00#
94-6844

Gloeirelais voor uw voertuig

Voertuig selecteren
Zoeken
Gloeirelais - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Regeleenheid gloeitijd van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Gloeirelais ervaring
  • VALEO Gloeirelais ervaring
  • TOPRAN Gloeirelais ervaring
  • SWAG Gloeirelais ervaring
  • METZGER Gloeirelais ervaring
  • JP GROUP Gloeirelais ervaring
  • HELLA Gloeirelais ervaring
  • MAHLE ORIGINAL Gloeirelais ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Regeleenheid gloeitijd
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Regeleenheid gloeitijd
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Regeleenheid gloeitijd
  • Koop hier aan de beste prijs SASIC Regeleenheid gloeitijd
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Regeleenheid gloeitijd
  • Koop hier aan de beste prijs NTY Regeleenheid gloeitijd
  • Koop hier aan de beste prijs AIC Regeleenheid gloeitijd
  • Koop hier aan de beste prijs Oyodo Regeleenheid gloeitijd
  • PREXAparts
  • YSPARTS
  • GEBE
  • ACKOJA

Gloeirelais defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

De diesel met de gloeibougie starten

Gloeibougies zijn voor de koude start van een dieselmotor onontbeerlijk. Zij zorgen voor de voorverhitting van de verbrandingskamers, waardoor het ontstekingsproces van de dieselmotor pas mogelijk wordt. Voor de onberispelijke werking van gloeibougies is een aparte regeleenheid nodig.

Verschil tussen diesel- en benzinemotor

Het wezenlijke verschil tussen een benzine- en dieselmotor zit hem in de ontsteking. Terwijl bij een benzinemotor elke stap in het werkingsproces een aparte ontbranding vereist, zijn dieselmotoren zogenaamde "zelfontstekers". Dat betekent dat de geïnjecteerde brandstof bij voldoende druk vanzelf een explosie in de verbrandingsruimte veroorzaakt. Dieselmotoren werken met een aanzienlijk hogere werkingsdruk dan benzinemotoren. Deze bedraagt bij zelfontstekende motoren tot 180 bar terwijl benzinemotoren slechts 75 bar bereiken. Deze hoge interne druk ontstaat pas onder ideale omstandigheden: wanneer de motor voldoende warm is en alle metalen onderdelen zich op de voorziene wijze hebben uitgezet, is het systeem van de dieselmotor voldoende afgedicht en afgesloten om deze hoge interne druk ook te kunnen handhaven. Daar komt nog eens bij, dat dieselmotoren omwille van hun hogere rendement een lagere verbrandingstemperatuur hebben. Ze hebben langer nodig om op te warmen. Met name in het koude jaargetijde zijn de gloeibougies daarom voor de werking van een dieselmotor onontbeerlijk.

Taak van de gloeibougies

Gloeibougies bestaan uit een stift van hittebestendig metaal. Daarvoor wordt vaak sterk opgekoold ijzer gebruikt. Deze stift wordt onder hoge spanning gezet, waardoor hij begint te gloeien. De geïnjecteerde diesel ontbrandt moeiteloos aan de gloeibougie ook zonder zelfontsteking te bereiken. Wanneer de motor voldoende opgewarmd is, schakelt de gloeibougie uit en de dieselmotor draait zelfstandig. De regeling van dit automatisch gloeiproces is de taak van de voorgloeiregeleenheid.

Taak van de voorgloeiregeleenheid

In de beginperiode van de dieseltechniek werd de regeling van de gloeibougies door eenvoudige bimetaal-schakelaars doorgevoerd. Deze waren zeer onnauwkeurig en aan hoge slijtage onderhevig. Om een precieze regeling van de voorgloeitijden te creëren, wordt tegenwoordig de professionele gloeitijdregeleenheid gebruikt. Hij regelt de nodige werkingsspanning, de maximumtemperatuur, de benodigde tijd voor het opwarmen en de effectieve duur van het nagloeien. Behalve de regeling voert de gloeitijdmodule ook meting uit. Wanneer de regeleenheid een afwijking van de ingevoerde daadwerkelijke waarde vaststelt, kan hij tevens het uitvallen van een bougie voorspellen en aan de foutopslag doorgeven.

Defecten aan de automatische voorgloei-eenheid

De regeleenheid voor de gloeibougies is een elektronisch onderdeel dat gevoelig op binnendringend vocht reageert. Mankementen worden echter in de regel snel aan de motorregeling gemeld en van de bijbehorende foutcode voorzien. Het meest voor de hand liggende symptoom van een defecte regeleenheid is, dat de auto niet meer aanslaat. Meestal is in dit geval echter alleen de zekering kapot. De hoge startstroom moet worden gezekerd, anders dreigen kabelbranden.

Wanneer de voorgloeiregeleenheid echter omwille van zijn leeftijd broos wordt en barsten gaat vertonen, moet hij worden vervangen. Dat is heel eenvoudig. Het is een simpele steekmodule, die met een paar handgrepen verwijderd en door een nieuwe vervangen kan worden. Het is niettemin aan te raden, bij de vervanging van de sturingseenheid ook de gloeibougies zelf te vervangen. Zo verkrijgt u een gedefinieerde nieuwe uitgangssituatie van de gehele voorgloeimodule van de dieselmotor.

Aanschaf van een voorgloeiregeleenheid

Alhoewel het in technisch opzicht een complex apparaat met een belangrijke taak is, is de gloeitijdregeleenheid verbazingwekkend goedkoop. De prijzen beginnen afhankelijk van fabrikant en wagen bij ongeveer 50 euro. Een bezoek aan de garage is ondanks de eenvoudige vervanging bij veel wagens noodzakelijk: de foutopslag moet gewist worden en de nieuwe voorgloeiregeleenheid moet worden "ingewerkt". Dat is echter in de regel een kwestie van een paar minuten. In totaal is het defect van een sturingseenheid voor de gloeibougies een overzichtelijk project, dat ook met de doorsnee mechatronische kennis kan worden verholpen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Regeleenheid, gloeitijd
Relais gloeisysteem BERU GSE114
  • Aantal cilinders: 6
  • Spanning (Volt): 12
  • Gloeibougie uitvoering: Metalen gloeibougie
  • Conditie:  Geheel nieuw
Relais gloeisysteem GSE114 goedkoop in originele kwaliteit
BERU | GSE114
137,20 €
Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais
Regeleenheid gloeitijd HITACHI 2502196
  • Volgende artikelen worden benodigd (artikelnummer): 2502297
  • Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid gloeitijd 2502196 goedkoop in originele kwaliteit
HITACHI | 2502196
91,46 €
Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid, gloeitijd
Relais gloeitijd BERU GSE109
  • Spanning (Volt): 12
  • Gloeibougie uitvoering: voor nagloeien geschikt
  • Aantal contacten: 3, 7
  • Conditie:  Geheel nieuw
Relais gloeitijd GSE109 goedkoop in originele kwaliteit
BERU | GSE109
93,36 €
Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais
Gloeirelais HITACHI 132180
  • Spanning (Volt): 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais 132180 goedkoop in originele kwaliteit
HITACHI | 132180
38,82 €
Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais
Relais gloeisysteem HITACHI 2502121
  • Werkspanning (V): 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
Relais gloeisysteem 2502121 goedkoop in originele kwaliteit
HITACHI | 2502121
66,25 €
Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid, gloeitijd
Regeleenheid gloeitijd RIDEX 699C0003
  • Spanning (Volt): 12
  • Gloeibougie uitvoering: Metalen gloeibougie
  • Aantal cilinders: 6
  • Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid gloeitijd 699C0003 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 699C0003
135,83 €
Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid, gloeitijd
Relais gloeitijd BERU GSE140
  • Aantal cilinders: 4
  • Spanning (Volt): 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
Relais gloeitijd GSE140 goedkoop in originele kwaliteit
BERU | GSE140
76,87 €
Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais
Gloeirelais RIDEX 1750R0005
  • Aantal contacten: 13
  • Materiaal: Kunststof
  • Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais 1750R0005 goedkoop in originele kwaliteit
RIDEX | 1750R0005
102,08 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid, gloeitijd
Relais gloeisysteem BERU GSE147
  • Aantal cilinders: 4
  • Spanning (Volt): 12
  • Conditie:  Geheel nieuw
Relais gloeisysteem GSE147 goedkoop in originele kwaliteit
BERU | GSE147
70,18 €
Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid, gloeitijd
Regeleenheid gloeitijd BOSCH 0 986 332 001
  • Stroomsterkte [A]: 70
  • Spanning (Volt): 12
  • Aantal contacten: 4
  • Relaisfunctie: Werkkontakt
  • Beveiligingstype [IP code]: IP20
  • Temperatuur van [°C]: -40
  • Temperatuurbereik tot [°C]: 85
  • Weerstand [Ohm]: 63
  • Lengte [mm]: 28
  • Breedte [mm]: 28
  • Hoogte [mm]: 40
  • Combi-schakelfunctie: Aan/Uit schakelaar
  • Behuizing: Behuizing met plastic deksel
  • Behuizingskleur: zwart
  • Conditie:  Geheel nieuw
Regeleenheid gloeitijd 0 986 332 001 goedkoop in originele kwaliteit
BOSCH | 0 986 332 001
14,55 €
Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais
Relais gloeitijd HITACHI 132051
  • Werkspanning (V): 12
  • OEM-nummer controleren
  • Conditie:  Geheel nieuw
Relais gloeitijd 132051 goedkoop in originele kwaliteit
HITACHI | 132051
34,87 €
Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais
Gloeirelais HITACHI 2502197
  • Volgende artikelen worden benodigd (artikelnummer): 2502297
  • Conditie:  Geheel nieuw
Gloeirelais 2502197 goedkoop in originele kwaliteit
HITACHI | 2502197
105,46 €
Conditie:  Geheel nieuw