Het is altijd ergerlijk, wanneer de auto dienst weigert of tijdens de rit gewoon afslaat. Ook al de auto start niet, is dit niet direct reden tot paniek. De waarschijnlijkheid dat het om een klein defect gaat, is tamelijk hoog. Voor het vinden van de oorzaak is echter een gedegen begrip betreffende het functioneren van noodzakelijk. Lees in deze gids alles over wat het uitvallen van de auto kan veroorzaken en hoe u zich in een dergelijk geval kunt behelpen.
Wat heeft auto nodig om te rijden?
Een auto met verbrandingsmotor heeft om te rijden zes dingen nodig. Dit zijn:
Brandstof: benzine, diesel of gas Aandrijving: ter afstemming van de bewegende delen Energie: Elektrische ontstekingsstroom voor de bediening van de startmotor Lucht: voor de bereiding van het lucht-brandstofmengsel Olie: Voor het smeren van de bewegende onderdelen Water: Voor het koelen van de motor. |
Wanneer slechts één van deze systemen uitvalt, valt de gehele motor uit. He hangt van het systeem in kwestie af of de motor op eenvoudige wijze weer aan de praat te krijgen is , of dat het heel veel werk kost om hem weer te repareren.
Motor start niet meer – Fout in de brandstoftoevoer
Wanneer een de auto start niet of afslaat, valt de eerste verdenking op de brandstofvoorziening. Als de wagen wel reutelt, maar niet starten wil, kan het zijn dat er eenvoudigweg geen benzine meer in de tank zit. Wijst de brandstofmeter echt nog een hoeveelheid aanwezige brandstof aan, kan het zijn dat de vlotter in de tank is blijven hangen. Dit kan worden gecheckt door wat benzine in de tank te doen en nogmaals proberen te starten. Daarvoor is enig geduld vereist omdat een compleet leeggereden brandstofsysteem zich eerst moet ontluchten.
Als de tank ongebruikelijk snel leeg is, dient u op benzinegeur te letten. Mogelijk is de brandstofleiding lek. Het kan ook zijn dat de brandstofpomp is uitgevallen.
Auto weigert herhaaldelijk dienst – Fout in de aandrijving
Fouten in de aandrijving hebben vaak fatale gevolgen. Wanneer de distributieriem of –ketting afbreekt, slaat de motor meteen af en start ook niet meer. Meestal is in dit geval de motor van binnen sterk beschadigd en is een dure reparatie noodzakelijk. Dit kan worden gecontroleerd door onder de kap van de distributieriem of –ketting te kijken. Is de riem of ketting los, is de oorzaak gevonden. De reparatie betekent dan niet enkel de vervanging van de riem of de ketting. De motor moet in dit geval volledig uit elkaar worden gehaald.
Geen ontsteking – Fout in de stroomvoorziening
De meest voorkomende oorzaak voor het een auto start niet is een fout in de stroomverzorging. De elektrische stroom wordt in de generator opgewerkt, in de batterij opgeslagen en via de bobine en de ontstekingsverdeler naar de bougies in het motorblok geleid. Stroom loopt altijd in een kring. Wanneer de stroomkring onderbroken is, vindt geen stroomvoorziening plaats. Een retourstroom naar de generator loopt via de carrosserie. Daarom moeten zowel de generator als de batterij altijd geaard zijn, d.w.z. met kabels aan de carrosserie aangesloten.
Dynamo 24h Gratis-levering!nu vanaf 62,03 €naar de winkel ⇒ |
Tussen deze kabel en de carrosserie kan altijd roest optreden. Wordt dit niet tijdig opgemerkt, start de wagen steeds slechter totdat hij op een gegeven moment helemaal niet meer start. De oplossing is heel eenvoudig: de massakabel moet worden verwijderd, blankgeschuurd en ingesmeerd met poolvet. Schroef vervolgens de kabel weer vast en het probleem is verholpen.
De bobine transformeert de door de generator geleverde 24 Volt stroom in 10.000 Volt sterke ontstekingsstroom. Van de bobine loopt een kabel naar de ontstekingsverdeler. Bij oudere wagens kan het gebeuren dat de kabel van de verdeler is losgeraakt. Dat is de meest voor de hand liggende oorzaak bij het de auto start niet: eenvoudigweg de kabel weer terugsteken en er kan verder worden gereden. Zit de stekker op zijn plaats maar slaat de kabel bij het starten vonken, is de isolatie beschadigd. Dat kan het gevolg zijn van een marterbeet. Een directe maatregel is het omwikkelen van de ontstekingskabel met isolatietape.
Start de wagen vervolgens wel, moet de gehele motor absoluut op verdere marterbeten worden gecontroleerd. Wanneer een koelwaterslang is aangeknaagd, dreigt ernstige motorschade.
