Olie verversen in de auto is noodzakelijk, maar ook duur. Bij veel auto’s hoeft u hiervoor niet naar de garage. Met een beetje technische handigheid kunt u zelf uw versnellingsbakolie vervangen en zo geld sparen. Wij tonen u, hoe de olieverversing loopt en waarop u absoluut dient te letten.
Waarom moet versnellingsbakolie überhaupt worden ververst?
Olie is een belangrijk smeermiddel in elke moderne auto om wrijvingen in ophanging en aandrijving te voorkomen. Overal in de motorruimte zijn metalen componenten ingebouwd die snel verhitten en met elkaar in contact komen. Zonder een smeermiddel zoals olie zou snel slijtage optreden en dreigen er problemen die kunnen leiden tot grote schade aan de versnellingsbak. Met versnellingsbakolie wordt de ongewenste wrijving verhinderd, hetgeen de levensduur van de auto verlengt.
Jammer genoeg verliest de versnellingsbakolie mettertijd zijn werking. Om te beginnen dreigt door stof en vuil de olie in het kader van de motorverbranding zijn kwaliteit en werking te verliezen. Bovendien vindt geleidelijk verlies van olie plaats. Dit verlies wordt minder gauw aangetoond dan de waarschuwing voor motorolielekkage op het dashboard, maar moet niettemin in de gaten worden gehouden.
Olie verversen of bijvullen
Versnellingsbakolie wordt niet zo vaak vervangen als motorolie. Waar laatstgenoemde alle één tot twee jaar moet worden vervangen, wordt versnellingsbakolie meestal slechts eenmaal per autoleven nagevuld. Tegen de algemene opinie in geldt deze aanbeveling niet alleen voor wagens met de traditionele manuele versnelling. Ook wanneer u een automatische versnelling heeft, dient u na een paar jaar aan verversing van uw versnellingsbakolie te denken.
Transmissieolie voor handgeschakelde versnellinggoedkoop vanaf 8,35 €Koop nu ⇒ |
Het bijvullen van de nog aanwezige olie kan nuttig zijn wanneer er groter olieverlies wordt aangegeven. Dit kan bijvoorbeeld bij een inspectie door een ervaren automechanicien aan het licht komen. Ook tijdens de rit zijn er tekenen dat er zich te weinig olie in de versnellingsbak bevindt en navullen nodig is. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer u bij het schakelen rare en harde geluiden hoort. In dit geval wrijven metalen onderdelen van de versnellingsbak tegen elkaar en de versnellingsbakolie vervult zijn taak als smeermiddel hier niet langer optimaal. Behalve te weinig olie kan ook verouderde versnellingsbakolie deze tekenen veroorzaken.
Welke olie heeft u nodig?
Voor versnellingsbakolie gelden andere criteria dan bij motorolie. In geen geval mag u de gangbare motorolie voor uw auto met type-benamingen zoals 5W-30 etc. gebruiken. De versnellingsbakolie heeft een andere internationale normering. In de moderne autoconstructie spelen de varianten GL-3 tot GL-5 de belangrijkste rol. Omdat de keuze van de verkeerde versnellingsbakolie schade uitlokt, dient u zich voorafgaand aan de aanschaf over de juiste olie te informeren.
Zo is het niet aan te raden, bij auto’s met de aanbeveling voor GL-5 versnellingsbakolie voor een lager getal te kiezen, omdat dit de slijtage verhoogt. Daartegenover is er te weinig wrijving wanneer u bij geschiktheid voor GL-3 of GL-4 voor de versnellingsbakolie GL-5 kiest. Een fout, die op de lange duur tot schade aan de versnellingsbak kan leiden.
Versnellingsbakolie verversen en het onderwerp milieu
Wanneer u de vervanging van de versnellingsbakolie zelf wilt uitvoeren, hanteert u bij het weggooien van de oude olie dezelfde maatstaven als bij motorolie. De afgetapte olie is chemisch afval en moet bij de daarvoor bedoelde plaatsen in uw stad of gemeente worden ingeleverd. Elke intelligente autobestuurder dient vandaag de dag milieubewust te handelen, zoals ook garages hiertoe wettelijk verplicht zijn. Wanneer u uw versnellingsbakolie anders weggooit, loopt u het risico op zware boetes.
