Cruise control is een nuttig systeem om de snelheid bij langere ritten beter te handhaven. Ook auto’s met handgeschakelde versnelling kunnen met cruise control worden uitgerust. Zijn volledige prestatiespectrum ontvouwt deze module echter optimaal bij auto’s met automatische versnelling. Bij moderne auto’s is de optie voor installatie van cruise control meestal al aanwezig. Wanneer de optielijst de installatie van cruise control aanbiedt, kan hij ook achteraf worden gemonteerd.
Ontspannen rijden met de cruise control
Het achteraf installeren van een cruise control is geen project voor beginners!
Het vereist veel concentratie en kennis. Met name de omgang met het aanleggen van bekabeling dient te worden beheerst omdat de auto anders zware schade kan oplopen. Wanneer stappen zoals isolatie en het aanbrengen van stekkers aan datakabels niet bekend zijn, dient men deze eerst te oefenen. Daarvoor is een kabelboom van een schrootwagen heel geschikt. De gereedschappen en kabelschoenen zijn heel goedkoop en daarom moeten de nodige handelingen net zolang worden geoefend tot het opnieuw bedraden van de eigen wagen geen probleem meer vormt.
Is de auto geschikt?
Drie factoren beslissen erover of de poging tot het achteraf uitrusten van een auto met cruise control zin heeft:
1. Het is een auto met automatische versnelling 2. De auto heeft een elektronisch gaspedaal 3. Er wordt voor de auto een cruise control voor achterafmontage aangeboden. |
Is een van deze drie factoren niet aanwezig, is de installatie van een cruise control nog steeds mogelijk. Het maakt de klus echter dermate gecompliceerd dat het project in principe niet loont. Bij een handmatige versnelling kan cruise control niet optimaal functioneren. Een mechanisch gaspedaal moet voor de cruise control met servomotoren worden uitgerust. Tenslotte is de eigenhandige ontwikkeling van een cruise control niet toegelaten en zonder de nodige studie ook niet uitvoerbaar.
Variaties van oplossingen voor achterafmontage
Hoeveel werk de achterafmontage van de cruise control in een auto is, hangt sterk van het type auto en zijn leeftijd af. Bij recente modellen is het achteraf inbouwen van de snelheidsregelaar aanzienlijk eenvoudiger dan bij oudere wagens. Bij moderne auto’s is meestal de vervanging van de multifunctionele bedieningshendel en het aanleren van het systeem in de regeleenheid nodig om van dit systeem te kunnen genieten. Bij oudere wagens kan daarentegen een ingewikkelde ombouw van de kabelboom en het achteraf monteren van een extra elektronische module nodig zijn.
Kosten van de professionele montage
De kosten hangen eveneens sterk van de hoeveelheid werk af. Bij een Golf 6 is bij de achterafmontage een nieuwe stuurkolomschakelaar nodig. Deze kost in de accessoirehandel 60 – 80 euro. Bij hoogwaardigere wagens kan de multifunctionele bedieningshendel met cruise control tot 180 euro kosten. De vakgarage rekent voor deze eenvoudige oplossingen ca. 100 euro voor de installatie. Een uitgebreid inbouwen met nieuwe bekabeling en extra modules kost 600 euro aan arbeidsloon.
Volgorde van de werkzaamheden aan de cruise control
De volgorde van de werkzaamheden voor de achterafmontage van de cruise control is altijd dezelfde.
1. Activering van de cruise control in de regeleenheidBij sommige inbouwmodules wordt de cruise control reeds vóór montage in de regeleenheid geactiveerd, bij anderen pas na geslaagde montage. Hoe te handelen staat in de montagehandleiding van het inbouw-onderdeel. |
2. Airbag demonterenOm een airbag te demonteren, moet de batterij vooraf worden afgeklemd en vervolgens 15 minuten worden gewacht. Pas dan is de spanning uit alle condensatoren voldoende verdwenen zodat de airbag zonder gevaar kan worden gedemonteerd. Bij alle werkzaamheden in het interieur is het aan te bevelen met clipverwijderaars uit kunststof te werken. Krassen in de bekleding kunnen zo betrouwbaar worden vermeden. |
3. Stuur en stuurkolomschakelaar verwijderenOm een nieuwe stuurkolomschakelaar in te bouwen moet eerst de oude worden verwijderd. Dit maakt de gehele verwijdering van de bekleding noodzakelijk. Ook hier: voorzichtig werken en krassen vermijden. Anders bederft u het succes van het project alleen maar. |
4. Montagemodule inbouwenAfhankelijk van de omvang van de montagekit moeten aanpassingen aan de kabelboom van de wagen worden ondernomen. Dit kan heel veel werk betekenen. Vooral moet u met isoleertangen, krimptangen, kabels en stekkers kunnen omgaan. Hier helpt enkel uiterste precisie en kennis, anders bouwt u onvermijdelijk een fout in het elektrische systeem van de auto in. |
5. Alles weer op zijn plaatsAlles wordt weer volledig op zijn plaats aangebracht voordat de batterij wordt aangesloten. Afhankelijk van type moet nu nog de regeleenheid de nieuwe module aanleren. |
Brandstof sparen met de cruise control?
Een cruise control is vooral een comfortsysteem, dat bij lange ritten rechtdoor voor een uiterst ontspannen rit zorgt. De snelheid wordt constant gehouden en keert na een acceleratie – bijvoorbeeld door een inhaalmanoeuvre – naar de ingestelde waarde terug. De cruise control regelt deze snelheid aanzienlijk nauwkeuriger dan dat de meest geoefende bestuurder dit kan. De cruise control kan daardoor daadwerkelijk voor een enigszins lager brandstofverbruik zorgen. |
Een op de maximum toegelaten snelheid ingestelde cruise control kan echter op betrouwbare wijze verhinderen dat u bij een snelheidscontrole opvalt. Dat weegt al snel op tegen de kosten voor installatie. |
Een cruise control is geen automatische piloot. Het gebruik moet wel bestudeerd en geoefend worden. Niettemin maakt dit systeem het rijden niet gevaarlijker: zodra op het rempedaal wordt getrapt, schakelt de cruise control uit en de wagen gaat tot handmatige bediening over. Dit doet geen afbreuk aan het comfort. Na de remhandeling kan door een druk op de memory-knop de cruise control weer worden ingeschakeld. Niettemin bevelen wij aan, de cruise control slechts op snelwegen te gebruiken. Hier kan hij zijn voordelen volledig ontplooien. |
Let op de airbag
Voor de achterafmontage van een cruise control is het deactiveren en demonteren van de airbag in het stuur vereist.
Het hanteren van de airbag zonder de nodige vakkennis kan tot levensgevaarlijke situaties leiden!
Volg daarom alle nodige stappen voor de veilige demontage en montage van een stuur-airbag.
Disclaimer
De hieronder beschreven handelingen zijn als installatiehandleiding bedoeld, doch als algemene beschrijving. Zij zijn niet voor klakkeloze overname geschikt en dienen slechts het oogmerk, de lezer de omvang van de nodige werkzaamheden te beschrijven. Wij garanderen geen volledigheid of juistheid van alle beschreven stappen. Wij accepteren geen aansprakelijkheid voor schade die uit pogingen, de beschreven stappen na te bootsen, is ontstaan. Een auto achteraf met cruise control uitrusten is uitsluitend voorbehouden aan gecertificeerde vaklui in automechaniek & elektronica.
Foto: Realstock, chombosan, A Aleksii, ipuwadol, Maksim Toome, Liukov, zenstock, algre / shutterstock.com