Gloeirelais voor jouw auto
Relais gloeitijd Voor Top automodellen
- Relais gloeisysteem VOLKSWAGEN GOLF
- Relais gloeisysteem BMW 3-serie
- Regeleenheid gloeitijd VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Relais gloeisysteem OPEL ASTRA
- Relais gloeisysteem VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Regeleenheid gloeitijd FORD FOCUS
- AUDI A4
- Relais gloeisysteem MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Relais gloeisysteem OPEL CORSA
- Regeleenheid gloeitijd AUDI A3
- FORD FIESTA
- Relais gloeisysteem BMW 1-serie
- Relais gloeisysteem VOLKSWAGEN PASSAT
- Regeleenheid gloeitijd MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Relais gloeisysteem SEAT IBIZA
- Relais gloeisysteem SEAT LEON
- Regeleenheid gloeitijd AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Gloeirelais defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
De diesel met de gloeibougie starten
Gloeibougies zijn voor de koude start van een dieselmotor onontbeerlijk. Zij zorgen voor de voorverhitting van de verbrandingskamers, waardoor het ontstekingsproces van de dieselmotor pas mogelijk wordt. Voor de onberispelijke werking van gloeibougies is een aparte regeleenheid nodig.
Verschil tussen diesel- en benzinemotor
Het wezenlijke verschil tussen een benzine- en dieselmotor zit hem in de ontsteking. Terwijl bij een benzinemotor elke stap in het werkingsproces een aparte ontbranding vereist, zijn dieselmotoren zogenaamde "zelfontstekers". Dat betekent dat de geïnjecteerde brandstof bij voldoende druk vanzelf een explosie in de verbrandingsruimte veroorzaakt. Dieselmotoren werken met een aanzienlijk hogere werkingsdruk dan benzinemotoren. Deze bedraagt bij zelfontstekende motoren tot 180 bar terwijl benzinemotoren slechts 75 bar bereiken. Deze hoge interne druk ontstaat pas onder ideale omstandigheden: wanneer de motor voldoende warm is en alle metalen onderdelen zich op de voorziene wijze hebben uitgezet, is het systeem van de dieselmotor voldoende afgedicht en afgesloten om deze hoge interne druk ook te kunnen handhaven. Daar komt nog eens bij, dat dieselmotoren omwille van hun hogere rendement een lagere verbrandingstemperatuur hebben. Ze hebben langer nodig om op te warmen. Met name in het koude jaargetijde zijn de gloeibougies daarom voor de werking van een dieselmotor onontbeerlijk.
Taak van de gloeibougies
Gloeibougies bestaan uit een stift van hittebestendig metaal. Daarvoor wordt vaak sterk opgekoold ijzer gebruikt. Deze stift wordt onder hoge spanning gezet, waardoor hij begint te gloeien. De geïnjecteerde diesel ontbrandt moeiteloos aan de gloeibougie ook zonder zelfontsteking te bereiken. Wanneer de motor voldoende opgewarmd is, schakelt de gloeibougie uit en de dieselmotor draait zelfstandig. De regeling van dit automatisch gloeiproces is de taak van de voorgloeiregeleenheid.
Taak van de voorgloeiregeleenheid
In de beginperiode van de dieseltechniek werd de regeling van de gloeibougies door eenvoudige bimetaal-schakelaars doorgevoerd. Deze waren zeer onnauwkeurig en aan hoge slijtage onderhevig. Om een precieze regeling van de voorgloeitijden te creëren, wordt tegenwoordig de professionele gloeitijdregeleenheid gebruikt. Hij regelt de nodige werkingsspanning, de maximumtemperatuur, de benodigde tijd voor het opwarmen en de effectieve duur van het nagloeien. Behalve de regeling voert de gloeitijdmodule ook meting uit. Wanneer de regeleenheid een afwijking van de ingevoerde daadwerkelijke waarde vaststelt, kan hij tevens het uitvallen van een bougie voorspellen en aan de foutopslag doorgeven.
Defecten aan de automatische voorgloei-eenheid
De regeleenheid voor de gloeibougies is een elektronisch onderdeel dat gevoelig op binnendringend vocht reageert. Mankementen worden echter in de regel snel aan de motorregeling gemeld en van de bijbehorende foutcode voorzien. Het meest voor de hand liggende symptoom van een defecte regeleenheid is, dat de auto niet meer aanslaat. Meestal is in dit geval echter alleen de zekering kapot. De hoge startstroom moet worden gezekerd, anders dreigen kabelbranden.
Wanneer de voorgloeiregeleenheid echter omwille van zijn leeftijd broos wordt en barsten gaat vertonen, moet hij worden vervangen. Dat is heel eenvoudig. Het is een simpele steekmodule, die met een paar handgrepen verwijderd en door een nieuwe vervangen kan worden. Het is niettemin aan te raden, bij de vervanging van de sturingseenheid ook de gloeibougies zelf te vervangen. Zo verkrijgt u een gedefinieerde nieuwe uitgangssituatie van de gehele voorgloeimodule van de dieselmotor.
Aanschaf van een voorgloeiregeleenheid
Alhoewel het in technisch opzicht een complex apparaat met een belangrijke taak is, is de gloeitijdregeleenheid verbazingwekkend goedkoop. De prijzen beginnen afhankelijk van fabrikant en wagen bij ongeveer 50 euro. Een bezoek aan de garage is ondanks de eenvoudige vervanging bij veel wagens noodzakelijk: de foutopslag moet gewist worden en de nieuwe voorgloeiregeleenheid moet worden "ingewerkt". Dat is echter in de regel een kwestie van een paar minuten. In totaal is het defect van een sturingseenheid voor de gloeibougies een overzichtelijk project, dat ook met de doorsnee mechatronische kennis kan worden verholpen.