Een met de stroomvoorziening samenhangend probleem kan ook de startmotor zijn. Deze bestaat uit een elektromotor en een elektromagnetisch aangedreven relais. De startmotor kan mettertijd verslijten of zijn aansluitcontacten kunnen verroesten. Een mankement aan de startmotor is aan een zoemend geluid te horen. Dan ontkoppelt de elektromagneet de aandrijving van de starter niet volledig, terwijl de elektromotor nog doordraait. Met een beetje geluk is deze fout te verhelpen. Meestal rest echter enkel nog de vervanging.
Wanneer de generator uitvalt, wordt de batterij niet meer geladen. Dat is meestal te zien aan een permanent branden van een waarschuwingslampje op het dashboard. Wanneer dit te lang genegeerd wordt, krijgt de bobine vroeg of laat geen ontstekingsstroom meer. In dit geval moet eerst de batterij worden opgeladen en daarna de generator gecheckt. Meestal zijn de defecten aan de generator gering: oftewel is de aandrijfriem defect of de koolborstels zijn versleten. Beide zijn met weinig geld en wat handgrepen weer te repareren.
Wagen start plotseling niet meer – Mankement in de luchttoevoer
Een auto die afslaat wegens een mankement aan de luchttoevoer komt zelden voor,al is dit theoretisch denkbaar. Wanneer er een vreemd object in het aanzuigkanaal terecht komt of de luchtfilter volkomen vervuild is, krijgt de motor niet voldoende zuurstof voor het brandstofmengsel. Meestal kondigt deze fout zich aan door een sterk gestegen brandstofverbruik en een hete motor. Hier volstaat het vervangen van de luchtfilter en het onderzoeken van het aanzuigkanaal om de auto weer volledig rijklaar te maken.
Auto start niet meer – Mankement in de olie- en watertoevoer
Valt de toevoer van koelwater of olie uit, dreigt ernstige motorschade. De bekende zuigervreter is een gevolg van tekort aan een van deze beide stoffen. Wanneer dit mankement optreedt, kan de auto met huismiddelen niet meer worden gerepareerd en een grondige revisie van de motor is dan noodzakelijk. Daarom geldt: wanneer de motorcontrolelichtjes of de waarschuwingslampjes voor koelwater of oliedruk aangaan, direct de motor uitschakelen!
Handelswijze bij falende motor
Met deze checklist kunt u de oorzaken voor een tot staan gekomen auto inperken:
Is de auto tijdens de rit tot staan gekomen? – Benzine op – Ontstekingscontact defect – Motorschade |
Wil de auto vervolgens niet meer starten? Startmotor reutelt, motoraandrijving ok, benzine op of ontstekingskabel zit los.– Brandstofmeter controleren. – Wanneer de tank leeg is: voltanken. – Wanneer de brandstofmeter voldoende brandstof aangeeft: ontstekingskabels controleren. – Wanneer de ontstekingskabel los is geraakt: ontstekingsstekker weer bevestigen. – Wanneer de ontstekingskabel bij het starten vonken slaat: Isolatie beschadigd. Met isolatietape omwikkelen en zo snel mogelijk vervangen. – Wanneer de ontstekingskabel in orde is: bijtanken. – Wanneer de auto ondanks voldoende brandstof niet start: auto aanduwen. – Wanneer de auto zich laat aanduwen: generator, aardkabel en bobine controleren. – Wanneer de auto zich niet laat aanduwen: ontstekingscontacten controleren. |
Bobines van de beste fabrikantennu met 35% kortingBestel online ⇒ |
De startmotor maakt geen geluid: Motorschade, motor geblokkeerd. |
De auto start niet aan in koude toestand. – De auto is helemaal dood, geen lampje brandt of slechts heel zwak: Batterij is helemaal leeg. Hulpstart is nodig. (In dit geval moet de batterij vaak worden vervangen) – Startmotor reutelt bij het hulpstarten, auto start echter niet: brandstoftoevoer, luchttoevoer en ontstekingskabels controleren. – Startmotor maakt geen geluid: startmotor is defect of motorschade. Auto proberen te aan te duwen. (Opgepast: diesels laten zich in koude toestand niet aanduwen!) – Auto springt ondanks aanduwen niet aan en wielen blokkeren: Motorschade, reparatie is hoognodig. |
Wanneer al deze maatregelen niet hebben geholpen, blijft voorafgaand aan de gang naar de garage nog één mogelijkheid: alle zekeringen controleren, vooral bij dieselwagens. Daarbij kan de voorgloeizekering uitvallen. Is ook hier alles in orde, moet de vakgarage de auto nakijken.
Foto: crazystocker, Andrey_Popov, lzf, Brian A Jackson, Dmitry Kalinovsky, Maksim Toome, Photomontage, Peter Gudella, peang, Alison Hancock, Charles Knowles / shutterstock.com