor luchtvering 4118A0003 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 4118A0003
560,86 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtvering Oyodo 40A0002-OYO
  • Inbouwplaats: Achteras, Achteras links en rechts
  • Veersoort: voor voertuigen met luchtvering
  • Conditie:  Geheel nieuw
Luchtvering 40A0002-OYO goedkoop in originele kwaliteit
Oyodo | 40A0002-OYO
94,39 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalgen NTY EZC-CT-030
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Schokdempertype: Gasdruk
  • Schokdemper inbouwtype: Dempermodule
  • Schokdemper bevestigingstype: Brug bovenaan
  • Serienummer: EZC-CT-030
  • Conditie:  Geheel nieuw
Luchtbalgen EZC-CT-030 goedkoop in originele kwaliteit
NTY | EZC-CT-030
93,72 €
Conditie:  Geheel nieuw
Veerbalg, luchtvering
Luchtbalg ABAKUS 131-02-107
  • Inbouwplaats: Achter, Aan beide zijden
  • Conditie:  Geheel nieuw
Luchtbalg 131-02-107 goedkoop in originele kwaliteit
ABAKUS | 131-02-107
83,23 €
Conditie:  Geheel nieuw