0

0.00

#

Ontstekingsmodule voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Ontstekingsmodule - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Ontstekingsmodule van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Ontstekingsmodule
  • FEBI BILSTEIN Ontstekingsmodule
  • MAPCO Ontstekingsmodule
  • TOPRAN Ontstekingsmodule
  • SWAG Ontstekingsmodule
  • METZGER Ontstekingsmodule
  • JP GROUP Ontstekingsmodule
  • HELLA Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs BERU Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs MEYLE Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs ERA Ontstekingsmodule
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Ontstekingsmodule
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • FACET
  • HITACHI
  • EPS

Ontstekingsmodule defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Ontstekingsmodule voor zuivere verbranding

De ontstekingsmodule is de opvolger van de traditionele ontsteking die bestond uit een onderbreker en een ontstekingsverdeler. De huidige ontstekingsmodule maakt een nauwkeurige aansturing van de verbranding in de motor mogelijk. Dit is belangrijk met het oog op voldoen aan de uitstootregelgeving.

Taken van een ontstekingsmodule

De bougie ondergaat 28.000 – 35.000 Volt spanning. Dit is nodig om een ontstekingsvonk te genereren die krachtig genoeg is om het samengeperste lucht/brandstofmengsel tot ontploffing te brengen. De batterij of dynamo levert 12 Volt die worden getransformeerd in de bobine. Hiervoor is de bobine voorzien van twee wikkelingen die op het juiste moment moeten worden omgeschakeld. Hier doet de ontstekingsmodule zijn werk. De ontstekingsmodule regelt de transformatie van de 12 Volt van de batterij of dynamo tot de benodigde spanning voor de bougies. Het essentiële verschil met het traditionele principe van onderbreker/rotor/verdeler is dat de ontstekingsmodule geen bewegende delen bevat. In plaats van een mechanische schakelaar heeft hij een transistor. De schakeling geschiedt elektronisch in plaats van mechanisch. De transistor wordt geactiveerd door de regeleenheid en niet door de ontstekingsmodule zelf. De regeleenheid wacht op een signaal met gegevens over de positie van de zuiger in de motor. De toepasselijke sensoren zijn de Hall-sensor of de hoeksensor op de nokkenas.

Constructie van de ontstekingsmodule

Net zoals in de procedure met een ontstekingsverdeler komt de primaire spanning van de bobine in de module aan en wordt aan de bougies doorgegeven. De module is een kleine doos van synthetisch hars met koelelementen eraan bevestigd, en een platte verbindingshuls voor de elektriciteitsvoorziening via ontstekingskabels. Het koelelement is heel belangrijk: als gevolg van zijn compacte en elektronische constructie verhit de module. Daarom is hij altijd uitgerust met een aluminium koeleenheid. Zonder deze koeling zou de ontstekingsmodule zichzelf in een paar seconden door oververhitting vernielen.

Defecten van de ontstekingsmodule

De ontstekingsmodule ondergaat hoge belasting door hitte alsmede de spanning die er doorheen stroomt en ervoor kan zorgen dat hij doorbrandt. In het ergste geval leidt dit tot een kabelbrand. Dit is meer dan waarschijnlijk het gevolg van verkeerde installatie. Een defecte ontstekingsmodule leidt tot een afslaande motor. Het mankement kan niet van buitenaf worden vastgesteld. Het uitlezen van het foutgeheugen zal het defecte onderdeel waarschijnlijk aanwijzen. Het kan niet worden gerepareerd en de enige oplossing is de vervanging door een nieuw onderdeel. Een kapotte ontstekingsmodule vertoont de volgende symptomen:

  • de motorprestatie wordt minder
  • het waarschuwingslampje op het dashboard brandt
  • de motor slaat af.