Versnellingsbakolie vervangen – alles wat u moet weten in één oogopslag
Wanneer dient te worden vervangen? – Afhankelijk van autotype – Gewoonlijk: tussen de vijf en acht jaar – Bij geluiden / mankementen van de versnelling |
Welke olie? – Specialie versnellingsbakolie, geen motorolie – Geschiktheid van de olie GL-3 tot GL-5 controleren |
Hoe duur wordt het? – Literprijs: tussen 10 en 20 euro |
Voordelen van eigenhandige verversing – Kostenbesparing in vergelijking met garagebezoek |
Nadelen van eigenhandige verversing – Afhankelijk van autotype zeer veel werk – Eigen verantwoordelijkheid voor weggooien van oude versnellingsbakolie |
Handleiding voor de verversing van versnellingsbakolie – stap voor stap
Of en hoe op deugdelijke wijze versnellingsbakolie in uw auto eigenhandig kan worden ververst, staat in uw autohandleiding. Deze geeft u tips voor het checken van dit bepaalde oliepeil en waar de aftapschroef voor de versnellingsbakolie zich bevindt. Wanneer u niet zeker bent dat u de olieverversing op de juiste wijze kunt uitvoeren, laat u het beter aan de garage over. Ga ervan uit dat de verversing van versnellingsbakolie iets gecompliceerder is dan die van motorolie.
De vervanging bij een manueel geschakelde versnellingsbak is eenvoudiger. Wanneer u de positie van de aftapschroef heeft gevonden, kunt u deze net zoals bij de oliepan voor de motorolie opendraaien en de oude olie tot op de laatste druppel opvangen. Aangezien de schroef zich altijd aan de onderkant van de versnellingsbak bevindt en afhankelijk van het model wel eens moeilijk toegankelijk zou kunnen zijn, dient u dit werk met behulp van een reparatiebrug uit te voeren. De traditionele krik en eendere hulpmiddelen zijn voor de veilige vervanging van versnellingsbakolie niet voldoende.
Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen. Hierna kunt u uw auto relatief snel weer in gebruik nemen. Een paar kilometers rijden en een paar maal schakelen voor de optimale verdeling van de versnellingsbakolie zijn niettemin noodzakelijk.
Olieverversing bij een automatische versnellingsbak – duidelijk ingewikkelder
|
|
Bij een automaat is de verversing van de versnellingsbakolie een grotere uitdaging. Afhankelijk van de bouwwijze is de automaatolie nooit helemaal af te tappen. Een eenvoudige verwijdering van de oude olie met aansluitende navulling is dus niet aan de orde. In de moderne autotechniek worden daarom speciale versnellingsbakspoelingen door garages gebruikt. Hierbij vindt een grondige reiniging van de versnelling van oude olie in het binnenste plaats. Pas daarna wordt nieuwe olie toegevoegd. | |
Privé auto-eigenaren beschikken niet over de juiste hulpmiddelen en daarom dient bij een automaat te worden afgezien van eigenhandige verversing van de versnellingsbakolie. Het bijvullen van de olie is nog steeds mogelijk voor het geval er in de loop van jaren sprake is van geleidelijk olieverlies. | |
Ook bij een handmatige versnellingsbak is de eigenhandige olieverversing moeilijk zonder reparatiebrug. Verversing van versnellingsbakolie is daarom alleen voor ervaren autovrienden aan te bevelen, die een makkelijke toegang tot de aftapschroeven voor de versnellingsbakolie hebben. |
Foto: Dmitry Kalinovsky, Antonio-BanderAS, navee sangvitoon, loraks, kostastudio, Redfox1980, Leonid Eremeychuk, Tyler Olson / shutterstock.com