Remschijven en remvoeringen zelf vervangen!

Remschijven en remvoeringen zelf vervangen!

Remmen behoren tot de traditionele slijtageonderdelen van elke auto. Tijdige vervanging is voor de veiligheid in het wegverkeer essentieel. Met name bij oudere bouwreeksen is het mogelijk, met een beetje vakkennis en handigheid de remschijven en – voeringen zelf te vervangen. Daarmee bespaart u zich een driecijferig eurobedrag voor garagebezoek. De volgende montagehandleiding geeft u waardevolle tips, hoe de eigenhandige vervanging stapsgewijs uit te voeren.

Wat belangrijk is bij de vervanging van remschijven en remvoeringen

Remschijven vervangenEen functioneel remsysteem is onmisbaar om in elke verkeerssituatie op snel en nauwkeurig remmen te kunnen vertrouwen. De vervanging van remblokken en –schijven mag daarom enkel met voldoende vakkennis worden uitgevoerd. Vervangt u de remmen uit louter kostenoverwegingen eigenhandig, kan dit tot een gebrekkige uitvoering leiden en de wagen remt dan niet langer optimaal. De waarschijnlijkheid van ongelukken stijgt. Bovendien zou de verzekering wel eens de overname van de kosten kunnen weigeren. Begin daarom alleen met een eigenhandige vervanging wanneer u vakkundig kunt werken en over de nodige ervaring beschikt.

Eerste stap: opkrikken van de wagen en wieldemontage

Alle onderdelen van een remsysteem moeten te allen tijde paarsgewijs worden vervangen om te vermijden dat de wagen bij een remhandeling naar één kant trekt. Voor het gehele karwei moet de wagen worden opgekrikt, in een ideaal geval op een reparatiebrug. Ook het opkrikken met de traditionele kriksteun is denkbaar, doch maakt het paarsgewijs vervangen van de remvoeringen en schijven moeilijker. Verwijder eerst het wiel waarachter de te vervangen remonderdelen zich bevinden. Dit gebeurt geheel regulier zoals bij een gewone wielvervanging.

Na verwijdering van het wiel heeft u een direct zicht op de remklauw, die met klemmen is bevestigd en voorzien is van stofbeschermingskappen. Neem de kappen eraf en maak vervolgens met een ratelsleutel de glijpennen los, die door de stofbeschermingskap waren afgedekt. Om de remklauw eruit te kunnen nemen, moet deze met een corresponderende terugstelset worden teruggedraaid. Dit kan bij nieuwere modellen tot problemen met de wagenelektronica leiden omdat in deze toestand de elektronische handrem wel eens geactiveerd zou kunnen zijn. In dit geval zijn ingrepen in de elektronica nodig om deze op een service- of reparatiemodus in te stellen.

Remvoeringen van de losgemaakte remklauw verwijderen

Is de remklauw los, kunnen de remvoeringen worden verwijderd. Nu zitten enkel nog de remvoeringhouders aan de wagen gemonteerd, die in direct contact met de remschijf staan. Met een passende schroevendraaier kan hun bevestiging worden losgemaakt, en hierna kunnen behalve de houders ook de remschijf van de wielnaaf worden afgenomen. Meestal heeft de remschijf nog een eigen bevestiging op de naaf; dit moet individueel worden gecontroleerd.

Originele ATE Remblokken

Originele ATE Remblokken

Aanbiedingen van 11,74 €

Nu kopen

Zelfs wanneer u gloednieuwe remschijven en remvoeringen wilt monteren, worden andere onderdelen van het remsysteem niet vervangen. Na de demontage is het daarom een grondige reiniging raadzaam, zodat de remmen daarna weer correct functioneren. Behalve de wielnaaf dient u de remklauw en de remvoeringhouder grondig te reinigen. Voor grovere vervuiling is gebruik van een kleine staalborstel raadzaam. Verder is in de vakhandel speciale remreiniger te vinden, die u behalve voor de schijven en blokken ook voor de andere componenten van uw remsysteem kunt gebruiken.

De montage van de nieuwe remschijven en remvoeringen

Remschijven en remvoeringen

De installatie van nieuwe remschijven en de daaropvolgende montage van de remblokken met nieuw opgezette remvoeringen vindt zoals hierboven beschreven plaats, alleen in de omgekeerde volgorde. Eerst wordt de nieuwe remschijf op de wielnaaf geplaatst, vervolgens wordt de nieuwe remvoeringset op de remvoeringhouder gemonteerd. Het is dringend aan te bevelen, de bevestigingsvlakken van de remvoeringhouder voorafgaand aan de montage van de remvoeringen met een speciaal remvet uit de vakhandel in te vetten. Dit levert een bijdrage aan de betere beweeglijkheid van dit onderdeel en verhindert u een ongewenste wrijving van remcomponenten.

Zijn de remvoeringhouders optimaal voorbereid, worden ze met een eveneens gereinigde schroef weer aan de remschijf bevestigd. Opgepast: voor een optimaal en veilig remgedrag moet bij het aandraaien een door de fabrikant voorgeschreven draaimoment worden aangehouden. Een te los zowel als een te vast zittende remvoering heeft een negatief effect op het remgedrag en wordt tot een ernstig veiligheidsrisico.

Na montage van de houders worden de remvoeringen zelf geplaatst. Let op de verschillende uitvoering van de beide kanten. De naar buiten gekeerde kant van de remvoeringen heeft een klem. Deze klem dient ertoe, de remvoering in de zuiger van de remklauw te steken. Vervolgens kan het remblok met de remvoering over de remschijf worden geschoven. Vervolgens worden de schuifpennen ingevet, door de remklauw gestoken en met een imbussleutel aangeschroefd. Hierbij moet tevens op het juiste draaimoment worden gelet. Dan worden de stofkappen weer gemonteerd en de houder weer bevestigd. Zoals bij de demontage kunnen de onderdelen meestal met een gewone schroevendraaier met de juiste maat worden bevestigd.

De ontluchting van het remsysteem

Tijdens de werkzaamheden aan het remsysteem dringt lucht in het systeem binnen. Voordat u de wielen monteert en de wagen weer gebruikt, is daarom de ontluchting van het remsysteem nodig. Dit moet aan alle remklauwen gebeuren, omdat deze via het systeem met elkaar verbonden zijn. Concreet betekent dit, dat u tevens de remklauwen van de as, waaraan u niet gewerkt heeft, moet onluchten.

De ontluchting van het remsysteem vereist enige vakkennis. Hier helpt een vakkundig automecanicien u met de juiste uitvoering graag verder. Wanneer de ontluchting wordt overgeslagen, kan zich teveel lucht in het systeem bevinden en de druk van het rempedaal niet voor de gewenste krachtoverbrenging zorgen. Dit mag u niet pas vaststellen wanneer de wagen in volle vaart is en niet zo sterk als gewenst afremt. Na ontluchting van het remsysteem kunt u echter weer het wiel monteren. Natuurlijk heeft ontluchting pas zin wanneer alle remcomponenten zijn vervangen, dus wanneer de afwerking aan beide kanten van de as is voltooid.

Remschijven van BREMBO

Remschijven van BREMBO

nu vanaf slechts: 11,23 €

Goedkoop online kopen

Nieuwe remmen vóór de eerstvolgende rit grondig testen

Nieuwe remmen vóór de eerstvolgende rit grondig testen

Nieuwe remschijven en remvoeringen hebben enige tijd nodig om zich op de juiste positie in te stellen en echt “toe te grijpen”. Voordat u zich op een langere autorit begeeft, test u het remgedrag van de wagen op een veilig terrein uit. Accelereer hiervoor licht en rem daarna weer af. Het remsysteem is goed afgesteld wanneer u bij het intrappen van het rempedaal een duidelijke weerstand voelt. Wanneer het bij herhaalde pogingen niet tot het gewenste remgedrag komt, kan het zijn dat zich te weinig remvloeistof in het hydraulisch systeem van uw wagen bevindt. De vervanging van remvloeistof is met een beetje ervaring ook eigenhandig uitvoerbaar. De geschikte vloeistof is in de vakhandel verkrijgbaar.

Foto: Tatiana Khlopkova, kuzmichstudio, malkovkosta, Sven Vietense / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (73 Stemmen, gemiddelde: 4,90 uit 5)
Loading...