Wat belangrijk is bij de installatie van ontstekingsmodule

Oververhitting vormt het grootste probleem voor de ontstekingsmodule. Daarom mogen er bij installatie geen fouten worden gemaakt. Het is belangrijk om op de volgende details te letten:

  • gebruik altijd warmtegeleidingspasta bij de inbouw van een ontstekingsmodule.
  • alle stekkers moeten roestvrij en schoon zijn.
  • let altijd op het referentienummer bij vervanging. De module moet 100% passen.

Zelfs wanneer de behuizing er hetzelfde uitziet en de contacten en stekkers passen, kan de ontstekingselektronica verschillend zijn. Een verkeerde module brandt meteen door. Tenslotte moeten alle ontstekingsonderdelen op zijn minst goed worden geïnspecteerd. Daarbij hoort ook het doormeten van de bobines en een grondige check van de bougies. Het is mogelijk dat de gevoelige ontstekingsmodule het laat afweten door een impact van buitenaf. In auto's met elektronische ontsteking zitten de bobines direct op de bougies.

Aanschaf van een nieuwe ontstekingsmodule

De constructie van de ontstekingsmodule is sterk afhankelijk van het automodel. De feitelijke kleine module met koelingsunit is niet noodzakelijkerwijs het standaardonderdeel dat in de wagen ingebouwd is. Vaak vormen ontstekingsmodule, kabels en bobine een eenheid die enkel in zijn geheel kan worden vervangen. Als gevolg hiervan variëren prijzen sterk: eenvoudige, apart te vervangen ontstekingsmodulen beginnen bij 15 EUR. Een compleet elektronisch ontstekingssysteem kost 150 EUR of meer. Niettemin mogen er geen compromissen gemaakt worden bij de ontsteking. De nieuwe unit moet 100% bij de auto passen; anders loopt u het risico van ernstige beschadiging, van een kapotte katalysator tot een motorbrand.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Schakelsystemen, ontst...
    TOPRAN Schakelsystemen, ontstekingssysteem 102 925 aan gunstige prijs
    TOPRAN | 102 925
    13,28 € -15% 15,62 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    HITACHI Schakelsystemen, ontstekingssysteem 138403 aan gunstige prijs
    HITACHI | 138403
    48,62 € -38% 78,42 € Bespaar: 38% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    HITACHI Schakelsystemen, ontstekingssysteem 138019 aan gunstige prijs
    HITACHI | 138019
    35,31 € -15% 41,54 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    VEMO Schakelsystemen, ontstekingssysteem V24-70-0026 aan gunstige prijs
    VEMO | V24-70-0026
    20,39 € -15% 23,99 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    BOSCH Schakelsystemen, ontstekingssysteem 0 227 100 123 aan gunstige prijs
    BOSCH | 0 227 100 123
    37,11 € -15% 43,66 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    HITACHI Schakelsystemen, ontstekingssysteem 138068 aan gunstige prijs
    HITACHI | 138068
    25,99 € -15% 30,58 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    EPS Schakelsystemen, ontstekingssysteem 1.965.074 aan gunstige prijs
    EPS | 1.965.074
    183,88 € -15% 216,33 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    BOSCH Schakelsystemen, ontstekingssysteem 0 227 100 124 aan gunstige prijs
    BOSCH | 0 227 100 124
    47,39 € -15% 55,75 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    ESEN SKV Schakelsystemen, ontstekingssysteem 03SKV900 aan gunstige prijs
    ESEN SKV | 03SKV900
    19,10 € -15% 22,47 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    HITACHI Schakelsystemen, ontstekingssysteem 138052 aan gunstige prijs
    HITACHI | 138052
    61,20 € -15% 72,00 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    AUTOMEGA Schakelsystemen, ontstekingssysteem 150030110 aan gunstige prijs
    AUTOMEGA | 150030110
    14,72 € -15% 17,32 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Schakelsystemen, ontst...
    VEMO Schakelsystemen, ontstekingssysteem V24-70-0027 aan gunstige prijs
    VEMO | V24-70-0027
    29,76 € -15% 35,01 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw